Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vlas of strokorrels

 
Profiel   

hallo,

mijn paarden hebben altijd in een box gestaan op stro.
nu staan ze het eerst buiten met een stal die 24/24 open staat.
door corona moesten ze naar huis komen sinds maart en toen was het best mooi weer.
maar nu is het zo modderig en wil ik ze een knus warm stalletje geven waar ze heen kunnen, maar bij stro zag ik al wat een afval dit meebrengt.
mijn mestplaats is niet gigantisch groot dus het moet goed composteerbaar zijn.

wat zouden jullie in de stallen gooien?
en hoe moet ik het gebruiken? (hoe dik leggen? nat maken? enkel mest eruit of ook natte plekken? hoevaak jelemaal leeghalen?)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 23:35 



 
Profiel   

10kg/m2 om te starten (dus 4-5 zakken bij een 3x3 stal), dat is met eigenlijk alle bodembedekking. Dan krijg je met gehakseld product ongeveer 15-20cm bodembedekking (met een lang stro stal krijg je dan in eerste instantie 50cm).

Dit lijkt veel, maar je uiteindelijke verbruik is minder en het comfort van het paard is veel groter. Wel eventueel een verhoogde drempel aanleggen tegen het uitlopen (20-25cm hoog).

Zelf gebruiken we thuis zaagsel (plosplan houtvezel classic en excellent) want dat is niet glad, niet scherp en trekt geen ratten aan. Vlas doet alle drie, strokorrel na het uiteenvallen alleen het laatste (net als stro).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-20 06:44 



 
Profiel   

En het onderhoud ? Dagelijks mest en natte plekken weg? Of enkel mest weg en natte plekken om de zoveel tijd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-20 07:24 



 
Profiel   

Voor weinig afval zijn rubber matten een aanrader, en dan die dikke van 4 of 5 cm.
Met nog een klein laagje vlas.
Ze liggen zacht en warm. Heb het al jaren zo en wil niet meer anders :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-20 07:44 



 
Profiel   

Ik gebruik strokorrel en ben zeer tevreden. Zou nooit meer terug willen naar vlas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-20 07:56 



 
Profiel   

Ik ben fan van strokorrels, voor nu zijn we even over op houtkorrels, maar ik vind het nét wat minder als strokorrels..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-20 08:06 



 
Profiel   

woemp schreef
En het onderhoud ? Dagelijks mest en natte plekken weg? Of enkel mest weg en natte plekken om de zoveel tijd?


In principe dagelijks de mest weg. Bij de ingang komt als eerste een natte plek tevoorschijn, die verwijderen we tussendoor. Verder eens in de 3 maanden, dan moeten er 3 zakken bij.

Het ene paard gebruikt 8 zakken per maand, het andere paard 5. De week voor de natte plek verwijderen worden ze niet bijgestrooid. Het paard dat 2 zakken gebruikt, plast minimaal 80% van de tijd binnen.

Rubber matten van 45mm dik worden hier niet als ligbad gezien, ook niet meer hooi eroverheen (overdekte voerplaats)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-20 08:16 



 
Profiel   

En ik ben dan weer heel tevreden van vlas in de stallen :). Houtkrullen zouden slechter zijn voor de hoeven ivm ammoniak vasthouden hadden ze me altijd gezegd.

Maar persoonlijk denk ik dat er meerdere goede oplossingen zijn en het een beetje uittesten is.

Ik begin met 4 a 5 zakken voor 3x3,5m stallen. 1x per week de natte plek weg. 2x per week halve zak vlas bij. En dagelijks uitmesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-20 08:17 



 
Profiel   

Ik had altijd vlas. Werd heel snel soppig en vies. Ik heb een zeecontainer als inloopstal voor 3 pony's. Ben nu over op strokorrel. Kan het nog niet helemaal vergelijken omdat ze nog geen winter in de paddock/inloop, op stro korrel hebben gestaan, maar tot nu toe vind ik het een verbetering.

Ik ben begonnen met 4 zakken. Idd nat maken zodat het uit elkaar valt. Elke dag drollen er uit. Natte plek kom ik pas aan als hij er door komt. Dan haal ik die er uit, hark de rest weer vlak en gooi er een nieuwe zak overheen en sproei deze weer nat

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-20 08:31 



 
Profiel   

Nibbit schreef
Voor weinig afval zijn rubber matten een aanrader, en dan die dikke van 4 of 5 cm.
Met nog een klein laagje vlas.
Ze liggen zacht en warm. Heb het al jaren zo en wil niet meer anders :D


Dit heb ik ook, ook in schuilstallen. Ik heb als schuilstal zo'n 5 persoons koeien iglo. ( 2 x )
Vlas vind ik fijn werken, ook niet zoveel afval, want ik kan ook niet zoveel afval kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-20 09:04 



 
Profiel   

En ik vind juist vlas weer fijner :D
Zowel de binnenstallen als de schuilstal.
In een 3x3 stal zak of 5-6 om te beginnen. Dagelijks drollen, 1 keer in de week de natte plek.
Dan trek ik het recht en gooi er 1 hele zak terug in.
In de zomer kom ik ook meestal wel toe met een halve zak. Is het echt vochtig weer merk ik ook wel eens dat het vocht uit de omgeving opneemt lijk wel, dan af en toe eens 1,5.
Maar altijd een hele flinke dikke laag, te dun staat gelijk aan nat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-20 09:12 



 
Profiel   

Foto's voor je
Voor het mesten
[ img ]

Na het mesten
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-20 11:01 



 
Profiel   

Ik heb de stropellet gestrooid :)
6 zakken per stal.
Het nat maken vond ik wat eng maar ben eens benieuwd naar het resultaat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 22:18 



 
Profiel   

Ben benieuwd hoe het je bevalt!
Ik hen hier net terug 2 pallets vlas besteld (48 per pallet?) maar misschien stap ik ooit nog wel eens over indien er ooit eentje vlas wil gaan eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 22:19 



 
Profiel   

Hoe zit het met de afvoer van de stropellets? Wie kan mij hier meer over vertellen? Kan dit gewoon met de mesthoop met gewoon stro mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 22:38 



 
Profiel   

Ik had ook een paard die op stropellets stond. Ik mocht het gewoon op de mesthoop gooien. Het is gewoon afbreekbaar. Moet ik er wel bij zeggen dat de mest over eigen land werd uitgereden dus ik weet niet zeker hoe bedrijven die mest ophalen hierover denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 07:29 



 
Profiel   

Birdie60 schreef
Nibbit schreef
Voor weinig afval zijn rubber matten een aanrader, en dan die dikke van 4 of 5 cm.
Met nog een klein laagje vlas.
Ze liggen zacht en warm. Heb het al jaren zo en wil niet meer anders :D


Dit heb ik ook, ook in schuilstallen. Ik heb als schuilstal zo'n 5 persoons koeien iglo. ( 2 x )
Vlas vind ik fijn werken, ook niet zoveel afval, want ik kan ook niet zoveel afval kwijt.


Ik zie dit net nadat ik de stal heb volgegooid :+ Maar dit klinkt wel ideaal! Hebben jullie onder de matten dan echt een afvoer ook? Hebben jullie misschien een link van de tegels die jullie hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 07:36 



 
Profiel   

Strokorrel kan op de mesthoop, er blijft nirts van over.
Ik heb een aanhanger van 1x1.5 meter en 1 grote kwpn-er en welshpony.
Ik vul max 1 aanhanger per week en dat is bij nat weer als ze langer binnen staan.
Ik ben zeer tevreden, mijn paard met stofallergie doet het er super op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 08:52 



 
Profiel   

Ik volg even, de pony's staan op een potstal met stro, maar mijn paard kan niet opgepot worden i.v.m hoogte. En eet nu elke nacht der box leeg. Twijfel heel erg tussen vlas of stro korrel, ben bang dat ze de korrel ook gaat eten. Ze heeft trouwens onbeperkt hooi dus dat is niet het probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-20 18:37 



 
Profiel   

Ik heb zowel strokorrel als vlas gehad, mij beviel de strokorrel beter. Aan het eind van de winter gooi ik de boel in de tuin, goeie mulch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-20 19:13 



 
Profiel   

Ook ik volg mee! En wie weet hebben jullie nog advies voor mij?

Ik heb een 26-jarige kwpn merrie en een 4-jarige haf. Beide staan in een buitenstal op rubber matten (daaronder beton). Matten zijn zo’n 5 cm dik ongeveer. Kwpner dr stal is iets breder dan 3,5x3 en de haf is ietsje smaller dan 3,5x3 (foutje met meten en hout zagen ) Ik heb nu dus bij beide stallen een laag stro eroverheen.
Mn kwpner is zomers heel schoon, waarbij ik meerdere x per dag de mest eruit haal en dan om de dag natte plekken.. dagelijks schoon laagje stro erover heen. ‘S winters kan ik haar bijna elke dag zeker nu t zoveel regent elke dag bijna leegtrekken.

De haf was altijd heel schoon, maar is nu echt enorm smerig (mest wel netjes op 1 hoop) en eet dus de volledige box stro leeg... wij halen haar nu elke dag helemaal leeg, gooien en heel dun laagje +/- 4 plakjes stro erin en iedere dag weer is alles op en ligt alleen de mest er nog, deze moet dus op een andere bodembedekking voordat ze tonnetje rond is.

Alleen nu weet ik dus niet echt wat te doen, wij hebben zelf een mesthoop welke we als composthoop willen gebruiken en deze dan over de weide heen rijden, wat is dan handig. Ik zat te denken aan strokorrels, maar composteert dit snel genoeg en gaat ze dit niet ook alsnog eten, hoeveel zou ik er dan indoen en is t eventueel te combineren met stro voor de kwpner?

Of zouden jullie iets heel anders adviseren? Sorry als t niet helemaal duidelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-20 20:06 



 
Profiel   

Nee hoor, in het begin zullen ze er even aan knabbelen, maar ze vinden het echt niet lekker. Het kan ook gerust op de composthoop en over het land.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-20 20:23 



 
Profiel   

Ik krijg van het weekend als het goed is mijn proefpakket equibedding binnen. Ik en heel benieuwd. Had haar op vlas en beviel prima, maar ben heel benieuwd of dit nog beter gaat bevallen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-20 21:00 



 
Profiel   

Ik heb wegens verhuizing nog 18 zak strawpellet liggen voor de liefhebbers

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 05:38 



 
Profiel   

Hier een pellet crushed tarwe stro korrels besteld van strawpellets. Word dinsdag geleverd, dus ben benieuwd
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 13:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen