Materiaal brug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Materiaal brug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 21:03

Wij moeten een grachtje paardproof overbruggen. Hebben jullie tips wat betreft materialen? Foto’s van jullie eigen brugjes zijn welkom!

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Materiaal brug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:28

Stelconplaten?

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Re: Materiaal brug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 10:58

Interessant, bekijk ik even!

Ik zie vaak houten brugjes. Iemand hier ervaring mee?

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Materiaal brug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:03

Hoe groot is de overspanning? Het maakt nogal verschil of je 1 meter over moet steken of 10.

Whizz
Berichten: 1045
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:14

Plantje15 schreef:
Interessant, bekijk ik even!

Ik zie vaak houten brugjes. Iemand hier ervaring mee?


Jazeker, dat wordt spekglad als het nat is.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Materiaal brug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:22

Het is idd wel belangrijk om te weten hoe breed het moet zijn, zodat het ook in het midden sterk genoeg blijft om een paard te houden.

Bij mijn wei ligt er een smalle stelton plaat over de sloot. Ik kwam daar pas achter toen mijn pony's over het bedrijven terrein liepen. De plaat lag tussen het riet en ze waren op avontuur gegaan :')

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Materiaal brug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:39

Is het op eigen grond, want je mag niet zomaar overal een brug maken. Stroomt er veel water onderdoor ?? Wat voor materiaal zijn de kanten??

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:19

Zorg voor een fatsoenlijke overkluizing van de gracht middels een duiker, dus betonnenbuis waar het water door kan, laag grond en vervolgens een verharding erop om te voorkomen dat het glad wordt.

Je zult vermoedelijk een omgevingsvergunning nodig hebben, maar op die manier is het wel veilig/ stevig/duurzaam geregeld. Mooiste is het wanneer je het zo breed maakt dat je ook met een auto of materiaal erover kunt...

Houtenbruggetjes worden super glad en gevaarlijk voor zowel jou als je paard

Voorbeeld duiker:


Afbeelding

Zoals je ziet is de buis een stuk langer dan de plaats die je daadwerkelijk gebruikt om de gracht over te steken... dat heeft te maken met de 45° hoek van bovenbelasting waar je rekening mee moet houden. Die 45° graden lijn is de lijn waarbinnen de bovenbelasting door gaat op de buis, je wilt dus niet dat het einde van je buis daarbinnen valt

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 20:45

capopjekop schreef:
Het is idd wel belangrijk om te weten hoe breed het moet zijn, zodat het ook in het midden sterk genoeg blijft om een paard te houden.

Bij mijn wei ligt er een smalle stelton plaat over de sloot. Ik kwam daar pas achter toen mijn pony's over het bedrijven terrein liepen. De plaat lag tussen het riet en ze waren op avontuur gegaan :')


Ik meet het eens na en bekijk die stelton plaat eens, thx!