Weide onderhoud en bemesting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Weide onderhoud en bemesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 20:58

Ik ben heel benieuwd hoe anderen het weide onderhoud en het mest beleid georganiseerd hebben. En dan met name de mensen die niet zelf over groot materieel beschikken en slechts 2 of 3 pony's/paarden hebben lopen bij voorkeur op waterschap of natuurgebied.


Rij je het uit, laat je het liggen?
Waarom doe je dit zoals je dit doet?
Laat je het ophalen, hoe en door wie?
Hoe sla je het op? Kosten?
Waar onderhoud je je weide mee? Kosten?
Hoe ziet jullie onderhoud er jaarrond uit?

Ik hoor heel graag hoe anderen het onderhoud doen in de hoop dat ik wat ideeën op kan doen of goedkoper af kan zijn in verhouding tot hoe ik het nu doe. ‍

Lindsey_99
Berichten: 2500
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Weide onderhoud en bemesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:09

De afgelopen paar jaren hebben mijn paarden op een halve hectare natuurwei gelopen. Ze liepen op een track, dus het gras werd niet erg belast. Er waren rondom en binnenin de track zo'n 6 graasweitjes. 20 jaar onbemest met een grote variatie aan grassen en kruidige planten. De mest in de wei harkte ik uit elkaar, en op de track en paddock ging naar de mestplaat. Daar mocht het een half jaar composteren en daarna ging de compost over de weide in maart en na het hooien. Na de bloei van het gras werd het middenpad van de track weggehaald en werd er 1 x gehooid, en dat hooi werd opgeslagen voor de winter. Af en toe ging ik met de zeis rond om de draad vrij te maken en de rest deden de paarden wel. Het is vrij intensief met ut kruiwagentje, maar op die manier heb je geen sportschool nodig.