Vlas of strokorrels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 23:47

Laura_ schreef:
Ik krijg van het weekend als het goed is mijn proefpakket equibedding binnen. Ik en heel benieuwd. Had haar op vlas en beviel prima, maar ben heel benieuwd of dit nog beter gaat bevallen!


Hoi Laura, ik zag dat het kennismakingspakket 62 euro kost voor 200 kilo maar mag ik vragen wat dan de bijkomende kosten nog zijn voor het leveren?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 06:24

Ik volg even.

Heb 2 bejaarde paarden waarvan 1 de voeten niet hoog kan optillen dus is een verhoging tegen uitloop van stro of ander materiaal niet mogelijk.
Wil ze echter wel een knusse plek geven. Schuilplaats is 4m op 3m ondergrond is zand. Maar wil grastegels leggen en daarbovenop rubber matten. Grastegels omdat de regenwater bij felle regen toch de stal in komt en dat modder wordt.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 07:49

Art_Ificious schreef:
Ik volg even.

Heb 2 bejaarde paarden waarvan 1 de voeten niet hoog kan optillen dus is een verhoging tegen uitloop van stro of ander materiaal niet mogelijk.
Wil ze echter wel een knusse plek geven. Schuilplaats is 4m op 3m ondergrond is zand. Maar wil grastegels leggen en daarbovenop rubber matten. Grastegels omdat de regenwater bij felle regen toch de stal in komt en dat modder wordt.


Met grastegels geen ervaring, maar ik heb in een vergelijkbare stal het volgende gedaan om te verhogen:

Bakstenen op de bodem, beetje verspreid.
Houten platen van een afgebroken kast.
Dikke rubberen staltegels
Vlas

Was eigelijk eeN simpele noodoplossing van toe we aan het klussen waren maar vanaf dan is de stal nooit meer nat gEweest. Voordien kwam het water toch tussen de tegels.

Verhoging tegen uitloop is vaak al goed met 5 cm :). Zeker als je het strooisel voornamelijk achteraan legt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:45

Denk dat 5cm niet gaat lukken. Mijn zwarte sleept met de achtervoeten, deze tilt hij dus niet hoog genoeg op. En hij ziet ook niet meer zo goed.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:41

Patt schreef:
Laura_ schreef:
Ik krijg van het weekend als het goed is mijn proefpakket equibedding binnen. Ik en heel benieuwd. Had haar op vlas en beviel prima, maar ben heel benieuwd of dit nog beter gaat bevallen!


Hoi Laura, ik zag dat het kennismakingspakket 62 euro kost voor 200 kilo maar mag ik vragen wat dan de bijkomende kosten nog zijn voor het leveren?

Uhm, de kosten zijn 72,50 incl leveren dacht ik. Je kan ze het beste even een berichtje sturen. Ze moeten dit weekend hier in de buurt zijn, dus hij komt t gelijk bij mij langs brengen. Misschien zijn de leveringskosten afhankelijk van of het gecombineerd kan worden met een grotere bestelling?

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 00:12

Laura_ schreef:
Patt schreef:


Hoi Laura, ik zag dat het kennismakingspakket 62 euro kost voor 200 kilo maar mag ik vragen wat dan de bijkomende kosten nog zijn voor het leveren?

Uhm, de kosten zijn 72,50 incl leveren dacht ik. Je kan ze het beste even een berichtje sturen. Ze moeten dit weekend hier in de buurt zijn, dus hij komt t gelijk bij mij langs brengen. Misschien zijn de leveringskosten afhankelijk van of het gecombineerd kan worden met een grotere bestelling?



Oké thanx, ik ga ze eens benaderen.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 16:57

Ik ben ze nu een aantal weken aan het gebruiken. Het is wel moeilijk om de natte plekken eruit te halen en ze absorberen minder dan ik dacht. Ik deed er 5 zakken in en moet echt alles eruit scheppen elke week. Ik heb het ook buiten in de paddock gegooid om de modder tegen te gaan en dit helpt precies wel :)

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 17:00

vijf zakken per week? Hoe groot en hoe duur zijn die zakken? Lijkt me wel extreem kostelijk zo. Stap je dan niet beter terug over op iets als vlas of krullen?

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 20:39

Poekkie schreef:
vijf zakken per week? Hoe groot en hoe duur zijn die zakken? Lijkt me wel extreem kostelijk zo. Stap je dan niet beter terug over op iets als vlas of krullen?


Ik betaalde voor 50 zakken van 20 kg 310 euro. Het moet wel goed vergaan op de mesthoop dus krullen denk ik dat hier niet kan...

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:01

Wow dus 30 euro per week en dan nog eens de kosten om de mesthoop af te voeren? Dat is te gek. Ik gebruik hier 20 euro per maand aan vlas per paard en de stallen liggen prachtig.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:05

Hoe lang staat jouw paard op stal? De mijne alleen s'nachts en hoefde alleen een paar natte plekken er uit halen en 1 keer per maand er een zak bij in gooien. Heb je de korrels wel nat gemaakt, zodat ze uiteen vallen?

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 02:38

Dat is wel heel veel :wow: ik heb de crushed tarwe stro korrels van strawpellets. Die hoef je niet nat te maken dus leek me wel ideaal. Gevuld met 6 zakken, elke dag mest en hooi eruit gevist. Nu na 2 weken pas een halve zak erbij moeten gooien.

Ook mijn pony erop gezet, met stro was dat elke dag helemaal zwart getrapt, en met dit spul blijft het droog en schoon. En een stuk makkelijker mesten vind ik het

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 03:53

nynke55 schreef:
Hoe lang staat jouw paard op stal? De mijne alleen s'nachts en hoefde alleen een paar natte plekken er uit halen en 1 keer per maand er een zak bij in gooien. Heb je de korrels wel nat gemaakt, zodat ze uiteen vallen?


Nou dag is echt niet standaard hoor. Mijn paard verbruikt minimaal 6 pakken vlas per maand. Paard staat overdag buiten en snachts op stal

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 07:19

woemp schreef:
Poekkie schreef:
vijf zakken per week? Hoe groot en hoe duur zijn die zakken? Lijkt me wel extreem kostelijk zo. Stap je dan niet beter terug over op iets als vlas of krullen?


Ik betaalde voor 50 zakken van 20 kg 310 euro. Het moet wel goed vergaan op de mesthoop dus krullen denk ik dat hier niet kan...


Al eens gedacht aan Rapsodie? Dat is gehakseld koolzaadstro, ziet eruit als vlas alleen dan iets groffer. Neemt ook veel vocht op en zuinig in gebruik.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 07:24

Ik zou er eens een week niets uitscheppen (alleen poep) en er wel die 5 zakken op doen. Natte plek ook volledig laten liggen.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 22:40

nynke55 schreef:
Hoe lang staat jouw paard op stal? De mijne alleen s'nachts en hoefde alleen een paar natte plekken er uit halen en 1 keer per maand er een zak bij in gooien. Heb je de korrels wel nat gemaakt, zodat ze uiteen vallen?


Ze kunnen hier vrij kiezen maar lopen altijd de stal in als ze moeten mesten of plassen :')

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:45

Hier vandaag er achter gekomen dat ik te kort de strokorrels doorharkte. Was 1 vieze plakaat geworden, en met leegscheppen kwamen we daaronder nog schone korrels tegen. Evengoed even veel eruit geschept en 3 zakken erbij. Voorderest nog wel tevreden. De paarden ook want die liggen sochtends languit erin, terwijl ik ze op stro zelden zag liggen

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 02:46

Toevallig dat ik dit nu tegenkom. Mijn pony staat sinds een week in een uitloopstal met stro korrels. Helemaal nieuw voor mij.
Ze hebben een laagje erin en gooien er af en toe een voerschep brokjes bij waarvan er een bepaalde hoeveelheid van wordt gegeten (2 shets).
Als ik er wat korrels bij gooi moet je dat dan ook natmaken? Zo'n raar idee om je stalletje nat te maken. Het zijn overigens kleine korrels, ik las dat er ook grotere zijn, zag er meer uit als stro

