Plots gat in mijn piste, enig idee hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Plots gat in mijn piste, enig idee hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 19:34

Voorhistorie:

Ik huur reeds 13 jaar een weide.
Op deze weide heb ik een stuk afgezet als piste.

De paarden grazen hierop, er wordt op gereden, gelongeerd en agility gedaan.

Begin dit jaar is de piste wat gefreesd en is het nu dus een gewone zandpiste ipv weide.

Vandaag, zakte mijn paard 18cm met 1 hoef de grond in in volle draf onder het zadel.

Paard oogt momenteel best ok, zal goed stijf zijn morgen en kwam net uit revalidatie -_-

Dit is de put:


Afbeelding


Afbeelding


Er zijn geen gangen te voelen aan de zijkanten van dit gat. Ik ben als de dood dat het nog een keer gebeurd.

Iemand een idee qua mogelijke verklaring?

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Plots gat in mijn piste, enig idee hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:36

Oude konijnenpijp.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Plots gat in mijn piste, enig idee hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:37

Kan je de put niet het beste weer opvullen met zand?
Naar hoor, sterkte met je paard!

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:37

Konijnen-, (woel)ratten- of mollengang.

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Plots gat in mijn piste, enig idee hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 19:50

Maar er is rondom niks te voelen van mul zand of andere gangen, zou dit dan toeval zijn?

@carol_beer: gat is uiteraard opgevuld en aangestampt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:54

Oeh bah, dat is naar, zeg. Kleine sinkhole? Zit je in kalkrijk gebied?

mariettek

Berichten: 1685
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Plots gat in mijn piste, enig idee hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:02

Ziet eruit als weggespoelde grond (onder de toplaag). Inderdaad vergelijkbaar met een sinkhole.
Hier thuis wel gehad onder de bestrating, waarschijnlijk doordat er vroeger een waterpomp gezeten heeft en regenwater daardoor zand mee naar beneden neemt.

Lastig om te weten wat je er nu mee moet. Wij hebben er snelbeton ingegooid en daarna weer bestraat, maar dat lijkt mij in een rijbak geen oplossing. Misschien eens vragen aan een loonwerker of hij hier ervaring mee heeft?

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Plots gat in mijn piste, enig idee hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:23

Wij hebben dat zo nu en dan helaas ook, soms zien we er 1 na het graven van een konijn die er een opening maakt, maar ook op dezelfde manier is ons paard hier wel eens zo vanuit niets te zien, in een gat gezakt. Hier zijn het dan dus konijnengangen die dicht onder het zand liggen. Jaren terug hadden we enorm veel konijnen, nu zie je er eigenlijk zelden 1, misschien toch nog oude gangen, maar niet minder vervelend. Wij hebben wel eens een stukje afgegraven, de gang loopt dan verder door onder het zand. Erg vervelend, hopelijk houd je paard er geen schade aan over.

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Plots gat in mijn piste, enig idee hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 20:27

Dit is dus dweilen met de kraan open om het te voorkomen.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Plots gat in mijn piste, enig idee hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:33

Als het door konijnen komt idd niet te voorkomen. Hier kan ik soms de gang nog verder iets intrappen, soms is de bodem gewoon echt enorm stevig boven zo'n gang en dan net misschien 1 zwakker punt gehad, waar het paard doorheen is gestapt. Overigens 1 of 2 keer per jaar dat het ons gebeurd, in de wei eromheen eigenlijk nooit last van, alleen in de rijbak.

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Plots gat in mijn piste, enig idee hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 20:51

Ik ga de paarden eens vaker hier los laten lopen,misschien dat het die dieren ontmoedigt er te komen:)

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Plots gat in mijn piste, enig idee hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:54

Misschien een gek idee, maar je hebt toch van die apparaten die de grond aanstampen voor ze betegelen? Misschien daarmee een rondje maken en daarna de bovenlaag weer loswoelen? Wel vervelend en ik snap dat je bang bent voor herhaling. Ik zou er ook niet meer zorgeloos op rondrijden.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Plots gat in mijn piste, enig idee hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:44

Vraag een loonwerken oid eens met een zware tractor er een paar keer overheen te rijden. Die drukt de gangen wel in door zijn gewicht.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Plots gat in mijn piste, enig idee hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:22

Ik heb dit ooit gehad met een verzorgpony. Wel in een weiland met gras. Tijdens het rijden opeens ook weggezakt in een soort gelijk gat. De eigenaar ervan op de hoogte gesteld en haar man in direct gaan graven. Er kwamen uiteindelijk engerlingen uit als ik het goed heb. In ieder geval de larven van de meikever. Blijkbaar konden die zo'n gat veroorzaken.

Dus misschien toch nog even graven op de plek en kijken of je wat tegen komt?

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Plots gat in mijn piste, enig idee hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 22:41

Jemig. Je paard zal zijn been breken! Ik zou niet meer rijden op die plek voordat je een oplossing of oorzaak hebt.

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Plots gat in mijn piste, enig idee hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 18:22

Op aanraden van een loonwerker en 2 boeren, het advies gekregen om met een flinke voorhamer rondom het gat te kloppen, wat ik gedaan heb. Momenteel geen verdere verzakking.

Alle 3 melden 'dikke pech gehad'

Aangezien we al 8 jaar op dit stuk rijden, vrees ik dus inderdaad gewoon voor dikke pech...

nikkel
Berichten: 2526
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 18:54

Is het geen kalkrijke grond, van de foto af, gezien lijkt het mij geen echte zandgrond, maar daar kan ik mij in vergissen.

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 10:55

LadyAnna schreef:
Is het geen kalkrijke grond, van de foto af, gezien lijkt het mij geen echte zandgrond, maar daar kan ik mij in vergissen.


De grond is dit jaar nog geanalyseerd, het betreft een zand/zandleempiste :)

mariettek

Berichten: 1685
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:10

Mi_Amore schreef:
Op aanraden van een loonwerker en 2 boeren, het advies gekregen om met een flinke voorhamer rondom het gat te kloppen, wat ik gedaan heb. Momenteel geen verdere verzakking.

Alle 3 melden 'dikke pech gehad'

Aangezien we al 8 jaar op dit stuk rijden, vrees ik dus inderdaad gewoon voor dikke pech...


Dan inderdaad hopen dat dit minstens de komende 8 jaar niet meer gebeurt. Maar ik kan mij voorstellen dat het wel even duurt voor je daar weer op durft te vertrouwen.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:38

Hoop dat het daar idd bij blijft! Schrik je flink van, ik wandel nog steeds eerst een ronde door de rijbak, al kijkend over de grond voor ik op stap, haha, op het oog zie je zeker niet wat er onder de grond gebeurd, maar toch, af en toe vind ik een gat waar een konijntje boven de grond druk mee is geweest, dan kom ik weer langs met de schop. Heb mijn enorme ruin er nu overdag in lopen, de grond dendert altijd als hij voorbij komt galopperen, met toch nog ergens in mijn achterhoofd dat een konijn daar vast niet van houd :D

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Plots gat in mijn piste, enig idee hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 12:39

Wel ik ben effectief ook extra verbaasd omdat mijn andere paard er net een maand non stop op gelopen heeft :')

Er wordt nu sinds juni geloof ik best intensief op gereden dus ja, brute pech. Gelukkig stap ik de eerste 20min, ik blijf nog even op de vertrouwde-platgestampte cirkel draven :')

nikkel
Berichten: 2526
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Plots gat in mijn piste, enig idee hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:41

In leem kunnen er spoelgaten ontstaan, door waterafvoerproblemen. Het water moet tenslotte ergens heen.