24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 23:58

Wij hebben geen eb en vloed maar een agterberg baan aan laten leggen (dus ook gedraineerd) dat hele spulletje kost meerdere 10 duizenden euro's dus echt niet! Dat daar paarden in losgegooid worden.
Heel erg slecht voor het behoud van je baan, zowel het zand als het hele onderliggende systeem. Absoluut niet doen.

Ik ben nu aan het kijken naar een aparte longeerbak want er wordt sinds kort meer gelongeerd en dat is ook echt funest voor je baan.

Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:20

Ik heb voor 2 paarden inderdaad een rijbak waar ze niet in lopen, maar daarnaast nog een stuk van6 bij 30 bij getrokken wat we gebruiken als paddock. Voorin heb ik een stuk van 6 bij 12 verhard met stelconplaten, dat bevalt erg goed.

Myrthe64
Berichten: 1014
Geregistreerd: 25-07-12

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:59

Als de paarden er 24/7 staan, hoe wil je dat dan doen met rijden? Is er een andere bak waarin je kan rijden?

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:16

Myrthe64 schreef:
Als de paarden er 24/7 staan, hoe wil je dat dan doen met rijden? Is er een andere bak waarin je kan rijden?


Ik weet niet hoe ts het doet. Maar ik rij heel vaak gewoon met de andere paarden los in de bak :') Soms even slalommen. Bij het uitstappen komt mijn jonge paard altijd gezellig even mee stappen.
Of je zet ze even op stal.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:26

hier gaan ze deze winter deels in de paddock omdat we onze weide opnieuw gaan inzaaien. Ze kunnen wel een aantal uren per dag op grasland dat we van de buren zullen huren maar als het echt extreem regent gaan ze op de paddock moeten blijven. We zitten hier op kleigrond en het is niet de bedoeling dat de buren volgend jaar modder hebben ipv gras. :(:) Maar hier ligt er gewoon gele zand in de paddock. In een eb en vloed bak zou ik ze niet zo snel 24/7 willen hebben lopen vrees ik. Het is toch een hele investering die je dan naar de knoppen laat helpen.
Als ik ga rijden zal één van de twee toch even op stal moeten want dat gele monster schuift nog niet voor de tractor dus dan ga ik meer zitten foeteren op haar dan dat ik ga kunnen rijden gezien die ook nog eens het talent heeft om zo te gaan staan dat ze het meest in de weg staat. := Rijden is wel het minste van de problemen met de paarden 24/7 in je rijbak in dit geval denk ik.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:04

Denk dat je voor dit gebruik meer baat zult hebben met tegels + zand. Kunnen ze geen putten maken en behoud je een stabiele ondergrond. Is ook niet goedkoop helaas.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:57

Zou even advies inwinnen bij degene die de bak gaat aanleggen

Edit: denk er goed overna dat als paarden rollen dan je de eb en vloed er lastig afkrijgt

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:00

Hier mogen absoluut geen paarden los op de eb- en vloed bodem. Er mag zelfs niet gelongeerd worden. Losgooien is echt funest voor je bodem, en daar is het toch wel een beetje te duur voor lijkt me.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:36

Er zit wel een groot verschil in hoe hij gebruikt wordt verder.

Op een stal waar de hele dag door erin gereden wordt is het al heel anders. Zeker omdat er toch altijd overal mensen zijn die mest laten liggen.

Bij een particulier die er alleen zelf in rijdt en hem goed schoon houdt kan je hem best in redelijke conditie houden als je paarden er ook vrij in lopen.

Maar ik zou wel heel goed leren wat de ideale stand is en eventueel iets van een tijdsklok als je hem hoog zet ofzo. Ben vaak bij mensen gekomen om les te geven dat ze het vergeten waren en je toch tot je enkels nat stond.
Is zo weer weg, maar ik denk zelf te ervaren dat een zware, iets droge bak ietsjes minder te lijden heeft.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 13:29

Bedankt voor de adviezen en ervaringen iig alvast allemaal, heb er veel aan, dus deel gerust je ervaringen en adviezen! :j

De bak zal er pas volgend jaar komen, maar wil mij daarom nu al wat rustig gaan inlezen en oriënteren wat het beste is.

De bak zal grenzen aan de verharde uitloop met stallen. Ze krijgen dus in de stal ruwvoer, dus dit zal niet in de bak komen, daarnaast hebben ze een vaste mestbult op de verharde uitloop, dus dat scheelt ook al.

Als ik ga rijden, is het de bedoeling dat de andere paarden dan in de uitloop met stallen komen. Er wordt maar één paard bereden op dit moment (de anderen zijn 2 bejaarde gepensioneerden en een jaarling), dus dit zal een uurtje per dag zijn.

Ik moet zeggen dat ik n.a.v. jullie reacties toch meer begin te neigen naar een drainage systeem met speciaal zand. (Vooral ook omdat dit financieel een stuk voordeliger is, omdat we dit voornamelijk zelf kunnen gaan doen, schoonvader heeft ruime ervaring in grondverzet en we zullen daarbij natuurlijk kundig advies hierover inwinnen. ) Ik vind het voor het welzijn van onze paarden belangrijk dat ze zoveel mogelijk vrijheid en beweging hebben en vind het daarnaast ook fijn het hele jaar rond in de bak te kunnen rijden/trainen. De optie om een aparte paddock aan te leggen houd ik ook nog in mijn achterhoofd, wellicht zal ik het eerst een paar maanden gaan aankijken hoe het los in de bak gaat.

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: 24/7 in eb en vloed buitenbak, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:32

Dan zou ik eerst voor de simpele bak gaan, kijken hoe dat bevalt en dan eventueel aanpassingen doen voor de toekomst. Niet in één keer zo'n dure bak aanleggen. Het kan namelijk goed zijn dat hun vaste mestplek wijzigt als ze er een fijne bak bij krijgen om in te poepen en plassen. :P

Aethelwulf
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:07

Voorheen had ik ook de paarden in de rijbak lopen maar de bodem is er niet beter op geworden. Ze halen de bodem toch flink om, ze liggen veel en ze graven ook wel eens. Ik heb het sinds een paar maanden apart en dat bevalt enorm goed. Hun uitloop is nu ietsje kleiner maar nog steeds groot zat, als het kan qua ruimte zou ik het dus lekker apart doen.