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 23:38

JackieLuca schreef:
Hier vandaag er achter gekomen dat ik te kort de strokorrels doorharkte. Was 1 vieze plakaat geworden, en met leegscheppen kwamen we daaronder nog schone korrels tegen. Evengoed even veel eruit geschept en 3 zakken erbij. Voorderest nog wel tevreden. De paarden ook want die liggen sochtends languit erin, terwijl ik ze op stro zelden zag liggen


Ik ben er nog altijd niet echt tevreden van. Op stro vond ik properder. Ik kreeg de mest er makkelijker uit. Helaas heb ik meteen 50 zakken moeten bestellen. Als deze op zijn zal ik aubiose proberen :)

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 00:12

Hier ook niet echt 100% tevreden. Maar misschien gooi ik er gewoon te weinig bij. Ik ga dit weekend weer erbij gooien, dan krijgt ze meer en dan ga ik eens kijken hoe dat zich houdt. Moet misschien ook meer erbij gooien, zodat ik wat meer kan potten ofzo. Ik heb volgens mij nog een zak of 4 liggen, dus ik kan nog even aankijken, maar ik neig er naar om terug te gaan naar vlas.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 00:17

Ik heb vlas bij de paarden en aubiose gehad bij de cavia’s. Merkte eigelijk geen verschil tussen beide behalve dat de aubiose duurder was.

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 00:46

woemp schreef:
JackieLuca schreef:
Hier vandaag er achter gekomen dat ik te kort de strokorrels doorharkte. Was 1 vieze plakaat geworden, en met leegscheppen kwamen we daaronder nog schone korrels tegen. Evengoed even veel eruit geschept en 3 zakken erbij. Voorderest nog wel tevreden. De paarden ook want die liggen sochtends languit erin, terwijl ik ze op stro zelden zag liggen


Ik ben er nog altijd niet echt tevreden van. Op stro vond ik properder. Ik kreeg de mest er makkelijker uit. Helaas heb ik meteen 50 zakken moeten bestellen. Als deze op zijn zal ik aubiose proberen :)


Denk dat het ook per paard scheelt, die van mij maakte 1 bende van stro, de ander at zijn hele stal leeg en weer die ander begon van stro te hoesten.

Moet wel eerlijk toegeven dat ik steeds iets minder enthousiast word, weet ook niet goed of ik nou wel alles goed moet doorharken of alleen het 1ste laagje. Terug op stro is voor mij alleen echt geen doen

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:24

Ik heb nog 4 zakken, maar ik weet het gewoon echt niet. De bovenkant wordt zo snel vies door de poep die zich daarmee mengt en wordt platgestampt, maar voor de paardjes wel zachter dan vlas.

Nadeel is dat 50 zakken, ik daar ongever 2 jaar mee kan doen, en ik geloof niet dat mn stalgenoten reuze enthousiast zijn.

Neig toch om terug te gaan naar vlas.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:29

Als er iemand bij mij in de buurt woont (overijssel/twente/salland) en van een zak of 10 af wil dan wil ik die wel overnemen om te testen.

Ik lees wat mensen die er wel weer vanaf willen, op die manier misschien een goede optie voor beide?

Varenka
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:39

Ik heb 1 paard en 2 pony’s ‘s nachts op stal. De boxen zijn 3,5x3,5m. In de stallen liggen doorlatende rubbermatten op de betonnen vloer met afvoer. Hierop nog de strokorrels.

Voorheen gebruikte ik vlas, maar sinds 1 jaar ben ik overgestapt op strokorrels. In gebruik is dit duurder, maar op de mesthoop composteert het geheel vele malen beter. Aangezien we op eigen terrein uitrijden (incl. gebruik in de tuin) vind ik dit tot nu toe de meerprijs waard.
Ik gebruik 1 zak van 20 kg per stal per week.

Een belangrijk voordeel ten opzichte van stro vind ik de geringere opslagruimte, waarbij het ook nog eens verpakt is in papier, waardoor minder muizen.