Ervaring mud control platen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:12


nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:12

Het is gewoon een heel lichte plaat, zonder behandeling van de ondergrond moet je er wel erg veel zand opgooien wil het stabiel blijven

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:17

Birgit01 schreef:
https://paddockplaatshop.com/geosystem-g4/

Of deze misschien?

Kwaliteit lijkt bij beide wel anders dan mudcontrol, maar is misschien met zand onder en boven wel te doen.


Ik heb deze in mijn paddock, heel tevreden over. Wel eerst ongeveer 15-20cm afgegraven, zand erop, doek erop, platen erop en nog een laag zand erop.

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 18:54

pol013 schreef:
Zijn er ook mensen die die platen al jaren hebben liggen? (niet 1 of 2 maar 6 jaar oid?)

Ik snap dat je dan nooit 'wegzak modder' krijgt.
Maar dat hebben wij nooit. Wij hebben goed drainerend zand wat heel licht vervuild is met mest en vooral heel erg aangestampt. Dus wij hebben een stabiele bodem met een plas water er op als het extreem nat is. Maar dat vind ik al irritant. Dus kijk ik wel eens naar dit soort platen.

Ik kan met voorstellen dat de platen de druk van de paardenhoeven meer verdeeld en daarmee het aanstampen minder wordt en daarmee de drainage ook beter blijft. Maar als dat niet zo werkt ben ik de sjaak want nu kan ik de grond nog 1 a 2 keer per jaar los trekken waarna het weer lang goed gaat. Als er platen in liggen kan dat niet meer.


Ik heb al sinds 2016 een track in de wei, aangelegd op veengrond, met ecorasters. Het ligt nog steeds perfect. Jaarrond lopen ze overdag op de track, in de zomer ook ca. 2-3 uur weidegang. Grote KWPN merrie met minishet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:23

Birgit01 schreef:
[ [url=m/rCcLsz.png]Afbeelding[/url] ]
Is er toevallig iemand die ervaring heeft met deze?
https://www.westfalia.eu/nl/shops/tuin- ... platen.htm

Of aan het uiterlijk kan zien of het wat zou zijn? Het lijkt een mooie aanbieding.

Lijkt op grastegels?
Ik heb grastegels gehad op vorige wei.
1ste jaar bleef het goed liggen. Maar vorig jaar met die zeer natte periode waren de tegels verzakt door de overvloed aan water op de paddock.

Had ook een stuk van 3m op 3m ongeveer waar ik 2 laags tegels had. En hier bleef het wel mooi stabiel. Inclusief rubber tegels erbovenop.

Hier te zien.
Afbeelding

En als het erg nat was:
De rubber tegels verschoven, maar de grastegels niet.
Afbeelding

En waar een strook grastegels lag. Hier verzakten er dus wel enkele
Afbeelding

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:53

Jij had ze verkeerd om gelegd toch?
Dat scheelt wel enorm...

Ik heb zojuist 150m2 grindroosters besteld. We gaan op de track 1m breed voorzien van deze roosters. Alleen wat zand eroverheen en meer niet. Hopelijk groeit er snel gras doorheen om wegspoelen van zand te voorkomen en water snel op te nemen.

Het zijn dezelfde platen die we op een voerplek zonder voorbereiding hebben gelegd en dat werkt vooralsnog prima.

En dat voor 9.50 per m2 _/-\o_

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:21

Sinds afgelopen zomer liggen bij ons G4 grindplaten, op vastgelopen zwart zand, zonder antiworteldoek en gevuld met geel zand. Tot nu toe uitermate tevreden, alleen moeten we het gele zand weer aanvullen (was wat magertjes gevuld). Bij een hoosbui staat er wel water op de lagere delen maar het blijft prima. Voorheen was de paddock gelijk een drekzooi. De randen hebben we afgedekt met kunstgras, dan kunnen we zo nodig daar nog verder aanleggen zonder dat ze kapot getrapt zijn.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:42

Heb je daar toevallig foto's van? Voor/na?

Wij leggen het een meter breed op de track, maar dan wel OP de track. Dat stukje ligt dan dus hoger dan de rest waardoor het hopelijk ook droger blijft.

Ach nattigheid is niet zo erg, als het maar stevig blijft.

Vooral voor het oudje met artrose, die vind glibberige paden écht niet tof.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 07:25

SafeHaven schreef:
Jij had ze verkeerd om gelegd toch?
Dat scheelt wel enorm...

Ik heb zojuist 150m2 grindroosters besteld. We gaan op de track 1m breed voorzien van deze roosters. Alleen wat zand eroverheen en meer niet. Hopelijk groeit er snel gras doorheen om wegspoelen van zand te voorkomen en water snel op te nemen.

Het zijn dezelfde platen die we op een voerplek zonder voorbereiding hebben gelegd en dat werkt vooralsnog prima.

En dat voor 9.50 per m2 _/-\o_
verkeerd om? Bedoel je ondersteboven?

Die van mij toen lagen niet ondersteboven :)

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:28

Nee sorry, ik zie inderdaad dat je reageerde op iemand die ze verkeerd om had. Pardon :=

noor14

Berichten: 746
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:45

Ja dat was ik haha :+
Maar heb flink geüpgrade dit jaar, hopelijk komen we nu een stuk beter de winter door.
Extra schuilstal gemaakt en groter stuk betegeld

Afbeelding

En daarvoor nog de matten nu goed om gelegd.
Toen ze net lagen :

Afbeelding

Tot nu toe blijft het heel goed liggen allemaal, ben benieuwd in de natte periode.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:28

Oh fijn zeg! Daar zullen de paarden (en jijzelf met je kruiwagen _O- ) blij mee zijn.

Heb je ze gewoon zo op de grond gelegd en dan zand erin? Heeft dat al een beetje gehouden met de regen van afgelopen tijd of heeft het nog niet veel buien en hoeven over zich heen gehad?

noor14

Berichten: 746
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:19

Ja heel blij mee haha

T ligt niet super recht, heb het idd gewoon op de grond gelegd en gevuld met zand.
Beetje ongelijk is het wel omdat daar dus altijd enorme modder was.
En t heeft idd wel een tijdje wat meer geregend en er bleef soms wel een kleine plas op liggen wat best snel wegtrok.
Dus tot nu toe heel tevreden!

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:45

Ik ben van plan om deze platen te kopen https://modderbaas.nl/ iemand ervaring mee?

Kan ze in de buurt ophalen dus dat scheelt veel transportkosten :D

Brittneyx

Berichten: 1843
Geregistreerd: 03-08-11

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:12

Die zijn volgens mij hetzelfde als de mudcontrol platen :j

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 21:49

Zo op de foto zijn het Imb platen, net als mudcontrol

Hier heel blij met de platen, benieuwd wat ze gaan doen als het echt nat wordt. Als zal dat meevallen, ze liggen op afloop en ingesloten.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 09:22

Brittneyx schreef:
Die zijn volgens mij hetzelfde als de mudcontrol platen :j

Ja dat dacht ik ook! Ik ga ze testen, kom later met een review :j

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:10

Als je ze trouwens in duitsland besteld scheelt dat een heel stuk in kosten. Sagustu heeft dezelfde.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 11:07

Wat betaal je daar per m2 dan?

Voor mij scheelt het best veel aangezien ik dan veel transportkosten heb..

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:47

Ik heb 2400 betaald voor 105m2, transport was iets van 200-300 euro, hebben we zelf geregeld, was iets goedkoper dan via hun. Met zand had ik voor 3000 euro mn paddockje liggen (4bigbags drainagezand en wat hardhout om de platen op te sluiten)

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 00:03

G4 platen, 120 m2 heeft mij 1600 gekost. Ondergrond was wel aardig recht. Randen heb ik wel met stroken kunstgras bedekt, dan lopen ze ze niet kapot en kan er evt. nog meer aangelegd worden. Zand hebben we meest gratis geregeld. Het ligt inmiddels al een aantal maanden, incl. plensbuien, en het is top.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 16:02

Hulde voor dit topic!

Hier ben ik onze modderbende helemaal zat. Jarenlang lopen ophogen met extra zand, drainage, uitvlakken, af laten lopen... niets helpt. Paarden trappen de onverstevigde laag gewoon aan prut en dan staan ze weer in de blubber.

Ik ga voor de INB platen. En ja, we gaan ze deze winter gewoon op de blote grond gooien (paddock met veel zand in de toplaag). Wel even de ergste prut vlak harken, maar verder geen grote bewerking. 60 vierkante meter. Volgens de promo-fimpjes van MudControl kan dat prima.

Zo ook bij deze Amerikaanse mevrouw:
https://www.youtube.com/watch?v=pNFxH-yqYwI&t=122s+
En 1 jaar later ziet het er dan zo uit:
https://www.youtube.com/watch?v=15Chdjz__Lg

Ik vind het overtuigend genoeg. Let op, dit zijn dus wel de INB platen en niet die G4 of andere, dunnere paddockroosters. Die vereisen wel veel grondwerk vooraf (en vallen daarom voor mij meteen af).

Als het goed bevalt (lees: als we niet meer wegzakken en het blijft redelijk vlak liggen) dan laten we het waarschijnlijk zo. Mocht het wel gaan hobbelen bij het in de blote grond gooien, dan zullen we het komende zomer opgraven en wel netjes vlak laten leggen. Maar daarvoor is het nu al veel te nat in onze paddock dus dat kan nu niet meer. En ik wil wel NU een oplossing, want ik ben het zat constant met mijn kruiwagen door zuigende blubber te gaan. :D

De huidige situatie:
Afbeelding
We gaan tussen hek en voerbak die platen leggen.

Ik heb offerte gevraagd voor 60m2 + bezorgen bij:
https://www.carehorse.de/paddockplatten
https://www.paddockplatten.org/technisc ... und-preis/
https://modderbaas.nl/toepassingen/
https://www.riedwiesenhof-kunststoffprodukte.de/
https://www.sagustu.de/produkte/paddockbelaege/
https://www.mudcontrol.be/
Ben benieuwd welke aanbieder het meest gunstig kan leveren. En wie het snelste kan (dat is in deze tijd vaak ook een dingetje).

Wordt vervolgd!

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 18:50

Hoe ga jij de te leveren kwaliteit van diverse aanbieders om rekenen in een prijs.??

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:22


Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:44

nikkel schreef:
Hoe ga jij de te leveren kwaliteit van diverse aanbieders om rekenen in een prijs.??


Dat is simpel, ze bieden allen een plaat met dezelfde afmeting, dezelfde vorm en hetzelfde gewicht. :D
Er zal vast iets verschil tussen INB en die Wiesennogwat zitten, maar kwa gebruik zijn ze volstrekt uitwisselbaar.