[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:13

Nog 1 snackweitje eigenlijk zometeen om de schapen de poten te laten strekken, hun stuk is OP en die gaan morgen/vrij op stal. Grond is te droog, gras te kort en stuk laten lopen is geen optie.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:13

Oh Ja dat sproeien doe ik ook. Dat is een mega verbetering ten opzichte van vorig jaar toen we het niet konden.

En oh ja 2, hier lopen ze 4-5 uur per dag op de wei en daarnaast bijvoeren natuurlijk.

Maar bij meerdere is dit dus het beeld? Vorig jaar heb ik rond deze tijd nog een keer kunstmest gestrooid. Dat hielp wel. Lees alleen zo vaak negatieve dingen over kunstmest dat ik eens verder wilde kijken qua ideeen.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:31

Vorig jaar was relatief nat en knalde het gras sneller de grond uit dat mijn schapen eten konden. Dit jaar groeit er vrijwel niks, dan heeft bemesten ook geen zin, opname en nut gaat samen met vocht wat er niet is.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 12:01

Ik kan niet sproeien, dus het is droog en dor momenteel. We hebben 3 snackweitjes. 2 zijn kort gegeten (maar niet tot de grond), gemaaid en bemest. Maar door het vochtgebrek groeit het gewoon niet. Snackweitje 3 kunnen ze nog wel een week of 2 mee omdat ze er geen hele dagen op staan. Maar dan is het wel klaar, door gebrek aan water. En gaan ze dus op hooi. Ik heb gelukkig nog een snackweitje hoger liggen. Dat staat nu nog open omdat de shets er op lopen. Maar dat gaat straks dicht, maaien, bemesten en dan hoop ik dat ze daar in het najaar en van de winter af en toe nog op kunnen.
Het is zoals het is. Gelukkig hebben we goed hooi.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 12:50

Ik kan ook (nog) niet sproeien helaas. Nu hebben we hier ook wel minimaal de helft aan paarden die niet teveel op het gras kunnen dus dat is dan weer positief :+

Hier wat sfeerplaatjes van de open dag:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het was echt heel druk en leuk en er hing echt een mega leuke sfeer. We hebben het al over een volgende editie met verbeter punten.

Belker

Berichten: 15329
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 12:54

Hier ook 3 snackweides. Die worden ongeveer 1,5 uur begraast. Ik sproei dagelijks, ook waar ze nu lopen. Verder heb ik de wei waar ze net vanaf zijn met koeienmestkorrel bemest. Mocht het een paar dagen gaan regenen dan wil ik graag lavameel strooien. Idd slechte groei, en kale plekken.
Verder verticuteer en belucht ik de mat in het voorjaar. Dan doorzaaien en dan begin april bemesten. Mits ik me aan mijn planning houdt O:)

Robijntjuh, schitterende foto’s weer. Genieten.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:03

Wat leuk, die open dag!

Op deze momenten ben ik ineens bij met de kleigrond en noordelijke provincie. Hier geen sprake van dor gras. Ik heb 9 weitjes voor 2 a 4 uur per dag, ze grazen per weitje 3 dagen. Dat wil toe nu toe echt prima.

Wel te horen gekregen dat ik weer op zoek moet naar een ander plekje. Ondanks dat ik echt begrip in voor de situatie, ben ik best verdrietig en ook spannend of ik voor mijn 3 merries en veulen weer wat moois kan vinden. De andere 2 grote paarden en veulen zijn gelukkig al voorzien.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:07

Hier was ik ook aan het rouleren met 3 weitjes, maar nu de achterste halve hectare toch niet gehooid wordt, dat met strook begrazing elke dag een stukje erbij, zo dat ik hopelijk eind van de maand de lus er om heen kan uitzetten. Dan kunnen ze daarna het binnenste deel kaal eten..

Dit jaar niks gedaan qua bemesting, volgend jaar maart gaat de compost er op en gips en graszout, naar aanleiding van het bodem onderzoek.
Afbeelding

Afbeelding
De mini verdwijnt op sommige stukken
Afbeelding

Oh wat balen Caily! Heb je nog wel even tijd om te zoeken?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:12

Ik heb nog wel tijd idd. Heb nog geen termijn gekregen, is ook zo niet te zeggen nog. Uitgaande van kalendermaand opzegtermijn sowieso tot september. Maar ik duim dat het tot november kan worden omdat dan er sowieso al 3 weg zouden gaan, dat scheelt een boel stress en gedoe.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:15

Qua mest trouwens, er zijn ook gewoon rundvee korrels te koop toch? Heb die bij de welkoop pas nog gezien dacht ik.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:27

Geslaagde open dag dus zo te zien op de foto’s. Hoeveel mensen waren er gekomen?

Jemig Caily, ik benijd je niet… zit je net lekker, moet je weer weg.

Koemestkorrels kleven daar nog nadelen aan? Net als met zeilen, is alles met de P van Paard ervoor idioot overpriced.

Op basis van de verhalen hoef ik nog niet eens echt te klagen denk ik. Dor en droog is het gelukkig niet. Dat we sproeien scheelt een slok op een borrel.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:29

Denk dat we uiteindelijk rond de 70-80 zaten. Erg mooie opkomst zo.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:45

Oh wat balen Caily.

Leuke foto’s van de open dag! Wat hebben jullie aan demo’s gedaan? En kraampjes zie ik?

Dit is ons laatste weitje :\
Wat er korter uitziet dan het is. Meer naar buiten toe staat meer gras.
Het is echt heel droog hier. Maar ik klaag niet. Beter dan de nattigheid van de winter :=
En die sukkels staan gewoon in de volle zon. Ondanks genoeg plekken in de schaduw.
Afbeelding

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:54

Dubbele longe, kür op muziek, lange teugelen, osteopathie, inclickeren, schriktraining, rijden op neckrope, les houding en zit en vrijheidsdressuur show. Idd kraampjes en catering haha. Het was echt zo tof.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:55

Leuk!

Belker

Berichten: 15329
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:07

Leuk, uitgebreid ook.

Ik heb hier 1 wei nog hoog en groen. Daar hebben ze dit jaar nog niet gestaan. Maar in die bodem moet eerst het bodem leven verbeteren. Vandaar de lavameel.

Koemestkorrel is een gedroogde vorm van koemast. In zak makkelijker te gebruiken. Puur natuur dus geen kunstmest. Je hebt ook koe-paard-kipmest korrel.
Wij zijn nu een composthoek aan het opbouwen. Paardenmest, gemaaid gras, straks bladeren. Hopelijk kunnen we dat volgend jaar gebruiken.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:13

Compost gaan wij ook doen. Maar precies hetzelfde: dat start nog op.
Ik heb nu een mestbergje liggen. Heb daarvoor een aantal compostbakken besteld om het proces wat te versnellen. Daar gaat de mest, met groen afval, in. Moet wat er nu ligt er in scheppen. Stiekem hoop ik dat er al een gecomposteerd deel onder ligt, dan kan ik dat al op het achterste weitje gooien.
En daar moet eigenlijk ook lavameel op. Dus moet nog even kijken wat eerst.

En voor de toekomst komen er steenschotten om 4 composthopen te kunnen maken. De bakken zijn echt tijdelijk.

Belker

Berichten: 15329
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:17

Ik heb nog EM bio soultions liggen maar mijn spuit is stuk…… Verder de. Esthoop gisteren omgespit en daar kwam al mooi droge mest omhoog.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:23

Gaaf hoor is idd heel wat personen. Leuk dat de belangstelling steeds blijft groeien voor anders paarden houden.

Hahaha Ja piep jij maar niet Daihyo! :D
Jaloers dat die van jou zonder deken kunnen. Word hier gek van dazen en muggen en zwarte steek vliegen.

Heb idd ook gehoord dat kippenmest ook super goed is voor de wei?
Nou zet dat met 6 kipsters geen zoden aan de dijk hier. Maar ik ga op zoek naar mestkorrels. Klinkt goed.

Edit: lavameel heb ik ook erop gegooid. Voor het tweede jaar. Alleen ik weet niet… weet niet of het wat doet. Vriendin heeft vloeibare lava (?) op het land gesproeid. En daar zag je wel een heel groot verschil tussen de stukken die wel lava en geen lava hebben gehad. Maar hoe verspreid je dat nou weer handig?

Lynn_Nikita

Berichten: 25489
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:44

Robijntjah schreef:
Denk dat we uiteindelijk rond de 70-80 zaten. Erg mooie opkomst zo.




wat leuk, ik zie mijn nichtje ook met leandra.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:55

Onze wei wordt al tien jaar niks aan gedaan behalve begrazen en de mest eruit. Het gras staat momenteel zo hoog dat de kleine prikpaaltjes kwijt zijn. We hebben nog 7.000 m2 om te begrazen, dus dat gaan we niet halen dit jaar, we gaan gras overhouden.

We zitten op zandgrond, gaan pas later begrazen (mei, zo’n beetje), bouwen dan langzaam op naar 24/7 met strookbegrazing. De strookbegrazing is om het uitmesten makkelijker te houden, niet om de paarden te beperken. We sluiten begraasde stukken af voordat het te kort wordt, en kort is waarschijnlijk relatief lang als ik soms zie wat anderen kort/lang vinden.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:04

Olympia: ik piep niet :D
Hier alleen veel vliegen. Heel veel vliegen. Verder nog niks. Heb Noura wel een vliegendeken om willen doen, maar dat was een groot fiasco. Dus dat moeten we even in kleinere stapjes doen. Jim spuit ik in en dat is genoeg.

Hier wel duidelijk verschil tussen weitjes die ik al had bestrooid met de lavameel en de weitjes zonder :j

Belker

Berichten: 15329
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:09

Bodem,even is beter in de 2 weidjes die lavameel hebben gehad. Het derde stuk is vorig jaar gefreesd en oo ieuw ingezaaid maar is echt een engels raaigras weide…. Ondanks begin dit jaar doorzaaien met fructaan light. Het is niet bemest op het oog mooi hoog groen gras, maar ja vooral engels raaigras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:49

Lynn_Nikita schreef:
Robijntjah schreef:
Denk dat we uiteindelijk rond de 70-80 zaten. Erg mooie opkomst zo.




wat leuk, ik zie mijn nichtje ook met leandra.


Aaaah is Judith jouw nichtje? Wat leuk!

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 19:25

Over weide onderhoud, wij doen er ieder jaar gecomposteerde mest overheen. Geen kunstmest dat heb ik liever niet. Moeten dit jaar wel een keer kalken dus daar moet ik me nog in verdiepen.

Wij hebben ongeveer 4.500m2 weide (3x 1.500m2) voor 3 grote paarden en 2 shetjes. Half april begonnen met weidegang, langzaam opgebouwd steeds 1-2 uurtjes per dag. Vanaf eind mei staan ze er halve dagen en sinds een aantal weken staan ze er hele dagen op. Ik doe de eerste keer kort eten altijd strookbegrazing om te voorkomen dat ze alles plat lopen. Vandaag de laatste strook gras gegeven en morgen starten we weer met een nieuw weitje “ronde twee”. Dan laat ik ze los op het hele weitje. Gras staat daar inmiddels weer knie hoog.

Ik ben niet bang om het kort te laten eten want als je het de tijd geeft trekt dat wel weer bij. Maar niet kapot laten lopen idd.

Hier staan ze voorlopig nog wel hele dagen op de wei. Ik wil eigenlijk alles kort hebben in september omdat we dan nog wat andere dingen in de paddock willen doen. Maar geen idee of dat gaat lukken…