Ervaring mud control platen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:25

Zijn er ook mensen die die platen al jaren hebben liggen? (niet 1 of 2 maar 6 jaar oid?)

Ik snap dat je dan nooit 'wegzak modder' krijgt.
Maar dat hebben wij nooit. Wij hebben goed drainerend zand wat heel licht vervuild is met mest en vooral heel erg aangestampt. Dus wij hebben een stabiele bodem met een plas water er op als het extreem nat is. Maar dat vind ik al irritant. Dus kijk ik wel eens naar dit soort platen.

Ik kan met voorstellen dat de platen de druk van de paardenhoeven meer verdeeld en daarmee het aanstampen minder wordt en daarmee de drainage ook beter blijft. Maar als dat niet zo werkt ben ik de sjaak want nu kan ik de grond nog 1 a 2 keer per jaar los trekken waarna het weer lang goed gaat. Als er platen in liggen kan dat niet meer.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:38

Ik leg liever 2e hands stoeptegels (40x60 blijft beste liggen) dan plastic/kunststof platen. Maar als je bodem al stabiel is, dan zou ik dat zo laten. Minder aanstampen lijkt mij niet, dat is ook een gevolg van aantal keren er overheen en dat veranderd niet of wordt juist meer als het een aantrekkelijke(re) plek is om te staan of overheen te lopen.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:41

Wij moeten ze binnenkort ook gaan leggen. Stal is net afgebroken. Ik wacht nog even af wanneer de nieuwe stal gebouwd kan worden. Wij zitten op klei en deze winter een soort van paddockroosters gebruikt om overheen te lopen en dat scheelde al zoveel

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:43

tamary schreef:
Ik leg liever 2e hands stoeptegels (40x60 blijft beste liggen) dan plastic/kunststof platen. Maar als je bodem al stabiel is, dan zou ik dat zo laten. Minder aanstampen lijkt mij niet, dat is ook een gevolg van aantal keren er overheen en dat veranderd niet of wordt juist meer als het een aantrekkelijke(re) plek is om te staan of overheen te lopen.


Nou de druk wordt natuurlijk meer verdeeld omdat de krachten van het paard over een hele plaat verdeeld worden ipv alleen de oppervlakte van een hoef. Ik weet alleen niet of dat genoeg verschil maakt om verdichten van de bodem te voorkomen.

(denk naaldhak in het zand en de hiel van een sportschoen in het zand. .

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:47

Qua verschil maat, schapenhoefjes zijn berucht om het aantrappen en verdichten van de zode. Goed op een dijk, niet in een stal bv of schapenpaadjes in de weide door vaste route van a naar b. En ja hier trappen de paarden ook paden flink aan, maar maat "voet" en zelfs gewicht is niet het enige wat dat verdichten veroorzaakt.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:11

Wij hebben gisteravond grindroosters gelegd rondom één van de voerplekken en die wordt vandaag gevuld met een bodempje vervuild grind uit de grindbak (moet toch ververst worden):

Afbeelding

En aangevuld met zand uit de paddock.

We hebben de roosters gewoon op de grond gelegd zonder afgraven oid zodat het ook wat hoger ligt dan de rest:

Afbeelding

Afbeelding


Ben heel benieuwd hoe het zich gaat houden. We zitten op klei dus normaal ziet het er op dit stuk na een paar flinke hoosbuien zo uit:

Afbeelding

Omdat de ondergrond dichtgelopen is en het vervuilde grind ook niet veel water door zal laten (dat kleine laagje zand om de platen verder op te vullen zal ook niet veel doen) denk ik dat het water niet echt snel weg zal zakken. Maargoed, nattigheid is niet erg. Als het maar een beetje stevig blijft :)

DubbelFun

Berichten: 88692
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:03

Waarom heb je het dan niet eerst los laten trekken ??
Dan had je veel meer effect van je werk gehad.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:34

Omdat de platen dan wegzakken :) dan heb je het voordeel van een hoger gelegen plek niet meer.

We gaan een stukje van de track frezen en daar ook platen IN leggen.
Daar blijft namelijk niet echt water staan maar wordt de bovenste laag wel glibberig.
Hopen dat het dan voor de winter een stevig aangelopen plaat is.

Elke plek en toepassing vraagt om een andere aanpak, en dit lijkt ons de meest logische benadering.

En dan even kijken welke optie het beste bevalt :)

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:39

Heeft iemand dit al eens gezien? https://www.paddock-easy-ground.de/

Kan uiteraard niet op de modder gelegd worden om een stevige bodem te vormen, maar het is wel heel handig om 2 lagen van elkaar gescheiden te houden.
Aangezien ik veel mensen zie die een drainerende bodem aanleggen (met puin oid) en daarop paddockplaten en die weer vullen met zand.

Dan is dit een veel goedkopere oplossing.

Wij hebben al eens een testje gedaan met gronddoek en dat werkte wel maar duurde soms lang voordat het water wegzakte. Dit schijnt veel sneller water door te laten..

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:23

Ligt aan je situatie waarschijnlijk.. als wij zoveel hadden moeten afgraven / afvoeren en terug vullen met puin en zand denk ik niet dat we veel goedkoper af waren dan nu?
Het enige waar ik wel voor vrees is dat bij veel regen het zand op de platen gaat wegspoelen.

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:51

Wat voor zand hebben jullie gebruikt onder de platen als jullie de bodem wilden egaliseren? Twijfelen hier tussen vulzand wat je fijn kan verdichten of toch drainzand.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:30

Ik heb ze rechtstreeks op de klei gelegd (nog nagevraagd waar ik ze gekocht had en volgens hen hoefden ze niet op een zandlaagje, wel opvullen met zand), advies vanuit mudcontrol uk om fijne gewassen zand of sharp sand (grof zand gok ik dan) te gebruiken. Ik heb net 3 pallets gelegd, hele klus zo 300 stuks. Nu omheining nog afwerken eromheen en zand erop en erin. Niks voor tijd want het wordt alweer goed nat.

Ik heb ze niet geschrankt gelegd, hoop dat dit goedkomt, hier en daar een hobbeltje en dan merk je toch dat ze hier en daar wat minder aansluiten. Ah we zien wel wat het geeft

Afbeelding

Hier bijna klaar.

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 16:51

Bij mij hebben ze de eerste natte dagen gehad. Op een deel waar het water voorheen ook al bleef staan stond er een plas maar kan je nu natuurlijk makkelijk door.
Ik had er een tweetal cm zand op liggen, dit is op bepaalde plaatsen wat weggespoeld. Op de plaats waar ze vaak mesten is het zand ook weg ondertussen.. Denk dus niet dat het haalbaar is om er altijd zand op te hebben liggen. Het stuk gebruikt als pad is wel nog hetzelfde als na het leggen.
Bewegen doen ze niet, liggen hier ook gewoon op de (rechtgetrokken) klei.

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:23

Wij hebben deze week een paddock aangelegd met grindplaten. Mudcontrolplaten waren me toch echt te duur.
We hebben een laagje wit zand met puin op de kleigrond gelegd, daarover de grindplaten en daarover een dikke laag drainagezand. Ben benieuwd hoe het zich houd deze winter, Ben er tot nu toe laaiend enthousiast over!
Scheelt ook dat er hier alleen shetlandvoetjes overheen trippelen :)

DubbelFun

Berichten: 88692
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:44

En die zakken niet in de gaten ??

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:47

Daar zit dus zand overheen

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:48

De truc zit in de waterdoorlatendheid waar de platen worden opgelegd. De platen onder een helling leggen wil ook wel eens goed helpen. Dan kan het water altijd weg.

Ik heb professioneel eens een grote paddock gemaakt met 2e hands grintplaten. Wel veel grondwerk gedaan en 15cm1 schoon grof zand onder en bovenop de platen.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:15

De dikke lagen zand zijn aangebracht om ook in periode met langdurige regenval stabiel te blijven en niet overal gaten te krijgen door uitspoeling en verdichting.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:14

Safe haven, op het moment dat de porien in het weefseldoek door vervuiling zijn dicht geslibt werkt het systeem niet meer. Gezien de oppervlaktes hang je rollen ook niet aan de waslijn om ze even schoon te kloppen.

Als er voldoende helling is bij de combinatie zand en puin kan het werken omdat het zand de porien opvult van het puin en je dan 1 niet water doordringbare laag (plaat) krijgt. Is er geen helling, dan je krijg je op termijn1 grote plas die net wat hoger ligt dan de vorige uitvoering.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 16:08

Mijn paddock is klaar

Afbeelding
Afbeelding

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:03

Ziet er mooi uit Cemlys! In iedergeval lekker stevig. Sharp sand is scherp zand, mocht iemand daar nog iets aan hebben.

Ons teststukje met tweedehands grindplaten wat we met (door grond vervuild/gemengd) grind gevuld hebben doet het boven verwachting goed!

Afbeelding

We hebben letterlijk niks aan de bodem gedaan en we zitten op heerlijke klei :) er is enorm veel regen gevallen (de poel op de achtergrond stond droog) en zoals jullie zien is het overal blubber behalve daar. Rij er zelfs met de mini trekker overheen.

We gaan dit stuk nu aansluiten op de rest van de verharding zodat er geen blubber opgelopen wordt. En de randjes gelijk opvullen want het grind was op _O-

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:49

Dat is wel een duidelijke verbetering!

Wij hebben de paarden ook op klei gehad en uiteindelijk de helft van de paddock bestraat, de rest was ondanks drainage, lostrekken, zand erop en uiteindelijk houtsnippers geprobeerd altijd weer drama.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:37

Het is slecht te zien op de foto, maar op de achtergrond zie je een stuk wat we hebben laten keren. Ruim een meter zand ligt nu bovenop. Dat blijft kurkdroog, behalve de stukken waar ze het meest lopen. Bij dagenlang heftige regenval blijft daar wel water staan maar dat trekt zo weer weg.
En ondanks bijna 1000m2 droog zand zie ik ze alsnog weleens op de blubber plekken staan 8)7

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 12:05

SafeHaven schreef:
Ziet er mooi uit Cemlys! In iedergeval lekker stevig. Sharp sand is scherp zand, mocht iemand daar nog iets aan hebben.

Ons teststukje met tweedehands grindplaten wat we met (door grond vervuild/gemengd) grind gevuld hebben doet het boven verwachting goed!

[ [url=m/9rlBKq.jpg]Afbeelding[/url] ]

We hebben letterlijk niks aan de bodem gedaan en we zitten op heerlijke klei :) er is enorm veel regen gevallen (de poel op de achtergrond stond droog) en zoals jullie zien is het overal blubber behalve daar. Rij er zelfs met de mini trekker overheen.

We gaan dit stuk nu aansluiten op de rest van de verharding zodat er geen blubber opgelopen wordt. En de randjes gelijk opvullen want het grind was op _O-



Mijn hemel wat een water. En wat fijn dat de roosters dus helpen.
Ik ben ook zo blij met mijn roosters.

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:01