Ziek door slecht hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Ziek door slecht hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 23:06

Hallo

Ik heb nu voor de eerste winter de paarden thuis staan.
We bestelden hooi dat ingepakt is om het buiten te kunnen stapelen. Omdat ik onzeker was door verhalen over muizen die dat open bijten, hebben we het toch binnen in de garage gezet dus het staat helemaal droog.
Voordien had ik altijd droog hooi gekocht maar deze pakken zijn wat zwaarder dus ik hoopte langer toe te komen.
Nu vrees ik echter dat ze slecht zijn. Ik heb er al 5 open gesneden en het pak is telkens aan 1 zijde nat vanbinnen. Het ruikt daar erg zuur en er komen allerlei kleine vliegjes op. Bovendien is soms witte schimmel zichtbaar aan die natte zijde.

De paarden echter vliegen er wel hevig op af. Ik probeer die natte stukken er zo goed mogelijk af te trekken en weg te gooien maar is de rest dan veilig? Ik krijg het nat deel nooit 100% weg.

Ik maak me alleen zorgen dat ze ziek kunnen worden als ze toch nog slechte stukken hebben? Wat moet ik nu doen? Ik had 50 botten besteld van 35 kg en die verkoper zegt dat ik de eerste ben die zegt dat zijn hooi niet ok is...

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ziek door slecht hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:08

Heb je hooi of kuil besteld? Ik weet niet wat 'botten' zijn, maar zijn dat pakjes of balen?

Kuil ruit zuur, maar ook kuil mag niet schimmelig zijn. Hooi trouwens ook niet. Ik zou met de leverancier overleggen en dit niet voeren. Als je het toch binnen legt, kun je net zo goed gewoon droog hooi nemen.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 23:17

Hevonen schreef:
Heb je hooi of kuil besteld? Ik weet niet wat 'botten' zijn, maar zijn dat pakjes of balen?

Kuil ruit zuur, maar ook kuil mag niet schimmelig zijn. Hooi trouwens ook niet. Ik zou met de leverancier overleggen en dit niet voeren. Als je het toch binnen legt, kun je net zo goed gewoon droog hooi nemen.
de leverancier wil het niet terug nemen. Met botten bedoel ik pakjes voordroog in plastic gewikkeld. Ik had dit eens besteld om het ook buiten te kunnen leggen maar op bokt las ik vanalles over muizen dus heb ik alles in de stal en in de garage in huis gelegd.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ziek door slecht hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:30

Soms kan er wel wat schimmel opzij komen door condens in het pak.

Het hoort niet, maar het komt wel regelmatig voor. Als het afgezien van dat buitenste laagje wel schimmelvrij is, zou ik de schimmellaag ruim eraf trekken en de rest van de baal wel voeren.
Maar ben je niet beter met droge pakjes ofwel een midibaal voordroog ipv 35 kg pakjes?

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ziek door slecht hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:02

Als het hooi in het midden goed ruikt dan is er niet veel aan de hand hoor, zeker niet als ze er nog op aanvliegen. Het is vaak de buitenkant die wat nat is, dat komt door het plastic. Anders kan je volgende keer beter grote pakken onverpakt hooi bestellen. Maar dat kan weer wat stoffig zijn. Het is vaak het een of het ander.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 08:22

Poekkie schreef:
Soms kan er wel wat schimmel opzij komen door condens in het pak.

Het hoort niet, maar het komt wel regelmatig voor. Als het afgezien van dat buitenste laagje wel schimmelvrij is, zou ik de schimmellaag ruim eraf trekken en de rest van de baal wel voeren.
Maar ben je niet beter met droge pakjes ofwel een midibaal voordroog ipv 35 kg pakjes?



Op zijn zoekertje schreef hij ook dat hij droog hooi verkocht maar toen ik wilde bestellen, liet hij weten dat er enkel nog pakjes van 35 kg in plastiek waren. En het is niet makkelijk om hooi te vinden ....

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:32

Kan je misschien een filmpje maken, waarop duidelijk te zien is dat je een nieuwe bot opent, dus echt laten zien dat je de verpakking opent, en dan laat zien waar er allemaal schimmel zit? Als je, ik zeg maar wat, 1/5de van elke bot moet weg gooien, gooi je op 5 botten dus 1 volledige bot weg, en dat is wel zonde van het geld.

Ik zou een filmpje maken, en dat doorsturen naar de verkoper. Hopelijk ziet hij in dat er idd toch wel wat mis is, en krijg je een aantal nieuwe botten.

Ik zou, mocht ik jou zijn, alle botten zo snel mogelijk openen, en de beschimmelde delen er uit halen. Hoe langer je wacht, hoe meer de schimmel in de rest van het hooi trekt.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:41

woemp schreef:
Voordien had ik altijd droog hooi gekocht maar deze pakken zijn wat zwaarder dus ik hoopte langer toe te komen. .

Deze pakken zijn zwaarder omdat er meer vocht in zit (vandaar de natte schimmel!), je voert dus nu minder hooi en meer 'water'... duur betaald water dus.
De paarden vliegen er op af omdat het voor hun aantrekkelijk ruikt, maar dat zegt niets over het gezonder zijn voor een paard. Veel paardenmagen kunnen niet tegen dit soort hooi en ontwikkelen een gevoelige maagwand/zweren. Kribbebijten/luchtzuigen is dan het gevolg, maar ook zand eten kan een gevolg zijn.

Als de boer het niet terug wil nemen zou ik het verkopen en weer teruggaan op gewoon droog hooi.

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Re: Ziek door slecht hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:00

hier wordt al 30 jaar kuil in balen aan de pony's gevoerd. Ook wel rechtstreeks uit de kuilbult.
En zit ook wel eens een vies stukje tussen. Nooit geen problemen mee gehad.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ziek door slecht hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 14:15

Terugbrengen! Wij zijn zelf hooileverancier, maar dit moet je echt niet voeren. Zijn het geen balen van vorig jaar? Wij hebben een heel enkele keer dat dit gebeurt als er een gaatje in gezeten heeft maar die kunnen ze hier altijd kosteloos omruilen. Als er schimmel aan de buitenkant zit zit het door de hele baal heen en is het absoluut ongeschikt om te voeren.

_Rebecca
Berichten: 464
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 14:19

DubbelFun schreef:
woemp schreef:
Voordien had ik altijd droog hooi gekocht maar deze pakken zijn wat zwaarder dus ik hoopte langer toe te komen. .

Deze pakken zijn zwaarder omdat er meer vocht in zit (vandaar de natte schimmel!), je voert dus nu minder hooi en meer 'water'... duur betaald water dus.
De paarden vliegen er op af omdat het voor hun aantrekkelijk ruikt, maar dat zegt niets over het gezonder zijn voor een paard. Veel paardenmagen kunnen niet tegen dit soort hooi en ontwikkelen een gevoelige maagwand/zweren. Kribbebijten/luchtzuigen is dan het gevolg, maar ook zand eten kan een gevolg zijn.

Als de boer het niet terug wil nemen zou ik het verkopen en weer teruggaan op gewoon droog hooi.


Verkopen?! Dan denk je goed hooi te kopen, krijg je dit!

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ziek door slecht hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 14:28

Voor schapen en koeien zou dit nog te voeren zijn, die magen kunnen veel meer hebben.
Ik heb ook wel eens hooi wat mijn paarden niet wilden eten doorverkocht voor de helft van de prijs. Die voerboer was daarna mij alleen wel als klant kwijt.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 15:04

Ik heb vorig jaar ook problemen gehad met gewikkelde pakken. Boer zou voordroog leveren, maar het was zo nat, zuur en schimmelig dat het bijna kuil was. Mijn ene paard is er toen ook hoefbevangen van geworden.
Gelukkig is de boer de pakken komen halen en is het gewisseld voor hooi tegen een meerprijs. Maar daar ga ik toch ook niet meer terug.

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ziek door slecht hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 17:57

Even een tip. Door de klimaatverandering en de daarmee gepaard gaande veranderende temperaturen etc. is de hooi- en stro-oogst onzeker. Ik reserveer al een paar jaar zoveel hooi en stro als ik verwacht nodig te hebben en doe dat ver voor de oogst. Meestal ergens in maart/april. Ik heb een heel goede leverancier en hoef het niet in een keer af te nemen. Kan het gewoon in porties ophalen.
Zo heb ik steeds uitstekend hooi en hoef me er geen zorgen over te maken.

Ik zou beslist geen beschimmeld hooi voeren. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat je hebt: voordroog of kuil.
Beschimmeld spul kan best wel ernstige ademhalingklachten geven of koliek uitlokken. En beide wil je niet, dan ben je ver van huis.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 18:04

Caira schreef:
Terugbrengen! Wij zijn zelf hooileverancier, maar dit moet je echt niet voeren. Zijn het geen balen van vorig jaar? Wij hebben een heel enkele keer dat dit gebeurt als er een gaatje in gezeten heeft maar die kunnen ze hier altijd kosteloos omruilen. Als er schimmel aan de buitenkant zit zit het door de hele baal heen en is het absoluut ongeschikt om te voeren.


Mee eens. Dit hoort echt niet. Laat je dat niet aanpraten.
Gewoon op de film zetten en zeggen dat je deze zooi niet accepteert. Het kan een keer gebeuren maar in de regel - bij een goede leverancier - kan de baal gewoon terug.
Als je elke baal zo opentrekt dan zou ik gauw een andere leverancier zoeken.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:00

DubbelFun schreef:
woemp schreef:
Voordien had ik altijd droog hooi gekocht maar deze pakken zijn wat zwaarder dus ik hoopte langer toe te komen. .

Deze pakken zijn zwaarder omdat er meer vocht in zit (vandaar de natte schimmel!), je voert dus nu minder hooi en meer 'water'... duur betaald water dus.
De paarden vliegen er op af omdat het voor hun aantrekkelijk ruikt, maar dat zegt niets over het gezonder zijn voor een paard. Veel paardenmagen kunnen niet tegen dit soort hooi en ontwikkelen een gevoelige maagwand/zweren. Kribbebijten/luchtzuigen is dan het gevolg, maar ook zand eten kan een gevolg zijn.

Als de boer het niet terug wil nemen zou ik het verkopen en weer teruggaan op gewoon droog hooi.


Dit is niet waar.
In goed voordroog zit minder schimmel en stof dan in droge onverpakte baaltjes. Tevens zitten er veel meer voedingsstoffen in waardoor ze minder nodig hebben aan kracchtvoer, vitaminen etc.
Er is onderzoek naar gedaan ben alleen het artikel kwijt. Was eccht een goed onderbouwd artikel die de waarheid boven bracht over voordroog uit plastic. Er blijft veel meer behouden en heel eerlijk heb ik die ervaring zelf ook. Ik zweerde bij droog hooi. Tot ik echt alleen maar schimmel en stof uit de balen bleef trekken. Paarden begonnen te hoesten (lopen 24/7 buiten) en ik was er helemaal klaar mee. Overgestapt naar midibalen en dit gedoe is klaar. Heb 1 baal gehad met een gat erin. Daar zat schimmel in. Gelijk leverancier geappt en krijg volgende keer baal gratis.

Ik zou de leverancier bellen en zeggen ik kom die rommel nu terugbrengen wil mn geld terug. Anders kort geding. Of weet ik veel. Tis gewoon rommel dat ie verkoopt.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ziek door slecht hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:21

In droog hooi en voordroog zit net zoveel schimmels in* alleen bij droog hooi zie je het vliegen (wat in de longen kan komen en COPD veroorzaakt) en bij voordroog zit het nog 'vastgeplakt' omdat het hooi natter is.
In de maag kunnen deze schimmels geen kwaad, vandaar de voorkeur voor voordroog bij stofgevoelige paarden.
(*bij hooien van hetzelfde land, zelfde tijd)

Er kunnen ook nooit méér vitaminen in komen omdat het in plastic is verpakt.
Het enige wat er in voordroog véél meer zit is Vitamine A en dat heb je alleen nodig bij drachtige/zogende merries.

Misschien handig om deze link even door te lezen
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 16:54

Hevonen schreef:
Even een tip. Door de klimaatverandering en de daarmee gepaard gaande veranderende temperaturen etc. is de hooi- en stro-oogst onzeker. Ik reserveer al een paar jaar zoveel hooi en stro als ik verwacht nodig te hebben en doe dat ver voor de oogst. Meestal ergens in maart/april. Ik heb een heel goede leverancier en hoef het niet in een keer af te nemen. Kan het gewoon in porties ophalen.
Zo heb ik steeds uitstekend hooi en hoef me er geen zorgen over te maken.

Ik zou beslist geen beschimmeld hooi voeren. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat je hebt: voordroog of kuil.
Beschimmeld spul kan best wel ernstige ademhalingklachten geven of koliek uitlokken. En beide wil je niet, dan ben je ver van huis.


Het is geen kuil maar voordroog.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:42

DubbelFun schreef:
In droog hooi en voordroog zit net zoveel schimmels in* alleen bij droog hooi zie je het vliegen (wat in de longen kan komen en COPD veroorzaakt) en bij voordroog zit het nog 'vastgeplakt' omdat het hooi natter is.
In de maag kunnen deze schimmels geen kwaad, vandaar de voorkeur voor voordroog bij stofgevoelige paarden.
(*bij hooien van hetzelfde land, zelfde tijd)

Er kunnen ook nooit méér vitaminen in komen omdat het in plastic is verpakt.
Het enige wat er in voordroog véél meer zit is Vitamine A en dat heb je alleen nodig bij drachtige/zogende merries.

Misschien handig om deze link even door te lezen
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken


Ik heb echt iets anders gelezen.
Heb er even screenshots van gemaakt.

Volledig artikel: https://www.purepaardenvoeding.nl/hooi- ... oge%20stof.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ziek door slecht hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:21

De rode delen lijken me wat tegenstrijdig...
Afbeelding

Verder is het van elk onderzoek de vraag hoe betrouwbaar de uitkomst is afhankelijk door welk instituut het wordt uitgevoerd en de manier waarop het is uitgevoerd (verschillen in manieren van onderzoeken geven andere waarden). Én een onderzoeksbureau betaalt door een voerleverancier zal eerder geneigd zijn naar die kant te 'leunen' in vergelijking met een onderzoek betaalt door de overheid.

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Re: Ziek door slecht hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:12

Ik zou dit niet willen voeren en gaan overleggen voor nieuw hooi of andere hooi kopen
Met paarden hooi en kuil voeren met schimmel ect moet je heel goed oppassen anders krijg je koliek en verdere problemen die vaak veel duurder zijn dan andere voer

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:09

DubbelFun schreef:
De rode delen lijken me wat tegenstrijdig...
[ Afbeelding ]

Verder is het van elk onderzoek de vraag hoe betrouwbaar de uitkomst is afhankelijk door welk instituut het wordt uitgevoerd en de manier waarop het is uitgevoerd (verschillen in manieren van onderzoeken geven andere waarden). Én een onderzoeksbureau betaalt door een voerleverancier zal eerder geneigd zijn naar die kant te 'leunen' in vergelijking met een onderzoek betaalt door de overheid.


Die tegenstrijdigheid wordt toegelicht als je het artikel verder leest dan de screenshot:

Afbeelding

Verder dacht ik altijd dat het nadeel van voordroog was dat het minder werk is voor de darmen om te verteren (even kort door de bocht), maar daar ze het het artikel niets over....

On topic: zo vaak al balen met een beetje schimmel op de bodem of zijkant meegemaakt en nog nooit problemen van ondervonden. Delen met schimmel ruim weg gehaald en gingen indd altijd naar de schapen of koeien. Maar als het grote delen van een baal treft is dit echt niet netjes. Bij onze voerleverancier kunnen we dan ook altijd de baal omruilen of krijgen we een gratis klein baaltje bij. Ik zou dit niet pikken.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ziek door slecht hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:22

Toch zie je bij veel paarden die paardenkuil/voordroog krijgen dat ze geen goede mest hebben en ze reacties gaan geven op het borstelen van de buikstreek en bijv. aansingelen. Het gevolg van een gevoelige maagwand wat tot zweren kan leiden. Dit omdat de omzetting/gisting in plastic wordt gestopt en weer doorgaat zodra de baal open gaat.
We laten droog hooi dat pas gebaald is om die reden dan ook 6-8 weken liggen vóór het gevoerd wordt.