Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen manen knippen?

 
Profiel   

Omdat ik niet meteen een topic hierover vond wou ik even vragen vanaf wanneer jullie de manen knippen van jullie veulens/jaarlingen ? Heb je daar evt een foto van? Ik hou gewoon niet van lange manen :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 13:56 



 
Profiel   

Nooit, of ik er wel of niet van houd, doet voor mij namelijk niet terzake. Het paard heeft in mijn ogen recht op zijn eigen lichamelijke integriteit. Alleen medische redenen zouden voor mij zwaarwegend genoeg zijn. Maar ieder doet uiteraard wat bij de eigen visie past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 14:14 



 
Profiel   

Die komen pas aan de beurt als ze 3 zijn....mooi paard laten!
Fijner voor je paard en ook beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 14:28 



 
Profiel   

Bij paarden die zo jong zijn, blijf ik van de manen af (ik vraag me zelfs af wat je überhaupt weg zou willen knippen bij veulenfluf :D). Tegen dat ze 2-3 jaar zijn doe ik wel aan schaartraining zodat ze kunnen wennen aan de schaar, het geluid en het gefriemel. Het kan dan ook zijn dat hier en daar een haarpuntje als zijnde oefening weggeknipt wordt. Maar echt het volledig in sportmodel knippen van een manenkam, dat doe ik pas wanneer ze goed en wel de drie jaar voorbij zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 14:33 



 
Profiel   

Manen hebben eigenlijk niet echt nut meer in tegenstelling tot de staart van een paard: https://www.bitmagazine.nl/welzijn/hang ... uur/14478/
Hangende manen schijnt er zelfs door mensen ingefokt te zijn.

Misschien dat dikke shetlander- of fjordenmanen nog functioneel kunnen zijn tegen kou, maar over het algemeen hebben die sprietjes manen geen functie. Ik denk dus dat het je paard weinig uitmaakt of je ze knipt of niet. Alleen bij medische redenen knippen vind ik dus wel wat ver gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 15:04 



 
Profiel   

Eerlijk gezegd, nooit. Maar het is jou paard en als ze braaf zijn met het veulen ABC. Stilstaan, uitgebreid gepoetst worden, braaf met voetjes, overal aan gevriemeld worden etc en daarmee is ie braaf en relaxed... dan kan je er in theorie een scherp voorwerp als een schaar in de buurt houden voor manen knippen. Zorg alleen vooral dat je hem niet per ongeluk steekt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 15:38 



 
Profiel   

Ik heb het wel bij mijn jaarling nu twee keer gedaan op een halfjaar tijd.
Maar meer om hem spelenderwijs te laten wennen aan dingen dan om de mooi.

Zit ook wel eens met mijn hand aan en in zijn oren, voetjes optillen en eens invetten, vlechtje maken in zijn voorpluk en datsoort zaken.

Als ik 1 keer in de week zo iets met hem doe is het veel.
Worden ze wel makkelijk van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 15:41 



 
Profiel   

Ik :+ of nouja, niet echt veulen, maar inmiddels 1,5 jaar

Zijn vriendjes hadden een hele pluk uit z’n manen gegeten :') en het zag er gewoon niet uit... dus ik heb het maar even netjes bijgeknipt (in 5 min :') )
Hij vond het eerst reuze spannend het knip geluid, dus heeft er ook alvast een boel van geleerd :j

Wil het nu ook gewoon netjes bijhouden, zo kan ie alvast mooi leren dat dit gewoon is :j


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 15:43 



 
Profiel   

Maris__ schreef
Ik :+ of nouja, niet echt veulen, maar inmiddels 1,5 jaar

Zijn vriendjes hadden een hele pluk uit z’n manen gegeten :') en het zag er gewoon niet uit... dus ik heb het maar even netjes bijgeknipt (in 5 min :') )
Hij vond het eerst reuze spannend het knip geluid, dus heeft er ook alvast een boel van geleerd :j


[ [url=m/xyNMHT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er nog best netjes uit!
Heeft die van jou ook van die dikke manen? Bij die van mij lijkt het nog wat op het veulenstaartje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 15:46 



 
Profiel   

Manen van een veulen, jaarling en twenter laat ik met rust. Pas als ze naar huis komen om klaargemaakt te worden voor de keuring ga ik beginnen met toiletteren.
Rustig kijken wat het beste bij het exterieur van het paard past..

Hou ook niet van lange manen hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 15:46 



 
Profiel   

Niet echt gekoppeld aan leeftijd. Als ik de punten er onverzorgd uit vind zien bij mn paarden dan maak ik het weer netjes met schaar en tondeuse. Mijn paarden hebben wel langere manen (20-30cm) en ik knip met schaar de dode klitpunten eraf en daarna met tondeuse dun in het ietsje uit en maak laagjes. Doe ik 1 x per jaar ofzo. Baarden scheer ik ook als ik ze te lang vind worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 15:49 



 
Profiel   

Ik heb het toen meneer net aan 2 jaar was wel bijgeknipt, was geen gezicht die ene pluk 2x zo lang als de rest. Hij is nu 5 jaar en behalve bijpunten doe ik er niks aan. Meestal heb je inderdaad het omgekeerde probleem zoals hierboven staat dat er een pluk mist. _O-
Voor het bijknippen:
[ img ]
Na het bijknippen:
[ img ]

En nu (Afgelopen september toen hij nog niet geschoren was, hij is inmiddels geschoren wegens schimmel)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 15:54 



 
Profiel   

Onze 1,5 jarige gaat gewoon mee in het was, knip en poets regime :+ Wij houden ervan :P voor de rest mag ze natuurlijk heerlijk kleuteren. Lekker paardje zijn, maar dan wel 1 geknipt en gewassen.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 15:58 



 
Profiel   

ik doe niets aan de manen van mijn paarden, hooguit een borstel als zij echt in de war zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 19:08 



 
Profiel   

famkeY schreef
Onze 1,5 jarige gaat gewoon mee in het was, knip en poets regime :+ Wij houden ervan :P voor de rest mag ze natuurlijk heerlijk kleuteren. Lekker paardje zijn, maar dan wel 1 geknipt en gewassen.


[ [url=m/fUHGS1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xdRO9k.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZfclrA.jpg]Afbeelding[/url] ]


En vanaf welke leeftijd ben je ermee begonnen? Doe je veulen keuringen of is het gewoon voor je eigen plezier

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 19:22 



 
Profiel   

Als ze er toch aan moeten wennen, doe het dan zo vroeg mogelijk. Juist als veulen zijn ze wat makkelijker in. Waarom je moet wachten tot ze 3 zijn vind ik altijd maar wat vreemd. Bh tuig, of een ruiter op hun rug. Kun je het beste vanaf dag 1 je paard gewoon meenemen in de dagelijkse bezigheden. Krijg je doodmakke paarden van!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 19:28 



 
Profiel   

Benfan schreef
Als ze er toch aan moeten wennen, doe het dan zo vroeg mogelijk. Juist als veulen zijn ze wat makkelijker in. Waarom je moet wachten tot ze 3 zijn vind ik altijd maar wat vreemd. Bh tuig, of een ruiter op hun rug. Kun je het beste vanaf dag 1 je paard gewoon meenemen in de dagelijkse bezigheden. Krijg je doodmakke paarden van!


Deze mening heb ik ook.
Die van mij is van de zomer zelfs mee op vakantie geweest samen met mijn zeer ervaren paard van 15.
Hij loopt op deze manier af en toe een halfuurtje mee door het verkeer als handpaard.
Op vakantie heeft hij verder niet gewerkt natuurlijk, wel lekker spelen met andere paarden.

Verder staat hij 24/7 buiten in een enorm weiland met een gemengde kudde (ruinen van verschillende leeftijd).
Hij is heel handtam en meegaand. Terwijl hij nog wel gewoon hengst is op dit moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 09:16 



 
Profiel   

Bij paarden in de opfok nam ik standaard een schaar mee als ik op bezoek ging, meestal zitten er op den duur vreselijke klitten in en dan knipte ik gewoon de klit eruit en de boel eromheen weer een beetje toonbaar, meestal hing het dus maximaal halverwege de hals. Vlak voor het modderseizoen, na de vliegen knipte ik de staart tot net onder de hak, als het dan lente wordt issie weer gewoon lang.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 09:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen