Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Relatief goedkope manier gez voor verbeteren natte paddock!

 
Profiel   

Bij ons is het één gigantische modderbende en het regenseizoen is nog maar net begonnen.
Ik zit erover te denken om voor nu een laag houtsnippers op een deel van de paddock te gooien. Maar is dit verstandig?
Wat kan ik in dit geval van de verhuurder verwachten? Ik betaal € 125,- pm per paard en we hebben er 2 staan. Kan ik van de verhuurder verwachten dat hij ervoor zorgt dat de paddock enigszins droog is? Of moet ik gewoon alles zelf betalen, mocht ik willen verbeteren.
Zou het helpen om de paddock, als het een periode wat droger is, te bewerken met een cultivator en daarna te egaliseren?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-21 23:46 



 
Profiel   

Ik volg even mee. Onze paddock is in de zomer prima. Nu het zó nat is de laatste tijd zakken ze er echt in weg en zelfs als het 2-3 dagen droog is is de paddock nog compleet nat. Ik zat te denken om er een flinke lading nieuw zand overheen te gooien, maar ik ben bang dat het dan uiteindelijk toch weer gaat mengen met de modder (nat zand) wat er nu in zit. Ze lopen er ook diepe kuilen. Gelukkig staan ze rond etenstijd altijd bij het hek, want hij is echt zo nat dat je er zelfs met regenlaarzen niet fijn doorheen kan lopen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-21 23:49 



 
Profiel   

Ik zit eraan te denken grindmatten te gaan kopen en dan Idd een berg wit zand eroverheen. Eerst even sparen, ze hebben net allemaal rubberen stalmatten gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-21 23:53 



 
Profiel   

Ik weet niet of houtsnippers erop gooien zo verstandig is. Ik doe houtsnippers in mijn kippenhok want de ren is altijd drijfnat met ernstige regenval, maar na een paar dagen is het weer vreselijk nat. Bij mijn paarden valt wel eens hooi (heel stro-achtig) op de grond, maar dit is ook niet prettig als het nat is. Ik denk dat je het beste iets van matten kan regelen (en daar zand overheen?). Mijn ervaring is dat verschillende opstrooisels na een paar dagen geen verschil meer maken. En constant bijvullen lijkt me ook niet ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-21 00:02 



 
Profiel   

Wij hebben de paddock een meter af gegraven en daar wit zand op gedaan maar ook dan krijg je na een aantal jaar dat ze het hebben aangelopen en het water minder goed weg zakt. (Maar behalve wat nat zak je niet weg) Dus ik laat jaarlijks zo’n 50 kuub wit zand erbij storten. Daarnaast hebben we een stuk van 7 x 7 m met rubberen tegels gelegd. Hier kunnen ze altijd droog staan (hier staan de hooibakken op). Een paar bielzen eromheen en het is relatief goedkoop en super praktisch. 1m2 van rubberen tegen kost ergens tussen de 10-15€ en heb je ontzettend lang wat aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-21 00:05 



 
Profiel   

LovingTweety schreef
Ik zit eraan te denken grindmatten te gaan kopen en dan Idd een berg wit zand eroverheen. Eerst even sparen, ze hebben net allemaal rubberen stalmatten gekregen.


Dit. Zelf heb ik ooit op mijn wei houtsnippers gebruikt. Is heel snel gaan verteren met nog een bredere doorzaklaag als gevolg.
2 jaar geleden kunstgras gelegd. Zou ik ook niet aanraden. Ik heb het ondertussen verwijderd. Nu aan de slag met grindtegels van INB + zand. Het heeft mij in totaal een serieus vermogen gekost, maar ik heb geen modder meer en het is ook recupereerbaar in geval van verhuis *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-21 00:18 



 
Profiel   

Precies een jaar geleden hebben wij onze paddock verbeterd. Modder af/uitgegraven. Drainage buizen erin gelegd in het grind. Nog een flinke laag drainage-grind erop. 2 lagen worteldoek. En daarna zand. Dat ging lang goed totdat december kwam. Toen is tie wel een paar dagen wat nat geweest. Nu een enkel klein plasje. Maar stiekem toch wat modder uit de wei erin gelopen en gehusseld met het zand. Dus helaas niet meer zo'n prachtig zandbedje, maar het is okay!

En een jonge spring in t veld waardoor het worteldoek op sommige plaatsen omhoog kwam. Dus nee helaas niet ideaal, misschien had er meer zand in gemoeten, maar dat kan eigenlijk niet omdat de stallen aan de paddock vast zitten. En daar ligt dagelijks al zo'n 20 kg zand in :D. Houtsnippers zou ik niet doen, hoor ik slechte verhalen over.

Ja qua afspraken met verhuurder dat is lastig. Weet niet of er iets op papier staat daarover?

En nog even over paddock goedkope oplossing. Das een lastige, dat was bij ons ook niet. Goedkope oplossing voor nu is zand laten storten. Maar dat is voor korte termijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-21 00:30 



 
Profiel   

Bij ons ook ernorm veel bagger. Ik heb sinds kort stabilisatieroosters gekocht. Oftewel kunststof grastegels. Tot nu toe enorm tevreden! En dan is het nog niet eena af...
We hadden ongeveer 20cm bagger. Dit gevlakt met zand, worteldoek, weer een flinke laag zand, tegels erop en weer zand. De ponys staan er pas een paar dagen op maar lijken er net zoals mij erg blij mee te zijn.. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-21 00:36 



 
Profiel   

Hier info over houtsnippers: Maartje1990 @ [VSW] [FOTO]Show je paddock paradise!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de kosten van het storten van houtsnippers? Ik heb voor onze tuin laatst 10kuub basic snippers besteld en dat was niet perse heel goedkoop...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-21 00:36 



 
Profiel   

Ik volg eens mee,
In de zomer is hier 80 kuub zand gestord maar vooral om de schuilstal zak je weg. Achter ligt het iets beter en zak je niet weg maar er blijven wel veel plassen staan -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-21 00:44 



 
Profiel   

Alleen zand zonder ook de fundering aan te passen werkt niet... dat zou elke grondwerker met wat verstand je ook moeten vertellen.
Het water moet weg kunnen, dus moet je daar voor zorgen via drainage en grachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-21 09:53 



 
Profiel   

Ik zou eerst eens met je verhuurder bekijken wat de mogelijkheden zijn. En als hij aangeeft er niet in te willen investeren, edn je gaat het zelf doen, dan alsnog overleggen of jouw gekozen methode kan, mag (ook van gemeente etc). Want ik kan me óók heel goed voorstellen dat een verhuurder niet alles aan ingrepen zomaar wil/toegestaan is.

Wij hebben (op eigen terrein) een gedeelte waar is uitgegraven tot 2 m diep, hier is drainagezand in gegaan, en daarna m3c zand erop.
Maar goed, 2 dagen een kraan erin, 2 dagen een trekker die op en neer reed, en een plaats waar je vrijkomende grond moet blijven. Ik gok niet dat het de optie is die je zoekt :$ het is wel droog nu :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-21 10:09 



 

Wij hebben zelf een loader gekocht. Ons plan is dan ook de boel keren (ons gele zand zit op een cm of 40) en dan eventueel mc3 zand bijstorten. En van daar uit gaan we verder kijken. Helaas wordt dat wel na de natte periode.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-21 10:16 



 
Profiel   

Wat echt wel helpt is om aan het eind van de zomer te (laten) frezen. En desnoods nogmaals in de winter als het eens even een poosje droog is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 23:21 



 
Profiel   

mysa schreef
Wat echt wel helpt is om aan het eind van de zomer te (laten) frezen. En desnoods nogmaals in de winter als het eens even een poosje droog is.

Ik wil, als het wat droger is, de paddock laten bewerken met een cultivator en daarna egaliseren? Is dit een beetje hetzelfde als frezen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 23:59 



 
Profiel   

Ik weet niet precies wat een cultivator doet. Ik laat het af en toe door een hoveniersbedrijf met een frees doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 09:18 



 
Profiel   

Een cultivator/frees maakt de bovenlaag los. De diepte kun je instellen maar veel dieper dan 25 cm zal die niet komen. Ploegen/opentrekken kan dieper tot 40 cm en met een 'spijker' kun je de bodem tot 1 mtr open laten trekken.
Het is maar net waar bij jou de vaste laag zit die los/open moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 10:48 



 
Profiel   

Wij laten de paddock, als hij weer teveel aangestampt is, frezen door een loonwerker. Ik heb niet precies verstand van hoe of wat en wat de juiste benaming is maar ik meen te hebben begrepen dat hij tot 80 cm diep wordt open getrokken dus dat is vrij diep. Daarna is hij weer een jaar of twee goed en droog. En het kost ongeveer €200.- zo uit mn hoofd dus dat is ook te overzien. (Pin me niet vast op het bedrag, maar het is zeker niet meer). Het eerste jaar hebben we de paddock ook op afschot laten leggen en laten vlakken maar met alleen (diep) frezen krijg je de meeste oneffenheden er ook uit.

Wij zitten wel op zandgrond, dat zal ook schelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 11:02 



 
Profiel   

betadine schreef
2 jaar geleden kunstgras gelegd. Zou ik ook niet aanraden. Ik heb het ondertussen verwijderd. Nu aan de slag met grindtegels van INB + zand. Het heeft mij in totaal een serieus vermogen gekost, maar ik heb geen modder meer en het is ook recupereerbaar in geval van verhuis *\o/*


Wat beviel er niet aan dat kunstgras?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 11:17 



 
Profiel   

DenB schreef
betadine schreef
2 jaar geleden kunstgras gelegd. Zou ik ook niet aanraden. Ik heb het ondertussen verwijderd. Nu aan de slag met grindtegels van INB + zand. Het heeft mij in totaal een serieus vermogen gekost, maar ik heb geen modder meer en het is ook recupereerbaar in geval van verhuis *\o/*


Wat beviel er niet aan dat kunstgras?


Rond de hooiruif waren ze volledig verzakt.
Het wordt snel ook maanlandschap, alleen zakken ze inderdaad niet meer weg.
Uitmesten op kunstgras is hel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 16:07 



 
Profiel   

Wij hebben afgelopen zomer kokosvezel door onze paddock gemengd. Ik moet zeggen dat dit niet zo simpel was als het beschreven stond en het er deze zomer eerder als een harig tapijt uitzag := . De winter ervoor hadden we wit zand laten brengen. Dit lag in de zomer best zwaar en in de winter beleven er plekken vrij blubberig en durfde ze er in wegzakken. Deze winter heb ik wel een mooie harde laag zonder blubber waar ze niet doortrappen dus in dat opzicht doet de kokosvezel wel zijn werk. Ik hoop dat tegen volgende zomer de kokos al iets vergaan is waardoor de vezels korter zijn en deze zich mooier door het zand gaat mengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 16:40 



 
Profiel   

Ir111 schreef
Hier info over houtsnippers: Maartje1990 @ [VSW] [FOTO]Show je paddock paradise!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de kosten van het storten van houtsnippers? Ik heb voor onze tuin laatst 10kuub basic snippers besteld en dat was niet perse heel goedkoop...



Via Marktplaats kun je vaak wel houtsnippers voor een tientje per kuub halen. Vooral in deze tijd wanneer de grote bomen gesnoeid worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 17:13 



 
Profiel   

Deze snippers zijn heel grof en scherp. Een paard kan zich daar makkelijk aan verwonden als het eens een rare stop/draai maakt.
Verder is het 1 a 2 winters leuk en blijfty het redelijk droog, maar daarna gaat het rotten en vormt het een dikke ondoorlaatbare plak waardoor alles erboven nóg natter wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 17:36 



 
Profiel   

Naast bodemverbetering vergt het ook onderhoud. Ik merk hier dat het ongeveer 2 jaar goed blijft. Het derde jaar kan nog, maar daarna wordt het toch wel weer bagger. Ik heb een groot deel laten afgraven, nieuw zand er op en laat het dan om de zoveel jaar even lostrekken en aanvullen. Voor de stallen liggen paddock roosters. Het zand daarop is nu ook nat/modder en soms zelfs een plasje, maar je zakt er niet in weg. Dat is daar dan wel weer het voordeel van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 17:46 



 
Profiel   

Wij hebben ook een deel met paddockmatten gelegd en een deel Friesen we.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 09:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen