Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Schacht ruin schoonmaken

 
Profiel   

Nou, vandaag zag ik aardig wat vliegen rondom de schacht van mijn ruin zitten.
En ik bedacht me... tijd om weer even wat schoon te maken. ( zaten wat zwarte “ klontjes”.)

Waarmee doen jullie dat?
Ik wil ook gelijk weer even kijken voor bonen..
Alleen met water?
Of doen jullie daar iets bij?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 12:00 



 
Profiel   

Ik gebruikte altijd lauw water en een pluisvrij doekje. Daarmee kreeg ik het meeste altijd wel schoon. Niet het meest frisse werkje omdat mijn tinker altijd veel smurrie verzamelde in zijn koker. Gelukkig vond hij het wel best

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 12:09 



 
Profiel   

Ik zweer hierbij, enige waarmee ik de smegma beetje opgelost krijg. Bij mijn ruin is het vaak wel extreem, en als ik het niet was krijgt ie inderdaad soms een boon. Ik ga altijd wassen als het smegma echt op zn achterbenen zit.

https://www.dochorse.nl/farnam-excalibur.html


Laatst bijgewerkt door Sanniejtjuh op 31-07-20 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 12:14 



 
Profiel   

Hahah ik ga even stuk hoor, dat noemen ze dan excalibur :')
Ik lees mee, interessant om te zien hoe anderen het doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 12:14 



 

Ik wil het bij mijn ruin eigenlijk ook schoonmaken (smurrie zit op z'n achterbenen) maar hij laat me er niet eens naar kijken. Lijkt me dan verstandig om het door de da te laten doen?

Ik heb er overigens geen ervaring mee dus heb ook geen idee wanneer en hoe je moet handelen. Mij lijkt met water voldoende om het schoon te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 12:27 



 
Profiel   

Schoonmaken als de tandarts komt en hem toch verdooft :)
2 vliegen in 1 klap.

Ik heb zo'n geil paard, als je er naar kijkt schacht hij uit :oo
Ik gebruik alleen lauw water.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 12:32 



 
Profiel   

Ik heb het tot nu toe gedaan met babyolie en babydoekjes. ik heb geen idee of ik het dan echt schoon heb gekregen. Hij vond het wel prima:P

ben benieuwd of er nog meer mensen ervaring hebben met de excalibur:P

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 12:36 



 
Profiel   

Hoe ziet die "smurrie" op de achterbenen er dan uit? Klontjes? Of aangekoekte pis ofzo?

Sorry ik heb alleen merries...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 12:43 



 
Profiel   

Baby olie zou ik niet snel voor iets inwendig gebruiken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 12:43 



 
Profiel   

mwah, vind het meer een holte dan inwendig.
maar goed, dat is wat toen werd aangeraden o.a. hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 12:46 



 
Profiel   

Majolen schreef
Hoe ziet die "smurrie" op de achterbenen er dan uit? Klontjes? Of aangekoekte pis ofzo?

Sorry ik heb alleen merries...

Als smurrie :P

Zwart vettige, ja smurrie :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 12:46 



 
Profiel   

Oke... Ik ben al aan het googlen geweest... :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 12:49 



 
Profiel   

Inderdaad.
Smurrie. Vieze plak smurrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 12:50 



 
Profiel   

Niks doe ik er mee. Hoe meer je er aan zit, hoe meer je 'verprutst'. Da zegt ook, zit er niet voor niks. Heeft gewoon een functie en goed milieu. Als er grote klontjes bij de uitgang zitten haal ik die wel weg.

En elk jaar als ze toch door de tandarts verdoofd zijn wel even contoleren op bonen rond de plasbuis

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 12:52 



 
Profiel   

Kaatje_S schreef
Niks doe ik er mee. Hoe meer je er aan zit, hoe meer je 'verprutst'. Da zegt ook, zit er niet voor niks. Heeft gewoon een functie en goed milieu. Als er grote klontjes bij de uitgang zitten haal ik die wel weg.

En elk jaar als ze toch door de tandarts verdoofd zijn wel even contoleren op bonen rond de plasbuis


maar dat is volgens mij best achterhaalde info. Want heeft een functie... ja, maar als er teveel blijft zitten van dat smegma, krijg je wel problemen.
bedoel, vroegah, in de natuur dan werd dat gewoon schoongehouden door geregeld dekken en het water in tot de buik ofzo. dan spoelt dat schoon. Heb mijn paard ook tijd in weide gehad met een heerlijke poel erin. geen vellen, smegma, niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 13:04 



 
Profiel   

Omschrijf de smurrie. Bij mijn tinker was het een combinatie tussen stopverf en uitgekauwde kauwgum maar dan plakkerig in de kleur grijs/zwart en een geur van maanden opgesloten stinkende zweetsokken. Gewoon smerig dus. Aan de binnenkant van zijn achterbenen en grijzige bolletjes onder zijn voorhuid koker rand

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 13:07 



 
Profiel   

Ik controleer als hij uitgeschacht is regelmatig even snel op boontjes maar hij is behoorlijk schoon dus ik vind zelden wat. Soms is hij wat viezer en heb ik ook wat smurrie op de benen, maar eigenlijk lost dat zich tot noch toe altijd zelf en binnen een paar dagen weer op. Als ik andere ruinen zo zie ben ik gezegend met een ruin die zo schoon is vanonder :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 13:19 



 
Profiel   

Ik opende dit topic uit nieuwsgierigheid, om wellicht nog wat te leren...

karuna schreef
Omschrijf de smurrie. Bij mijn tinker was het een combinatie tussen stopverf en uitgekauwde kauwgum maar dan plakkerig in de kleur grijs/zwart en een geur van maanden opgesloten stinkende zweetsokken. Gewoon smerig dus. Aan de binnenkant van zijn achterbenen en grijzige bolletjes onder zijn voorhuid koker rand


Maar deze reactie... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 13:22 



 
Profiel   

Kaatje_S schreef
Niks doe ik er mee. Hoe meer je er aan zit, hoe meer je 'verprutst'. Da zegt ook, zit er niet voor niks. Heeft gewoon een functie en goed milieu. Als er grote klontjes bij de uitgang zitten haal ik die wel weg.

En elk jaar als ze toch door de tandarts verdoofd zijn wel even contoleren op bonen rond de plasbuis


Mijn dierenarts zei bij mijn ruin toch echt wassen als er smegma aan zijn achterbenen zit. Als ik dat niet doen, zeker in de zomer, staat ie met een dikke koker. Nou is dat misschien een uitzondering maar denk dat je echt niet in alle gevallen de boel de boel kan laten..

Maar ben het er mee eens dat als het niet nodig is, afblijven. En zeker geen baby middelen gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 13:27 



 
Profiel   

Anders kan ik het ook niet omschrijven. :') Mijn tinker heeft vanaf zijn tweede tot zijn overlijden er best last van gehad. Mijn vorige ruinen nooit een probleem mee gehad en ook nooit wat mee gedaan, tot je dan nieuwe tinker niet meer kan plassen omdat de boel dichtgedrukt wordt door zwelling van een ontstoken koker.

Arme dier is er toen goed naar van geweest, dierenarts heeft de eerste keer na verdoving voorgedaan wat ik moest doen. En goddank vond tinker het heel snel wel best als ik weer eens tot aan mijn elleboog naar binnen moest. Oh wat een feest :r maar ja het moest gewoon maandelijks gebeuren om ontsteking te voorkomen.

En wat hebben soms mannen met grote ogen staan kijken wat ik aan het doen was. Vuilnismannen die met open mond rood begonnen te gniffelen, gas bijvul mannen die schoorvoetend komen vragen wat ik nou aan het doen was. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 13:29 



 
Profiel   

karuna schreef
Anders kan ik het ook niet omschrijven. :') Mijn tinker heeft vanaf zijn tweede tot zijn overlijden er best last van gehad. Mijn vorige ruinen nooit een probleem mee gehad en ook nooit wat mee gedaan, tot je dan nieuwe tinker niet meer kan plassen omdat de boel dichtgedrukt wordt door zwelling van een ontstoken koker.

Arme dier is er toen goed naar van geweest, dierenarts heeft de eerste keer na verdoving voorgedaan wat ik moest doen. En goddank vond tinker het heel snel wel best als ik weer eens tot aan mijn elleboog naar binnen moest. Oh wat een feest :r maar ja het moest gewoon maandelijks gebeuren om ontsteking te voorkomen.

En wat hebben soms mannen met grote ogen staan kijken wat ik aan het doen was. Vuilnismannen die met open mond rood begonnen te gniffelen, gas bijvul mannen die schoorvoetend komen vragen wat ik nou aan het doen was. _O-


Kan ik me ergens wel voorstellen. :=

Ik heb het zelf nooit in het echt gezien, wel dat iemand de losse velletjes aan het plukken was maar toen was het echte werk vast al gedaan. :+ Verder alleen op TV bij, jawel, Dokter Pol :') , die kan dat overigens ook lekker nuchter op zn Hollands uitleggen. :j
Gelukkig bestaat er dan (nog) geen geuren televisie :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 13:33 



 
Profiel   

karuna schreef
Anders kan ik het ook niet omschrijven. :') Mijn tinker heeft vanaf zijn tweede tot zijn overlijden er best last van gehad. Mijn vorige ruinen nooit een probleem mee gehad en ook nooit wat mee gedaan, tot je dan nieuwe tinker niet meer kan plassen omdat de boel dichtgedrukt wordt door zwelling van een ontstoken koker.

Arme dier is er toen goed naar van geweest, dierenarts heeft de eerste keer na verdoving voorgedaan wat ik moest doen. En goddank vond tinker het heel snel wel best als ik weer eens tot aan mijn elleboog naar binnen moest. Oh wat een feest :r maar ja het moest gewoon maandelijks gebeuren om ontsteking te voorkomen.

En wat hebben soms mannen met grote ogen staan kijken wat ik aan het doen was. Vuilnismannen die met open mond rood begonnen te gniffelen, gas bijvul mannen die schoorvoetend komen vragen wat ik nou aan het doen was. _O-


"Als je dat niet weet heb ik medelijden met je vrouw" :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 13:33 



 
Profiel   

Ik stop altijd de waterslang in de koker, laat het een paar minuten goed doorspoelen, dan mijn hand erin en de klonten weghalen, dan weer spoelen en ev herhalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 13:38 



 
Profiel   

ik maakte het een paar keer per jaar schoon, in de zomer, als ie toch onder de spuit ging, op de manier zoals crow hierboven beschrijft.
Hij had in de winter vaker smurrie op z'n achterbenen maar dat haalde ik dan gewoon weg en als ik een groter klontje aan z'n koker zag hangen, haalde ik dat ook weg.
Morrie vond het allemaal prima, ging netjes uitschachten als ik dat vroeg en liet mij m'n gang gaan.
Een vriendin heeft het wel eens gefilmd (ze was stomverbaasd, had zoiets nog nooit gezien) en op youtube gezet en dat filmpje werd dus mooi verwijderd :+
(net zoals Morries *piep* als jaren geblurd op google streetview staat)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 13:39 



 
Profiel   

Heb meerdere ruinen in mijn leven gehad maar heb er nooit iets aan gedaan / hoeven doen.
Nu waren dat wel KWPN-ers en 1 welshcob, normaal behaard zeg maar. Ik weet niet of dat verschil maakt..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 13:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen