Pallet vlas buiten laten staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8246
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Pallet vlas buiten laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 10:13

Iemand ervaringen mee?

Kan dat jaarrond?
Ik laat nu 1 pallet (48 balen) per jaar komen en sla dit binnen op.
Nu heb ik dit jaar een 3e paard erbij aan huis en ik zou graag meer hooi willen opslaan.
Oplossing zou dan zijn om de pallet vlas buiten te laten staan.

Maar kan dit zonder problemen?
Het zou dan gaan om 2 pallets en daar zou ik 2 a 2.5jaar mee doen.

Groetjes Karin

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Pallet vlas buiten laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:17

Ik vraag aan de leverancier om het even extra in te pakken, vervolgens pak ik het pallet wat niet in gebruik is nog een keer extra in met een groen afdekzeil. Nooit geen problemen mee gehad dat er toch vocht in de pakken is gekomen. Pallet wat ik in gebruik heb zit ook een afdekzeil over heen, die ene keer per week dat ik nieuwe pakken voor in de stallen nodig heb is het een kwestie van even los maken en zorgen dat het daarna weer goed vast zit.

JufDiana
Berichten: 44
Geregistreerd: 13-01-21

Re: Pallet vlas buiten laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:27

Wanneer je er een goed en stevig afdekzeil over kan doen lijkt me dat dit kan. Zolang er maar geen vocht bij komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:28

Ik zou ze inderdaad goed afdekken ivm kapot pikken door vogels. En ben even extra waakzaam op muizen want die zijn dol op balen vlas. En dat is wel vervelend buiten als dan het vocht erin slaat.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:29

Qua regen/nattigheid gaat het, maar qua muizen zal je wss wel vloeken. Hier sla ik ze binnen op, maar na enkele maanden zitten in bijna alle pakken gaten van de muizen. Ze komen af op het lijnzaad tussen het vlas. Binnen niet zo erg, gewoon de borstel en het vuilblik nemen en het uitgelopen vlas in een lege zak kiepen. Maar Ik kan me voorstellen dat dat buiten een zooitje wordt.

Anoniem

Re: Pallet vlas buiten laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:35

Bij ons op stal staat het vlas ook buiten.
Qua vocht oid geen enkel probleem maar de muizen zijn niet leuk meer. Hele gangen graven ze in het vlas.

Karin_deB

Berichten: 8246
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Pallet vlas buiten laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 11:21

Zijn de muizen buiten erger dan binnen?

Vlas ligt nu opgeslagen in dezelfde stal (in de schuur) als mn hooi en daar heb ik ook wel eens een muis inzitten.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Pallet vlas buiten laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:33

Niet per se erger, maar ‘t is gewoon moeilijker schoon te houden. Uitgelopen vlas buiten waait weg, wordt nat, pak slurpt dan mss vocht op, pak met gaten buiten verplaatsen is ook geen pretje aangezien je dan een spoor aan vlas nalaat, ...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Pallet vlas buiten laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 23:28

Ik zou hier toch iets voor maken om het in te doen. Zeker voor de periode dat je het wil bewaren.

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Re: Pallet vlas buiten laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 00:05

Bij ons op stal staan een 10 tal pallets buiten. Balen blijven netjes droog hoor

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 01:01

Karin_deB schreef:
Iemand ervaringen mee?

Kan dat jaarrond?
Ik laat nu 1 pallet (48 balen) per jaar komen en sla dit binnen op.
Nu heb ik dit jaar een 3e paard erbij aan huis en ik zou graag meer hooi willen opslaan.
Oplossing zou dan zijn om de pallet vlas buiten te laten staan.

Maar kan dit zonder problemen?
Het zou dan gaan om 2 pallets en daar zou ik 2 a 2.5jaar mee doen.

Groetjes Karin


Maar.. kun je dan niet gewoon 1 pallet doen voor een jaar? 2 jaar opslaan is toch best heel lang?

Karin_deB

Berichten: 8246
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Pallet vlas buiten laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 08:15

@Dreamybol, dat kan zeker, alleen bezorgen ze 2 pallets gratis thuis haha.
Ben nu aan het nagaan wat de bezorgkosten zijn bij 1 pallet.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Pallet vlas buiten laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 08:55

Denk dat je dan voor jezelf uit moet rekenen wat je kosten zijn van eventuele balen die je mag rekenen als verlies t.o.v. de kosten van bezorgen.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Pallet vlas buiten laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 09:40

Wij hebben dit jaarrond, met een dik plastic eroverheen. Zo wordt het afgeleverd door de leverancier. In de 2 jaar dat we hier wonen nog nooit een baal weg moeten gooien of dergelijke.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 09:49

Wij hebben 3 paarden aan huis. We hebben pakken Vlas staan bij ons ook buiten. Wij hebben geen zeil erover, zo kunnen de buizerd en de uil er goed bij om de muizen te bestrijden.

We hebben speciaal een paaltje in dw grond geslagen voor de buizerd en de uil. Sniper de uil zit s nachts rustig op zijn paaltje en vangt zo'n 6 muizen per nacht weg (2 braakballen per nacht met ca. 3 muizen). En overdag zit Bart Buizerd op de paal en vangt hij de muizen weg. Office sharing Wij blij, zij blij. Zelden dat er pak aangeknaagd is.

Sniper
Afbeelding

Bart
Afbeelding

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Pallet vlas buiten laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 09:56

Dat zijn nog eens afspraken om te maken, wij hebben ze ook met de wilde poes die bij ons leeft, je krijgt een warm mandje en een bakje brokjes elke dag maar dan vang je wel de muizen-ratten en mollen, doet ze heel braaf tot nu toe.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Pallet vlas buiten laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 10:17

Wat geweldig! Zeker die roofvogels!

Hier had ik enkele jaren terug een zwerfkat geadopteerd met dat soort idee. Meneer wil bijna alleen nog maar binnen liggen en kijkt/jankt geinteresseerd als er een muis voor zijn neus loopt :')

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 10:24

Hier staat ook al jaren de pallet vlas buiten.
Ik doe om de bovenste helft wel een stuk zeil want mijn tijgers vinden het gewoon geweldig om die balen op en neer te klimmen :x

Muizen nog maar 1 keer gehad op al die jaren. Dat was vorig jaar.
Misschien moet ik mij ook een Sniper aanschaffen 8-)

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:04

Poekkie schreef:
Wat geweldig! Zeker die roofvogels!

Hier had ik enkele jaren terug een zwerfkat geadopteerd met dat soort idee. Meneer wil bijna alleen nog maar binnen liggen en kijkt/jankt geinteresseerd als er een muis voor zijn neus loopt :')

Bij ons komt ze echt niet in de buurt, maakt wel gebruik van de plekjes die we voor haar maken, droge plekjes uit de wind met een lekker dik kussen er op enzo, denk niet dat ze ooit binnen een straal van 10 meter bij me zal komen. Als ze ergens ligt en ik zie haar dan loop ik er langs en doe net of haar niet zie, dan blijft ze wel heel erg stil liggen.

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:15

Karin_deB schreef:
Zijn de muizen buiten erger dan binnen?

Vlas ligt nu opgeslagen in dezelfde stal (in de schuur) als mn hooi en daar heb ik ook wel eens een muis inzitten.

Vorige winter had ik mijn hooi en vlas buiten, wat een drama... Niet alleen kon ik het nodige weggooien (ondanks goed afgedekt), omdat er door de muizen toch gaten in gemaakt werden, ook stonk alles werkelijk naar die gore muizenurine. Deze winter dus weer mooi binnen! Wij hebben gekneusde blaadjes eucalyptus langs de randen van de stal gelegd en - afkloppen - dat lijkt tot nu toe goed de muizen buiten te houden.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Pallet vlas buiten laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:18

Wij hadden de pallets vlas altijd buiten, maar dan hadden we ten minste 4 paarden staan en was de pallet ook snel op. Daardoor geen last van muizen. Nu tijdelijk slechts 2 paarden en dan bestel ik ook kleine hoeveelheden strooisel en gooi het binnen. Ik wil geen jaarvoorraad hebben staan.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:25

Karin_deB schreef:
Zijn de muizen buiten erger dan binnen?
Vlas ligt nu opgeslagen in dezelfde stal (in de schuur) als mn hooi en daar heb ik ook wel eens een muis inzitten.


Nee dat denk ik niet, nadeel alleen wel is dat het vlas op een gegeven moment wat uit de kapot gevreten balen valt gaat verwaaien, plus als het erg lang vochtig weer is trekt het toch in een baal op een gegeven moment.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pallet vlas buiten laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:33

Je zou ook aan een oude trailer kunnen denken om het in op te slaan. Een opknapper is niet duur.
In een 1,5 paards passen 2 pallets.
Voor muizen zal dat weinig uitmaken ben ik bang, maar wel voor inregenen en verwaaien.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Pallet vlas buiten laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:26

2 pallets is 96 balen toch? Hoe krijg jij dat voor elkaar in een 1,5 paards trailer :wow:

Hier ligt daar een stal van 2,5x3 volledig mee vol en 6 pakken hoog gestapeld.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Pallet vlas buiten laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:36

48 balen voor 2 paarden in een jaar is toch geen 96 voor 3 paarden in 2,5 jaar? Eerder 1,25 jaar. Wij hebben regelmatig muizen in de pakken, maar bij ons liggen ze binnen en een hoge omloopsnelheid, dus dat is niet zo'n groot probleem.