Ideale bodembedekking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is voor jou een ideale bodembedekking?

Rubber matten
5 (2%)
Stro
82 (39%)
Zaagsel
19 (9%)
Vlas
73 (34%)
Strokorrel
30 (14%)

Totaal aantal stemmen: 209


JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 02:40

Hier eerst op stro, 2 paarden maakten hun box heel vies, elke ochtend was de stal zo vies dat je het helemaal leeg moest halen, ondanks dat er 2 balen in gingen. Andere paard at haar hele stal leeg, ondanks onbeperkt hooi.

Nu op crushed strokorrels van strawpellets. Boxen zijn schoner en droger. Uitmesten is makkelijker, je haalt echt alleen de mest eruit. Met stro vond ik dat lastiger.

Maar ben nog niet 100% overtuigt, dus lees nog even mee :o

Lavitabella

Berichten: 1710
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 02:55

Hier staan ze op stro met beton. Wel erg veel afvoer maar ik mest dagelijks de stallen helemaal. Poep en natte plekken eruit. Ik heb geen paarden die hun stal leeg eten gelukkig. Hierdoor zie ik ook nooit beton en staan ze dik in het stro. 1 pakje is hier €3,50. Ik heb wel is naar wat anders gekeken maar aangezien ze ook veulens krijgen vind ik stro toch een fijn idee hebben.

Ik ben erg tevreden over stro. Nu alleen nog een goeie manier voor de mest afvoer. Nu stamp ik het zelf maar aan aangezien we een kleine mesthoop hebben en ik niet iedere 2 weken het wil laten ophalen :=

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 04:26

Hier staan de paarden op rubber matten en een mix van grove/iets fijnere houtkrul. De grove houtkrullen zijn nagenoeg stofvrij, ze nemen wel iets minder vocht op waardoor ik ervoor gekozen heb deze te mengen met iets fijnere krullen (2/3e grof). De stallen worden iedere dag uitgemest, ik heb ze het liefst brandschoon dus de natte plek haal ik er ook iedere dag uit. Ik verbruik op deze manier twee balen per week in een box van 5 bij 6. Ik heb al een tijdje geen box meer ‘gestart’ maar volgens mij begon ik meestal met vier of vijf balen.

Dat gezegd hebbende vind ik het wel fijn als ze de hele dag door kunnen knabbelen, maar ik heb er eentje die op stro geen rem meer heeft :D De paarden krijgen hier daarom stro bijgevoerd en verspreid over de dag vier of vijf keer vlot hooi waarvan twee keer in een slowfeeder (eenmaal mee op de wei als er minder gras staat, eenmaal op stal als ze naar binnen gaan). Zo kan ik de inname beter reguleren maar is er wel steeds iets te eten.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 06:56

Vlas bij ons op stal. Tijdje gehakseld stro gehad maar dat neemt vocht niet goed op. Paard plast veel in stal. Voor het knabbelen heb ik geWoon twee slowfeeder netten hangen.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 07:29

Absoluut vlas! Jaren gebruikt. Halve baal in de week nodig. Ik haalde elke dag drollen eruit en eenmaal in de week een natte plek. Pony is wel heel schoon. Altijd een super mooie nette frisse stal. Totdat ponylief tot tweemaal een hard stukje 'tak' tussen zijn kiezen kreeg en niet meer wilde eten en ik dierenarts moest laten komen om het er tussenuit te laten peuteren. Hij is 26 en krijgt wat ruimte tussen zijn kiezen en met restjes hooi van de grond eten krijgt hij blijkbaar toch wat vlas binnen waar als je heel goed kijkt toch wat dikkere harde takjes tussen zit tussen de kiezen.
Tja dus moest wat anders, stro gaat niet ivm stof en teveel afval. Dus nu houtkrullen. Vind het nog niet super, veel meer afval omdat ik absoluut een mooie droge stal wil. Vlas neemt urine veel beter op en bovenlaag blijft zeer droog. Bij de krullen loopt hij de natte plek veel sneller door de stal heen.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 09:20

Hier Mayo matras matten (veel zachter en lichter dan rubber) icm met houtkrullen, geen zaagsel dus. In theorie zou je met matten zonder verdere bedekking kunnen maar dat leek ons ook niks. Wij hebben de matten dan ook niet om strooisel te besparen, hoewel je dat wel doet want je hebt veel minder nodig om toch een lekkere ligplek te bieden, maar puur voor het extra comfort: want zachter en warmer.
Niet op stro ivm stofallergie, maar hij heeft wel altijd onbeperkt (gestoomd) hooi. Als hij geen luchtwegklantje zou zijn was het gewoon stro gebleven, ook icm met matten denk ik, maar dat is nou eenmaal geen optie meer.

buiten liggen overigens wel gewone rubber matten.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 09:34

Hier jaren stro gehad maar was toch lastiger netjes houden. Moeilijk afvoeren en zwaarder te mesten.

Nu al jaar of 7 vlas en werkt super. Gewoon op beton zonder matten.

We halen 4x pd de mest eruit en 1 x in de week de natte plek. Gaat 1 zak per week bij.

Box blijft schoon en makkelijk in gebruik. Willen nooit meer anders.

Zou nooit matten gebruiken of het moet onder een dikke laag vlas zijn.

Heb het bij diverse stallen gezien maar vind het altijd een natte smerige boel.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:17

Babootje schreef:
Brainless schreef:

Nou... die heb ik nog niet gevonden.

Zwaar uitmesten (helemaal als je gaat oppotten), veel duurder in gebruik, sommige paarden eten volledig hun stal leeg, veel afval en het composteren duurt veel langer.


Voordelen voor het paard :D


In dit topic lijken idd vooral de voordelen voor de mens mee te wegen bij de keuze voor de ondergrond.

Ik heb mijn paard altijd op stro gehad en nu staat hij op vlas. Het valt mij op dat de voorkeur erg regiogebonden is. In de randstad ken ik voornamelijk stro en in de huidige regio (Veluwe) staat er bijna geeneen paard op stro.

Ik vind stro echt veel fijner. (Schoner, droger, heel de tijd wat te knabbelen en browsen (wat toch niet hetzelfde is als "gewoon" hooi eten) minder snel kaal liggen, fijner mesten en, niet zo belangrijk maar toch, gezelliger gezicht :) ), maar in deze regio deelt niemand die mening.

Volgens mij komt overigens ook steevast uit onderzoek dat paarden stro prefereren boven andere bedekking en ze liggen er ook langer op.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:38

Vlas voor mij.

Rubber matten: no go. Stinkt, neemt niets qua vocht op, ligplekken kunnen ontstaan.
Stro: geen fan. Snel nat en vies, neemt weinig op, je houdt natte bende eronder, wordt snel aan de kant geschoven waardoor kale plekken kunnen ontstaan en ze alsnog op beton liggen.
Zaagsel: beter. Meer vocht opname, vormt een goede bodem, wordt een stevig bed.
Vlas: mijn top. Betere vochtopname dan zaagsel, vormt een mooie stevige bodwm (meer dan zaagsel) en blijft ten opzichte van zaagsel net wat langer fris en minder snel stank doorlatend van de urine.

Strokorrels geen ervaring mee.

Enige nadeel van vlas is de opslag. Ik kan het niet voorradig hebben ivm de muizen die er in gaan zitten. Zomers heb ik daarom zaagsel zodat ik alrijd voorraad heb liggen voor nood (staan 24/7 buiten) en gebruik ik vlas alleen in winter maanden als ze iets vaker binnen staan snachts en heb ik max 2 balen op voorraad per keer.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:21

[/quote]

In dit topic lijken idd vooral de voordelen voor de mens mee te wegen bij de keuze voor de ondergrond.

Ik heb mijn paard altijd op stro gehad en nu staat hij op vlas. Het valt mij op dat de voorkeur erg regiogebonden is. In de randstad ken ik voornamelijk stro en in de huidige regio (Veluwe) staat er bijna geeneen paard op stro.

Ik vind stro echt veel fijner. (Schoner, droger, heel de tijd wat te knabbelen en browsen (wat toch niet hetzelfde is als "gewoon" hooi eten) minder snel kaal liggen, fijner mesten en, niet zo belangrijk maar toch, gezelliger gezicht :) ), maar in deze regio deelt niemand die mening.

Volgens mij komt overigens ook steevast uit onderzoek dat paarden stro prefereren boven andere bedekking en ze liggen er ook langer op.[/quote]

Dat niemand in die regio die mening deelt is onzin. Ik kom ook van de Veluwe en ik vind stro ook geweldig maar ivm stof allergie niet te doen voor de mijne helaas. Zo ken ik ook meerdere mensen op de Veluwe die wel op stro staan.

Verder zie ik hier genoeg mensen die het type ondergrond kiezen te behoeve van het dier ivm stof en voeten bijvoorbeeld. Dus niet alleen in de voordelen van de mens.

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:22

Wij zijn ook begonnen met stro, maar overgestapt wegens een stofallergie van mijn pony. Met wisselende paarden op stal (waarvan sommigen stro eten of gevoelig zijn voor stof) vind ik het veiliger om ander strooisel te gebruiken. Voor een bevalling gooien we nog wel stro over de stalbedekking heen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:31

Babootje schreef:
Voordelen voor het paard :D

Maar niet voor mijn portemonnee.. zowel voor de kosten van het stro als van de DA voor koliek.
Ik heb er 1 die eet liever stro dan hooi en die heeft al 3x met verstoppingskoliek gestaan.
Daarnaast.. ik zie er geen extra voordelen voor mijn paarden.
Ze staan van 23/24 tot 9 uur op stal en dan is hun hooinet nog niet leeg.
Geen last van hoefzweren enz dus voor mij (en mijn paarden) werkt vlas juist heel goed.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:37

Voordelen idd voor de mens. Maar ook voor paard. Vlas is beter voor de luchtwegen dan stro, een fijner dikker bed om te liggen en dus geen open plekken omdat ze op het beton liggen.

Qua knabbelen heb ik geen stro nodig. Mijn paarden hebben gewoon onbeperkt hooi tot hun beschikking

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:17

Hier al een jaartje op strokorrel. Overgestapt vanaf vlas, idd vanwege de muizenoverlast met vlasopslag. Strokorrel is iets bewerkelijker, maar geeft net zo'n goed droog, dik bed als met vlas. Wij hebben hele grote stallen (ruim 6x5), achterin het stro(korrel)bed en voorin bij het voerhek rubber matten. Qua knabbelen hebben alle paarden naast onbeperkt hooi ook een net met gerstestro in de stal hangen. Daar wordt met vlagen gebruik van gemaakt. Tegen de tijd dat de veulens geboren worden, gooien we altijd nog een paar balen stro erbij in voor de 1e weken, zodat de hele stal bedekt is. Verder is stro voor ons ongunstig vanwege het volume op de mesthoop. Ophalen van de mest moet dan zeker 2x zo vaak en kost ruim €100 per x.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:38

Rubbermatten met aan de achterzijde een strook van 75 cm vlas. De rest stro. Onze paarden mesten en plassen altijd op het vlas. En altijd mooi hooi om te eten.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:52

Ik ben nog zoekende. Mijn jachtpaard staat op stro, maar die is dan ook gewoon netjes op haar stal. Die heeft één hoek waar ze in poept, ze plast aan de achterkant en de rest is een lekker droog, dik strobed. Wordt elke dag opgestrooid en 1x per week trek ik hem leeg. Ze staat er alleen 's nachts in, overdag staat ze buiten.

Dan de Tinker... man man man. Die staat nu voor de derde winter 's nachts op stal. Eerst op stro, maar dat was geen doen. Ze smeert zo verschrikkelijk, gaat vervolgens in de derrie liggen en heeft dan dus zichzelf helemaal onder de poep zitten #) Dus vorig jaar op vlas gezet. Dat ging top! Elke dag de mest eruit, lekker potten en 1x in de maand haalde ik dan de echt natte plekken eruit. Dus dit jaar weer een pallet vlas laten komen, nadat een experiment met stro 'Ze is nu ruim 3, nu kan ze vast wel haar stal netjes houden -:) ' natuurlijk mislukte.

Maar nu.. waar ik vorig jaar 1x per 3-4 weken de stal leeg kon halen moet dat nu gewoon elke week. Ik weet niet hoe ze het doet, maar na een week is het vlas in het midden gewoon écht nat en vies. Net als vorig jaar wordt er dagelijks de mest uitgehaald, en wordt er elke dag vlas bij gestrooid. Maar hij houdt gewoon niet.. Ik start de lege stal met twee pakken vlas, dan ligt er echt wel een dikke laag in. Zou dat dan toch niet voldoende zijn voor haar? Nu gaan er dus elk weekend 2 pakken in en gaat er doordeweeks met opstrooien ook (minimaal)een pak in totaal bij. Ze schopt ook gewoon alles aan de kant, waar het jachtpaard ook 's nachts slaapt maar haar bedje in takt laat schopt Feyre het alle kanten op. Goed, ze is gelukkig nog steeds niet zo goor als toen ze op stro stond maar het is wel gedoe. En kostbaar :=

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:00

2 pakken vlas in een 3x3 stal is inderdaad onvoldoende. Ik zou beginnen met 4 en eventueel om de dag een baal erin doen voor een week (dus nog 3-4 erbij) en dan zonder de natte plek eruit te halen verder gaan. Als de natte plek in het midden echt te hoog wordt, alleen de bovenste 5/10cm verwijderen, dus niet tot op de bodem, dan vormt er een stabieler bed. Daarna zal je het waarschijnlijk met een pak per 5 dagen af kunnen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:06

Ik begin in een 3x3,5 stal ook altijd met minstens 4 pakken vlas. En dan de eerste tijd trouw 2x per week een half pak, ook al lijkt het nog niet vies. Voor de echte smeerlappen zou je de eerste week zelfs 2x een heel pak erin kunnen doen. ‘T ding is dat ze eigelijk niet tot aan haar onderlaag mag raken.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:11

Bij eigenlijk alle soorten strooisel heb je 10kg/m2 nodig voor een werkelijk zacht bed, bij zeer fijn spul (korrel van gemalen stro of zaagselmeel) zelfs soms nog wat meer (12-15kg/m2), maar daarmee verbruik je wel minder per week doordat ze wel veel vocht opnemen.

Stro ziet er veel eerder zacht uit, maar als je je erop laat ploffen, blijkt het vaak toch vooral lucht te zijn. Je knieën doen dan echt zeer.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:28

Toch wel he? Dan gaan we dat doen! De stal 'draait' nu dus nog, maar zaterdag gaan we dan beginnen met meer vlas er in. Vorig jaar was ze natuurlijk nog jonger en kleiner :+ , toen redde ze het prima. Nu is ze 1.65 en tegen de 700 kilo, daar gaat veel eten in en er komt nog meer weer uit :')

Nu komt ze inderdaad steeds aan die onderlaag, waardoor de boel niet werkt.

Dank voor jullie input, ik ga er mee aan de slag!

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:28

Berdien schreef:
Ik ben nog zoekende. Mijn jachtpaard staat op stro, maar die is dan ook gewoon netjes op haar stal. Die heeft één hoek waar ze in poept, ze plast aan de achterkant en de rest is een lekker droog, dik strobed. Wordt elke dag opgestrooid en 1x per week trek ik hem leeg. Ze staat er alleen 's nachts in, overdag staat ze buiten.

Dan de Tinker... man man man. Die staat nu voor de derde winter 's nachts op stal. Eerst op stro, maar dat was geen doen. Ze smeert zo verschrikkelijk, gaat vervolgens in de derrie liggen en heeft dan dus zichzelf helemaal onder de poep zitten #) Dus vorig jaar op vlas gezet. Dat ging top! Elke dag de mest eruit, lekker potten en 1x in de maand haalde ik dan de echt natte plekken eruit. Dus dit jaar weer een pallet vlas laten komen, nadat een experiment met stro 'Ze is nu ruim 3, nu kan ze vast wel haar stal netjes houden -:) ' natuurlijk mislukte.

Maar nu.. waar ik vorig jaar 1x per 3-4 weken de stal leeg kon halen moet dat nu gewoon elke week. Ik weet niet hoe ze het doet, maar na een week is het vlas in het midden gewoon écht nat en vies. Net als vorig jaar wordt er dagelijks de mest uitgehaald, en wordt er elke dag vlas bij gestrooid. Maar hij houdt gewoon niet.. Ik start de lege stal met twee pakken vlas, dan ligt er echt wel een dikke laag in. Zou dat dan toch niet voldoende zijn voor haar? Nu gaan er dus elk weekend 2 pakken in en gaat er doordeweeks met opstrooien ook (minimaal)een pak in totaal bij. Ze schopt ook gewoon alles aan de kant, waar het jachtpaard ook 's nachts slaapt maar haar bedje in takt laat schopt Feyre het alle kanten op. Goed, ze is gelukkig nog steeds niet zo goor als toen ze op stro stond maar het is wel gedoe. En kostbaar :=



Hoe groter en ouder ze worden hoe Meer plassen dus dat het vorig jaar wel lukte en nu niet meer met dezelfde hoeveelheid vlas is wel logisch.
Vind 2 zakken ook weinig. Dat zou ik verdubbelen

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:54

Hier een combi van gehakseld tarwestro en gewoon stro als top/knabbel laag. Het gehakselde stro is heel fijn en vind ik ook best stoffen (maar neemt echt op als een gek) en ik merk als ik het stro er op doe en wat vermeng dat het beter bindt, zeker als er een wat oudere laag op ligt, en dan minder stoft.

Iedere dag drollen eruit en om de 2 a 3 dagen natte plekken. Dan gooi ik bij wat nodig is; wat meer stro of weer een baal gehakseld tarwestro.

Befleur
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:23

Wegens een paard wat stro eet ,gebruiken we vlas. Stro vinden we zelf het meest fijne.

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:58

Vlas op rubbermatten. Echt ideaal vind ik dat. Dikke laag vlas, dagelijks de mest eruit, in de avond de poepies even in de hoek wippen. 1x per week de natte plek eruit, nieuwe baal erin: klaar! Doordat het een dikke laag vlas is, ligt de urine mooi onder een laag schoon en droog vlas, dus niet zoveel geur/nattigheid. En mijn paarden krijgen nagenoeg onbeperkt hooi, dus nix te klagen daar ook.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:25

Berdien schreef:
Ik ben nog zoekende. Mijn jachtpaard staat op stro, maar die is dan ook gewoon netjes op haar stal. Die heeft één hoek waar ze in poept, ze plast aan de achterkant en de rest is een lekker droog, dik strobed. Wordt elke dag opgestrooid en 1x per week trek ik hem leeg. Ze staat er alleen 's nachts in, overdag staat ze buiten.

Dan de Tinker... man man man. Die staat nu voor de derde winter 's nachts op stal. Eerst op stro, maar dat was geen doen. Ze smeert zo verschrikkelijk, gaat vervolgens in de derrie liggen en heeft dan dus zichzelf helemaal onder de poep zitten #) Dus vorig jaar op vlas gezet. Dat ging top! Elke dag de mest eruit, lekker potten en 1x in de maand haalde ik dan de echt natte plekken eruit. Dus dit jaar weer een pallet vlas laten komen, nadat een experiment met stro 'Ze is nu ruim 3, nu kan ze vast wel haar stal netjes houden -:) ' natuurlijk mislukte.

Maar nu.. waar ik vorig jaar 1x per 3-4 weken de stal leeg kon halen moet dat nu gewoon elke week. Ik weet niet hoe ze het doet, maar na een week is het vlas in het midden gewoon écht nat en vies. Net als vorig jaar wordt er dagelijks de mest uitgehaald, en wordt er elke dag vlas bij gestrooid. Maar hij houdt gewoon niet.. Ik start de lege stal met twee pakken vlas, dan ligt er echt wel een dikke laag in. Zou dat dan toch niet voldoende zijn voor haar? Nu gaan er dus elk weekend 2 pakken in en gaat er doordeweeks met opstrooien ook (minimaal)een pak in totaal bij. Ze schopt ook gewoon alles aan de kant, waar het jachtpaard ook 's nachts slaapt maar haar bedje in takt laat schopt Feyre het alle kanten op. Goed, ze is gelukkig nog steeds niet zo goor als toen ze op stro stond maar het is wel gedoe. En kostbaar :=


In een volledig lege stal zou ik durven overdadig beginnen. 5-6-7 pakken. Zo het moment dat je denkt "nu ben ik aan het overdrijven" nog een pak erbij en dan is het goed. :D
En iedere week het nat wegscheppen (dus niet oppotten, maar ook niet dagelijks urineplekken verwijderen) en dan 2 pakken erbij telkens. Niet een keer denken van "goh, eigenlijk ligt er nog wel genoeg goed vlas". Nee, zonder nadenken 2 pakken erbij gooien. En dat een tijd volhouden. Na een paar weken kan je dan evalueren of de stal inderdaad droger blijft of het bed lekker dik en luchtig blijft of dat het nu misschien wel wat te dik wordt, dan kan je beginnen sleutelen en aanpassen en misschien wat minder beginnen strooien of -wanneer de stal alsnog goor blijft- opnieuw hier om tips komen vragen. :D