Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kalk op weide strooien; welke en hoe?

 
Profiel   

Hoi,

We wonen sinds een jaar buitenaf met paardjes aan huis en we hebben dit jaar eigenlijk weinig aan de wei gedaan (behalve keer bemesten en jacobskruid verwijderen). Het onkruid tierde welig :D dat moet anders dus.

Nu las ik dat je in sept/ okt kalk moet strooien om de zuurgraad te verlagen zodat onkruid geen kans heeft. Welke kalk gebruiken jullie, nog tips qua merk/ webshop/ winkel?
En we hebben ongeveer een halve hectare, kan je dat kalk gewoon met de hand strooien?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 17:45 



 
Profiel   

Ga ik even volgen! Ben ook benieuwd naar :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 17:47 



 
Profiel   

Ik haalde in Langeveen altijd zeeschelpen kalk.
20 of 25 kilo zakken voor 5 euro per stuk.
Bij van der Aast Agro.
Is natuurlijk wel een stukkie rijden vanuit Holten.
Spul is makkelijk te strooien met de hand, ik deed een hectare met de hand.

Edit, ik haalde in Duitsland bij de Posten Börse ook wel een zakken kalk.
Ook 20 kilo maar dan voor 3 euro.
Geen idee of die in jouw buurt ook zit.
Ze hebben het alleen in het voor en najaar en is altijd zeer snel uitverkocht.


Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 03-09-20 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 17:53 



 
Profiel   

Als je met de hand wilt strooien kun je het beste korrelkalk nemen.
Hou er rekening mee dat je een ton per hectare moet strooien om een heel pH punt te stijgen, als je grond erg zuur is zal je dus zeker 500 kilo moeten verwerken. Da's een hoop, met de hand :))
En mogelijk zul je dat in januari nog een keer moeten doen.
Laat dus eerst je grond even testen, dan weet je hoeveel je omhoog moet. Normaal is een pH van 6 - 6,5 goed voor grasland.

En zeeschelpenkalk: denken we éven aan het milieu en de biodiversiteit in de zeeën die toch al bedroevend is? Kalk is kalk, daar hoeven dieren hun leven echt niet voor gegeven te hebben om de pH van een wei te verbeteren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 17:54 



 
Profiel   

Ik heb goede ervaring met kalk + magnesium, werkt met name goed tegen mos

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 17:57 



 
Profiel   

Wij hebben vorig jaar deze gestrooid;

https://www.btndehaas.nl/triferto-korre ... iption-mob

Vanaf 50 zakken thuis bezorgd (hele pallet). Wij hebben dit gebruikt voor iets meer dan hectare. Maar weet natuurlijk niet hoeveel je nodig hebt. In de omschrijving staat de hoeveelheid die je nodig hebt. Wij hebben zelf wel strooiwagentje voor achter de trekker. Anders zou je ook eens bij een loonwerker kunnen informeren voor een prijs.

De kalk was hier echt wel effectief. Zeker nu ik het vergelijk met het stuk wat we toen niet gestrooid hebben :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 17:57 



 
Profiel   

Eerste stap is een bodemanalyse.
Met de uitslag krijg je een planning wat en hoeveel je de volgende jaren moet strooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 18:01 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Als je met de hand wilt strooien kun je het beste korrelkalk nemen.
Hou er rekening mee dat je een ton per hectare moet strooien om een heel pH punt te stijgen, als je grond erg zuur is zal je dus zeker 500 kilo moeten verwerken. Da's een hoop, met de hand :))
En mogelijk zul je dat in januari nog een keer moeten doen.
Laat dus eerst je grond even testen, dan weet je hoeveel je omhoog moet. Normaal is een pH van 6 - 6,5 goed voor grasland.

En zeeschelpenkalk: denken we éven aan het milieu en de biodiversiteit in de zeeën die toch al bedroevend is? Kalk is kalk, daar hoeven dieren hun leven echt niet voor gegeven te hebben om de pH van een wei te verbeteren...

Zeeschelpenkalk is een langzame kalk en op zandgrond wel zo handig, anders ben je grondwater aan het kalken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 18:02 



 
Profiel   

Fijn al wat reacties! Eerst check hoe hoog de PH is, is een goeie idd. Dat ga ik uitzoeken.

V.w.b. de hoeveelheid, ik lag ergens 25kg per 1000m2, dat zou met het handje moeten kunnen leek me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 18:08 



 
Profiel   

Mloes schreef
Fijn al wat reacties! Eerst check hoe hoog de PH is, is een goeie idd. Dat ga ik uitzoeken.

V.w.b. de hoeveelheid, ik lag ergens 25kg per 1000m2, dat zou met het handje moeten kunnen leek me.


Hmmm misschien niet goed gekeken, zie nu andere getallen staan per 1000m2 haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 18:10 



 
Profiel   

tamary schreef
Zeeschelpenkalk is een langzame kalk en op zandgrond wel zo handig, anders ben je grondwater aan het kalken.


Alle kalk lost slecht op in water. 'Langzame kalk' is een verkooppraatje.
Als je je grondwater aan het bekalken bent geef je teveel en kun je beter in meerdere porties bekalken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 18:11 



 
Profiel   

Mloes schreef
Mloes schreef
Fijn al wat reacties! Eerst check hoe hoog de PH is, is een goeie idd. Dat ga ik uitzoeken.

V.w.b. de hoeveelheid, ik lag ergens 25kg per 1000m2, dat zou met het handje moeten kunnen leek me.


Hmmm misschien niet goed gekeken, zie nu andere getallen staan per 1000m2 haha


Je hebt denk ik de hoeveelheden van kalkammonsalpeter (KAS) in je hoofd. Dat is geen kalk ondanks de naam, maar stikstofmeststof. Dat is idd zo'n 200-250 kg per hectare.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 18:12 



 
Profiel   

Oh en ik zie dat je bij de Welkoop de PH kan laten meten! Morgen gelijk even langsrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 18:14 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Je hebt denk ik de hoeveelheden van kalkammonsalpeter (KAS) in je hoofd. Dat is geen kalk ondanks de naam, maar stikstofmeststof. Dat is idd zo'n 200-250 kg per hectare.



Ja! De naam bracht me ook aan het twijfelen. Dat moet ik dus niet hebben, thanks!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 18:15 



 
Profiel   

Kan je geen boer of loonwerker uit de buurtvragen om kalkpoeder te strooien ?
Die kunnen dat stuk makkelijk meenemen als ze dat van hun doen
Poederkalk kost bijna niks en er moet echt een grote hoeveelheid op je land

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 14:24 



 
Profiel   

Als je regelmatig kalkt ( om de 2 a 3 jaar ) is ondehoudsbekalking ongeveer 1 ton / Ha
Maar bij verwaarloosde graslanden met veel onkruid en zure grond is een grotere hoeveelheid kalk aangeraden ..gele en witte bloempjes op kale grond is vaak indicatie dat je moet kalken :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 14:31 



 
Profiel   

Lolaliza schreef
Kan je geen boer of loonwerker uit de buurtvragen om kalkpoeder te strooien ?
Die kunnen dat stuk makkelijk meenemen als ze dat van hun doen
Poederkalk kost bijna niks en er moet echt een grote hoeveelheid op je land


Ja ik ga eens informeren in de buurt. Klinkt als een betere oplossing haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 14:40 



 
Profiel   

Lolaliza schreef
Als je regelmatig kalkt ( om de 2 a 3 jaar ) is ondehoudsbekalking ongeveer 1 ton / Ha
Maar bij verwaarloosde graslanden met veel onkruid en zure grond is een grotere hoeveelheid kalk aangeraden ..gele en witte bloempjes op kale grond is vaak indicatie dat je moet kalken :j


Gele en witte bloemetjes hebben we inderdaad :Y) wel gras ook, geen kale zandvlakte ofzo maar wel veel bloemetjes en onkruid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 14:41 



 
Profiel   

Ja zeker doen dan :j
Je zal ook merken dat je een totaal ander grasland krijgt na een jaar of twee ,drie
Wij deden het om de 2 jaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 14:50 



 
Profiel   

Ik volg dit ook even. Gelukkig heb ik nog een jaar de tijd voordat wij alles zelf gaan doen betreffende de paarden aan huis. Dit soort informatie is erg welkom (nooit geweten ook). Gezien wij gaan bouwen kunnen we wellicht het land op voorhand alvast bewerken zodat het goed is voor de paarden wanneer zij naar huis komen. Het is nu een weiland waar de boer gemaaid gras voor zijn vee vanaf haalt, eerst maar eens laten testen dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-20 10:11 



 
Profiel   

Ja niffim dat is een goed idee
Het duurt toch een jaar of 2 voor je een weiland echt goed op punt hebt dus hoe eerder je eraan begint hoe beter zeker als er dan ook nog eens niet oploopt is een groot voordeel
Ik snap soms echt niet hoe mensen hun weiland erbij ligt ..terwijl je zoveel meer eruit kan halen door goed weideonderhoud

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-20 11:16 



 
Profiel   

Tegenwoordig kun je van ecostyle een bodemanalyse testkit kopen. En er is nu ook een talen tools ph meter te koop. Ikheb m op verschillende plaatsen in de grond gestoken en het viel nog mee. Ter controle ookin de tuin gedaan waarop hij wel naar rood uitsloeg.
https://www.intratuin.nl/talen-tools-ph ... ml#reviews

Ik had bijna de perlka gekocht maar las dat je daarmee het bodemleven doodt. Al die wormen en torretjes dan?!

Nu maar zeeschelpkalk laten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 12:58 



 
Profiel   

GraceZarif schreef
Tegenwoordig kun je van ecostyle een bodemanalyse testkit kopen. En er is nu ook een talen tools ph meter te koop. Ikheb m op verschillende plaatsen in de grond gestoken en het viel nog mee. Ter controle ookin de tuin gedaan waarop hij wel naar rood uitsloeg.
https://www.intratuin.nl/talen-tools-ph ... ml#reviews

Ik had bijna de perlka gekocht maar las dat je daarmee het bodemleven doodt. Al die wormen en torretjes dan?!

Nu maar zeeschelpkalk laten komen.



Wat een goede tip! Als die ph meter zijn werk doet is dat ideaal natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 08:12 



 
Profiel   

Als je 2x per jaar rundermest op het land laat rijden, is kalken dan ook nog nodig? Weet iemand dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 08:25 



 
Profiel   

vur schreef
Als je 2x per jaar rundermest op het land laat rijden, is kalken dan ook nog nodig? Weet iemand dat?


Meten is weten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 08:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen