Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Aanleg puinpad

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Binnenkort gaat de loonwerker aan de gang met het keren van de grond en de aanleg van een poel en heuvel.
We hebben al een stuk bestraat en willen nu graag rondom de schuilstal en richting de weides een puinpad aanleggen. Want:
- goedkoop
- makkelijker met de kruiwagen dan door het zand
- bevordert hoefslijtage
Uiteraard kunnen de paarden kiezen of ze over het puin gaan of over het zand. Ze zijn dus nooit echt verplicht om over het puin te lopen.

Hebben er hier mensen ervaring met aangetrild puin?
Hoe ligt het er na een paar jaar bij? Wat voor onderhoud doen jullie eraan?

Bedankt alvast!

Groetjes
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 00:22 



 
Profiel   

Ik heb hier een stukje liggen met keitjes, ronde stenen, etc. (drenthe, dus er zit hier nogal wat). Qua stevigheid werkt het, qua schoonmaken is het een ramp. Liefste gaat het er uit, tegels is goed schoon te maken, zand, etc. ook, maar puin, grind e.d. slibt dicht met zand, aarde en mest. Je krijgt er een smerige bende van waar geen hoefjes meer van slijten omdat ongelijkheden en verharding afgedekt raken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 00:45 



 
Profiel   

Ik ga mee met Tamary. Het is niet schoon te krijgen, slibt snel dicht en ik ken meer paarden die er hoefzoolkneuzingen en hoefzweren van kregen dan paarden die er mooi afgesleten hoeven van kregen. Ik zou het zelf nooit meer gebruiken voor paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 06:58 



 
Profiel   

Vroeger hebben wij op het pad langs de weilanden gebroken puin laten storten. Dit is heel fijngemaakt en aangetrild. Daarop groeide gewoon weer gras en eigenlijk zag je niet dat het een verhard pad was.
Maar je moet het alleen doen tegen de nattigheid en zodat je er met auto’s of tractoren overheen kan ofzo.
Het bevordert absoluut geen hoefslijtage.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 08:16 



 
Profiel   

Wij hebben een aantal puinpaden. Na een jaar of 5 ligt er nu zo’n 5 cm blubber overheen en kan het water nergens heen. De paarden (allemaal ijzerloos) lopen er niet graag overheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 08:31 



 
Profiel   

Oh, dan heb ik wel geluk met mijn pad!
25cm dik, waarvan de onderste 15cm grof puin (ik meen 10-40mm) en daarop 10cm fijner puin (0-8 dacht ik).
Aangewalst, dus het was direct vlak en strak.

Nu na 4 jaar begint er wat gras op te groeien, maar het blijft droog en stevig. Ik doe er verder niets aan, alleen dagelijks uitmesten.
Supermakkelijk ook, dat uitmesten, want het ligt gewoon vlak.

Als je op waterondoorlaatbare bodem zit (klei) zou ik niet afgraven, maar bovenop storten met lichte afloop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 10:10 



 
Profiel   

Ohja, voor de slijtage werkt het bij mij niet, het is relatief fijn, waardoor het niet veel harder is dan een stevige zandbodem. Maar ze gaan er wel lekker in galop overheen, ook de paarden met gevoelige voetjes die op straat niet lekker lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 10:12 



 
Profiel   

er blijft idd altijd een laagje blubber op staan, af en toe schoonschuiven met de sneeuwschep helpt wel.

stelconplaten zijn leuk, maar wel duurder

Ik ben blij met het puinpad want we zakken niet meer weg, paard en mens niet en we hebben daardoor geen blubber geul meer naar de weide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 15:18 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Vroeger hebben wij op het pad langs de weilanden gebroken puin laten storten. Dit is heel fijngemaakt en aangetrild. Daarop groeide gewoon weer gras en eigenlijk zag je niet dat het een verhard pad was.
Maar je moet het alleen doen tegen de nattigheid en zodat je er met auto’s of tractoren overheen kan ofzo.
Het bevordert absoluut geen hoefslijtage.


dat is ook heel handig ivm overijverige ambtenaren enzo. Hier zie je het ook niet echt meer. 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 15:19 



 
Profiel   

ik ben erg tevreden al ligt mijn grindpad er nog maar een paar maanden. Heb wel eerst worteldoek gelegd en dan een dikke laag lavasteentjes. Nu met de vele regen is het nog steeds mooi droog. Heb ook een stukje met grindroosters gelegd en dat opgevuld met lava. Bevalt me ook heel goed en wil ik nog verder uitbreiden.
Het is inderdaad lastiger om mest te ruimen maar ik composteer zelf mijn mest en dan kan het geen kwaad dat er een beetje lava mee de compostbak gaat.

Waardoor ik voor lavasteen gekozen heb lees je hier: https://paardentuinen.nl/help-mijn-padd ... odderpoel/

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 16:01 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Vroeger hebben wij op het pad langs de weilanden gebroken puin laten storten. Dit is heel fijngemaakt en aangetrild. Daarop groeide gewoon weer gras en eigenlijk zag je niet dat het een verhard pad was.
Maar je moet het alleen doen tegen de nattigheid en zodat je er met auto’s of tractoren overheen kan ofzo.
Het bevordert absoluut geen hoefslijtage.


Dit hadden wij ook. Een verhard pad van gebroken puin naar achteren. Er was gras over gegroeid en het was zo een ideale manier om ook met slecht weer nog nog achterin de wei op kleigrond te komen. Bij slecht weer hebben we dit pad ook wel eens afgezet als paddock of er hooi op gevoerd. Paarden stonden er top. Droog en geen slijtage aan de voeten. Er kwam ook zeker geen puin los.

Toen we de ruimte anders gingen indelen, is het pad verwijderd en hebben we het gebroken puin eerst als onderlaag voor een paddock gebruikt. Dat was na een paar jaar ineens geen succes meer. Ik had andere verwachtingen na onze goede ervaringen met het pad. Nu ben ik blij dat het weg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 16:08 



 
Profiel   

Dank voor jullie reacties! Hm diverse ervaringen dus. Nou voor het droge is het niet perse nodig, aangezien we de grond laten keren en er ongeveer 40cm zand boven komt. Oh ja en er worden drainage buizen gelegd. Het is meer voor de hoeven bedoelt... En ja het zou lekker zijn om met de kruiwagen overheen te kunnen, maar dat is geen pré.

Modder heb ik misschien minder last van omdat het in de zandpaddock ligt, misschien maar op 2 plekken daar waar de overgang naar de weide is.

Ik kan ook wel een deel bestraten met gratis tegels, maar 325m2 lijkt me een hele klus. En laten doen is te duur, vandaar de keuze voor puin..

Lastig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 22:56 



 
Profiel   

Paarden kunnen niet over puin lopen, dat prikt in de hoefzolen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 23:37 



 
Profiel   

Is een pad van graskeien geen optie? Dan leg je die met de punten naar beneden, net andersom
zoals ze langs de wegen gebruikt worden.
Of kijk eens naar gebruikte
betonnen stalroosters, dat kan prima als kavelpad gebruikt worden.

Voor gebruikte stalroosters de landbouw verkoophoeken op Facebook in de gaten houden of informeren bij bedrijven voor stalinrichting veehouderij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 23:39 



 
Profiel   

Ik wil het je heel erg afraden. Door kleine stukjes en puntjes scheuren de hoeven meer dan dat ze slijten.
Als je voor slijten wil moet je denken aan asfalt of betontegels

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 06:13 



 
Profiel   

SafeHaven schreef
Dank voor jullie reacties! Hm diverse ervaringen dus. Nou voor het droge is het niet perse nodig, aangezien we de grond laten keren en er ongeveer 40cm zand boven komt. Oh ja en er worden drainage buizen gelegd. Het is meer voor de hoeven bedoelt... En ja het zou lekker zijn om met de kruiwagen overheen te kunnen, maar dat is geen pré.

Modder heb ik misschien minder last van omdat het in de zandpaddock ligt, misschien maar op 2 plekken daar waar de overgang naar de weide is.

Ik kan ook wel een deel bestraten met gratis tegels, maar 325m2 lijkt me een hele klus. En laten doen is te duur, vandaar de keuze voor puin..

Lastig!


De nattigheid zou de enige reden kunnen zijn. Als dat het niet is dan moet je het niet doen. Voor de hoeven doet het niks. Dan moet je gewoon straten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 07:38 



 
Profiel   

callippo schreef
Oh, dan heb ik wel geluk met mijn pad!
25cm dik, waarvan de onderste 15cm grof puin (ik meen 10-40mm) en daarop 10cm fijner puin (0-8 dacht ik).
Aangewalst, dus het was direct vlak en strak.

Nu na 4 jaar begint er wat gras op te groeien, maar het blijft droog en stevig. Ik doe er verder niets aan, alleen dagelijks uitmesten.
Supermakkelijk ook, dat uitmesten, want het ligt gewoon vlak.

Als je op waterondoorlaatbare bodem zit (klei) zou ik niet afgraven, maar bovenop storten met lichte afloop.



Heb je toevallig wat foto's van dit pad? Ik ben echt super benieuwd hoe het er uitziet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 18:13 



 
Profiel   

SafeHaven schreef
Heb je toevallig wat foto's van dit pad? Ik ben echt super benieuwd hoe het er uitziet...


Zo ziet het deel eruit waar wat gras op groeit. Dit is nu bijna 5 jaar oud. Links is een pad van gewoon zand (is intussen alweer droog, tegen de modder was het op mijn plek niet persé nodig om te verharden ;-) )
[ img ]

En een deel met minder begroeiing:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 18:28 



 
Profiel   

Mijn ervaring was dat het puin gewoon in het niets verdwijnt met de loop van tijd. Ze trappen het weg en daardoor krijg je modder tussen hier en daar een stukkie puin. En ze lopen er helemaal niet graag over en het is best scherp voor de zolen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 18:58 



 
Profiel   

Waarom niet gewoon klinkers?
Hebben wij en bevalt super!
Wel af en toe vegen maar ze lopen er makkelijk over en de hoefsmid komt al jaren maar 3 of 4x per jaar. ;)
Nog nooit hoefkneuzingen gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 20:06 



 
Profiel   

Ik heb eigenlijk goede ervaringen op stallen daarmee maar dan wel als het echt als pad of verharde plaats gebruikt wordt. Als de paarden er ook dwars overheen kunnen van modder naar pad naar modder dan wordt het een bende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 20:12 



 
Profiel   

Monique1963 schreef
Mijn ervaring was dat het puin gewoon in het niets verdwijnt met de loop van tijd. Ze trappen het weg en daardoor krijg je modder tussen hier en daar een stukkie puin. En ze lopen er helemaal niet graag over en het is best scherp voor de zolen.


Daarom heb ik 15cm grof puin als onderlaag en 10cm fijn puin als toplaag, wat net iets grover is dan zand

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 11:25 



 
Profiel   

Even een updateje: we hebben het aan laten leggen en zijn er echt SUPER blij mee! *\o/*

Het is stevig, blijft geen water op staan, de paarden rennen er overheen (ook de shet die 2 jaar achter elkaar maanden lang hb is geweest), kan er met het trekkertje overheen, helemaal top!

Op de stukken waar ze niet veel lopen groeit er gras tussen omdat het lekker open is. Dit is super makkelijk te verwijderen maar ik vind het alleen maar prettig. Oogt het straks ietsje natuurlijker ;)

[ img ]

Het bevalt zo goed dat we het bij de voerplaatsen ook gaan aanleggen.
Hier is het veel vlakker omdat ze altijd deze route nemen:

[ img ]

Er is een stuk waar ze zand op hebben gelopen en dat is wel wat blubberig, maar dat was door een fout van onszelf en het is er ook wel weer af te schrapen. Daar treffen we dit jaar maatregelen voor en dan blijft het volgende winter ook gewoon netjes :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 15:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen