Smerige haflinger op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 12:58

Hij eet ondanks zijn hooi (waar hij meer dan genoeg van heeft) toch echt stro!
Hij gaat s nachts niet naar buiten en geen inloopstallen bij ons op stal.

Ik kijk het nog even aan, we moesten sowieso voor de andere pony (die overigens super schoon is op dit spul) nog een voorraad halen dus ik ga nog even door.
Misschien moet ik ook niet zo kritisch zijn met uitmesten, wordt vervolgd _O-

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 09:46

Ik heb ook zijn viespeukje haha.
Niks werkt :+ Ik heb verschillende bodembedekkers geprobeerd, en ben nog het meest tevreden van stro. Niet dat dat niet smerig wordt, maar dat is (hier) qua prijs het interessantste.
Ze plats en poept overal, loopt overal doorheen.

Niks aan te doen, ik heb me er bij neergelegd :)

Sinds ze 24/7 buiten staat, ligt de schuilstal met stro er wel veel schoner bij. Tenzij het heel de dag regent - mijn paard haat regen, ze zal dan véél meer in de stal blijven staan.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 10:13

Shampoo schijnt best goed te werken samen met de tuinslang en een spons :P

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 10:34

Je hebt schone en vieze paarden.
In de loop der jaren veel verschillende paarden gemest en ik mest ze allemaal hetzelfde. De ene is de volgende nog “schoon” en bij de ander is het een smeerboel.

Heb in het verleden wel andere methodes gebruikt, veel strooisel, weinig strooisel, vieze plekken houden etc... niets hielp, sommige paarden zijn gewoon smeerpoetsen en poepen waar ze op dat moment staan :Y)

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 16:49

Carol_Beer schreef:
Shampoo schijnt best goed te werken samen met de tuinslang en een spons :P

Als stalbedekking? :+

LaDonna75

Berichten: 2125
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 19:33

Lizz schreef:
Je hebt schone en vieze paarden.
In de loop der jaren veel verschillende paarden gemest en ik mest ze allemaal hetzelfde. De ene is de volgende nog “schoon” en bij de ander is het een smeerboel.

Heb in het verleden wel andere methodes gebruikt, veel strooisel, weinig strooisel, vieze plekken houden etc... niets hielp, sommige paarden zijn gewoon smeerpoetsen en poepen waar ze op dat moment staan :Y)

Precies dat. Alleen scheen het bij mij volgens sommigen aan de kleine stal te liggen. Nee hoor, mijn paard is gewoon een smeerbeest, altijd al geweest :+

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 21:20

Ik had gister weer, zoals ik voorheen met vlas ook deed, de achterkant een strook leeg gelaten.
Hij heeft iets meer zijn behoeftes achterin gedaan en daarmee ook iets minder verspild. Hij was er iets schoner mee. Hij heeft weer een schoon bedje en een nieuwe voorraad van 7 pakken gekregen dus we gaan lekker door en kijken het aan. Hij zal altijd een walser en woeler blijven _O-

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:27

Anders een gedeelte van de stal dikke rubber tegels leggen en een gedeelte met vlas of korrels . Ze plassen niet op de tegels, spettert en popen ook op de korrels of vlas.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:37

Maar wat maakt het uit dat hij stro eet als je zorgt dat er genoeg in de stal ligt? Ik gooi er juist extra stro in zodat ze dat kunnen eten als ze willen, ondanks dat ze via slowfeeder eten en dus genoeg te knabbelen hebben.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:58

Carol_Beer schreef:
Shampoo schijnt best goed te werken samen met de tuinslang en een spons :P

Wat ben jij een irritante prutsmuts.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 22:04

Ik ben heel benieuwd hoe groot de stal is. Op de foto lijkt het wat klein en dat zou een hoop verklaren.
Stro met onbeperkt hooi, zou dat een optie kunnen zijn? Eet hij zoveel stro dat hij er ziek van wordt?
Van vlas weet ik niet zoveel, maar wel dat je een flinke laag in het begin moet hebben. Anders werkt het niet.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 22:26

xMarizka schreef:
Hij eet ondanks zijn hooi (waar hij meer dan genoeg van heeft) toch echt stro!
Hij gaat s nachts niet naar buiten en geen inloopstallen bij ons op stal.

Ik kijk het nog even aan, we moesten sowieso voor de andere pony (die overigens super schoon is op dit spul) nog een voorraad halen dus ik ga nog even door.
Misschien moet ik ook niet zo kritisch zijn met uitmesten, wordt vervolgd _O-


Maar hoeveel stro eet hij dan dat je denkt dat het een probleem word? Hoeveel plakjes ongeveer van kleine of grote baal? Mijn paard staat op vlas maar ik voer ruim een kleine baal per week op en dan kan hij nog meer eten maar dit is al meer als 2/ 3 plak per dag ( naast zijn ruwvoer) dus als toetje :+

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:48

pillow schreef:
Carol_Beer schreef:
Shampoo schijnt best goed te werken samen met de tuinslang en een spons :P

Wat ben jij een irritante prutsmuts.


_/-\o_

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:44

Mijn vorige paard at ook 1 a 2 plakjes stro per dag, die legde ik ook express naar zijn hooinet zodat hij de rest vd stal niet leeg zou eten. Bij mijn weten ook niks mis mee als aanvulling op gewone ruwvoer. Alleen als ze heel veel stro eten misschien?

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 14:13

Mijn paard staat dan wel op stro, maar is ook een woeler.
De eerste dag na het mesten is het echt een zwijn, de volledige binnen gedeelte is dan gewoon donker bruin, al het schone stro is opzij geschoven waar hij er volgens overheen gaat poepen.

Ik mest tegenwoordig 1x in de week en soms eens 2. De dagen na het mesten wordt hij steeds schoner.

Afgelopen zaterdag heb ik even gekeken hoe lang ik bezig ben. Half uur (5 kruiwagens en opstrooien), viel mij reuze mee. En omdat hij niet zo vaak gemest wordt laat hij ook veel schoon liggen, wat ik dus gewoon hergebruik als start bodem en daar overheen verder op strooi (1 pak).

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 14:20

opisop_shop schreef:
Mijn vorige paard at ook 1 a 2 plakjes stro per dag, die legde ik ook express naar zijn hooinet zodat hij de rest vd stal niet leeg zou eten. Bij mijn weten ook niks mis mee als aanvulling op gewone ruwvoer. Alleen als ze heel veel stro eten misschien?

Ik vroeg mij dus ook af wat vinden mensen heel veel want verstopt eten in stro dien ze niet zo maar.. wel moeten ze het gewend zijn om te eten dus niet in eens

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:09

pillow schreef:
Carol_Beer schreef:
Shampoo schijnt best goed te werken samen met de tuinslang en een spons :P

Wat ben jij een irritante prutsmuts.


Huh? Hoezo dat??
Wat een aso reactie weer zeg, zo poets k mn paard al jaren als t nodig is

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:11

Carol_Beer schreef:
pillow schreef:

Wat ben jij een irritante prutsmuts.


Huh? Hoezo dat??
Wat een aso reactie weer zeg, zo poets k mn paard al jaren als t nodig is


Maar het gaat hier niet om poetsen, maar hoe ze haar stal schoon kan houden. Gezien haar paard een woeler is, en dus welke stalbedding ze het beste kan nemen.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:15

Hier ook een haflinger met altijd vieze stal. Vraag me niet waarom maar maakte er in de korte periode dat hij op stal stond ook altijd een smeerboel van. Wat bij mij nog het beste werkte is toch een beetje oppotten. Het vieze kwam echt door het door elkaar heen lopen en door te potten wordt je onderlaag steviger. Nu het weer kouder aan het worden is kan je gemakkelijk proberen een paar weken op te potten. Bij mij was het: hoe dikker gepot, hoe schoner zijn bovenlaag.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:16

Ik wipte overigens wel de drollen eruit en trok de stal recht maar de onderlaag liet ik met rust.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:31

Carol_Beer
Shampoo schijnt best goed te werken samen met de tuinslang en een spons :P

pillow
Wat ben jij een irritante prutsmuts.

Carol_Beer schreef:
Huh? Hoezo dat??
Wat een aso reactie weer zeg, zo poets k mn paard al jaren als t nodig is


Het is herfst, alweer bijna winter, en dus koud. Te koud om de tuinslang op je paard te zetten.
Het is makkelijker om een oplossing qua stalbodembedekking te vinden dan om elke dag je paard te lopen wassen.

Er is een verschil tussen "je paard poetsen als het nodig is" en "de tuinslang met shampoo". Het ene is poetsen, het andere is wassen.

Daarbij gaat er ook niet over dat het paard vuil is - het gaat er om dat de stal vuil is, elke dag opnieuw extreem vuil tegenover een "normaal" paard, dat de stalbodembedekking op deze manier heel snel de deur uitvliegt en dat uitmesten op deze manier langer duurt dan doorsnee het geval zou zijn.

Indien het paard extreem vuil zou zijn, ga je die, ook in de zomer, niet elke dag wassen met shampoo.

Daarbij komt dat jouw reacties over het algemeen nogal vervelend zijn. Ik las het in een ander topic ook al - men stoort zich aan jou, aan de manier waarop je reageert. Hier reageer je op zich nog vrij normaal, als in "met een normaal taalgebruik" maar het is de zoveelste reactie van jou die irritant is, en dan krijg je zulke antwoorden. Je bent sarcastisch, slaat de plank mis en bokkers die jou meermaals tegenkomen hier ervaren jou dus als een prutsmuts.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Smerige haflinger op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:05

Dank je wel LW Daisy