Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoeveel hooi en vlas voor 1 maand?

 
Profiel   

Hoihoi,

Eind Januari gaan wij verhuizen naar een stal een km van ons huis en dan gaan we ook alles zelf doen. Nu staan ze all in op een half uur van huis.

Ook hooi en vlas moeten we zelf regelen. We kunnen niet voor maanden opslaan, dus willen we 1 keer per maand hooi, vlas en brok laten komen.

Het gaat om 1 drachtige merrie van krap 1.60 en een D pony van 1.44. De stallen zijn 3.5x3.5 en daarin beginnen we met 4 balen vlas per stal en elke dag gaat de mest en natte plekken eruit. Verder gaan de paarden er rond 7 uur uit en gaan ze bij droog weer rond 9/half 10 naar binnen, bij echt slecht weer kijken we per dag, zomers blijven ze buiten. Maar tegen die tijd weten we wel met hoeveel we per maand rond komen ;) Dus nu gaat het echt om de winter.

Hooi willen we zoveel mogelijk onbeperkt geven. Wel in netten.

Hoeveel vlas zouden jullie bestellen, de eerste keer sowieso 8 extra ivm vullen van de stallen. En hooi moet in plastic, dus denk 2 grote balen, ongeveer 800 kilo.

Wat denken jullie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 21:29 



 
Profiel   

Rekensom is 2% lichaamgewicht droge stof gehalte hooi. Dat is dus enkel het percentage droog spul en niet het gewicht op de weegschaal wat incl. vochtgehalte is.
Schatting 400kg + 550kg x 3% (ivm verlies en vocht) x 30 = 855kg/maand. Je 2 balen zal je aardig mee uitkomen.
Qua vlas zou ik mikken op een start van 6 balen per box en dan 1/week/box, je kan beter met wat teveel starten dan te weinig, want dan blijf je bijgooien om het droog te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 21:42 



 
Profiel   

Ik zou zeker met 5-6 pakken opstrooien de eerste keer, als je een goede laag hebt is het verbruik daarna lager.
Op de pensionstal gebruikte ik zeker 1 pak per week, soms 2 per stal. Nu staan ze aan huis en hebben vanuit de stal altijd toegang tot de paddock. In de zomer slapen ze dan buiten en verbruik ik nauwelijks vlas. In de winter per stal minimaal 1 pak per week.
Ik heb nu 2 e pony's, een minishet en jaarling v d-pony hoogte; zij doen nu in de winter max 10 dagen over een grote verpakte hooibaal.
Houd er rekening mee dat als je langere tijd over zo'n baal doet, dat deze snel kan gaan broeien. Zeker in de zomerperiode. Het beste kun je de hele baal uit elkaar halen en ergens droog neerleggen nadat je hem hebt aangebroken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 21:43 



 
Profiel   

Ik verbruik per paard 1 a 2 pakken vlas en minstens 3 balen hooi per week, afhankelijk van hoe lang ze binnen staan. Op de wei staat genoeg gras dus dan voeren we niet bij.

Edit: kleine onverpakte baaltjes


Laatst bijgewerkt door Minoes op 19-12-20 22:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 22:20 



 
Profiel   

Ik voer 3/4e klein baaltje hooi per dag en gebruik 5 a 6 pakken vlas per maand. Heb dan wel altijd een laag van 15-25cm in de stal liggen en haal één a twee keer per week de natte plekken eruit.

Heb nu een grote ronde baal hooi van circa 400 kilo en daar doe ik krap een maand mee.

Overigens vind ik 4 balen vlas erg weinig om mee te beginnen in een 3.5 x 3.5 stal. Ik begin zeker met 6.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 22:23 



 
Profiel   

Een stal starten doe je het beste met 10kg strooisel/m2. Dit betekent met vlasbalen 6 balen vlas per 3.5x3.5 stal. Daarna komen we hier ongeveer uit op 20kg strooisel/100kg paard/maand. Vuillakken gebruiken 20% meer, schone 20% minder. In jouw geval verwacht ik dat je zo'n 10 balen per maand gebruikt.

Wij gebruiken touwtjeshooi, graszaadhooi om precies te zijn, en voeren daar gemiddeld zo'n 2.5% lichaamsgewicht per paard per dag van. Jij hebt voordroogbalen, grote zijn vaak natter, uitgaande van 65% droge stof kom je dan op 3.1%. Met 1000kg paard zit je dan op 31kg per dag, dus krap 1000kg per maand. Ik zou altijd een extra pak op voorraad willen hebben, er een schimmelpak tussen hebben zitten is niet ongebruikelijk bij grote pakken voordroog.

Qua brok is het even kijken. Als ze gemakkelijk dik worden zou ik ze op Pavo InShape zetten (200g/100kg lichaamsgewicht, dat is meer dan op de zak) totdat de merrie 7 maanden drachtig is, dan zou ik iedere maand 250-300g vervangen door 1kg merriebrok, zodat ze met 10 maanden 3kg merriebrok krijgt. Uiteraard opletten dat ze niet te zwaar wordt, maar ze moeten niet al mager de lactatieperiode in gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 22:48 



 
Profiel   

Super, bedankt voor jullie tips!

Dan komt er meer vlas in de stallen. Willen absoluut geen dun laagje in de stallen. Eerdere pensionstal waar ze stonden lag naar mijn mening echt veel te weinig vlas in, soms was het niet mogelijk om de hele stal te bedekken, dan was het kiezen tussen de halve stal ietsje dikker of de hele stal met kale plekken er tussen. Dat wil ik echt niet meer, vond dat zo sneu. Nu staan ze op een lekker dik pak stro, maar dat kan helaas niet op de nieuwe stal.

In geval van een rotte baal hebben we nog wel 12 balen op voorraad. We hebben namelijk ook een weiland met 2 pony's, maar dan wel 15 km van de stal af waar de andere 2 komen te staan. Dus zouden we ineens zonder zitten dan kunnen we wel direct een baal ophalen zodat we tijd hebben om nieuwe te laten komen.

Dit is de drachtige merrie. Zij valt vaak in de winter ietsje in, maar is nu niet te dun. Foto is niet echt in haar voordeel overigens, maar wel meest recent :+ En nu we het voeren zelf doen willen we dat iig gaan voorkomen. Merrie is in Juni uitgerekend, is ook haar eerste veulen. De andere is normaal niet snel dik, maar staat nu compleet stil en kreeg veel te veel brok, dus is nu wel te dik. Vinden het prima als ze beide op ander voer staan. Nu we alles zelf gaan regelen willen we de zorg goed op het paard afstemmen :j
[ img ]

Ik ga eens kijken naar pavo inshape!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 23:27 



 
Profiel   

Als ze op je huidige stal ook op vlas staan adviseer ik even te kijken of je paarden een rotzooi maken van de stal of niet. Ik heb namelijk 2 bijna uitersten staan. Ponylief heeft aan 1 pak vlas in 1 week meer dan genoeg en zou er zelfs 2 weken mee kunnen doen als ik haar pietje precies zou mesten. Heb nu vaak nog een boel schoon vlas op m'n vork.
Paardlief maakt er zo'n smeerboel van dat die echt wel minimaal 3, soms balen per week nodig heeft met heel grondig mesten. Hij loopt veel rondjes in zijn stal waardoor hij maar een dunne onderlaag creëert. Hij vertrapt het schone erg snel met het vieze. Dit terwijl hij met stro wel super schoon was en 1 vaste poepplek in de stal heeft.

Er stond hier ook een paard en daar moest dagelijks wel een baal vlas bij omdat die de stal zo smerig maakte. En zij startte ook gewoon elke keer met een hoop balen in een lege stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 23:42 



 
Profiel   

Vlas is over het algemeen veel goedkoper als je per pallet besteld. Als je dat kwijt kan zou ik dat doen.
Kwa hooi, mijn 2 paarden + shet hebben aan 1 grote baal hooi zo'n 3 weken eten in de winter.
Ze staan vergelijkbaar met die van jou los om naar buiten te lopen en hebben onbeperkt hooi

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 00:32 



 
Profiel   

Absoluut niet elke dag natte plek eruit. Ik doe het eens per maand en als ze langer buiten staan eens per 2 maanden. Verbruik nu 1.5 baal per week, zomer 1 baal. Hooi 3 tot 4 normale balen per week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 00:36 



 
Profiel   

Hier is het vlas en hooi verbruik altijd wisselend afhankelijk vh weer en de balen hooi zelf. Sommige balen hooi kom ik nipt 2 weken toe voor mijn 2 paarden en met andere balen kom ik ruim 3 weken toe.
Ook voor vlas scheelt het enorm. Ik ben gestart met 6 pakken (stal van 3.5 x 3.5) en haal dagelijks de mest eruit en 1x per week de natte plek. De ene week strooi ik 1 pak bij en een andere niets en soms ook 2 of 3 pakken.
Ik bestel wanneer het bijna op is. Soms is het om de 3weken en soms om de 5-6. Ik pas het aantal zakken voer aan naar wat ik nog heb (komt van dezelfde handelaar). Hooi is ook dag voordat ik nieuw pak nodig heb bellen. Erg makkelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 01:27 



 
Profiel   

Vandaag de stal gevuld. We hebben er 11 pakken in gedaan, toen was het een lekker dik pak. Voorin de stal komen 2 hooibakken, dus daar ligt geen vlas. Daarom hebben we 1 pak minder gedaan. Even getest hoe het voelt als je op je knieën valt en dat was prima +:)+
[ img ]
[ img ]

Hebben nu nog 8 pakken staan voor 1 maand.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 15:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen