Vlas of strokorrels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:45

Ik ben sinds kort overgestapt naar Dry-Step korrels, dit zijn hout korrels. Mijn paard gebruikte voorheen zo'n 2 zakken vlas per week in een stal van 3x3. Echt een ontzettende smeerkees en gemakkelijk onrustig op stal. Ze stond dan erg schraal, waardoor liggen ook niet echt lekker was.
Nu heb ik altijd een mooie laag liggen, die ze niet verloopt wanneer ze onrustig is en het blijft mooi schoon. Ik gooi er 1 zak per week bij, schep dagelijks enkel de mest eruit (die ik tegenstelling tot met vlas, nu wel terug kan vinden) en 1x in de twee weken schep ik alles om en dan ook de natte plekken eruit.

Ik ben enorm tevreden en mijn paard (denk ik) ook. Ze ligt nu savonds vaak en nooit meer op het beton.

meggiemeg

Berichten: 12238
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:13

Heb je al eens gedacht aan Rapsodie of een merkloze variant ervan?
Ik heb pas 2 pallets besteld van de merkloze variant en betaalde 5.80 per baal inclusief, er zijn daarna wel prijsstijgingen geweest dus ik weet niet of de prijzen nu nog zo zijn.
In welke regio woon je? Anders weet ik wel een adres waar je zelf af kunt halen en die ook bezorgen met kleine aantallen.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 02:10

Poekkie schreef:
Wow dus 30 euro per week en dan nog eens de kosten om de mesthoop af te voeren? Dat is te gek. Ik gebruik hier 20 euro per maand aan vlas per paard en de stallen liggen prachtig.

Ja en om af te voeren nog eens betalen ...
ik ben ze de hele winter door blijven proberen maar ik vind strokorrels echt niks. De paarden staan 24/24 buiten maar kunnen de stal vrij in en uit alleen is het probleem dat ze enkel in een stal willen plassen en mesten en nooit buiten.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 02:10

meggiemeg schreef:
Heb je al eens gedacht aan Rapsodie of een merkloze variant ervan?
Ik heb pas 2 pallets besteld van de merkloze variant en betaalde 5.80 per baal inclusief, er zijn daarna wel prijsstijgingen geweest dus ik weet niet of de prijzen nu nog zo zijn.
In welke regio woon je? Anders weet ik wel een adres waar je zelf af kunt halen en die ook bezorgen met kleine aantallen.



Ik woon in België ...

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 03:07

woemp schreef:
Poekkie schreef:
Wow dus 30 euro per week en dan nog eens de kosten om de mesthoop af te voeren? Dat is te gek. Ik gebruik hier 20 euro per maand aan vlas per paard en de stallen liggen prachtig.

Ja en om af te voeren nog eens betalen ...
ik ben ze de hele winter door blijven proberen maar ik vind strokorrels echt niks. De paarden staan 24/24 buiten maar kunnen de stal vrij in en uit alleen is het probleem dat ze enkel in een stal willen plassen en mesten en nooit buiten.


Heb bij meerdere gehoord dat als bedekking voor inloop stallen strokorrels niet fijn zijn. Hier merk ik het ook dat de pony's die een inloop stal hebben met strokorrels nooit liggen, terwijl diegene die op stal staan met korrels wel liggen. Blijft gek

meggiemeg

Berichten: 12238
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:09

woemp schreef:
meggiemeg schreef:
Heb je al eens gedacht aan Rapsodie of een merkloze variant ervan?
Ik heb pas 2 pallets besteld van de merkloze variant en betaalde 5.80 per baal inclusief, er zijn daarna wel prijsstijgingen geweest dus ik weet niet of de prijzen nu nog zo zijn.
In welke regio woon je? Anders weet ik wel een adres waar je zelf af kunt halen en die ook bezorgen met kleine aantallen.



Ik woon in België ...

Nee daar gaat deze beste man niet bezorgen, probeer met je mee te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:37

woemp schreef:
meggiemeg schreef:
Heb je al eens gedacht aan Rapsodie of een merkloze variant ervan?
Ik heb pas 2 pallets besteld van de merkloze variant en betaalde 5.80 per baal inclusief, er zijn daarna wel prijsstijgingen geweest dus ik weet niet of de prijzen nu nog zo zijn.
In welke regio woon je? Anders weet ik wel een adres waar je zelf af kunt halen en die ook bezorgen met kleine aantallen.



Ik woon in België ...


Waar ongeveer? Ik bezorg ook koolzaadstro.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:44

Hier sinds een paar maanden paarden aan huis met inloopstal bij de paddock. Ik ben begonnen met vlas dat werd niets want ze aten ervan. Toen deden we stro en sinds maand overgestapt op stro korrels. En ben er echt heel tevreden over!

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:34

dito schreef:
Hier sinds een paar maanden paarden aan huis met inloopstal bij de paddock. Ik ben begonnen met vlas dat werd niets want ze aten ervan. Toen deden we stro en sinds maand overgestapt op stro korrels. En ben er echt heel tevreden over!


Hier net omgekeerd :D Al 20 jaar supercontent van vlas. Ook ondertussen een keer strokorrels geprobeerd, maar mijn ruin vond zo'n grote eetbak vol voer echt geweldig :')

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:10

Gebruik sinds anderhalf jaar strokorrels.
Om meerdere reden.
Weinig opslag ruimte voor zowel stro pakken als op de mesthoop.
Na wat puzzelen met de hoeveelheid korrels uitgekomen op 4 á 5 zakken per box.
Met continu goed de drollen en de grootste natte plekken eruit te halen.
Af en toen een 1/2 tot 1 zak bijvullen
Doe ik zo rond de 5 á 6 week pas weer helemaal uitmesten.
Wel zorg ik ervoor dat alles nat gemaakt wordt en omdat 1 de box leeg eet spuit ik wat azijn erop en ook dat probleem getakeld.
De pony's staan normaal overdag buiten en in de nacht op stal.
Behalve als het erg slecht weer is.
Zeer tevreden

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:30

Ik houuu van stro korrels! Wij gebruiken ze nu ook onder de schapen, gaat super goed! Ik ben gestart met 4 zakken korrels. Verbruik ongeveer 5/6 zakken in de week op 3 stallen. 1 is extreem vies en is eigenlijk net aan de grote kant voor dr stal (177 hoog op een stal van 3,75x3,45) dus veel plas. Dus die mest ik 1a2x in de week met pisclekken dus 2a3 zakken in de week. Andere zijn aardig schoon, die strooi ik soms ook 2 weken niet op. Nu wel meer verbruik dan normaal. Vandaag bv 9 zakken gebruikt omdat het naar weer gaat worden en ze dan waarschijnlijk ff niet maar buiten kunnen. Heb ze op vlas, houtkrul en rapsodie gehad maar dit is veruit het beste. Vooral qua stank en afbreekbaarheid. Het gaat bij ons nu onder de eiken en het is binnen no-time weg. En de stank komt pas naar boven als je de plek lostrekt, wat bij mijn paarden niet het geval was met de andere strooisels en ze stonken dus meestal enorm.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:33

Het lukt mij ook nog niet goed om volmondig ja te zeggen op de strokorrels. En ik wil het wel zo graag, want ik vind het echt heel handig (nauwelijks ruimte en ook op de mestplaats dikke prima).

Maar ik blijf aan het ouwehoeren en haal er te veel uit en moet er te veel bij doen. Ga echt in een moordend tempo door de zakken heen. Want ik hou van schoon. Te schoon blijkbaar.

Het bed vind ik heel fijn. En de paarden liggen er graag in. En het verse spul ruikt heerlijk. Enige andere nadeel: nat maken als het vriest is echt gedoe.

Ik doe het liefste elke week twee zakken per stal er bij in na het schoonscheppen. Dat maakt het een heel duur product helaas. Voor mij dan.

Donnatella

Berichten: 432
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:11

Van stro, naar vlas, naar strokorrel, naar vlas, naar houtkorrel. Dat is de weg die wij hebben afgelegd.

Stro wil ik niet meer, veel te veel werk en de mesthoop is gigantisch.
Vlas is eigenlijk wel ideaal, maar één paard kreeg white line disease in de hoef (2x) en eentje oogontstekingen door de scherpe stukjes in vlas.
Dus een tussenstop gemaakt naar strokorrel en wat was ik blij als die op waren... Natte donkere stal, nee dat was het niet. We hadden een middenkwaliteit gekocht (dus niet de hele dure, maar ook niet de allergoedkoopste). Opnieuw overgegaan naar vlas, maar mijn merrie kreeg weer white line disease.
Nu op houtpellets (naaldhout) en heel erg tevreden van. Super droge stallen, in de zomer moet je soms zelfs een beetje natmaken, gemakkelijk te stockeren en weinig mesthoop.
De houtkorrel die wij gebruiken, zij gewoon houtpellets die in de kachel mogen. 15 zakken in een stal van 3*3.5 om op te starten en dan kan je zeker 6 weken verder zonder iets bij te moeten voegen. Wel rapen we verschillende keren per dag de mest eruit als ze op stal staan en natte plekken slechts al die naar boven komen. Dat kan 1x per week, maar ook 1x per 3 weken zijn afhankelijk van hoe veel ze binnen staan.

Tijn8
Berichten: 510
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:56

ik ben met één paard ook echt aan het zoeken.
Eerst op stro maar daar maakt ze een grote bende van.
Toen over op vlas, dat was best oke maar ik kan niet veel vlas opslaan ivm de muizen (die vinden vlas geweldig) en de prijzen voor losse balen hier in de buurt zijn wel erg hoog (bij Welkoop vroegen ze laatst 11 euro per baal)
Ik heb ook verschillende merken strokorrels geprobeerd maar daar blijft ze van eten, dat vind ik wel eng.
Nu staat ze op gehakseld koolzaadstro en ik moet zeggen dat dat eigenlijk wel goed bevalt. Het werkt ongeveer hetzelfde als vlas, ze eet er niet van en ik kan dit voor 6 euro per baal halen. Ook zitten de muizen er niet in, dus kan ik als ze weer veel in de wei staan wel 1 of 2 pallets kwijt.
Toen strokorrels geprobeerd

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:08

Ik lijk eindelijk handigheid te hebben gevonden in de stro korrel, maar ik weet niet of het ook nog in nattere periodes goed blijft gaan en ik ben heel benieuwd of het ook zo goed werkt als ik een schone onderlaag heb. Die is nu relatief vies, doordat ik zo lang heb zitten stuntelen.

Wat ik nu doe is 1x per week een zak achterin de stal over een strook uitspreiden. Beetje nagemaakt. Daar gooi ik elke dag een beetje van in de stal. De meest rechterkant blijft relatief schoon. Dus daar doe ik altijd wat meer korrels. De volgende dag is het linkerstukje vies, daar poept ze vooral en stampt ze lekker plat. Dus daar haal ik de poep weg en het bovenlaagje als het sopt. Dan schud ik de rechterkant op. Dat is dan deels uit elkaar gevallen. Een gedeelte daarvan verhuis ik naar haar vieze kant. De rest trek ik weer recht en weet een beetje nieuwe korrels vd achterzijde er bovenop. Zo heedt ze altijd een dunne maar droge en schone bovenlaag. Zoals ik al zei is de onderlaag echt vies, omdat ik lang heb lopen zoeken naar wat werkt.

Omdat ze straks 24/7 buiten staan, vind ik het zonde om m nu leeg te trekken, maar ik hoop dat als ik op deze manier doorga wanneer er een nieuwe lading in ligt, dat dat mijn schone bovenlaag iets dikker wordt en blijft. Maar ik moet ook nog eens zien als het weer echt nat is qua weer of ze het dan ook blijft volhouden met 1 zak per week.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:12

Ik heb na 1,5 pallet strokorrels besloten om nu te testen met Rapsodie.

Test objecten:
1: merrie die op voorgaande stallen bekend stond om haar smeerkezerij (dat had ook met management te maken), plast veel en tijdens hengstigheid heel erg vies.
2: ruin. Echt het vieste paard wat ik ken op stal. Plast waar hij staat, poept inmiddels op 1 plek, maar draait alle beplaste stalbedekking door elkaar.
3: moi. Pietje precies, getraumatiseerd door jarenlang ellende van pensionstallen met in mijn ogen te vieze stallen met té karige bedekking. Ik houd niet van urinelucht en haal ook voor de nacht de drollen nog uit de stal.

Mijn bevindingen met de strokorrels:
+ hele fijne bodem die niet makkelijk schuift/kale plekken geeft
+ echt een bed
+ mijn merrie had ook na een week nog een mooi bed. 1 keer per week natte plekken eruit halen. Elke dag drollen met de hand.

- de stal van de ruin was alleen de eerste twee dagen aangenaam. Daarna werd het een bende en had ik steeds meer moeite om het netjes te houden.
- korrels bleven voor een groot deel korrels. Daardoor geen optimale opname.
- ellendig tijdens de vorst ivm natmaken
- elke week twee zakken erbij voor een frisse stal bij beide paarden (en ja ik ben precies en pietlut en heb liever te dik dan te dun bed). Relatief duur daardoor.
- na een dag of 5 rook ik wel ammonia lucht terwijl het gehakselde stro lang niet verzadigd was.
- stro korrels moeten van de muur af met vochtige dagen anders verschimmelen ze best snel (de niet uiteengevallen korrels).

Rapsodie:
+ veel meer vulling per zak. Twee pakken rapsodie is echt veel en veel meer dan twee zakken strokorrels qua bedekking
+ hoefde tijdens grote schoonmaak bij de ruin maar een halve kruiwagen natte plekken te verwijderen. En halve zak aan te vullen.
+ ruin smeert en draait nog steeds, maar nagenoeg geen ammonia lucht en stal oogt schoner.
+ maakt makkelijk schoon.

- rapsodie is veel stugger product. Heb de blauwe lange variant.

Prijs per pak/zak is gelijk bij mij. Maar doordat ik van Rapsodie veel minder nodig heb, lijkt het vooralsnog toch aanzienlijk goedkoper.

Mijn merrie is sinds deze week over op de rapsodie. Heel benieuwd hoe het bij haar bevalt.

Tijn8
Berichten: 510
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:05

ik ben met mijn paard ook over op gehakselt koolzaadstro (een voordeligere variant op rapsodie) dat bevalt eigenlijk wel heel goed. Mijn paard bleef eten van de korrels en is best een smeerkees. Ik wilde eigenlijk terug naar vlas maar dat is inmiddels onbetaalbaar. Koolzaadstro is voor mij een goed alternatief.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:03

Het eten van stro korrels is te voorkomen door het iets in te sprayen met gewoon natuur azijn.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 23:03

Olympia96 schreef:
Ik heb na 1,5 pallet strokorrels besloten om nu te testen met Rapsodie.

Test objecten:
1: merrie die op voorgaande stallen bekend stond om haar smeerkezerij (dat had ook met management te maken), plast veel en tijdens hengstigheid heel erg vies.
2: ruin. Echt het vieste paard wat ik ken op stal. Plast waar hij staat, poept inmiddels op 1 plek, maar draait alle beplaste stalbedekking door elkaar.
3: moi. Pietje precies, getraumatiseerd door jarenlang ellende van pensionstallen met in mijn ogen te vieze stallen met té karige bedekking. Ik houd niet van urinelucht en haal ook voor de nacht de drollen nog uit de stal.

Mijn bevindingen met de strokorrels:
+ hele fijne bodem die niet makkelijk schuift/kale plekken geeft
+ echt een bed
+ mijn merrie had ook na een week nog een mooi bed. 1 keer per week natte plekken eruit halen. Elke dag drollen met de hand.

- de stal van de ruin was alleen de eerste twee dagen aangenaam. Daarna werd het een bende en had ik steeds meer moeite om het netjes te houden.
- korrels bleven voor een groot deel korrels. Daardoor geen optimale opname.
- ellendig tijdens de vorst ivm natmaken
- elke week twee zakken erbij voor een frisse stal bij beide paarden (en ja ik ben precies en pietlut en heb liever te dik dan te dun bed). Relatief duur daardoor.
- na een dag of 5 rook ik wel ammonia lucht terwijl het gehakselde stro lang niet verzadigd was.
- stro korrels moeten van de muur af met vochtige dagen anders verschimmelen ze best snel (de niet uiteengevallen korrels).

Rapsodie:
+ veel meer vulling per zak. Twee pakken rapsodie is echt veel en veel meer dan twee zakken strokorrels qua bedekking
+ hoefde tijdens grote schoonmaak bij de ruin maar een halve kruiwagen natte plekken te verwijderen. En halve zak aan te vullen.
+ ruin smeert en draait nog steeds, maar nagenoeg geen ammonia lucht en stal oogt schoner.
+ maakt makkelijk schoon.

- rapsodie is veel stugger product. Heb de blauwe lange variant.

Prijs per pak/zak is gelijk bij mij. Maar doordat ik van Rapsodie veel minder nodig heb, lijkt het vooralsnog toch aanzienlijk goedkoper.

Mijn merrie is sinds deze week over op de rapsodie. Heel benieuwd hoe het bij haar bevalt.



Ik was ook niet 100% te vinden voor de strokorrels die ik nu sinds oktober gebruik. Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ga die rapsodie ook eens proberen

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 02:37

Donnatella schreef:
Van stro, naar vlas, naar strokorrel, naar vlas, naar houtkorrel. Dat is de weg die wij hebben afgelegd.

Stro wil ik niet meer, veel te veel werk en de mesthoop is gigantisch.
Vlas is eigenlijk wel ideaal, maar één paard kreeg white line disease in de hoef (2x) en eentje oogontstekingen door de scherpe stukjes in vlas.
Dus een tussenstop gemaakt naar strokorrel en wat was ik blij als die op waren... Natte donkere stal, nee dat was het niet. We hadden een middenkwaliteit gekocht (dus niet de hele dure, maar ook niet de allergoedkoopste). Opnieuw overgegaan naar vlas, maar mijn merrie kreeg weer white line disease.
Nu op houtpellets (naaldhout) en heel erg tevreden van. Super droge stallen, in de zomer moet je soms zelfs een beetje natmaken, gemakkelijk te stockeren en weinig mesthoop.
De houtkorrel die wij gebruiken, zij gewoon houtpellets die in de kachel mogen. 15 zakken in een stal van 3*3.5 om op te starten en dan kan je zeker 6 weken verder zonder iets bij te moeten voegen. Wel rapen we verschillende keren per dag de mest eruit als ze op stal staan en natte plekken slechts al die naar boven komen. Dat kan 1x per week, maar ook 1x per 3 weken zijn afhankelijk van hoe veel ze binnen staan.


Dus gewoon voor. De pelletkachel die korrels??

Tot nu toe van alles geprobeert. Het fijnste waren de strokorrels.
Maar erg veel zakken nodig in de schuilstal dus erg duur..

Brainless

Berichten: 29749
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 02:46

Tijn8 schreef:
ik ben met mijn paard ook over op gehakselt koolzaadstro (een voordeligere variant op rapsodie) dat bevalt eigenlijk wel heel goed. Mijn paard bleef eten van de korrels en is best een smeerkees. Ik wilde eigenlijk terug naar vlas maar dat is inmiddels onbetaalbaar. Koolzaadstro is voor mij een goed alternatief.

Hoe duur is gehakseld koolzaadstro?
Ik betaal voor vlas Lin-O-Star 125E voor 21 pakken (pallet).
Los zijn ze 6,75 zo uit mijn hoofd.
Voor merkloos 5,50 maar heb al vaker slechtere pakken gehad (veel stof) dus ik koop alleen nog maar merk.

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 07:55

Hier ook gehakseld stro voor onze paarden.

Onze paarden staan sinds een jaar aan huis en toen ze bij ons kwamen deden we eerst vlas in de stallen. Het lijkt er echter op dat één van onze paarden ontstoken ogen krijgt van vlas, dus zijn we over gegaan op stro. Heerlijk vonden we dat weer. Alleen zo zonde dat je ook schoon stro weg gooit bij het weghalen van de drollen, dus over naar stropallets. Deed zin werk prima, maar onze paarden aten ervan :-/ Ook na behandeling met azijn bleven de heren ervan eten. Elke keer na een nieuwe zak zetten we ze met stress weer op stal. Bovendien maakten we die pallets flink nat zodat er geen korrels meer zouden liggen en was de stal dus altijd een beetje licht vochtig. Dus sinds een paar maanden nu over gestapt op gehakseld stro en we vinden het ideaal. De paarden vinden het ook heerlijk, dat is natuurlijk wel belangrijk, maar iedereen is blij hier. Vooral na een regenachtige dag kunnen ze hun geluk niet op:
Afbeelding
Gepaneerde pony :D

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 07:57

Elsje123 schreef:
Hier ook gehakseld stro voor onze paarden.

Onze paarden staan sinds een jaar aan huis en toen ze bij ons kwamen deden we eerst vlas in de stallen. Het lijkt er echter op dat één van onze paarden ontstoken ogen krijgt van vlas, dus zijn we over gegaan op stro. Heerlijk vonden we dat weer. Alleen zo zonde dat je ook schoon stro weg gooit bij het weghalen van de drollen, dus over naar stropallets. Deed zin werk prima, maar onze paarden aten ervan :-/ Ook na behandeling met azijn bleven de heren ervan eten. Elke keer na een nieuwe zak zetten we ze met stress weer op stal. Bovendien maakten we die pallets flink nat zodat er geen korrels meer zouden liggen en was de stal dus altijd een beetje licht vochtig. Dus sinds een paar maanden nu over gestapt op gehakseld stro en we vinden het ideaal. De paarden vinden het ook heerlijk, dat is natuurlijk wel belangrijk, maar iedereen is blij hier. Vooral na een regenachtige dag kunnen ze hun geluk niet op:
[ [url=m/ugTkFU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gepaneerde pony :D


Edit: hier liggen de kosten van de zakken gehakseld stro in lijn met een baal vlas. Geen winst hier verder erop.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Vlas of strokorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:27

Graag gedaan TS.

Ik betaalde voor strokorrels 6€ per zak en dat betaal ik ook voor de rapsodie. Beide op een pallet aan huis geleverd.

Ik heb alleen in een moordend tempo de korrels er doorheen gejaagd. In nog geen 4 maanden 1,5 pallet (€450,-) voor twee paarden. Dat vind ik echt te duur. Maar goed, als blijkt dat Rapsodie hetzelfde verbruik heeft dan is het zo en kan ik alsnog kiezen.

Mijn vermoeden is echter dat ik er minder van gebruik. Plus dat ze straks 24/7 naar buiten gaan. Dan trekt het qua kosten een beetje rechter haha

Rinskecl
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:37

Ik heb een paard dat met vlas elke keer een hoefzweer kreeg. Sta nu op stokorrels maar is de stal met een nieuwe zak binnen twee dagen vies. Nu wil ik een keer gehakseld stro proberen maar ik ben een beetje bang dat ze dan weer hoefzweren gaat krijgen heeft iemand hier ervaring mee?