Ratten (muizen) overlast (buiten & in hooi)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Ratten (muizen) overlast (buiten & in hooi)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 12:26

Wij hebben dit jaar aanzienlijk meer last van muizen en vooral van ratten. Ze zitten in het hooi, vreten de balen tot pulver, laten keutels achter in het hooi en stinken bovendien enorm. Ik had wel eens balen waar ze inzaten, maar dat waren vooral muizen en niet zo heel ernstig. Dit jaar vooral veel ratten. Ik vind overal dikke keutels en de stank is niet te harden. Ook in de paddock lopen ze rond. De paddocks liggen langs de sloot en onder mijn paddock hebben ze naar het lijkt een prachtig gangenstelsel aangelegd. Een aantal paddocks verder vonden ze een mooi gangenstelsel (met nestjes, en er kwam ook een rat uit) aangetroffen onder de tegels. S'avonds vliegen ze onder je hooibakken weg, of lopen voor je auto. Normaal zagen we echt nooit ratten, maar nu struikel je er bij wijze bijna over...

Nu zijn de meeste ruimtes waar ze lopen dus buiten (paddocks, open hooischuren). Alles in mij roept dat die ratten moeten worden bestreden, maar gif willen en durven we niet ivm de katten, honden en uilen die op het erf leven. Zelf ben ik niet zo'n held qua ratten doden...

Heeft er iemand tips, hoe pakken jullie het ratten en muizenprobleem bij jullie op stal aan?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ratten (muizen) overlast (buiten & in hooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:45

Professionals inschakelen (Rentokil bv). Die hebben gifvallen waar kinderen en (huis-)dieren niet bij kunnen.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:48

Je kunt ook een jager inschakelen. Deze schiet ze af. Heb je geen vallen en of gif nodig.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ratten (muizen) overlast (buiten & in hooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:59


AnsjePansje1

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-06-13

Re: Ratten (muizen) overlast (buiten & in hooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:47

Ik zou ook denken aan professionals inschakelen. Die hebben vaak speciale rattenvallen.
Jagers hebben er vaak ook veel verstand van.

Voor muizen heb je ook van vallen die ze levend vangen. Je hebt er wel extra werk van omdat je ze ergens anders moet uitzetten, maar die vallen zijn wel zo klein dat er geen katten etc. Last van krijgen en zonder gif.

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Ratten (muizen) overlast (buiten & in hooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:52

Wij hebben het destijds bij ons oude huis (gewoon in een woonwijk) de gemeente gebeld en via hen gegevens gekregen van een bestrijder. Deze is geweest en heeft heel netjes vallen enz geplaatst zonder dat onze honden erbij konden. Bij ons had echt de complete straat er last van.

Mar_84

Berichten: 547
Geregistreerd: 05-06-08
Woonplaats: gem. steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:56

Wij hebben er ook last van gehad maar inmiddels redelijk onder controle. Wij hebben een professioneel bedrijf ingeschakeld , deze heeft vallen gezet met een klem omdat wij ook katten hebben en hier in de omgeving zitten best wat uilen. Hierdoor wilden wij absoluut geen gif gebruiken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ratten (muizen) overlast (buiten & in hooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:10

Zoals je het beschrijft heb je wel echt last van een rattenplaag.
Dan zou ik ook een professional inschakelen.

Lisavos11

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-10-17

Re: Ratten (muizen) overlast (buiten & in hooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:15

Gemeente bellen, om de ratten te bestrijden of professional inschakelen.
Met gif zou ik idd erg oppassen, dit met de uilen.

Bontfire

Berichten: 221
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:26

De goodnature Automatische rattenval/muizenval schijnt heel goed te werken. (Wel gelijk navulpakket bij bestellen ;)) Kost wel wat maar dan hoef je geen gif te kopen en/of iemand in te huren.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:38

Als je erover struikelt, dan kan je wel spreken van een plaag. Er zitten altijd veel meer ratten dan je ziet.
Ik zou een professional inschakelen.

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ratten (muizen) overlast (buiten & in hooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:44


Fid

Berichten: 140
Geregistreerd: 09-03-16
Woonplaats: Oirlo

Re: Ratten (muizen) overlast (buiten & in hooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 01:16

Gemeente bellen die moeten dit voor je oplossen. Het kost jou ook geen geld.

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 01:34

Wat vervelend zeg!

https://ratslag.nl/welkom/

"WELKOM BIJ RATTENBESTRIJDING ZONDER GIF

Welkom bij de Rattenjager. Ik help bedrijven, boeren en buitenlui bij het bestrijden van ratten. Ik kom op bedrijfsterreinen en op het erf bij rundveehouders, varkenshouders en pluimveebedrijven door heel Nederland. Ik jaag op het erf, de mesthoop, de maiskuil, in voorraadschuren en in de stallen. Ook particulieren in woonwijken bellen bij rattenoverlast in de hun achtertuin, rond het kippenhok, de volière, paardenstal, bij afvalcontainers, houtopslag en in de schuur.

Ik jaag als het donker is, met nachtzicht apparatuur en schiet ratten af met een fluisterstille (pers) luchtbuks. Na afloop leg ik de gedode dieren bij elkaar op een afgesproken plek of in de kliko."

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 05:27

AnsjePansje1 schreef:
Voor muizen heb je ook van vallen die ze levend vangen. Je hebt er wel extra werk van omdat je ze ergens anders moet uitzetten, maar die vallen zijn wel zo klein dat er geen katten etc. Last van krijgen en zonder gif.


Wij hebben ook zo'n vangkooi voor ratten/muizen, naast de gewone klapvallen.

Extra werk met elders uitzetten hoeft helemaal niet (da's leuk... Zadel je anderen er mee op, en ze komen toch net zo makkelijk weer terug),
Gewoon die kooi met beest en al er in aan een haak of greep in de sloot laten voor een tijdje, of in een wat grotere teil/bak vol met water. Dan verdrinken ze vanzelf.

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ratten (muizen) overlast (buiten & in hooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:46

Helaas is de gemeente het niet verplicht.
Wij hebben klapvallen, vangkooien een enorm dure Goodnature A24 Automatische rattenval die nog maar 1 keer wat gevangen heeft.
En niets helpt echt. Vieze beesten.

Rocamor

Berichten: 10858
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:02

DuoPenotti schreef:
Helaas is de gemeente het niet verplicht.
Wij hebben klapvallen, vangkooien een enorm dure Goodnature A24 Automatische rattenval die nog maar 1 keer wat gevangen heeft.
En niets helpt echt. Vieze beesten.


Wíj zetten de vallen op basis van wat we zien op een wildcamera. Dat vergroot de kans wel iets. Heb er nu in 1 jaar 22 te grazen gehad (en een veelvoud loopt een stukje verderop uiteraard, maar dáár heb ik er nog geen last van)

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ratten (muizen) overlast (buiten & in hooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:24

Buiten mogen ze van mij doen waar ze zin in hebben :)

Dat is wel een goed idee.
Daar moet ik eens op gaan googelen zonder meteen de hoofdprijs kwijt te zijn.
Tips in merken?

Rocamor

Berichten: 10858
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:30


DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ratten (muizen) overlast (buiten & in hooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:33

En met zo'n 32 gb kaartje heb je genoeg en hij red het ook de hele nacht op accu?
Oh batterijen zie ik. Gaan die lang mee?

Rocamor

Berichten: 10858
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Ratten (muizen) overlast (buiten & in hooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:07

Ik zet hem op 10 seconden opnemen bij beweging en kijk elke ochtend even op het kaartje wat er gebeurd is en haal dan de meeste filmpjes er weer af. 10 seconden is 19mb geloof ik.

De batterijen houden het goed vol. Ik heb er oplaadbare inzitten.

Overdag zijn die ratten toch niet aanwezig dus af en toe overdag opladen.

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ratten (muizen) overlast (buiten & in hooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:40

Nee overdag zie je ze niet.
Mooi om te weten dat dat goed werkt.
Dan zie je tenminste wat de looproutes zijn.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 01:22

Bij mij hielp het om de nesten weg te halen (Ik zag ze steeds wegschieten toen ze in de stal zaten, er zat een heel gezin met meerdere lichtingen jongen in verschillende leeftijden) en goed op te ruimen zodat ze minder makkelijk geschikte plekken vinden om nesten te maken. Eerst heb ik ze daarmee de stal uit gekregen, vervolgens vond ik hun nieuwe nest en heb die een aantal keer verstoord en steeds meer opgeruimd en toen koos moeder rat eieren voor haar geld en nam haar gezin meer naar een andere plek waar ik geen last van had. Geen idee waar ze nu woont. Misschien in ons bos of weer terug in de slootkant.

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 08:30

Direct een professioneel iemand laten komen, zelf aanmodderen heeft geen zin en is weggegooid geld. Ik weet niet of je mijn topic destijds hebt gelezen? Die is een paar maanden geleden geopend en staan veel tips in.

Wij hebben destijds iemand laten komen en alles wat met vlas te maken had weg gedaan, nu zijn we al een hele tijd vrij van muizen en ratten.

rien10
Berichten: 14666
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 08:32

Ibbel schreef:
Professionals inschakelen (Rentokil bv). Die hebben gifvallen waar kinderen en (huis-)dieren niet bij kunnen.

Niet Rentokil! Een dure, logge organisatie.
Waar zit je TS? Welke plaats?