Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 25 [ 622 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 25  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaring mud control platen

 
Profiel   

Hoe meer je er neemt, hoe goedkoper het relatief gezien wordt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 07:35 



 
Profiel   

En wellicht scheelt het ook als je samen besteld dat ze het in een vracht kunnen combineren.

Of in een koop doen en dan de transportkosten delen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 07:47 



 
Profiel   

Ik heb een aantal bedrijven benaderd om me te laten weten of ze hier leveren en hoe veel ze kunnen leveren voor mijn huidige budget van €2000,- (dat is later uit te breiden, ik weet dat ik het hier niet mee red. Maar ik ben ook een huis aan het bouwen.) Nu maar afwachten. De reacties druppelen binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 08:25 



 
Profiel   

SafeHaven, de opgegeven draagkracht van de platen en of roosters, is volledig afhankelijk van de draagkracht en stabiliteit van de grond waarop je de platen en of roosters aanbrengt.

Er zit daarnaast gewoon een enorm kwaliteitsverschil tussen de platen van de verschillende fabrikanten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 12:24 



 
Profiel   

Kalea schreef
Zonder grondwerken zou ik deze hier nooit leggen. Hier = klei / leem. Misschien als je op zandgrond zit? Maar dan nog is het advies vaak om voorbereidende werken te doen (afgraven, puin, doek,..)
Misschien iemand andere ervaring? Zonder extra werken zal het goedkoper zijn dan mud control maar moet ook werken natuurlijk..


In mijn ervaring moet ik dit ook beamen. Ik ben heel lyrisch over de mudcontrol-platen die bij ons op stal liggen en ben van plan ze daarom dit voorjaar ook in de wei van mijn paard te leggen. Maar deze platen zijn dus inderdaad goed en degelijk aangelegd: bij droog weer, bodem afgegraven, gevlakt, puin erop, nauwkeurig afgemeten dat alles kaarsrecht ligt, etc. etc.
Ik kan me dus wel voorstellen dat wanneer je het anders/willekeuriger aanpakt of stappen overslaat dat het dan net iets minder goed werkt of dat de platen het minder lang volhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 10:55 



 
Profiel   

Je kan beter iets minder groot iets uitvoeren en goed, dan een groter oppervlakte half bakken, volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 12:09 



 
Profiel   

De bedoeling van die mudcontrolplaten is juist dat je er geen duur voorwerk voor hoeft te doen (daarom zijn ze ook duur). Worden gebruikt voor (nood) paden voor vrachtwagens/trekkers etc…. Met perfect duur voorwerk is er nog veel meer mogelijk dan een mudcontrolplaat. Dat voorwerk (puin) mag en kan ook niet zomaar overal….

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 12:45 



 
Profiel   

Ik heb ze ook gekocht om geen puin te moeten gooien. Ben van plan om de grond in het voorjaar recht te laten leggen en twijfel om er ook nog een laag(je) zand onder te leggen. Opvullen met zand ga ik wel doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 12:57 



 
Profiel   

Het is niet zozeer duur voorwerk. Ook mudcontrol zelf geeft in de instructies mee dat de bodem geëgaliseerd dient te worden. Het is maar 1 zinnetje in hun instructies waardoor het weinig lijkt, maar de ene bodem is de andere natuurlijk niet. Bij de ene bodem gaat dat egaliseren gemakkelijk dan bij de andere Een mooie, droge, strakliggende paddock in de zomermaanden zal snel egaal zijn, dan een uitgesleten weidedoorgang in modderig leemgebied met wat restanten van eerder gegooid puin erdoorheen. In het eerste geval zal je dus relatief snel klaar zijn met het voorwerk of er geen hebben en kan je meteen beginnen met het leggen van de platen.
Bij ons op stal ging het echter om een zo een uitgesleten weidedoorgang waarbij kuilen en heuveltjes talrijk waren. Er zat zelfs modder onder de modder. ;) Bij ons was het dus inderdaad een iets groter klusje om de ondergrond egaal te krijgen, duur was het echter niet. Het kleine laagje puin werd er gelegd om toch nog extra stevigheid te bekomen, meer voor de ondergrond eronder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 13:06 



 
Profiel   

Hoe diep moeten die dingen liggen? En hoeveel zand moet er nog bovenop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 13:07 



 
Profiel   

Klopt, is ook zo…

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 13:23 



 
Profiel   

Suzanne F. Dat ligt aan de omstandigheden. Met schone zandgrond kan je volstaan om de zode, ( het gras incl wortels) er vanaf te halen. 10cm1 grof zand aanbrengen en daarna de platen leggen. Dan de platen volstorten met zand.

Als je met klei en/of leem te maken heb zonder dat je het water ergens kan laten afvloeien, wordt het veel moeilijker omdat als klei door water verzadigd is, er een smurrie ontstaat bij belasting. Als het water weg kan, dan is dat probleem minder. Het geheel boven maaiveld ( de hoogte van de omliggende grond) aan leggen zou dan mijn keuze zijn.
Met een echte veenondergrond kan je bijna niets. Omdat na verloop van tijd alles verzakt.

Na 40 jr in dit werk actief te zijn geweest, is er geen simpele one rule fits all voor te geven. Vraag de plaatselijke loonwerker die kent de bodem het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 14:02 



 
Profiel   

Kalea schreef
Ik heb ze ook gekocht om geen puin te moeten gooien. Ben van plan om de grond in het voorjaar recht te laten leggen en twijfel om er ook nog een laag(je) zand onder te leggen. Opvullen met zand ga ik wel doen.


Wij hebben de loonwerker de bodem laten spitten, want die was door jarenlange belasting helemaal vastgelopen. Daarna met laser glad gemaakt met afschot naar de wei. Nu zijn we ze aan het leggen en worden ze gevuld met drainagezand. Dat laatste kost trouwens maar weinig. Daarna willen we nog 7 cm iets van een toplaag maar we weten nog niet wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 14:11 



 
Profiel   

Fijn zand e.d zou ik niet doen, dat stuift van de zomer, wanneer het droog is weg door de wind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 14:21 



 
Profiel   

vur schreef
Kalea schreef
Ik heb ze ook gekocht om geen puin te moeten gooien. Ben van plan om de grond in het voorjaar recht te laten leggen en twijfel om er ook nog een laag(je) zand onder te leggen. Opvullen met zand ga ik wel doen.


Wij hebben de loonwerker de bodem laten spitten, want die was door jarenlange belasting helemaal vastgelopen. Daarna met laser glad gemaakt met afschot naar de wei. Nu zijn we ze aan het leggen en worden ze gevuld met drainagezand. Dat laatste kost trouwens maar weinig. Daarna willen we nog 7 cm iets van een toplaag maar we weten nog niet wat.


Dat is wat we ook willen doen. Momenteel modderbende dus moet nog wachten.. zou het echt nodig zijn om nog een toplaag te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 14:39 



 
Profiel   

Momenteel modderbende dus moet nog wachten.. zou het echt nodig zijn om nog een toplaag te doen?

Dat ligt aan de ondergrond. Bij klei en of leem kom je daar bijna niet onderuit, wil je een langdurige goede oplossing hebben. Met Klei en of leem omspitten, schiet je niet veel me op. Vraag in de buurt eens na, hoe anderen dit hebben opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 14:49 



 
Profiel   

Wij willen het doen omdat ze soms nogal rond sjezen en dan hebben ze hopelijk meer grip en we willen voorkomen dat de platen 's zomers te heet worden. En als mijn rijbak te nat is, hoop ik wat in de paddock te kunnen doen, zoals longeren of een beetje beweging geven onder het zadel. Onze paddock is nogal groot, dus kwa ruimte kan dat makkelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 14:51 



 
Profiel   

nikkel schreef
Fijn zand e.d zou ik niet doen, dat stuift van de zomer, wanneer het droog is weg door de wind.

Ja, dat dacht ik ook, en drainagezand geeft weer weinig grip. De leverancier adviseert iets met een klein beetje leem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 14:53 



 
Profiel   

Wij willen het doen omdat ze soms nogal rond sjezen en dan hebben ze hopelijk meer grip en we willen voorkomen dat de platen 's zomers te heet worden.

Dat is een bijkomende uitdaging. Leem kan gaan klonteren, dat ligt eraan hoeveel je er van doormengt.

Misschien ook eens goed om in de buurt horen, wat mensen in vergelijkbare omstandigheden hebben gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 15:07 



 
Profiel   

Wij hebben een stuk langs de schuur wat hoger ligt dan het omringende weiland, wel op klei. Ik had bedacht zode eraf en glad maken, mudcontrol platen (wel houten kader omheen maken) en dan laag zand. Ligt sws al schuin aflopen naar het weiland. Dit is een stuk van 20 bij 6, niet supergroot, maar wel een droge optie als het echt te nat is. Ik heb een kleine tinker, a welsh en e pony dus het zijn geen grote paarden. Daarnaast zou het als uitloop kunnen dienen voor 2 pony veulentjes. Maar wij twijfelen nog. Een goed gedraineerde bak is ook een optie, maar dat schijnt op klei ook nog eens gedoe te zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 17:20 



 
Profiel   

Herkenbaar.. Durf ook niet aan drainage te beginnen qua kosten / baten.
Maar zoals Nikkel al zei, zal afhankelijk zijn van de plaats. Die modder is wel een doorn in het oog bij het aan huis hebben van paarden >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 17:52 



 
Profiel   

Cemlys, aanleggen van drainage is een secuur werkje: A je hebt een sloot of iets dergelijks nodig om het water te kunnen afvoeren. De drain leg je het beste in sleuf met dik landbouwfolie en om de drainage heel grof zand, omdat de drain anders dichtslibt. De drain vergt regelmatig onderhoud, dus je hebt water nodig om deze door te kunnen spuiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 17:59 



 
Profiel   

Ja onze paddock nu ligt naast de sloot, dus dat scheelt maar inderdaad het dichtslibben ben ik ook bang voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 18:10 



 
Profiel   

De drain hoeft misschien niet. Als je de sleuven op afschot, aflopend naar de sloot legt en tussen de sleuven in op en aflopend werkt. Folie op de klei. Hoe droger de klei blijft, hoe stabieler. Daarnaast kan het fijn gebroken puin niet vermengen met de klei.
Op de folie fijn gebroken puin en daarop vrij grof zand kom je waarschijnlijk ook al een heel eind. Maar dan moet je wel een goede loonwerker hebben met bijv een lasergestuurde kilverbak. Om maar iets te noemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 19:08 



 
Profiel   

Bedoel je met folie dan iets als vijverfolie, dus echt niet waterdoorlatend, of bijv worteldoek (wel waterdoorlatend)?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 19:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 25 [ 622 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 25  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen