Tips gevraagd voor slowfeeding / beperking hooi-bijvul-momen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nina1
Berichten: 11
Geregistreerd: 16-01-17

Tips gevraagd voor slowfeeding / beperking hooi-bijvul-momen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 14:23

Hallo,
Ik heb 2 paarden aan huis staan, ik voer nu 4x per dag hooi. Ik zou graag een manier vinden om 2x per dag hooi te voeren (ochtend en begin vd avond). Ik heb een slowfeeding net (1.10x1.00) waar ze zo’n 3 uur mee doen. ik heb ook een door mijn man gefabriceerde bak van 1.20x0.80 (zie bijgevoegde foto’s). Het rooster van de bak dat op het hooi ligt is te ruim, ze eten het te snel leeg. Heeft iemand een gouden tip hoe ik bijvoorbeeld deze bak om kan bouwen tot een voersysteem waarmee ze de hele dag vooruit kunnen, met ook nog enig gebruiksgemak tijdens het vullen? Alvast bedankt.
Nina

Afbeelding

Afbeelding

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:29

Voor mijn grootste vreetzakken gebruik ik een hooinet IN een hooinet. Anders gaat het nog steeds met bekken vol tegelijk naar binnen.
Ook in mijn slowfeedbakken gaat een hooinet (ik heb dezelfde als jij) en die zet ik vast met een paar flink straksgetrokken spanbanden om het wat moeilijker te maken.
Als het straks weer wat minder modderig is, wordt er bij mij ook vanuit hooiballen (Hayplay) en hooikussens die ik los op de grond gooi, gegeten.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:31

Als het rooster verder goed blijft liggen en de bak zelf bevalt verder ook goed zou ik een 3x3cm maas onder het rooster doen en dat rondom vastnaaien en daarnaast iedere 20x20cm aan het rooster vastzetten, eventueel met tiewraps.

https://www.paardeerlijk.nl/a-57110611/ ... escription

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:37

Een hooinet met kleine mazen (wij hebben bijv 2,5x2,5) in de bak doen, en dan met clips vastmaken? Dus gewoon een hooinet vullen en dan bevestigen. Dat ze dus niet meer uit t rek hoeven eten (slecht voor tanden) en hopelijk er wat langer mee doen :)

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:37

Ik ben heel lui en heb ze dus op onbeperkt hooi staan := dus doe gewoon een midibaal in een groot net en dan in een halve IBC tank. 2 paarden doen daar ongeveer 4 dagen mee. is 120 kilo ;)
Afbeelding

finalytrue
Berichten: 57
Geregistreerd: 01-12-14
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:38

Wij hebben onze hooinetten ook in de bak en deze vast gemaakt met musketonhaken aan een stuk touw, dat maakt het verwisselen makkelijker. Ik heb hooinetten van Rodeo-outlet, zijn extra groot met een maas van 3 cm. Deze en een xl hooinet van de welkoop houd ze de hele dag of de hele nacht bezig en hoef dus ook maar 2 keer per dag te vervangen.... Succes!

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:00

Het beste idee vind ik toch wel een hooibak van palletbox en frame met net van bijv 3x3 maas. Denk dat je hem dan zelfs om de dag hoeft te vullen.

Hier 3 paarden (grote ponys), 2 hooibakken en 4 hooinetten. Twee keer per week of om de drie dagen vul ik alles.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:08

Ik vind je bak super handig. Kun je daar geen slowfeeder in doen? Dus zo’n zelfde net als je hebt hangen, maar dan in de bak en vastmaken met musketonhaken. En eventueel een maat groter (het net, niet de maas :D ) om meer volume kwijt te kunnen.

Ik had 2 van die bakken staan met hooinetten er in met 3x3 maas, waar in totaal 1 3/4 kleine baaltjes in konden. Dat was voor mijn haflinger en veulen voor een dag genoeg. Ze stonden dan de laatste 2 uurtjes wel eens met een leeg net. Maar door er een plakje gerstestro bij te doen, konden ze toch knabbelen. Dat lieten ze namelijk als laatste liggen.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Tips gevraagd voor slowfeeding / beperking hooi-bijvul-momen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:52

En meerdere netten ophangen? Als ze daar ook weer 3 uur mee doen, ben je alweer 6 uur verder.
Ik zou in de bak ook een fijnmazig hooinet vast maken. Zelfde als dst je hebt hangen maar dan aan zijdes vast aan de bak bijvoorbeeld?

Ik geef mijn paarden aantal netten hooi per dag (grove mazen, in bakken) en doen ze 24 uur mee als ik ze maar genoeg vol stamp.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:02

Tancreda4 schreef:
En meerdere netten ophangen? Als ze daar ook weer 3 uur mee doen, ben je alweer 6 uur verder.
Ik zou in de bak ook een fijnmazig hooinet vast maken. Zelfde als dst je hebt hangen maar dan aan zijdes vast aan de bak bijvoorbeeld?

Ik geef mijn paarden aantal netten hooi per dag (grove mazen, in bakken) en doen ze 24 uur mee als ik ze maar genoeg vol stamp.


Same here. Ik gooi elke avond 8 netten vol voor 5 pony's (genoeg ruimte om elkaar te ontwijken met eten, zodat iedereen aan bod komt). En ook qua hoeveelheid genoeg om de dag door te komen.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Tips gevraagd voor slowfeeding / beperking hooi-bijvul-momen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:04

8 netten per dag vullen... oh the hell :')

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:34

Poekkie schreef:
8 netten per dag vullen... oh the hell :')


Kost me nog geen half uur. Ik hang ze in een (schone droge) vuilnisbak met opening over de rand, gooi er een aantal plakken hooi in en hang ze weer op :-)

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tips gevraagd voor slowfeeding / beperking hooi-bijvul-momen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:39

Komen ze nooit met hun hoeven vast in die onderste bak?
Vind het er wat griezelig uitzien.

Verder kun je natuurlijk ook gewoon meer netten tegelijk ophangen, eventueel met een kleinere maaswijdte.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:54

Poekkie schreef:
8 netten per dag vullen... oh the hell :')

Dacht ik ook.. vond 6 per dag al een gedoe ookal heb ik zo'n hooinet-hulp. Maar denk dat het scheelt welk type hooinet en wat voor hooi? Vullen met kleine baaltjes is makkelijker als die grote rechthoekige balen (maar goed de grotere zijn goedkoper). En mijn equiculinair stugge smalle netten in maat L en zgn XL vullen stuk lastiger dan een heel groot (echt XL) hooinet.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Tips gevraagd voor slowfeeding / beperking hooi-bijvul-momen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 01:38

Ik heb hooinetten in alle maten en ook van die rechthoekige. Meestal vul ik eens per week alles (stuk of 20-25 netten) en dan zijn we met 2, iemand die de zakken openhoudt. We gebruiken van die 350 kg balen. Maar wij zijn ongeveer een uur bezig met die stomme zakken. Moet er echt niet aan denken om er alleen 8 per dag te gaan vullen, dan vallen die paarden dood neer voor ze hun eten hebben :P

_Nina1
Berichten: 11
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 22:39

Heel erg bedankt voor al jullie reacties! Ik heb alles gelezen, en ook aan mijn man laten zien, en die gaat zich met al jullie tips beraden op een nieuw klus-project voor een hooi-oplossing.

Mer1980 schreef:
Ik ben heel lui en heb ze dus op onbeperkt hooi staan := dus doe gewoon een midibaal in een groot net en dan in een halve IBC tank. 2 paarden doen daar ongeveer 4 dagen mee. is 120 kilo ;)
[ [url=m/v3EkLV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een vraag aan Mer1980: eens in de 4 dagen vullen klinkt goed, maar hoe krijg je een baal van 120 kg in die bak?

Poekkie schreef:
8 netten per dag vullen... oh the hell :')

Ik vind hooinetten vullen ook niet zo’n leuke bezigheid, maar misschien heb ik ook nog niet de juiste techniek gevonden. Ik heb momenteel van die grote balen waarvan de plak uit elkaar valt als je het probeert op te pakken. Met kleine plakjes in kleine baaltjes zou dit makkelijker zijn. Maar de grote baal scheelt wel veel geld. Zoals Coentjuh ook al zei.

Nogmaals dank!
Nina

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Tips gevraagd voor slowfeeding / beperking hooi-bijvul-momen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:18

Afbeelding
Wij hebben een rekje die ons assisteert bij het vullen. We hebben ca 100 netten die we eens per maand ongeveer vullen. Daarna liggen ze in de opslag te wachten om gevoerd te worden. Dagelijks dus de netten uitzoeken (wegen) die je wil gebruiken en de lege netten weer opruimen (we hangen ze op aan ringen in de schuur tot we weer gaan vullen).

We hebben diverse soorten en maten netten, ook verschillende mazen. Netten met een grote maas voeren we onder een frame met net.
Afbeelding

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:49

Ik heb ooit mijn paard moeten bevrijden uit die bak die hier boven staat, gelukkig geen verwondingen. Maar hij heeft waarschijnlijk een tijd vast gelegen.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:53

_Nina1 schreef:
Ik heb een vraag aan Mer1980: eens in de 4 dagen vullen klinkt goed, maar hoe krijg je een baal van 120 kg in die bak?


Nou als volgt:

Stap 1: Rol de baal richting IBC tank die je op zijn kant hebt gezet. Snijdt het plastic eraf en gooi er een grote hooinet omheen grootste van EJ past prima. Of 2 van die netten als je ze wat langer wilt laten eten
Afbeelding

Stap 2: Je rolt de midi baal met netten zo ver mogelijk de IBC tank in en klikt hem vast met haken. Ik heb die haken voor 1,69 bij de action vandaan. hoe leger het net hoe meer deze naar beneden de IBC tank wordt ingetrokken.

Afbeelding

Stap 3: je zet je heup tegen de baal, rechterhand (of als je links bent andersom) pak je de baal zo laag ogenlijk bij het net op en met je linkerhand duw je tegen het ijzerwerk van de tank aan, met je volle gewicht duw je de bak overeind. Ik kan dat prima in mijn eentje, met zijn tweetjes is het helemaal eitje.


Afbeelding


;) kleine cursus Midi baal in tank proppen :D

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 08:28

Ik heb deze slowfeeder voor twee D-pony’s: https://www.zeldenrusthaystack.nl/a-583 ... -xl-3x3cm/

Ik vul hem twee keer per dag, maar ze hebben er eigenlijk altijd nog wat in zitten. Hiervoor had ik de 2x2, maar mijn Tinker werd daar heel gefrustreerd door en beet er de gaten in. Dat net hangt nu als back-up, zodat het echt nooit op kan. Sinds ik zo ben gaan voeren, voer ik de helft minder. Tinker is ook echt afgevallen.

Dit was nog de 2 cm:

Afbeelding

De Uk op de foto heeft zelf ook nog een netje :+

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Tips gevraagd voor slowfeeding / beperking hooi-bijvul-momen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 08:39

Hier krijgen zo’n groot net van agradi en een kleine hooizak en dan komen ze minstens 24u toe.
Voor buiten heb ik zo’n plastieken bakken met een ijzerwerk over, zijn best grote gaten en daar kan ik voor 4 dagen hooi in kwijt.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:30

Hilary schreef:
[ [url=m/Kd3O2v.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben een rekje die ons assisteert bij het vullen. We hebben ca 100 netten die we eens per maand ongeveer vullen. Daarna liggen ze in de opslag te wachten om gevoerd te worden. Dagelijks dus de netten uitzoeken (wegen) die je wil gebruiken en de lege netten weer opruimen (we hangen ze op aan ringen in de schuur tot we weer gaan vullen).

We hebben diverse soorten en maten netten, ook verschillende mazen. Netten met een grote maas voeren we onder een frame met net.
[ [url=m/hG5j5j.jpg]Afbeelding[/url] ]


Van waar komt het hooinet dat je in de bak liggen hebt?
Dat ziet er mooi fijnmazig en stevig uit.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:35

Die bak vind ik er niet fijn uitzien, ik zou kijken voor een palletbak.

Wij hebben elke anderhalve week een volledige baal waar we een slowfeeder net omheen doen

Afbeelding

Dan hebben we om op de track te hangen nog heel veel hooinetten die we eens om de paar weken hoeven te vullen


Afbeelding


Dan hebben we nog een palletbak met slowfeeder, die gebruiken we meer in de zomer ipv een baal en soms in de winter als er een nieuwe baal geplaatst moet worden

Afbeelding

Onze netten, behalve die laatste foto dat is een oud net, komt van paardeerlijk, super kwaliteit. Netten met maas 3x3 cm

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:40

Ik voer zelf 1x daags. Dat kan prima als je voldoende en/of grote netten gebruikt. Verder voer ik graszaadhooi en weidehooi bij. Graszaadhooi is minder lekker en voedzaam en eten ze alleen als ze honger hebben of ze knabbelen wat. Weidehooi blijven ze van vreten.

Ik heb laatst een hooibak gemaakt zodat mijn shet hopelijk wat afvalt. Die bak is super handig te vullen door de schuif eruit te trekken. Onderin dus graszaadhooi en bovenin weidehooi voor mijn welsh die dat wel echt nodig heeft.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En er hangt nog gewoon een net bij de andere stal.

NibbitLotus

Berichten: 1655
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: Tips gevraagd voor slowfeeding / beperking hooi-bijvul-momen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:54

Ik volg dit even, wij zijn ook wat aan het puzzelen.

Wat ik mij afvraag, blijven de paarden er ook van eten nadat het nat geworden is bijv door regen of sneeuw? Of dekken jullie het dan af?