[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 22:34

Wij ook 3 buiten en 2 binnen :j

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 06:28

Maartje_M schreef:
Even foto van Zeldenrust Haystack gejat, maar iemand ervaring met zo hooinetten aanbieden?

[ [url=m/ecC7B0.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vond het erg zanderig worden, ook op gras, ze slepen er mee rond, zetten pootjes erop , schuren ermee over de grond en ook tussen gras zit zand, zolang is het niet daarom gaf ik hooi bij.
Zelfs in de sloot gevonden omdat ze ermee gooiden. Een keer nooit weer
Dus nee absoluut geen succesvol

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 06:49

Daar ben ik dus ook bang voor, dat ze er mee gaan slingeren en dat het super smerig wordt… ik heb alles zonder ijzers dus dat is het probleem niet. Misschien 1x testen wat ze er mee doen. Net kan altijd in de was :+

Wij hebben overal 2 dragen, alleen aan de voorkant 3 maar dat is voor de hond :+

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 10:51

Ik heb 2 winters de netten op de grond gebruikt. Wordt natuurlijk wel nat en wat viezer dan wanneer je ze ophangt maar mij viel het alles mee. Ik vond het vooral veel gedoe om de netten dicht te rijgen.

Maar goed, hoe positief je ervaring is zal vast ook samenhangen met hoe je bodem is en wat voor andere mogelijkheden tot voeren je nog meer hebt.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 11:03

MarjanB schreef:
Vraagje, ik ga eerdaags alvast de wei omheinen, de buiten omheining wordt met 3 draden en zat me net te bedenken, zou het voor de paden niet genoeg zijn met 2 draadjes? Hoe hebben jullie dat gedaan? Is voor 1 paard van 164 en komt nog een grote a of b pony bij.

De paden kan ik ook pas zetten als het van ons is, wordt nu nog een keer gras afgehaald door een boer uit de buurt.


Wij hebben 2 draden dus lijkt me geen probleem. Vergelijkbare grote van de paarden ook

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:07

Buitenom hout met 2 leggers. Binnenin 2 draden en hebben een kleine shet. De juiste hoogte van de onderste is dan extra belangrijk en vooral een flinke pets er op. We hebben er ooit 3 gehad ivm de shet maar met een goed stroomapparaat gaat het nu heel goed met 2.

Voor schapen heb je '26' draden nodig heb ik inmiddels geleerd :+

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:33

Wij hebben buitenom van dat groene gaas met 2 stroomdraden. Binnenin overal 3 stroomdraden behalve bij de heggen en beplanting. Daar hebben we er 4 of 5, omdat mijn tinkermerrie van 1.51 op haar knietjes gaat en overal onderdoor eet… En mijn grote tinkerruin van bijna 1.65 met z’n giraffennek overal overheen eet… :') De andere pensionpaardjes met dezelfde stokmaat zouden genoeg hebben aan 3 draden.

Wij voeren nergens vanaf de grond omdat het echt een knoeiboel wordt, zeker bij natter weer. Ze gaan erop staan, trekken erg hard aan de netten, alles wordt goor. En de vierkante netten van Zeldenrust zijn trouwens ook erg moeilijk te vullen (tijdrovend). Ik zou deze niet nog een keer kopen.


Afbeelding

Verder hebben we veel netten van Equiculinair, maar die zijn nu 3 jaar in gebruik en beginnen nu snel te slijten. Ik twijfel om deze weer opnieuw te kopen of misschien eens de netten van Shires uit te proberen, daar hoor ik ook goede verhalen over.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:37

Hier ook nergens van de grond voeren en maar 2 draden, ook paarden van rond de 1.60 lopen.

Ik ruim rond de netten ook dagelijks op.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:42

Hoewel ik het echt lelijk vind voer ik wel steeds vaker uit kuubskisten. Ik merk dat ze dan gewoon het minste verspillen, het is handig met wat meer wind want niet alles waait weg. En als je de juiste kisten kiest heb je ook geen last bij regen dat er allerlei hooi op de grond knoeit en vervolgens niet meer gegeten wordt.

Voorheen vooral gebruik gemaakt van houten fruitkisten maar nu steeds meer over op grijze plastic kisten. Ga er deze week weer een paar halen en dan hebben we er voorlopig voldoende.

Ik hoef mijn voerplaatsen zelden schoon te maken/hooiresten weg te halen. Scheelt misschien ook dat ik niet onbeperkt voer. Is niet zo dat we weinig voeren maar gewoon voldoende. Hierdoor knoeien ze wel minder.

Sure_lee

Berichten: 10404
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:31

Je kunt die kisten ook bekleden met hout. Dan ziet het er mooier uit vind ik.

De duidelijkste foto die ik even snel kon vinden.
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:43

Wij hebben op de bestrating bij stal netten hangen, dan eten ze de verspilling gewoon weer op. En op het zand en gras hebben wij ook de kuubskisten met slowfeeder rekken. En dan of met paddockroosters of bestrating. Dat werkt voor ons ook het beste.

Wij hebben er 2 nieuwe paarden bij en zitten vol. Ze staan er al een week naast en sinds vandaag lopen ze er bij. Dat gaat eigenlijk heel goed. Een beetje een meningsverschil over de haflingermerrie :+
Maar er zijn nog geen gekke dingen gebeurd. Prima zo :j
Afbeelding

Afbeelding

Met zijn allen op een paar vierkanten meter :roll:
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:51

SSDesign schreef:
Wij voeren nergens vanaf de grond omdat het echt een knoeiboel wordt, zeker bij natter weer. Ze gaan erop staan, trekken erg hard aan de netten, alles wordt goor. En de vierkante netten van Zeldenrust zijn trouwens ook erg moeilijk te vullen (tijdrovend). Ik zou deze niet nog een keer kopen.


[ [url=m/G9uUP1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder hebben we veel netten van Equiculinair, maar die zijn nu 3 jaar in gebruik en beginnen nu snel te slijten. Ik twijfel om deze weer opnieuw te kopen of misschien eens de netten van Shires uit te proberen, daar hoor ik ook goede verhalen over.


Ik vind de netten van Zeldenrust niet vervelend vullen. Ik zoek netten met een 2x2 maas, die zijn redelijk lastig te vinden vind ik. Die van Zeldenrust vind ik dan wel weer heel duur, maar verder tot nu toe prima. Ben benieuwd hoe lang ze het vol gaan houden

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:23

Voor de netten van Zeldenrust heb ik een oplossing gevonden.
Namelijk het touwtje wat erdoor gaat vervangen voor een stropje. Heb er nu 6. Ik vind ze ideaal.
Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:25

Wij doen dat bij alle rechthoekige netten, gewoon een touw erdoor rijgen, zodat je ze goed dicht kunt knopen en dan in een bak kunt leggen. Althans, dat doen wij.

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:13

Oh, dat is wel een idee ja! Ik vind het nu nog niet storend, maar mocht die dag komen… ;)

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 14:22

Wij maken alle rechthoekige hangende netten dicht met karabijn haken.

Ik heb binnenkort wel een leuk rondleidings filmpje van ons paradijsje, gemaakt door onze klant, echt leuk!

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 22:58

Hilary schreef:
Wij doen dat bij alle rechthoekige netten, gewoon een touw erdoor rijgen, zodat je ze goed dicht kunt knopen en dan in een bak kunt leggen. Althans, dat doen wij.

Ik vind juist dat erdoor rijgen echt vreselijk werk.
Vandaar dat ik een strop maak. Trekken en ze zitten dicht. Knoop erin en ophangen maar.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 06:08

Ik bedoel een langer touw er eenmalig doorheen rijgen, daarna kun je ‘m als een normaal hooinet openen, vullen, touw dichttrekken, knoop erin en klaar.

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 07:15

waarom vinden jullie die rijg dingen fijner dn een gewoon groot net? Ivm het formaat of de vorm of?
Ik heb de grote van EJ, knoop ze dicht, lusje met karabijn erdoor en ook 1 aan de onderkant van de ring en die klik ik vast aan mijn voerbak of aan de stal.

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 07:20

Ik vind die rijg dingen makkelijker vullen. Ik laat ‘m gewoon hangen. Bovenste touwtje los, vullen en bovenste touwtje weer vast. Klaar. Wij hebben overigens ook van die enveloppen. Die slaan er overheen en zet je met 2 haken vast. Nog makkelijker. Die hangen aan de stal.

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:15

ik doe tegenwoordig maar een paar kilo in de netjes en hang ze op meer plekken op. Mijn ruin lijkt het hier veel beter op te doen, omdat er dan altijd plekjes zijn waar hij rustig kan staan zonder het gemiep van de dames. Dus die grote netten zit dan bijna niks in. Ik heb nu dus meer kleine netjes aangeschaft zodat ze op meer plekken kunnen hangen.

Malenka

Berichten: 7578
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:27

Ik ben ook nog zoekende in hoe ik dat wil doen. Ik voer nu met name los op de grond. Op meerdere plekken langs de track en dat is heel fijn omdat ze veel lopen en in een gezonde houding eten. Er is alleen wel meer risico op zand inname en verspilling van het hooi.

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:21

Wordt los op de grond voeren geen geknoei in de winter?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:36

Malenka schreef:
Ik ben ook nog zoekende in hoe ik dat wil doen. Ik voer nu met name los op de grond. Op meerdere plekken langs de track en dat is heel fijn omdat ze veel lopen en in een gezonde houding eten. Er is alleen wel meer risico op zand inname en verspilling van het hooi.


Gezonde houding is in principe juist op verschillende manieren voedsel aanbieden.....
Een soort passive physio eet-traject ;-)
De hele dag met de kop naar beneden staan is toch met name wat paarden in NL doen op een weiland.

Malenka

Berichten: 7578
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:59

Ninx, ze staan bij mij ook heuvel op en heuvel af te eten. En ze krijgen voornamelijk op de grond. Ze hebben ook een hooinet langs het hek hangen en een verhoogde voerbak.