[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:42

Mooie plaatjes in de sneeuw!
Hier zijn 3 vlokjes gevallen ofzo :+

Blue_flower
Berichten: 1933
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:19

Equisync schreef:
Misschien dat iemand dan een idee heeft, ik voel dat op onze draad stroom straat, echter kan ik niet zien waar het vandaan komt :')

Er staan nog geen paarden dus ook geen stroom op onze draad, echter de buurman heeft wel stroom op zijn draad. Ik dacht dat dit wellicht ergens lekte maar ik vind totaal geen verbinding tussen zijn draad en die van ons..
Tis geen flinke klap maar toch voel je het als je de draad vast hebt.
Ik zou daar graag vanaf willen, want tenslotte lekt onze stroom dan ook zijn kant op als de paarden er uiteindelijk wel op komen.

Hoe kom ik er achter waar de stroom lekt? Als er geen directe verbinding is?


Meelezer hier..

Wij hadden dit ook toen we nog geen stroomklok en aardpennen op mijn draad hadden. Buurman 4-5 meetbaar en andere buurman 7-8 meetbaar. Mijn paarden weide gaf tussen de 0,5 en 2. Draden zitten te dicht op elkaar waardoor ze zonder aanraken stroom laten overslaan. Is een naam voor, maar die weet ik even niet meer.

Kan helpen om je aardpen aan te sluiten en mogelijk heeft je buurman er ook te weinig op zijn installatie.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:40

Blue_flower schreef:
Equisync schreef:
Misschien dat iemand dan een idee heeft, ik voel dat op onze draad stroom straat, echter kan ik niet zien waar het vandaan komt :')

Er staan nog geen paarden dus ook geen stroom op onze draad, echter de buurman heeft wel stroom op zijn draad. Ik dacht dat dit wellicht ergens lekte maar ik vind totaal geen verbinding tussen zijn draad en die van ons..
Tis geen flinke klap maar toch voel je het als je de draad vast hebt.
Ik zou daar graag vanaf willen, want tenslotte lekt onze stroom dan ook zijn kant op als de paarden er uiteindelijk wel op komen.

Hoe kom ik er achter waar de stroom lekt? Als er geen directe verbinding is?


Meelezer hier..

Wij hadden dit ook toen we nog geen stroomklok en aardpennen op mijn draad hadden. Buurman 4-5 meetbaar en andere buurman 7-8 meetbaar. Mijn paarden weide gaf tussen de 0,5 en 2. Draden zitten te dicht op elkaar waardoor ze zonder aanraken stroom laten overslaan. Is een naam voor, maar die weet ik even niet meer.

Kan helpen om je aardpen aan te sluiten en mogelijk heeft je buurman er ook te weinig op zijn installatie.


Ah dit kan wel inderdaad, er is een dubbele draad met gesloten circuit voor beide weides, maar de isolatoren zitten dus gewoon aan beide zijdes van de paal, vermoed inderdaad dat de draad dus te kort bij elkaar zit.
Dan valt er misschien weinig aan te doen.

Kan inderdaad wel even navragen bij de buurman hoe het zit met de aardpennen bij hem. Ons apparaat is nog helemaal niet aangesloten aangezien de stallen nog niet af zijn.

Dank voor de info!

Ik ben trouwens zeer tevreden over onze stal(len) tot nu toe, ookal zijn ze nog niet af haha. Heel makkelijk op te zetten en ziet er ook goed uit!

Afbeelding
Alleen de deur voor het opslag hok moet er nog in(en uiteindelijk ook tegels etc maar eerst stal nummer 2 opzetten :') )

Blue_flower
Berichten: 1933
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:49

Ja bij ons ook draden op gelijke hoogte aan 2 kanten van de paal. Wij hebben met alles afrasteren ook steeds een deel van de afrastering van de buurman los gekoppeld.

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:20

Hoi even een vraag: volgend jaar gaan wij ook beginnen met het aanleggen van een (mini)paddock paradise en ik vraag me af hoe jullie de afrastering van bomen en planten doen. Ik zie wel dat er schrikdraad gebruikt wordt (het is toch schrikdraad?), maar zetten jullie daar dan ook stroom op? Of is het spannen van draad of lint al voldoende? Het lijkt me namelijk dat als je er stroom op zet en de planten worden groter en raken het draad, dat het draad dan niet meer goed geleid?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:26

Elsje123 schreef:
Hoi even een vraag: volgend jaar gaan wij ook beginnen met het aanleggen van een (mini)paddock paradise en ik vraag me af hoe jullie de afrastering van bomen en planten doen. Ik zie wel dat er schrikdraad gebruikt wordt (het is toch schrikdraad?), maar zetten jullie daar dan ook stroom op? Of is het spannen van draad of lint al voldoende? Het lijkt me namelijk dat als je er stroom op zet en de planten worden groter en raken het draad, dat het draad dan niet meer goed geleid?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!


Ik gebruik schrikdraad maar dat staat bij mij niet altijd aan. Maar alsnog zie dat ze te vrij worden met onder en over de draden heen eten dan gaat het stroom er weer op anders worden ze te vrij en gaan ze er gewoon in hangen.

Het hangt er vanaf hoeveel respect je paarden hebben voor het draad of je dus we of niet voor stroom gaat

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:29

Dank je wel Belle-boef, dat betekent bij ons dus wel het draad aan :roll:

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 12:14

En snoeien zodra het het draad raakt. Met eetbare bomen en struiken kun je het meteen voeren.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 12:40

Hier moet er écht stroom op want ze hebben het binnen 10 minuten door als de stroom ergens af is :=
Ik zet het meestal vrij ruim af, dan kunnen de planten en bomen eerst goed groeien en daarna is het een kwestie van snoeien idd. Alhoewel je misschien sowieso wel takjes of bloemen knipt om te voeren misschien?

Stroomdraad kan ook wel wat begroeiing hebben hoor. Ligt eraan hoeveel meter stroomdraad je hebt, wat voor apparaat en hoeveel begroeiing. Als het gras tegen je onderste draad staat, takken tegen de bovenste, je hebt 2500m draad én een slap apparaat dan heb je er niet zoveel meer aan.

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 23:21

Iemand interesse in 3 slowfeeder frames (incl ogen om in bak te bevestigen en rubbers)? De frames van de groene netten zijn goed, die van het zwarte net zit wat speling in. 40 euro voor alles samen.

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 07:57

Zo, die netten hebben ze aardig gesloopt :D

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 08:23

Zou voor hier juist heel handig zijn die gaten, ik wil niet slowfeeden maar wel het knoeien verminderen :=
Maargoed ik heb er geen passende bakken voor en we gaan binnenkort zelf een constructie maken.

Afgelopen weekend stekken genomen van de hazelaar, oeeehhh ik kan niet wachten tot het voorjaar!!

Afbeelding

En vandaag nog even een laatste inventarisatie rondje doen en dan nog een partij bomen en struiken bestellen voor de verdere aanleg van het bos.

Hebben jullie ook een (bestaand of zelf aangelegd) bos? Volgens het tiny forest principe moet je het eigenlijk zo vol mogelijk proppen maar ik zie dan op den duur een hoop sterfte en verdrukking of ligt dat aan mij?

Het huidige bosje bestaat uit 'bomen' van ongeveer 1.5m en ze staan op ca 2m afstand. Daar moet dus nog van alles tussen maar ik twijfel zo.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:02

Onze gemeente had een super leuke actie met 50% korting op fruit bomen en struiken.

Dus hebben we onze 'weidse haag forrest' weer wat aangevuld.

Een hoogstam appel voor in de wei. En een halfstam peer voor de moestuin. En wat bessenstruiken die we in de haag in de wei willen gaan plaatsen. Op de peer na in principe voor de vogeltjes/ om te delen met de vogels. Dan gaan een paar appels die het niet zo goed doen in de moestuin ook naar de wei.

Dan hebben we inmiddels iets van 20-25 bomen extra geplant de afgelopen 3 jaar.

ooooh en als ik dat typ smacht ik toch naar het voorjaar :wow:

Ik ben die winter nu echt spuugbeu. Het is nu echt één grote ijs chaos bij de paarden. Eerst werd alles zeik en zeik nat (zo'n zeldzame 5% situatie. Daarna heeft het 2 dagen bijna non stop gesneeuwd, toen nog een beetje gedooid en toen gaan vriezen. We hebben (voor het eerst) nu een ijslaag op het zand. Hobbelig, hard en glad.
En ik mocht zaterdag op wedstrijd. De dag van te voren alles al uitgegraven maar door het smeltwater waren er toch nog ijsplekken ontstaan. Toen ik vervolgens ook nog viel op het ijs was ik er echt zooooooo klaar mee. (gelukkig heb ik het allerleukst paard ter wereld en heeft ze een geweldige wedstrijd gelopen, dus toen was ik weer blij)

LENTE LENTE LENTE! Ik wil groen. En zon.

@jade: aan je apparaat zou het niet moeten liggen in ieder geval. Die zou normaal genoeg moeten zijn voor een shet. Lastig probleem zo. Kun je inderdaad de draad strakker spannen?

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:14

Daihyo schreef:
Zo, die netten hebben ze aardig gesloopt :D

Heb ik gedaan, ze eten er anders helemaal niet uit!?

monsera
Berichten: 3078
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:19

SafeHaven schreef:
Afgelopen weekend stekken genomen van de hazelaar, oeeehhh ik kan niet wachten tot het voorjaar!!

[ [url=m/mjd4oP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hebben jullie ook een (bestaand of zelf aangelegd) bos? Volgens het tiny forest principe moet je het eigenlijk zo vol mogelijk proppen maar ik zie dan op den duur een hoop sterfte en verdrukking of ligt dat aan mij?


Heb je die stekken met zoals met de wilg gedaan?
Dus gewoon een stuk afgeknipt en zo de grond in?

Ik heb 3 stukjes bos aangeplant ( lees 2 stukjes van ongeveer 3 bij 7 meter en eentje van 2 bij 3 met een slingerpad er door)maar twijfel ook steeds wat te doen. Moet er nog wat bij of staan ze al veel te dicht op elkaar. Ik vind dat maar lastig. Je wil dat ze in de top ook wat ruimte en lucht krijgen. Maar door dan wat lagere spul zoals hazelaar en bessen er bij te zetten zal het vast moeten kunnen.

Bij Femke Dolle staan de bomen ook heel erg dicht op elkaar in sommige stukjes. Dat volg ik ook om te zien hoe dat zich ontwikkeld :D

Malenka

Berichten: 7578
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:03

Ik plant vrij dicht op elkaar. Hazelaar, wilg, es, els, meidoorn, haagbeuk, linde, rozen, allemaal kun je ze heel flink snoeien als ze te groot worden en die takken kun je weer aan de paarden voeren of gebruiken in een wal of als stookhout. Dus alles moet en kan wijken als mijn fruitbomen dreigen te weinig licht en ruimte te krijgen.

Malenka

Berichten: 7578
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:10

Is er hier iemand in de omgeving van Zwolle die graag twee mooie laagstam appelbomen zou willen hebben? Ik zou er vandaag twee ophalen bij hele aardige mensen van wie ik ze mocht hebben. Maar ik voel me niet goed en de bomen zijn al uit de grond gehaald.

Hetzelfde geldt voor een dadelpruim (kaki) in Utrecht.

Ik voel me er heel erg rot over. Maar mijn gezondheid en veiligheid staan voorop.

Ik hoop dan ook dat ik kan bemiddelen zodat deze bomen, die al uit de grond zijn gehaald, niet stuk vriezen of uitdrogen.

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:28

Zo, onze schuur is zijn (asbest) dakkie kwijt! Dat ziet er bijzonder uit, een cabrio schuur. :wow:

Ze moesten voor te verwijderen ook op de track zijn dus paarden konden echt nergens meer veilig staan. We hebben ze gistermiddag naar vrienden gebracht die vlakbij wonen. Vanavond gaan we ze weer ophalen. Best spannend zo'n hele kudde verplaatsten. Ze doen het goed gelukkig, ze hebben echt steun aan elkaar.

Zal blij zijn als ze weer thuis zijn, al is het onhandig met de verbouwing. Zonder de paarden is er niks aan. Als die er niet meer zouden zijn zou ik gelijk de boel verkopen.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 08:59

monsera schreef:
SafeHaven schreef:
Afgelopen weekend stekken genomen van de hazelaar, oeeehhh ik kan niet wachten tot het voorjaar!!

[ [url=m/mjd4oP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hebben jullie ook een (bestaand of zelf aangelegd) bos? Volgens het tiny forest principe moet je het eigenlijk zo vol mogelijk proppen maar ik zie dan op den duur een hoop sterfte en verdrukking of ligt dat aan mij?


Heb je die stekken met zoals met de wilg gedaan?
Dus gewoon een stuk afgeknipt en zo de grond in?

Ik heb 3 stukjes bos aangeplant ( lees 2 stukjes van ongeveer 3 bij 7 meter en eentje van 2 bij 3 met een slingerpad er door)maar twijfel ook steeds wat te doen. Moet er nog wat bij of staan ze al veel te dicht op elkaar. Ik vind dat maar lastig. Je wil dat ze in de top ook wat ruimte en lucht krijgen. Maar door dan wat lagere spul zoals hazelaar en bessen er bij te zetten zal het vast moeten kunnen.

Bij Femke Dolle staan de bomen ook heel erg dicht op elkaar in sommige stukjes. Dat volg ik ook om te zien hoe dat zich ontwikkeld :D


Jep gewoon zoals bij wilg!
Je kunt ze ook gelijj in de grond steken (wel wat minder grote takken als bij wilg) maar gaat ietsje lastiger. En we hebben hier veel hazen en konijnen die wel een takje lusten in de winter dus ik doe het even zo :=

Nou k heb nog 10 berken en 10 haagbeuken besteld voor het bosje. Berk groeit snel maar sterft ook snel af. Dan maakt ie weer plaats voor de haagbeuk die langzaam groeit. Ik vul het op met hazelaar en kleinblijvende wilgen als middenlaag.

Gaat natuurlijk niet werken zoals ik in gedachten heb, as usual. Maar voor mn gevoel zit er dan een systeem in. We zien wel!

Belker

Berichten: 15320
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:04

Welke zijn klein blijvende wilgen?

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:18

Hoe klein is klein?

Je hebt soorten die 2 meter worden: boswilg/katjeswilg, bonte wilg (Salix caprea 'Hakuro-nishiki')

De salix aurita en rozemarijnwilg worden ongeveer 3 meter.

Tot 1 meter wordt de salix repens, purperwilg/bittere wilg.

En er zijn er vast nog wel meer: https://www.mijntuin.org/search?q=Salix&w=plants

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:37

Ik kwam net dit bericht tegen. Voor bokkers rondom de Veluwe misschien wel interessant.
Afbeelding

Belker

Berichten: 15320
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:47

Daihyo schreef:
Hoe klein is klein?

Je hebt soorten die 2 meter worden: boswilg/katjeswilg, bonte wilg (Salix caprea 'Hakuro-nishiki')

De salix aurita en rozemarijnwilg worden ongeveer 3 meter.

Tot 1 meter wordt de salix repens, purperwilg/bittere wilg.

En er zijn er vast nog wel meer: https://www.mijntuin.org/search?q=Salix&w=plants

Dankjewel.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:07

Ja die dus :) en salix helvetica wordt maar 50 a 60cm dus die is nóg kleiner.

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:41

Als het weer het een beetje toe laat, gaat de wei hier dagelijks een uurtje open.
Niet dat er nog veel gras staat, maar ze kunnen wat snacken en Noura gaat meestal even uit haar plaat. Zo leuk om te zien :+:
De koubloeden staan vooral te eten :+
Tot ik met het hooi aan de gang ga, want zodra ze dat horen komen ze meteen van de wei af. Hooi is lekkerder momenteel :Y)