Eisen pensionstalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Eisen pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:20

Je kan ook een systeem bedenken waarin de paarden in groepjes zelf naar hun weiland lopen. Dan heb je twee man nodig: iemand aan de stallen en iemand aan de weilanden. Zeker als weiland en stallen allemaal op eigen terrein liggen kan je dit veilig doen. En dan ben je veel sneller klaar ook.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:26

Gini schreef:
Flower033 schreef:
Als je een nieuwe stal begint, moet je er wel rekening mee houden dat ze bijvoorbeeld alle 80 s avonds naar binnen willen. Dat kost ook meer stro en hooi. En het is toch wel leuk als staleigenaar om aan het eind van het jaar iets verdiend te hebben.


Dat hoeft toch niet per sé? Dat hangt er toch vanaf wat je zelf aanbiedt. Als jij als staleigenaar 24/7-buiten stalling (met eventueel inloopstal) aanbiedt, hoef je er geen rekening mee te houden dat ze allemaal naar binnen willen. Ik ken zelfs best wel wat stallen die verschillende formules aanbieden en als je van de ene naar de andere formule wilt, kan dat enkel indien er plek is. Staan de binnenboxen vol, moet je wachten tot er een plek vrijkomt.


Daar heb je gelijk in. De stalhouder moet er wel over nadenken. Op Bokt, maar ook in het 'echt' vaak leuke plannen voorbij komen waar aan dit soort dingen niet gedacht is. En al helemaal niet wat de financiele consequenties zijn. En natuurlijk kan het een keuze zijn om aan een pensionstal niets te verdienen. Als het dan maar een bewuste keuze is, denk ik dan.
Geldt overigens niet alleen voor pensionstallen, hoor. Ook in veel andere sectoren gebeurt dit.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:30

Gini schreef:
Je kan ook een systeem bedenken waarin de paarden in groepjes zelf naar hun weiland lopen. Dan heb je twee man nodig: iemand aan de stallen en iemand aan de weilanden. Zeker als weiland en stallen allemaal op eigen terrein liggen kan je dit veilig doen. En dan ben je veel sneller klaar ook.


Eens, bij mijn vorige stal gingen de ruinen en merries in een aparte wei.
In de avond de draden open laten waar de eerste groep in moet, die gaan braaf op pad, vervolgens kudde 2. En als laatst nog een paar aan de hand.
Op de terug weg exact zo. Alleen moet je dan soms even paarden wisselen in de boxen :') gros staat altijd wel goed.

Stalhulp deed alles in de ochtend inclusief mesten en hooi. Eigenaar hoeft dan alleen maar binnen te zetten en krachtvoer er in te gooien.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Eisen pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:40

Op bijvb de Henriette hoeve in Wolfheze werken ze met zo’n systeem. Alles veilig afgezet en de paarden lopen zelf naar de wei. In een kwartier tijd staat alles buiten.
S’avonds rijden ze met een quad naar de weides en de paarden weten dat er voer in de stallen ligt en lopen zo zelf terug naar de stallen. Er staan dan wel 1 of 2 mensen bij de stallen om sommigen naar de juiste stal te begeleiden. Is vooral voor nieuwelingen en soms een eigenwijsje nodig.

Dat gaat er echt rustig aan toe hoor heb een paar x staan kijken. Ik was daar toen op vakantie met mijn paard. Mijn paard stond uiteraard in een vakantie weitje dus die ging niet mee in die routine.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:55

Hier staat alles op aparte weilanden, niks groepjes dus dat werkt niet bij ons.
Dat moeten klanten ook willen bij de ideale pensionstal....

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Eisen pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:27

Hoe lang komen de paarden dan bij jou buiten op een pakweg lente/zomerdag met geen uitgesproken weersomstandigheden?

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:04

Dat staat al ergens bij mijn reacties:
In de zomer van 09.00 tot 15.00 uur. Tenzij de eigenaren zelf binnenzetten. En er staan er maar 4 of zo 24/7 buiten op een stuk. Alles staat apart, sommigen met zijn 2.
's-winters paddock rondes : ieder zo'n 2 uur. Mijn paard gaat 2x van 11.00-13.00 en van 15.00-17.00.
Redenen staan ook in eerdere reacties

toen ik er kwam staan was er 1 grote ruinenweiland, maar de klanten willen dus zélf allemaal apart staan. Daarom heeft de stalhouder nu in zo'n 7 jaar tijd allemaal aparte weilanden gemaakt.
En daarom zijn er nu ook 16 paddocks waar ieder paard apart in staat. niet te groot zodat ze gek gaan doen, maar te klein voor met 2 en kans op schade dan. Ook bewust voor gekozen.

En zoals ik ook eerder meldde: voor mij hierna geen paard meer, ik kan niks vinden in de regio wat ik mijn nieuwe dier wil bieden, en het wordt me gewoon te duur. Mijn oudje blijft tot hij doodgaat, daarna houdt het op.

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:09

upendo schreef:
Volpension was 399,- per paard. Helaas bleek dat niet voldoende rendabel en stoppen ze eind van dit jaar. Voor 500 per maand per paard had ik ook nog getekend. :)


Grapje zeker ? Wat een geld, daar kun je hier in Friesland vaak 2 paarden voor stallen.

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:12

Maar in Friesland is de grond ook erg weinig waard, dat moet je er wel bij bedenken voor het rendement.

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Eisen pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:23

Sorry, ElCamino, ik wist niet dat je het daar al over gehad had.
Ik snap wel dat je na dit geen paard meer neemt. Ik kan heel erg begrijpen dat je soms moet roeien met de riemen die je hebt. Maar zelfs in de allerbeste omstandigheden toch maar standaard 6 uur buiten, dat vind ik met alle kennis die we vandaag de dag hebben over het wezen paard niet meer houdbaar.
Maar dat is een besef dat er geleidelijk moet komen, zowel bij stalhouders als paardeneigenaars.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:31

Geeft niks Gini,
Daar heb je gelijk in, daarom kan ik me er hier in de regio niet meer in vinden. Mijn nieuwe dier zou een uitloopstal moeten hebben en daarnaast de hele dag op de wei. Dat vind je hier niet, of het gaat heel duur worden of ik ga zoveel benzine kwijt zijn dat het ook niet meer betaalbaar is.
Chico heeft zoveel extra zorg nodig dat ik hem ook niet ga verplaatsen.Hij kan trouwens niet eens meer op de trailer met zijn Sidewinder.

Ik betaal nu dus voor heel veel accomodatie en gebruik niets.....de molen, longeerbaan, binnenbak, buitenbak, springtuin, wasplaats, poetsplaats, solarium etc etc.
Hij staat lekker in de paddock, zomers op de wei, that's it!
Maar de extra verzorging de hulp van de stalhouders hun team zijn het dubbel en dwars waard!
Die verdienen écht een pluim in hun kont!!!! Dat ga ik nergens vinden met een dier wat zoveel zorg en aandacht nodig heeft.

En dat besef is er wel bij stalhouders inmiddels denk ik , maar de mogelijkheden om zoveel extra ruimte te maken voor uitloopstallen / extra paddocks etc etc is er gewoon niet op huidige bedrijven, en anders moet er rigoreus ingekrompen worden met aantal paarden en de prijs gaat dan mega omhoog om hetzelfde te verdienen denk ik.....

En mensen met hun "sportpaarden", die gaan echt niet hun dier 24/7 buiten zetten want hij msag al niet in de paddock bij regen bijvoorbeeld.....echt te erg.....

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:45

Nessie schreef:
Maar in Friesland is de grond ook erg weinig waard, dat moet je er wel bij bedenken voor het rendement.


Dat is niet zo, maar het is hier wel goedkoper dan in de Randstad natuurlijk. Huur mijn weide van 20 bij 50 voor 50 per jaar :D

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:36

hahahatsjoe schreef:
upendo schreef:
Volpension was 399,- per paard. Helaas bleek dat niet voldoende rendabel en stoppen ze eind van dit jaar. Voor 500 per maand per paard had ik ook nog getekend. :)


Grapje zeker ? Wat een geld, daar kun je hier in Friesland vaak 2 paarden voor stallen.

Wel meer *\o/*

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Eisen pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:41

Tja als je hier in regio Den Haag een fatsoenlijke stal wil dan betaal je gewoon minimaal 400 maar vaak 500 euro. Dat kost het hier nou eenmaal. Stallen waar de paarden veel buiten staan (en vaak mag je blij zijn met 4 uur, maar als je langer wil betaal je daar ook voor of je moet flink uitwijken) zijn schaars en daardoor vaak duur. Het is wat het is :)

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:48

:D ik heb de ideale stalling, goed voer . ruime boxen, voldoende weidegang en goed gras, loopstallen met paddocks, en het meeste staat leeg, voor mij nooit meer paardendames die alles te weinig of niet goed vinden, heerlijk met maar 6 pony,s :+

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Eisen pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:26

Lees toevallig net weer een topic over iemand die stalling op de Veluwe zoekt, en ook daar lees je weer dat véél buiten, weiland etc etc niet mogelijk is als combinatie....het buitenrijden is daar top maar ook weer het veel buitenkomen in de winterperiode is een dingetje....

Sassefras, wat heb je voor accomodatie verder dan tot je beschikking? is het een pensionstal of bij mensen thuis ?

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:27

Sassefras, wat heb je voor accomodatie verder dan tot je beschikking? is het een pensionstal of bij mensen thuis ?[/quote].



bij mensen thuis :+ , mijn eigen huis nog wel

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Eisen pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:46

oooowwww ja!!!! ik had ze ook 4 jaar aan huis, helaas relatie over dus gedwongen weer op pension.
Dan heb je niets te maken met pensionstalling natuurlijk....