[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 23:48

Even een egopost hoor! Kortgeleden zijn er filmopnames gemaakt bij ons voor het programma "Iedereen Verlicht'. Zij zenden uit op NPO2 en maken soms ook opnames die alleen voor FB zijn. Bij ons hebben ze een FB opname gedaan over de Trust Techniek. Ik vind het filmpje erg leuk geworden. Fritsje is een totale filmster. 8-) In mijn onderschrift staat de link als jullie het leuk vinden om te zien (dan kan ik m tzt zelf weer weghalen, dat gaat niet als je m in een post zet. Je krijgt ook een indruk van ons stuk grond.

Dan ga ik nu even bijlezen. :D

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 07:24

Ir111 schreef:
Even een egopost hoor! Kortgeleden zijn er filmopnames gemaakt bij ons voor het programma "Iedereen Verlicht'. Zij zenden uit op NPO2 en maken soms ook opnames die alleen voor FB zijn. Bij ons hebben ze een FB opname gedaan over de Trust Techniek. Ik vind het filmpje erg leuk geworden. Fritsje is een totale filmster. 8-) In mijn onderschrift staat de link als jullie het leuk vinden om te zien (dan kan ik m tzt zelf weer weghalen, dat gaat niet als je m in een post zet. Je krijgt ook een indruk van ons stuk grond.

Dan ga ik nu even bijlezen. :D


Zie geen link en ben nieuwsgierig :D

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 07:55

Aangepast, mobiel viel de link weg

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:47

Ir111 schreef:
Even een egopost hoor! Kortgeleden zijn er filmopnames gemaakt bij ons voor het programma "Iedereen Verlicht'. Zij zenden uit op NPO2 en maken soms ook opnames die alleen voor FB zijn. Bij ons hebben ze een FB opname gedaan over de Trust Techniek. Ik vind het filmpje erg leuk geworden. Fritsje is een totale filmster. 8-) In mijn onderschrift staat de link als jullie het leuk vinden om te zien (dan kan ik m tzt zelf weer weghalen, dat gaat niet als je m in een post zet. Je krijgt ook een indruk van ons stuk grond.

Dan ga ik nu even bijlezen. :D


Ik heb gekeken..... zo'n sessie met Joey stond heel hoog op mijn lijstje... en nu ik dit zie weet ik weer waarom...
Ik was oprecht geraakt, door wat ik zag en door wat Joey verteld.
Hoe heb je het ervaren?

ps: die schuur van jullie is echt een goddelijke plek he?!

ps 2: ik moest wel even grinniken dat je paard op een gegeven moment heerlijk zen wegsloft en heel relaxed de buurman/ buurvrouw begroet en er direct een narrige kop boven dat muurtje uitkomt _O-

Belker

Berichten: 15329
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:03

Heel mooi Ir111. Heel herkenbaar dat meegolven op elkaars energie. Op het moment dat ik een hypo krijg weigert Fiesta nog maar iets te willen doen……. Zeer duidelijk verbindingsstukje op energieniveau.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:45

Olympia96 schreef:
Oh Ja dat sproeien doe ik ook. Dat is een mega verbetering ten opzichte van vorig jaar toen we het niet konden.

En oh ja 2, hier lopen ze 4-5 uur per dag op de wei en daarnaast bijvoeren natuurlijk.

Maar bij meerdere is dit dus het beeld? Vorig jaar heb ik rond deze tijd nog een keer kunstmest gestrooid. Dat hielp wel. Lees alleen zo vaak negatieve dingen over kunstmest dat ik eens verder wilde kijken qua ideeen.


Ik heb daar dus andere ervaringen mee.
Wij bemesten volop: rundveedrijfmest, kunstmest (beschaafd) en paardenmest en bij ons staat de wei (op zandgrond) er nog top bij. Op een enkele droge plek na (waar ik vermoed dat het gele zand heel dicht onder de bovenlaag zit)
Ik was de afgelopen weken bij een vriendin in de buurt die niet bemest had op basis van dit soort adviezen en daar stond het er echt beroerd bij vond ik. Nooit helemaal te vergelijken hoor. Maar ik blijf lekker doorgaan zoals we doen. Verschil is natuurlijk wel dat wij én organische stof toevoegen ieder jaar én direct opneembare voedingsstoffen. Dat is wel anders dan alleen kunstmest denk ik.

KOrt af laten eten heb ik liever niet maar dat is bijna niet te organiseren met paarden. En inderdaad: als je lang genoeg rust kunt geven trekt het wel weer bij. Het is alleen qua soorten niet helemaal zoals je het graag ziet.

Tot nu toe dus flinke groei. Maar ik hou mijn hart dus wel vast voor de komende week..... Zo warm.....

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:57

Ninx schreef:
Ik heb gekeken..... zo'n sessie met Joey stond heel hoog op mijn lijstje... en nu ik dit zie weet ik weer waarom...
Ik was oprecht geraakt, door wat ik zag en door wat Joey verteld.
Hoe heb je het ervaren?

ps: die schuur van jullie is echt een goddelijke plek he?!

ps 2: ik moest wel even grinniken dat je paard op een gegeven moment heerlijk zen wegsloft en heel relaxed de buurman/ buurvrouw begroet en er direct een narrige kop boven dat muurtje uitkomt _O-

Het was heel fijn. Frits en ik versterken elkaar in gedrag, hij wordt durk -> ik word druk etc. Door deze sessie merkte ik weer even hoe fijn het is om in kalmte met elkaar te zijn. In de omgang merk ik nadien ook een verschil, het allemaal weer wat subtieler en rustiger.

Die schuur! Ja, heerlijk dat ding! Ze staan er met de warmte/zon ook echt graag in.

De rest moest even in niet in de weg lopen dus die had ik op stal gezet. Die narrige zwarte stond in het hoekje hooi te knagen en hij houdt nogal van zijn eten zeg maar. :D :Y)

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 12:03

Ik vind het zo'n tof filmpje. Dit zou ik echt heel graag met mijn haf willen doen. Ik gun hem zo ontzettend de rust in zijn hoofd en lijf. Zo blij en onbevangen als mijn paint is, zo in zichzelf gekeerd, oververantwoordelijk en vol spanning is Jim :(:).

Mijn paint die overigens weer lekker hengstig is en bij gebrek aan een man op formaat (mijn haflinger is meer een vaderfiguur en wekt dit soort gevoelens niet op :+ ), is de kleine Ximo uitgekozen als nieuwe vlam :')
Afbeelding

Kleine Ximo die super braaf was bij de bekapbeurt (laatste smid heeft hem een trauma bezorgd en dan druk ik me nog zacht uit, maar dankzij Ir111 durft hij weer voetjes te geven!) durft steeds vaker bij de paarden te staan. Rent nog wel terug onder zijn draadje als Noura iets te opdringerig wordt, maar steeds vaker rent hij weer net zo hard terug <3
Afbeelding

En ik kreeg vanmorgen nog een cadeautje. Okee, het is niet van mij, maar ik ben er wel heel blij mee. Wat is dit mooi :wow:
Zomaar een ingang met een prachtig hek! Het wordt steeds meer een droomplek :+:
Afbeelding

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:15

Belker schreef:
Leuk, uitgebreid ook.

Ik heb hier 1 wei nog hoog en groen. Daar hebben ze dit jaar nog niet gestaan. Maar in die bodem moet eerst het bodem leven verbeteren. Vandaar de lavameel.


Dan zou ik in plaats van verticuteren en beluchten in het voorjaar eerder (wormen)compost uitrijden. Anders help je je bodemleven elk voorjaar weer deels om zeep.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:23

Wat een tof filmpje Ir111!
Kan je de techniek nu ook zelf makkelijk toepassen?
Heerlijk die schuur zeg.

Tof entree Daihyo! En leuk dat Ximo ze steeds meer opzoekt.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:40

Wat een prachtig filmpje Ir111!
Ik ga googlen naar meer. Het lijkt me fantastisch.
Mijn merrie heeft ooit op een andere manier eens aangegeven dat ik haar te snel ga vaak. Ik wil daar graag iets mee doen. Maar worstel altijd met tijdsgebrek.

Vind het allemaal nog niet zo simpel met een fulltime baan en twee paarden (katten en kippen en het huishouden enzo).

Hoe doen jullie dat eigenlijk?

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:40

Een keer heel diep zuchten voor ik echt met de paarden aan het werk ga. Bewust even buikspieren en schouders los laten.
Ik heb er 1 die mega gevoelig is. Daar kun je weinig mee als je te veel in 'aan' modus bent. Daar heb ik het wel van geleerd.
Ik wordt (samen met de paarden) helemaal zen tijdens het poetsen. Waarbij we niet poetsen om te poetsen maar om even contact te maken. 'Welke plekjes en hoe hard vind je vandaag lekker'. 'Kan ik je ergens blij mee maken?'. Heerlijk vind ik dat. Ze staan dan altijd los (eventueel los in een stal) dan kun je veel meer aan hun gedrag aflezen.

Heel soms kan vlug vlug/ functioneel ook wel. Maar meestal hebben we echt even een moment samen. Wordt ik helemaal blij van.

(en algemeen: 4 dagen werken)

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:04

Ik werk 32 uur. Ik rij geen uren. Heb de kippen weg gedaan toen mijn man ziek werd. Verder is het groot inkopen aan hooi en vlas. Dat geeft echt veel meer vrije dagen. Tactisch boodschappen doen zodat ik niet elke dag in de winkel beland. Zorgen voor zo veel mogelijk gemak. Alles binnen handbereik en niet te veel moeten sjouwen met hooi. Daardoor Houdini zoveel mogelijk tijd over voor de leuke dingen aan huis. Schoonmaken, hier blijft in huis geregeld wat liggen. Tzt weer een schoonmaakster maar dat is in deze omgeving een drama om iemand te vinden die ook daadwerkelijk schoon maakt ipv aaien over het stof.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:38

Ethelate schreef:
Wat een tof filmpje Ir111!
Kan je de techniek nu ook zelf makkelijk toepassen?

Ja, dat gaat redelijk makkelijk vind ik. Het is niet zo dat ik nu dagelijks zo sta hoor.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:51

Olympia96 schreef:
Vind het allemaal nog niet zo simpel met een fulltime baan en twee paarden (katten en kippen en het huishouden enzo).

Hoe doen jullie dat eigenlijk?

Plannen en me niet te druk maken.
Ik werk 32 uur in loondienst en nog wat uren voor mezelf als zelfstandige. Ik werk veel thuis en dat scheelt al enorm.
Ergens in de ochtend tussen overleggen door zet ik de wei open en vul water bij.
Eind van de middag of begin van de avond doe ik de wei weer dicht en geef hooi. Uitmesten doe ik wanneer ik de meeste tijd heb. En soms ook een dag niet. Dan moet ik de dag erna alleen wat meer doen. Ik heb wel geleerd me daar dus niet zo druk over te maken.

Vandaag bijvoorbeeld wilde ik per sé een rondje rijden. Heb het water nog bij gevuld, de wei open gezet en een hooinet opgehangen (staat niet zoveel gras meer). En vanavond alleen de wei dicht en hooinetten gevuld. Ik had geen puf meer voor de mest. Dat komt dan morgen wel. Dan zijn we met zijn 2en en is het net wat makkelijker. In het weekend doen we de extra klusjes. Zo gaan we morgen (eindelijk) wat palen bij slaan en de omheining naar fase 2 verplaatsen. Dat soort klussen plan ik wel. Ieder weekend wat. En als ik het zonder mankracht kan, dan doe ik ook wel wat op mijn vrije woensdag.

Maar ik merk ook wel dat alles om de paarden draait. En ik ben heel blij dat ze nu in de buurt staan, anders had dat niet zo gekund.

MarjanB

Berichten: 16493
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:55

Ik werk 36 uur zit in een mega verbouwing en twee paarden aan huis. Nou ja rijden komt er maar sporadisch van. Heb zoiets van werk en verbouwing moeten nu eerst en de paarden moeten eten, water en een schone plek hebben. Als ik dan nog tijd heb dan ga ik poetsen of ff rijden. Het is nu niet anders. Als de verbouwing straks klaar is heb ik veel en veel meer tijd.

Voordeel is wel werk bijna altijd vanuit huis dus doe in m’n middag pauze vaak even uitmesten. Dan heb ik ff m’n kop leeg en gelijk de boel klaar

Lynn_Nikita

Berichten: 25489
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:03

Ik werk 24 uur al is dat in het fokseizoen vaak rond de 36 uur of nog meer, verdeeld over 5 dagen en heb nog een poetsadres ( waar ik mee ga stoppen want dat is echt niet meer te combineren? mijn eigen huishouden, boodschappen,2 kinderen waarvan 1 met beperking en daarvoor veel afspraken ed, 3 paarden aan huis, kippen honden katten varkens en ondertussen al 3 jaar aan het verbouwen, Meeste grove werk is gedaan maar je blijft bezig
Wat bij mij werkt is vaste dagen om te rijden woensdag en zaterdag in de bak en zondag het bos in en als ik een keer een avond nog energie hen ga ik dan ook het bos in. Anders komt het er ook niet van, dan blijf je dingen doen ipv rijden of ben je blij als je een keer op de bank kan hangen

Cemlys

Berichten: 14960
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:53

Pfff tijd is hier ook een dingetje, 32u werk ik in loondienst, daarnaast nog een eigen bedrijfje (maar op een laag pitje), kind, onregelmatige acond/weekenddiensten bovenop de rest (al raakt dat steeds beter geregeld, maar wel drukker). Ik voer smorgens, mn man zet buiten (merrie met veulen), s avonds koken, kind op bed, stal mesten, voeren en weer binnen. Dat laatste red ik meestal wel in 20min, maar daarna vaak geen puf meer om te rijden en s winters helemaal niet want dan 3/4 stallen te mesten ipv nu 1.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:15

De meesten in dit topic hebben een PP voor enkel je eigen paarden of niet? En dan een paar grotere met pensionklanten toch?

Ik heb pas net de teugels over genomen en heb ze dus ook niet aan huis. Gelukkig loopt het allemaal al en hebben we de taken onderling verdeeld. Maar besef me goed dat aan het ideaal ‘de paarden aan huis’ ook haken en ogen zitten..

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:19

Ik had pensionklanten. Nu alleen eigen paarden en 2 shets die eigenlijk automatisch mee gaan.
Ik wil ook geen pensionklanten meer. Vind het heerlijk zo. Lekker mijn eigen ding en geen rekening te hoeven houden met anderen. Klinkt heel egoïstisch en hoe leuk mij pensionklanten ook waren, dit bevalt mij veel beter.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:22

Ik heb ook geen pensionpaarden en bijbehorende mensen. Ook geen behoefte aan. We zijn gesteld op de rust en onze privacy

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:25

Wij hebben 2 pension klanten met ieder 2 paarden.
We hebben 3 x een mindere ervaring gehad met klanten, 1 x zelf iemand verzocht om te gaan en voor de rest is het eigenlijk altijd fijn en gezellig.

Ik hoef niet altijd alleen te rijden en we leren allemaal van elkaar.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:11

Cemlys dat gevoel herken ik dus ook. Daarnaast ben ik enorm perfectionistisch en dat zit me vaak ook in de weg. Kan er slecht tegen als de mest bijvoorbeeld slordig is opgeruimd ofzo.

Heb best al wat tijdbesparende handigheidjes. Waaronder de shovel waarmee ik de slowfeeders kan vullen. En sinds deze week heeft mijn man een nettenvuller gemaakt (moet nog een definitieve plek krijgen, want de stal wand waar hij nu hangt gaat wegAfbeelding

Ik wil ook geen pensiongast meer. Wij hadden echt de schot in de roos qua mens en haar mis ik wel echt. Alleen het paard dus niet. Een complete mismatch.

Wat hier wel is veranderd is dat (stief)dochter toch meer een manegeruiter blijkt te zijn. Ze was verantwoordelijk voor de drollen en de hooinetten en dat 2 dagen per week. De andere 5 deed ik. Maar nu heb ik dus alle dagen dienst }:0

En van 1,5 paard om te trainen, is dat nu dus 2. Moet even een beetje een nieuwe modus zien te vinden en leren accepteren dat er maar 24 uur in een dag zitten haha.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:15

Ik werk 40 uur met 2 paarden, 2 shetjes, 1 paard in pension. Verder een hond, kat en schapen. Voorheen meer paarden in pension maar bewust mee gestopt omdat dat gewoon te veel werk was met teveel zorgen. Daarom de shetjes gekocht.

Ik vertrek iedere dag om 7u naar mijn werk. Voor die tijd moet ik dus gevoerd hebben. Staan daarom altijd vroeg op zodat ik zelf rustig kan eten en de paarden kan voeren. Hooi voer ik in netten die ik de dag van te voren al klaarleg. Dus relatief snel voeren zonder heel vies te worden. Uitmesten doe ik einde middag. Mijn pensionklant helpt gelukkig ook mee dus ik heb vaak maar 2 kruiwagens, is te overzien. En als ik geen tijd heb laat ik het een dag liggen. Hooinetten vullen doe ik 1x per 2-3 dagen zodat ik dat kan plannen als ik wat meer tijd heb. Voorheen vond ik het belangrijk dat de paarden 4-5x per week beweging kregen maar dat heb ik losgelaten. Nu met een fanatieke bijrijder lopen de paarden allebei 3-4x per week. Heb bewust met mijzelf afgesproken dat ik de pony’s beweging geef als het uitkomt. Die “train” ik dus niet. Grotere klussen (bosmaaier, snoeien, reparaties etc) plannen we in weekenden of op avonden.

Qua huishouden koken wij om beurten en vaak voor 2 dagen. Was zorgen we vaak dat die klaar is (automatische start) op het moment dat we thuis komen van werk. Dan hoeven we er niet speciaal op te wachten. Boodschappen doen we 1x per week. En verder hebben we wel geïnvesteerd in wat “luxe” zoals een sproei installatie in de tuin zodat we niet dagelijks met slangen en gieters in de weer zijn. Verder hebben we iemand die het leuk vind om lekker in de tuin te werken, dat is wel echt heel fijn.

We zijn altijd bezig en een avondje tv kijken zit er niet in, maar dat vind ik niet erg. Krijg er zoveel plezier voor terug en de rust buiten is heerlijk.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:26

Wij hebben het vrij relaxed ingedeeld. We hoeven alleen s avonds wat te doen: uitmesten en voeren. Werk verdelen we 50/50 dus dat is fijn. Ik vind het allemaal goed te doen. Ik werk zo'n 4 dagen per week. Dat is wel echt de max, anders vind ik het niet leuk meer thuis; dan ben ik alleen nog maar aan het rennen en vliegen en dat is nou net níet de bedoeling van hoe we nu wonen.

We hebben de laatste 1,5 jaar het paard van een vriendin gehad hier. Soms wel lastig want hij had heel andere behoeften dan onze paarden. Die moesten wel wat inleveren ivm de logé. Geen ramp maar nu hij weg is merk ik dat dat toch wel prettig is.

Over een maand komt er een 1,5 jarige van een andere vriendin ben. Die past waarschijnlijk qua behoeftes (en karakter) beter bij ons setje. Ik hoop het maar.

Pensionpaarden van vreemden zou ik niet willen. Van vrienden wel, gezellig!