Ervaring mud control platen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:43

nikkel schreef:
Dat ligt eraan, hoeveel zand je er op kan gooien, alleen de kale platen kunnen volgens mij, maar ik heb daar geen, ervaring glad worden. Het zijn kunststof platen en deze kunnen bevriezen. Daarnaast zijn er type platen die erg snel verouderen door vorst.

Als de ondergrond niet aangepakt kan worden, zou ik het zeker nu niet uitvoeren in deze weersomstandigheden.


Daar was ik inderdaad al bang voor. Op zich logisch ook. Dan moet ik voor nu op zoek naar een andere oplossing. Bedankt voor je reactie.

Brittneyx

Berichten: 1843
Geregistreerd: 03-08-11

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:02

Hier zijn ze in ieder geval niet glad!

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:09

Chantal_1978 schreef:
nikkel schreef:
Dat ligt eraan, hoeveel zand je er op kan gooien, alleen de kale platen kunnen volgens mij, maar ik heb daar geen, ervaring glad worden. Het zijn kunststof platen en deze kunnen bevriezen. Daarnaast zijn er type platen die erg snel verouderen door vorst.

Als de ondergrond niet aangepakt kan worden, zou ik het zeker nu niet uitvoeren in deze weersomstandigheden.


Daar was ik inderdaad al bang voor. Op zich logisch ook. Dan moet ik voor nu op zoek naar een andere oplossing. Bedankt voor je reactie.


Hier worden de mud control-platen niet glad. Integendeel, op dit moment is het het enige stuk waar ik op kan lopen zonder uitglijgevaar of risico op enkels breken.
Het aanleggen van de platen is in deze periode inderdaad niet ideaal, maar als er nu iets moet gebeuren aan je wei, waardoor je pony er nu tijdelijk op kan, denk ik dat het alsnog wel een van de betere oplossingen is.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:51

Gini schreef:
Hier worden de mud control-platen niet glad. Integendeel, op dit moment is het het enige stuk waar ik op kan lopen zonder uitglijgevaar of risico op enkels breken.
Het aanleggen van de platen is in deze periode inderdaad niet ideaal, maar als er nu iets moet gebeuren aan je wei, waardoor je pony er nu tijdelijk op kan, denk ik dat het alsnog wel een van de betere oplossingen is.


Hij heeft nu 6 weken boxrust erop zitten (kon helaas echt niet anders, ben er GEEN voorstander van), en wil 'm dus op een klein afgezet stukje buiten gaan zetten. De grond is (als het niet vriest) te nat/glad vandaar dat ik uitgekomen ben op de mudcontrol. Maar wil natuurlijk voorkomen dat hij uitglijdt op de platen tijdens de vorstperiodes.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 12:11

Ik ben blij, dat er ervarings bijdragen zijn, die afwijken van mijn ervaringen.

Chantal_1978 sterkte met je keuze.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 12:13

nikkel schreef:
Ik ben blij, dat er ervarings bijdragen zijn, die afwijken van mijn ervaringen.

Chantal_1978 sterkte met je keuze.


Ik mag op stal ook een uitloopstal maken, dus ik ben even op zoek naar de beste oplossing voor hem.
Komt helemaal goed.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:45

Uitglijden op de platen zal niet zo heel snel gebeuren, maar ik denk eerder dat ze niet goed zullen blijven liggen als je ze nu gewoon op bevroren grond neerlegt? Daar heb ik dan weer geen ervaring mee. :)

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:42

Bevroren grond zou ik inderdaad niet doen.. heb nu een tweetal vierkante meter voor de slowfeeder liggen. Op diepe modder gelegd, ze zijn in de modder gezakt en heb er een paar dagen de modder afgehaald. Nu liggen ze stabiel en wordt het “platform” goed gebruikt. Als noodoplossing geslaagd hier, in het voorjaar leggen we ze goed (50m2).

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 20:25

Vraagje voor de mensen met de mud control platen. Hebben jullie ook een halve centimeter tussen de platen gelaten?

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:14

vur schreef:
Vraagje voor de mensen met de mud control platen. Hebben jullie ook een halve centimeter tussen de platen gelaten?

Nee, ik heb er geen ruimte bewust tussen gelaten. Ze zitten in elkaar geklikt en dan heb je wel een kiertje, maar volgens mij geen halve centimeter. Maar dat zou ik moeten nameten als ik weer op de wei ben ;-)

noor14

Berichten: 744
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 12:40

Weten jullie misschien of het uitmaakt hoe de platen liggen?
Ik bedoel welke kant onderop ligt zeg maar.
Ik heb ze 1,5 jaar geleden gelegd maar heb evengoed veel modder op de platen liggen en de platen verzakken.
Maar ze liggen dus met de ‘dichte’ kant naar boven.
Zou dat andersom moeten?
En iemand ervaring met de platen weer uit de grond halen, is dat te doen?
Afbeelding
Afbeelding
Zo ligt het erbij nu

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 19:55

Zijn dat echte mud control platen?
Gaten motief ziet er zo anders uit.

Ik heb overigens grastegels liggen voor de stallen. Nu ook al zo'n 2 jaar. Modder bovenop heb ik idd, ook door het opslepen met de hoeven van de modder ernaast, maar ze verzakken niet.

noor14

Berichten: 744
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:30

https://tonn.nl/duurzame-producten-open ... ckrooster/

Deze heb ik.
Volgens mij heb ik ze toch verkeerd om gelegd, maar wel raar dat dat zoveel uitmaakt.
Maarja de grond is ook niet geweldig, ik heb het niet echt goed vlak kunnen maken.
Van de zomer haal ik ze eruit en ga ik het betegelen, en kan ik ze op een ander stuk miss nog gebruiken.
Hopelijk krijg ik ze eruit er ligt echt een flinke laag modder op.
Art_ificious is het bij jou veel modder of maar een klein beetje?
Ik heb wel eens geprobeerd de modder weg te scheppen maar dan blijf je aan de gang, dat heeft niet echt zin

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:37

Ik ben benieuwd wat de ondergrond is. Deze lijkt mij zeer slecht waterdoorlatend, maar ik kan dat ook verkeerd hebben.
Feit is dat dit niet de sterke Duitse platen zijn, ze zien er meer uit als gravel platen.

Ik zou het hele spul even laten liggen, totdat alles opgedroogd is. Platen eruit, goed grondwerk verrichten met voldoende grof zand als onderlaag en daarna de platen leggen, met voldoende zand in de open ruimtes en er bovenop. Je bent er wel even mee bezig afhankelijk van de oppervlakte.

Misschien zijn er nog andere ideeen.

Het water moet ofwel af kunnen lopen naar de omgeving of in de grond (ondergrond) kunnen lopen.

Als je ze verkeerd om legt hebben de platen veel en veel minder draagvermogen bij belasting door bijv. een paardenhoef en daardoor snijden de platen als het ware in de ondergrond, in plaats van erop te blijven liggen.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 27-12-21 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:53

Deze zijn heel anders dan die wij hebben. Deze zijn veel meer open en hebben daardoor volgens mij geen of weinig drijvend vermogen. Lijkt mij ook niet dat het daarom iets uitmaakt hoe ze liggen, maar kan dat verkeerd hebben.

noor14

Berichten: 744
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:57

Hmm oké, volgens de site zouden ze wel echt moeten zorgen voor een droge paddock.
We zitten op zandgrond en tis juist best droog hier. Alleen het stuk dus naar de inloopstal daar wordt het een modderboel.
Rest van de paddock is mooi droog.
Maar denk dat grondwerk wel het beste is idd, maar voor zo’n klein stukje ook niet echt handig denk ik en duur.
Maar ik zag wel dat sommige platen er idd wel anders uit zien dan die van mij.
Maar wat nikkel zegt klinkt wel logisch, dat ze dan snijden in de grond.
Volgens mij zijn ze andersom ook sterker dan hoe ze nu liggen.
Ik weet nog dat toen ik ze ging leggen dat het niet duidelijk was hoe om ze moesten, maar dat het op de foto’s leek zoals ik ze nu heb.
Dus vandaar de verwarring.
Maar weten jullie of het goed te doen is om ze eruit te halen?
Dat wordt wel flink graven denk ik

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:08

Misschien wachten totdat het droger is? Ik denk dat de modder de boel behoorlijk vastzuigt. Of eens met een breekijzer proberen los te wrikken?

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:19

Noor, dit zijn roosters en geen platen zoals in dit topic bedoeld. De roosters kunnen echt niet in de modder aangelegd worden. Die moeten op een strakke droge ondergrond aangebracht worden en vervolgens worden opgevuld met goed waterdoorlatend materiaal. Ze zijn een ramp om er weer uit te halen als ze eenmaal in modder zijn gezakt.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:35

Als je op de zandgrond zit, zou ik de boven ( top) laag er vanaf halen en vanaf de schone zandgrond opbouwen. De platen andere zeggen roosters volgens fabrikant voorschrift leggen, met voldoende grof zand eronder en bovenop.

noor14

Berichten: 744
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:43

Oké dat klinkt niet echt hoopvol malenka :+

Afbeelding
Zo zag het eruit toen ze er net in lagen, naar mijn idee toen zag het er echt netjes uit.
Maar nu dus helemaal verzakt en veel modder erop.

Maar bedankt allemaal voor het meedenken, ik ben weer een stuk wijzer geworden :)

Nikkel wat voor zand raad je dan aan?
Ik heb toevallig nog gele zand liggen maar weet niet of dat geschikt is

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:05

Plaats maar een detail foto, als er geen kleine micro steentjes in zitten is het slechter doorlaatbaar.

De test kan zijn, maak een bultje van het zand met een platte bovenkant. Daarna diep je het midden iets uit zodat er een soort kommetje ontstaat. Daarna gooi je er wat water in. Als het meteen wegzakt, sneller dan dat jij het erin kan gooien, dan is het goed bruikbaar. Blijft het water staan of duurt het heel lang voordat het water in het zand gezakt is, dan is het niet goed bruikbaar.

noor14

Berichten: 744
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:24

Oké top dankje, ga ik uittesten!

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:33

Als je een schep hebt, kan je een gaatje uitsteken ter plaatse van de platen van ongeveer 30cm1 lang 30cm1 breed en 20 cm1 diep, daar gooi je een emmer water in. Als het water meteen wegzakt is de ondergrond goed doorlaatbaar, als het water in het gaatje blijft staan is het slecht doorlaatbaar.
Ik zie op de achtergrond een kinderwagen staan, ja omgekeerd kan je er dan in droge omstandigheden beter overheen rijden, dan op de goede (voorgeschreven manier) gelegd.

Succes ermee, gaat lukken.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:59

noor14 schreef:
Weten jullie misschien of het uitmaakt hoe de platen liggen?
Ik bedoel welke kant onderop ligt zeg maar.
Ik heb ze 1,5 jaar geleden gelegd maar heb evengoed veel modder op de platen liggen en de platen verzakken.
Maar ze liggen dus met de ‘dichte’ kant naar boven.
Zou dat andersom moeten?
En iemand ervaring met de platen weer uit de grond halen, is dat te doen?


Die van TONN hebben wij al een paar jaar liggen, grote oppervlakken, en ze voldoen prima.
Je hebt ze idd ondersteboven liggen. Als je ze andersom legt, hebben ze meer draagvlak en zakken ze minder snel. Maar wij hebben de grond wel voorbereid: blubber eraf (kleigrond), zandlaag erop, platen erop, zand erin.
Het eruit halen is wel een k... werk. Als ze vol blubber/zand zitten, zijn ze erg zwaar. Wij halen dan steeds een strookje los, en kloppen de inhoud eruit.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 00:53

Ik heb net wat andere.
De witte kader liggen de grastegels. Dat werd ook altijd eerst modder zoals ernaast.
Ik heb ze tevens met de dichte kant naar beneden liggen.

In die modder zakken ze tot over de kogels in op bepaalde plaatsen.
Afbeelding

Ze zijn tevens geplaatst in modder maar wel eerst een beetje met een schop de modder gelijkmatig proberen te vlakken. Dat was dus zo'n 2 jaar geleden.