Ideale bodembedekking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is voor jou een ideale bodembedekking?

Rubber matten
5 (2%)
Stro
82 (39%)
Zaagsel
19 (9%)
Vlas
73 (34%)
Strokorrel
30 (14%)

Totaal aantal stemmen: 209


Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:41

Sandra_H schreef:
Hier Mayo matras matten (veel zachter en lichter dan rubber) icm met houtkrullen, geen zaagsel dus. In theorie zou je met matten zonder verdere bedekking kunnen maar dat leek ons ook niks. Wij hebben de matten dan ook niet om strooisel te besparen, hoewel je dat wel doet want je hebt veel minder nodig om toch een lekkere ligplek te bieden, maar puur voor het extra comfort: want zachter en warmer.
Niet op stro ivm stofallergie, maar hij heeft wel altijd onbeperkt (gestoomd) hooi. Als hij geen luchtwegklantje zou zijn was het gewoon stro gebleven, ook icm met matten denk ik, maar dat is nou eenmaal geen optie meer.

buiten liggen overigens wel gewone rubber matten.


Heb je hiervoor een afvoer nodig? Anders loopt de urine etc toch onder de matten en blijft daar staan?

Avalanche

Berichten: 16112
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 00:02

Inmiddels ben ik per 1 februari verhuisd en alleszins vergeten dit topic te updaten, maar mijn prachtige dame staat nu al bijna 3 weken op een heerlijk dikke laag stro en het bevalt ons uitstekend :D

Anoniem

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:14

Goed om te horen!
Ik verhuis waarschijnlijk van hooi naar vlas straks, dat vind ik wel een dingetje... ze heeft nu altijd de mogelijkheid wat te knabbelen en straks niet.

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:20

Wij hebben 10 jaar geleden een Hynder matras laten plaatsen en die is nu nog uitstekend. Dat is zeker zijn geld waard geweest. Verder gebruiken we gehakseld koolzaadstro (Rapsodie) in de stallen zonder matras. Een lekkere dikke laag

Avalanche

Berichten: 16112
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 13:45

Zonnebloem92 schreef:
Goed om te horen!
Ik verhuis waarschijnlijk van hooi naar vlas straks, dat vind ik wel een dingetje... ze heeft nu altijd de mogelijkheid wat te knabbelen en straks niet.

Mja hopen dat ze het vlas niet eet. Emily eet geen stro.

Maar je hebt ze op hooi?

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:13

Hier gebruiken we ook al jaren vlas, iedere dag de mest er uit en 's winters 1x per week de natte plek en 's zomers om de week (dan staan ze meer buiten)
2 van de 3 krijgen een halve week per baal er bij, nummer 3 is een varken en krijgt een hele baal per week.

Prijzen van vlas zijn hier momenteel wel extreem, 7,75 per baal.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:26

Zonnebloem92 schreef:
Goed om te horen!
Ik verhuis waarschijnlijk van hooi naar vlas straks, dat vind ik wel een dingetje... ze heeft nu altijd de mogelijkheid wat te knabbelen en straks niet.

Je kan een hoekje met stro geven. Of stro in een hooinet. Helemaal niks te knabbelen is ook nmaar niks :+

SunnyHorse
Berichten: 1260
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:28

Ik ben eigenlijk best blij met stro korrels!

Eerst hadden we stro, toen vlas en dan nu strokorrels.

Vlas heeft soms een rare uitwerking op hoeven. Mijn ruin had vroeger een spleetje in zijn hoef die er maar niet uit ging, na de overstap op strokorrels ging deze er wel uit. Hoefsmid geeft ook ook dat hij verschillen ziet in hoeven van paarden op vlas of op stro.

Voor mij zijn de strokorrels soort ideale combinatie tussen vlas en stro.
Veel minder afval, ipv 1 overvolle kruiwagen mest en stro is mijn kruiwagen nu maar 65% gevuld.
Stro vind ik een fijner product dan vlas.
Ook strokorrels geven een zachte fijne bodem
Qua opslag heb ik veel minder ruimte nodig! Ideaal!
Knabbelen aan strokorrels schijnt minder spannend te zijn dan knabbelen aan vlas.
Verteerd goed op de mestbult.

Straks vlak voor de bevalling voor moeder en veulen heb ik stro klaar staan, want je kunt ook heel makkelijk een combinatie maken met dikke strokorrels laag met als “top matras” een laagje stro.