Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hooi heel langzaam voeren

 
Profiel   

Ik zei ook niet uitgemergeld, ik zei uitgehongerd en dat zie je niet op een foto :+

Oké, even serieus nu. 5 kg is niet eens heel weinig voor die pony trouwens.
Als een paard 6 of 7 uur zonder knabbel staat, heeft ie honger. Dat is nu éénmaal zo. Maakt niet uit of dit jouw paard is of mijn paard, ze hebben dan gewoon honger.
Of je dit kan oplossen met een superfijnmazig hooinet, betwijfel ik sterk. Je zal de eetduur wel iets kunnen verlengen, maar een vreetzak vreet gewoon door tot het net leeg is en laat niet een beetje over voor 4 uur later :D

Maar nu even een andere insteek. Ik lees dat je 30HA ter beschikking hebt. Is het dan geen oplossing een paard met deze problematiek 24/7 buiten te houden ? Veel minder hooi voeren, altijd te knabbelen en altijd mogelijkheid tot beweging.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 10:54 



 
Profiel   

Jeetje TS, ik bewonder je geduld met alle betweters hier.... fijn dat iedereen aannames heeft dat jij nog niet hebt gekeken naar wormen, mogelijkheden tot wel veel hooi etc. Soms moet je het doen met wat er kan en is dat anders dan het gemiddelde plaatje.....ik ken de zoektocht zelf maar al te goed.


Misschien een graaskorf om? Die van mij is ook zo handig maar is gevoelig voor bevangenheid. Ze staat in een kudde met onbeperkt ruwvoer uit slowfeeders met 3 cm net...... zij is daar zo handig mee dat ze toch snel eet. De combi van graaskorf met slowfeeder net maakt dat ze nog steeds kan eten maar langzamer. Een paar uur per dag dat ding om zorgt dat ze mooi op gewicht blijft. Het viel mij mee hoe comfortabel dat ding is. Al weet niet of je dit wel wilt als hij op stal staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 10:58 



 
Profiel   

Ik lees helemaal geen vreselijke betweters. Wel bezorgde paardenliefhebbers die blijkbaar een verkeerd beeld hebben gekregen doordat er essentiele informatie weggelaten wordt in de openingspost. Als er geschreven wordt over 's ochtends en 's avonds hooi voeren en heel weinig hooi voeren. Dan is 5kg hooi en een x aantal uur op het gras niet wat je verwacht. Ik vind de buik t.o.v. haar nek en billen wel degelijk ook zorgelijk.

Als je paard 6+ uur op het gras staat, zou ik 's ochtends het houden op een 1kg hooi en dan 3 uur later naar buiten doen. Dan 3 uur nadat ze binnen komt haar nachtportie geven, of eventueel zelfs de nachtportie in tweeën splitsen. Als dat mogelijk is zou ik 2-3 uur na binnenkomst opnieuw 1kg hooi en dan 's avond zo laat mogelijk de andere 3kg hooi. Op die manier zijn de periodes tussen voermomenten zo kort mogelijk, waardoor ze de minste kans heeft op maagzweren die ook weer koliek kunnen veroorzaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 11:19 



 
Profiel   

Alsof de mensen hier gedachte kunnen lezen :? Mensen proberen alleen maar mee te denken mijn paard heeft ooit een x lichte koliek gehad van wormen bloedonderzoeken -mestonderzoeken verschillende kuren later bleef hij toch ( terug kerende) wormen houden! Nu zijn we er eindelijk vanaf

Mijn vraag is dus niet zomaar uit de lucht gegrepen!

Misschien kan je wat meer vertellen over het verder voeren training wat er onderzocht gedaan is! Heb je bijvoorbeeld al geprobeerd Parafine olie door het voer te geven 3 x per dag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 11:24 



 
Profiel   

Bedankt voor de fijnere reacties, hier kan ik wat mee!

Na heel lang dingen proberen en dokteren zijn we gewoon tot de conclusie gekomen dat deze pony gewoon heel erg gekort moet worden in eten.
Hij eet alles wat los en vast zit, als je hem niet tempert zou hij serieus 24/7 eten, daar ben ik van overtuigd. Er zit geen stop op.
Nu we hem snachts remmen in hooi gaat het goed.

Kliniek dacht aan een traagwerkende dikke darm. Speciaal voer (bonpard) geprobeerd maar ook dit hielp niet.

Dit werkt wel en na al dat dokteren en uitproberen ben ik daar blij van. En dan kan bokt laag en hoog springen, maar ik knijp in m'n handen dat hij inmiddels al weer een maand koliek vrij is en ik niet met angst en beven naar z'n stal loop of om de minuut de camera check, want ohjee, stel dat hij last heeft.

Overdag loopt hij dus in het land waar echt nog wel gras staat (van 09 tot 19 ongeveer)
Snachts op stal, ik zoek daarom dus een oplossing om het verdeeld over de nacht aan te bieden.
23 uur krijgt hij z'n net, maar ik zou liever verdeeld over de 14 uur dat hij binnen staat 7 kleine porties geven bijvoorbeeld.
Dus ga denk ik toch naar zo'n soort voerstation kijken, dat je dat in kunt stellen oid. :)

24/7 buiten vind ik geen optie omdat m'n merrie dat niet trekt. Die staat bij een mini regenbui al bij het hek. :o

Graaskorf heb ik geprobeerd, maar mijn veulen terroriseert dan de pony en die kan zich dan niet verdedigen. Vind ik ook sneu, plus we hebben het idee dat hij gras prima verdraagt maar juist het hooi niet. :)

Ik las nog iets over tanden. Ik wissel nog wel eens qua tandarts maar kan idd de volgende keer wel een andere laten komen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 11:28 



 
Profiel   

Citaat
Vind ik ook sneu, plus we hebben het idee dat hij gras prima verdraagt maar juist het hooi niet.


Misschien heb ik er overheen geleden, maar voer je echt hooi of kuil/voordroog ?
Ik zou dan goede kwaliteit pakjes hooi gaan proberen als je die nog niet hebt. Daar zit letterlijk niks in waar je paard koliek van kan krijgen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 11:38 



 
Profiel   

Je kan kijken of hij nog hooi kan eten met muilkorf om, dan zou het juist op stal ingezet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 11:59 



 
Profiel   

Heeft de kliniek ook gekeken naar mogelijke maagzweren, of heb je daar al eens een tijdje voor behandeld? Met dit verhaal en deze klachten zou het me niet verbazen, maar ik weet natuurlijk niet of daar al aan gedacht is / naar gekeken is.

Mocht dat spelen, dan heb ik nog een heel stel andere adviezen, maar voor nu even het voeren zelf:


Voor mijn paard heb ik zelf een hooinet gemaakt. Die draak is ook veel te handig met standaard netten inmiddels.
Ik heb twee! relatief fijnmazige! netten zodanig over elkaar bevestigd dat de "ruiten" versprongen liggen. De openingen worden daarmee dus kleiner, en bovendien als hij te lomp aan het voorste net plukt krijgt hij geen hooi, want dan komt dat los van het achterste. Hij moet dus echt "peuteren"
Daar is hij inmiddels ook wel weer handig mee trouwens...
De bovenkant van het net heb ik ook dubbel dicht zitten, anders steekt mijnheer zijn kop er gewoon van bovenaf in en gebruikt hij het als luxe voertrog. :-D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 12:15 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Heel weinig hooi. Geen stro. Waarvan leeft dit diertje dan ? :?

Bij alle paarden en zeker bij koliekgevoelige paarden is hooi van goede kwaliteit de basis van het rantsoen en heel hard nodig voor een goede darmwerking.

Dat hij snel eet, verbaast me niks. Zal beetje uitgehongerd zijn...


Over het algemeen klopt dit, maar zeker niet bij alle koliekgevoelige paarden. Als het paard bijvoorbeeld een te trage motiliteit in de dikke darm heeft, zullen ze toch beperkt moeten worden in het aantal grote vezels wat ze binnen krijgen (uit hooi/kuil/stro). Deze vezels moet je dan vervangen door kortere/andere vezels, bijvoorbeeld bietenpulp, grasbrok, gras, sojaschroot, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 12:23 



 
Profiel   

Voor dit probleem (mijn paarden blijven maar eten) ben ik aan het kijken naar een hooi voer automaat. Nu twijfel ik nog tussen degene die gewoon een portie laat vallen of het systeem wat open en dicht gaat. Het laatste systeem kun je bijvoorbeeld ieder uur 10 minuten open laten gaan. De (duurdere) geavanceerde systemen kun je dan ook nog weer een portie bij in stellen. Ik breek mijn hoofd hier al jaren over, maar dit lijkt me dan het beste wat ik kan verzinnen. Toch ruwvoer, maar niet kunnen overeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 12:30 



 
Profiel   

Wat werkt bij die van mij is heel grofstengelig hooi. Ze vinden het niet lekker en het mondgevoel is ook niet prettig blijkbaar. Dus dan eten ze er weinig van. Voor mijn dieren vind ik dat niet prettig. Heb liever dat ze wel voldoende binnenkrijgen dus heb ik doorgezocht naar lekkerder hooi wat ze wel graag eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 12:32 



 
Profiel   

Ik heb sinds kort een trickle net(slowfeeder) mijn beide pony’s hadden een net met 3 bij 3 mazen binnen 2 uurtjes leeg. Ook ik wilde ze niet meer hooi gaan geven ivm gewicht maar wilde ook niet dat ze lang zonder stonden. Ik was een beetje sceptisch over het net maar ben er super tevreden over. 2 netten van ongeveer 6 kilo per stuk doen ze nu ongeveer 24 uur over. In de ochtend en avond geef ik ze altijd nog een beetje los hooi gemengd met stro op de grond zodat ze niet te gefrustreerd raken van het net.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 12:40 



 
Profiel   

Langzame darmen kunnen ook ontstaan door weinig voer, hoe minder er binnen komt hoe langzamer de spijsvertering gaat, ook om de darmen gevuld en dus op de plek te houden. Problematisch wordt dat als het te langzaam wordt en de boel verstopt raakt. Minder voeren is dan lastig, enkel al omdat het de boel niet zal versnellen tot normaal tempo.
Je kan het proberen met wat bietenpulp (en hier ivm die buikvorm samen met een forse 5-7 daagse psylliumkuur tegen zand) om darmfunctie te stimuleren.
Koliek en maagzweren komen vaak samen voor en maagzweren en zandeten ook. Daarnaast wijst het geen eetstop hebben ook vaak op een tekort aan vit./min. essentiele aminozuren (eiwitten), waardoor paard blijft eten in een poging dat tekort aan te vullen. Droogte zorgt voor minder eiwitten in gras en dus ook hooi.
Langzamer gaan eten zal combi worden van genoeg voedingsstoffen binnen krijgen, liefst altijd iets om op te knagen en al starten met een vol gevoel. Lastige van het vertragen van de eetsnelheid alleen is dat pony het trucje binnen max week-10 dagen door heeft en het dan nog maar weinig helpt, en hoe meer andere mogelijkheden ze leren, hoe sneller ze de nieuwe door hebben. En dan moet je net het geluk hebben dat ze de boel niet gewoon slopen ipv braaf te blijven puzzelen. Er bestaat dus geen magisch altijd X uur vertragende hooiruif/net oid. Het is een symptoom van een onderliggend probleem wat aangepakt moet worden om in elk geval deels het geschrok op te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 12:44 



 
Profiel   

Vlgns mij doe je het al heel goed TS!

Denk dat het overgrote deel vd paarden in ieder geval in de natte/koudere periode iedere nacht een groot aantal uren zonder ruwvoer staat.

In tegenstelling tot het overgrote deel van Bokt ben ik niet zo bang voor eventjes zonder ruwvoer. Verdeel ook liever 5 grote porties over de dag dan 10 kleine. Merk dat de paarden dan per keer "verzadigder" zijn en relaxter reageren, ook meer rust pakken dan wanneer ik heel vaak kleine porties geef. 5 kg ruwvoer (droog) voor de nacht met overdag in de wei klinkt goed voor deze pony zo.

Teveel moeten prutsen om het hooi te pakken te krijgen heb ik ook een gefrustreerd paard van gehad. Werd heel onrustig, voernijd. Nu verdeeld over 5 porties en oa ook deels gebruik vd hooibal geeft veel meer ontspanning bij hem.

Ik zou per keer een deel "los" aanbieden. Dat wordt dan eerst opgegeten en daarnaast een deel "prutswerk". Niet echt het advies wat je vroeg, maar je hebt er misschien wel iets aan. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 13:01 



 
Profiel   

Als je vaker in de nacht een portie wilt geven . Dan zou je een handige klusser moeten zoeken die een hooifeedeebix met meerdere vakken kan maken waar een. Tijdschakelaar op zit en om de paar uur een van open gaat
Moet te knutselen zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 21:09 



 
Profiel   

Ik weet niet of er hooinetten bestaan met echt kleine mazen?
Mijn paard kon ook geen grote porties tegelijk eten,die kreeg iedere drie uur een bepaalde hoeveelheid.Maar hij stond aan huis en ik ben gewoon hier de hele dag

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 22:29 



 
Profiel   

Wij hebben zelf een HIT actief met ook een hooistation waar een schuif omlaag gaat zodat het betreffende paard kan eten.
Als dat in stal moet en het hoeft niet chip gestuurd, dan zou het niet heel moeilijk hoeven zijn om zoiets met een tijdschakelaar aan te leggen, een vroegere lesklant van mij had dat ook, maar dan in een loopstal.
Wel heb ik me ingelezen en begrepen dat een paard minimaal 20 minuten achter elkaar moet kunnen eten zodat de hersenen een signaaltje krijgen en zich daardoor meer vol voelen.
Wij hebben hier ook 1 paard wat we, om andere redenen, moeten beperken bij het hooi en die krijgt dat dus in blokken van 20 minuten verdeeld over de 24 uur.
Succes met het vinden van een goede oplossing!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 23:17 



 
Profiel   

Hier kun je een hooinet kopen met nóg kleinere maas:
https://www.zeldenrusthaystack.nl/c-507 ... net-2x2cm/

Wat ook kan, is een hooitas, van Equiculinair.

Een bijna leeg net eet ook langzamer dan een volle, dus meerdere hooinetten ophangen met een beetje hooi doen ze langer mee dan alles in 1 net.

En een net helemaal vrij hangen, maakt snel eten ook moeilijker.

Succes!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 00:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen