Ideale bodembedekking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is voor jou een ideale bodembedekking?

Rubber matten
5 (2%)
Stro
82 (39%)
Zaagsel
19 (9%)
Vlas
73 (34%)
Strokorrel
30 (14%)

Totaal aantal stemmen: 209


Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 15:19

Wat is voor jou een ideale bodembedekking? Op de stal waar ik nu sta, zijn rubber matten. Persoonlijk vind ik het niet ideaal. Het is nat, vies, de mest wordt door de hele stal gelopen. Ik ben dik stro gewend en vind dit ook veel schoner en fijner.

Jullie mening?
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 02-01-21 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:28

De mijne gaan straks op matten met vlas.
Nu staan ze op beton met vlas (wel op gepot), maar ik heb voor weinig matten weten te bemachtigen en die gaan straks op het beton en daarboven op vlas (alsnog oppotten).

Voordeel van vlas is, veel minder afval en het neemt veel meer vocht op dan stro.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:29

Vlas, daarmee kan ik de stal het properste houden.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 15:30

Vlas pot je dan op denk ik?

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:32

Nog een optie: strokorrel.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:32

Nee, dat doe ik dan weer niet, ik vind oppotten niet zo netjes. :+ Dagelijks mest eruit en rechttrekken en 1 keer per week alle viezigheid eruit en nieuw bijstrooien.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:33

Rubber met vlas

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 15:35

criollo_yess schreef:
Nog een optie: strokorrel.

Ik heb m toegevoegd :)


Gini schreef:
Nee, dat doe ik dan weer niet, ik vind oppotten niet zo netjes. :+ Dagelijks mest eruit en rechttrekken en 1 keer per week alle viezigheid eruit en nieuw bijstrooien.

Dan blijft het idd mooi proper denk ik :)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:39

Schuilstal, maar ivm nattigheid nu daar opgesloten. Rubbermatten lagen er al in, nu beetje vlas er bij/achter (matten bedekken niet de gehele stal) ivm droog houden. Stro opslaan gaat hier niet (anders had ik ze er mee bijgevoerd), vlas = muizen en ratten feest, dus op deze manier met klein laagje en rest pak in grote (en dus onhandige ivm gewicht als er brok in zit) voerton om de muizen en ratten er uit te houden. Zodra ze weer meer ruimte hebben, laat ik het vlas weer achterwege, dat is nu enkel omdat ze met vocht en daar moeten plassen het anders niet droog blijft.

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:41

Wij hebben nu de paarden een klein jaartje aan huis staan en waren op zoek naar de ideale bodembedekking. We begonnen met vlas, maar na de zoveelste keer een ontstoken oog bij ons paard en het verband met vlas naar ons vermoeden, begon onze zoektocht naar ideale bodembedekking. We begonnen met gewoon stro. Voelde als vanouds, maar na de vlas vonden we wel dat hier veel uit de stal gehaald werd, de mesthoop groeide iets te snel naar onze zin.
Toen over op stropallets. Was iets beter, maar onze paarden aten het op en dat maakte ons ongerust. Dus over op gehakseld stro. Dit hebben we nu sinds twee weken en ik moet zeggen dat we hier wel heel blij mee zijn. De paarden hebben de lusten van stro, ze waren helemaal blij toen ze het savonet in hun stal vonden. Zo zag shet Pino eruit nadat hij het gehakselde stro ontdekte na een druilige dag op stal kwam:

Afbeelding

Voor ons is het erg prettig mesten, het lijkt een beetje op vlas en ook de mesthoop is er blij mee. Nu zijn we nog maar twee weken bezig, maar tot nu toe denken we dat het een blijvertje is!
Laatst bijgewerkt door Elsje123 op 02-01-21 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:42

Zaagsel in combinatie met rubberen matten :)

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:43

Ik kies voor paardvriendelijkst in mijn ogen

Stro

Alleen matten is sneu zou ik nooit doen
Vlas en zaagsel is smerig en niks te knabbelen ontstaan stal ondeugden van
Strokorrels kunnen paarden ook niks mee

Ben ik nu de enige dat ik zeg stro is behalve ontzettend warm ook leuk om te zoeken naar de havens die ze kunneneten
Mijn oude ruin was er uren zoet mee

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:46

Ik heb mijn paard 1j aan huis gehad en had toen hemparade. Strooisel op basis van gehakkselde hennep dat vond ik het allerbeste ooit. Wel zou ik dan een grote plak stro erbij gooien voor de knabbel en lekker veel hooi.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:57

Ik heb ze ( 2 mini's ) op rubberen matten met vlas eroverheen, ik pot niet op.
Elke dag haal ik de mest en natte plekken eruit en 1 keer in de week haal ik alles eruit wat er nog inzit en komt er weer een nieuwe baal in.

Voor het knabbelen heb ik 2 slowfeeders met hooi hangen in de stal.

Ik heb ze overigens aan huis staan.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:00

tita schreef:
Ik kies voor paardvriendelijkst in mijn ogen

Stro

Alleen matten is sneu zou ik nooit doen
Vlas en zaagsel is smerig en niks te knabbelen ontstaan stal ondeugden van
Strokorrels kunnen paarden ook niks mee

Ben ik nu de enige dat ik zeg stro is behalve ontzettend warm ook leuk om te zoeken naar de havens die ze kunneneten
Mijn oude ruin was er uren zoet mee

Als zaagsel smerig is heb je het management gewoon niet op orde ;)

Als er iets schoon is dan is het zaagsel. In combinatie met rubberen matten en een goed voerbeleid ideaal. Je weet altijd precies wat een paard eet aan ruwvoer. En doordat de stalbedekking niet eetbaar is staan ze de volgende dag niet op beton.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:05

Voor ons absoluut houtvezel. Neemt goed vocht op, is niet glad, enige nadeel is dat niet iedere mestafnemer het wilt hebben (bij ons geen probleem).

Rubber matten zijn leuk als onderlaag, maar absoluut niet zacht genoeg. De knietest doe je maar 1x, te pijnlijk. Daarnaast geen absorptie van urine en je paard ligt dus vies. Idem dito met matrassen. Mest wel heel snel.
Vlas: glad, ratten zijn er dol op. Neemt wel goed vocht op en mest iets sneller dan zaagsel (door de gladheid). De punten zijn scherp en kunnen daardoor voor hoef- en oogirritatie zorgen.
Lang stro: hoog gebruik, opnieuw ratten, veel mestwerk, veel afval. Kunnen ze wel van eten als het ruwvoer wat beperkt is.
Strokorrel: Soms ammoniaklucht, de gemalen vorm heeft veel kilo's nodig om zacht te worden, de gehakselde vorm mest vergelijkbaar uit als houtvezel. Ongedierte is wisselend. Zeer weinig opslagruimte nodig.
Zaagsel (echt zaagsel, dus niet houtvezel): zuinig in gebruik na opbouwen bed, wel veel kilo's nodig om zacht te liggen, zeer stoffig.
Houtkorrel: zou de positieve effecten van houtvezel en strokorrel combineren, mestafname is het enige nadeel. Minder opslagruimte nodig dan houtvezel, maar wel duurder.

Edit: houtvezel smerig? Dan ligt er niet genoeg in of wordt er onvoldoende gemest:

Deze stal was hier al maanden niet volledig gemest, wel elke dag poep eruit en 5 pakken per maand aan houtvezel erop (paard van 550kg, normaal qua vies/schoon).
Afbeelding

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:12

996981 schreef:
tita schreef:
Ik kies voor paardvriendelijkst in mijn ogen

Stro

Alleen matten is sneu zou ik nooit doen
Vlas en zaagsel is smerig en niks te knabbelen ontstaan stal ondeugden van
Strokorrels kunnen paarden ook niks mee

Ben ik nu de enige dat ik zeg stro is behalve ontzettend warm ook leuk om te zoeken naar de havens die ze kunneneten
Mijn oude ruin was er uren zoet mee

Als zaagsel smerig is heb je het management gewoon niet op orde ;)

Als er iets schoon is dan is het zaagsel. In combinatie met rubberen matten en een goed voerbeleid ideaal. Je weet altijd precies wat een paard eet aan ruwvoer. En doordat de stalbedekking niet eetbaar is staan ze de volgende dag niet op beton.


Iedere zachte stalbedekking is in essentie gewoon goed en proper te houden.
Ik heb al met verschillende dingen gewerkt en daardoor wel gezien dat sommige strooisels beter werken in een bepaalde situatie dan andere, dat wel. En het allerbelangrijkste is goed dik strooien. Als je dat niet doet, wordt alles een bende. Maar het hangt dus puur af van voorkeur paard, voorkeur mens, soort stal en het gewenste uitmestbeleid.

estell__

Berichten: 952
Geregistreerd: 31-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:17

Wij hebben vlas. Ben daar ontzettend tevreden over maar wij doen niet oppotten. Wij halen elke dag de mest eruit en de natte plekken om de drie dagen. Weinig werk qua uitmesten en zwaarte van het uitmesten en de paarden krijgen onbeperkt hooi dus ze staan nooit zonder eten. Daarbij vind ik stro echt een drama omdat je het overal terug vind en heel erg zwaar vind met afmesten.
Heb het wel eens geprobeerd op stro omdat ik het “gezelliger” vind staan.. maar heb niet het idee dat het mijn paarden echt wat uit maakt of de vlas stal schoon is of dat wanneer er stro in ligt

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:24

Elsje123 schreef:
We begonnen met gewoon stro. Voelde als vanouds, maar na de vlas vonden we wel dat hier veel uit de stal gehaald werd, de mesthoop groeide iets te snel naar onze zin.

Eigenlijk best een gek argument!! Je kunt ook de mest boer wat meer laten komen... Paarden produceren nou eenmaal veel poep!

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:34

JeanneV schreef:
Elsje123 schreef:
We begonnen met gewoon stro. Voelde als vanouds, maar na de vlas vonden we wel dat hier veel uit de stal gehaald werd, de mesthoop groeide iets te snel naar onze zin.

Eigenlijk best een gek argument!! Je kunt ook de mest boer wat meer laten komen... Paarden produceren nou eenmaal veel poep!

Stro heeft zelf gewoon veel meer volume dan vlas of zaagsel. Dat heeft niks te maken met hoeveel een paard mest.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:37

Natuurlijk... maar als je paarden prettiger staan op stro dan kies je toch daarvoor? Ik vindt vlas en zaagsel meer een optie voor paarden die niet op stro mogen.... Er zitten zoveel voordelen aan stro....

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:48

JeanneV schreef:
Elsje123 schreef:
We begonnen met gewoon stro. Voelde als vanouds, maar na de vlas vonden we wel dat hier veel uit de stal gehaald werd, de mesthoop groeide iets te snel naar onze zin.

Eigenlijk best een gek argument!! Je kunt ook de mest boer wat meer laten komen... Paarden produceren nou eenmaal veel poep!

996981 schreef:
Stro heeft zelf gewoon veel meer volume dan vlas of zaagsel. Dat heeft niks te maken met hoeveel een paard mest.


Dat niet alleen, stro verteert ook het minst goed. Dus je mesthoop moet langer liggen voor het tot compost wordt. Dan kom je weer op Gini al schrijft

Gini schreef:
Maar het hangt dus puur af van voorkeur paard, voorkeur mens, soort stal en het gewenste uitmestbeleid.


Hier staat alles op rubbermatten. 3 staan er (nu nog) op stro. 1 staat op koolzaadstro. Met nog wat vlas eronder. Die stond op koolzaadstro maar ik had even leverproblemen zodoende overgezet naar vlas. Maar dat werkt voor dit paard een stuk minder fijn. Ze heeft hooi ad lib, maar verstopt dit ook graag tussen dr vlas en koolzaadstro. En dan kan ze het midden super makkelijk leegschrapen. Lees de dame tilt dr voeten niet echt op als ze omdraait in dr stal en elke morgen had ik een kale plek in het midden. Met koolzaadstro veel minder last van.
Het hangt dus echt van het paard en de mens af wat de voorkeur heeft aan bodembedekker.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:20

Hier strokorrels op beton. Paarden lijken er prima tevreden mee te zijn. Maar hebben dan ook meer dan voldoende ruwvoer, zowel overdag als snachts.
Hoe vies het wordt hangt ook af van het weer. En het ene paard is van zichzelf schoner als het andere.
Vind het vooral makkelijk dat de strokorrels in zakken komen wat een hoop rotzooi over het erf scheelt. (Ik heb buitenstallen in de achtertuin)

Had eerder trouwens stro, maar een van de paarden wordt al dik van lucht en vrat dan ook best wat stro. Was daardoor ook wat bang voor koliek en het managen van goed gewicht wordt daarmee ook lastiger.
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 02-01-21 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:20

JeanneV schreef:
Natuurlijk... maar als je paarden prettiger staan op stro dan kies je toch daarvoor? Ik vindt vlas en zaagsel meer een optie voor paarden die niet op stro mogen.... Er zitten zoveel voordelen aan stro....

Voor mij is het enige voordeel gelijk ook een nadeel. Het is eetbaar. Dat zorgt ervoor dat een paard de hele dag kan fourageren. Juist dat is ook een nadeel. Je hebt geen zicht op hoeveel er gegeten wordt wat kans geeft op koliek en op de bodem staan.

Ik vind zelf zaagsel in combinatie met meerdere malen (wij zelf voeren 5/6 keer) hooi voeren de beste optie.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:56

Bij de eerste stal waar ik stond, hadden ze dikke matten die vocht doorlieten en daaroverheen strooisel. Je paard staat zo goed droog, nooit op een kale vloer en kan ook goed liggen.

Ik vind zelf stro ideaal omdat daar ook aan geknabbeld kan worden, mijn pony stond op vlas omdat hij niet tegen stof kan. Dat vind ik ook heel prettig, schoon, droog en makkelijk uitmesten, nadeel is dat ze het niet kunnen eten.

Alleen een rubberen mat zou ik te weinig vinden, want wordt te snel vies en nat.