Advies aanleg overdekte uitloopstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bartjepraet
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-01-21

Advies aanleg overdekte uitloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 10:36

Hallo, wij gaan deze zomer voor onze 2 paarden een winterverblijf bouwen. De bedoeling is dat deze overdekt zal worden zodat ze bij winterweer buiten kunnen lopen maar niet tot hun knieën in de modder gaan staan en hun kunne rollen.
Er komen 3 stallen en een hooipslag met betonnen ondergrond. Totale oppervlakte Ongeveer220vierkante meter waarvan 70 vierkante meter verhard. Dit komt op een weide te staan van 2000 vierkante meter.
Nu vraag ik mij af hoe ik de bodem van de overdekte uitloop aanpak?
Maaiveld afgraven en dan zand erop of moet ik totale andere aanpak toepassen? Er is een beperkte toegang naar de weide tussen de huizen van 3 meter breed. De bodem is een Zdp ( textuur : zand, drainageklasse : matig nat, matig gleyig. Profielontwikelingsgroep: zonder profielontwikkeling
Hebben jullie advies hiervoor.
Voor de rest van het jaar lopen onze paarden gewoon op hun zomerverblijf( andere weide) en ook als het droog genoeg is op de weide rond de nieuw te bouwen stallen. Alvast bedankt om mee te denken!

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Advies aanleg overdekte uitloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:38

Ik zou zeker zorgen voor een heel deel verhard, zowel onder het overdekte gedeelte als op het niet overdekt gedeelte. Zo kunnen ze altijd met droge voeten staan (wat imo belangrijker is dan een grote overdekte oppervlakte.)
Als je budgettair moet kiezen zou ik eerder opteren voor een schuilstal van normale afmetingen en een grotere oppervlakte verhard (beton of betonplaten), dan voor een grote schuilstal en alles in zand.

Daarnaast zou ik iets van mudcontrol platen leggen (zo groot als mogelijk) met daar zand op, dat bespaart je het afgraven en draineren (als dat stuk land al vrij droog-ish is, als ze nu er tot de knieën in de slijk in staan zal dat zand uiteraard ook nat worden.)

bartjepraet
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 16:44

@duhelo Bedankt voor jouw reactie!
De weide waar deze stal gaan opkomen is tot nu toe nooit gebruikt in de winter. Deze werd begraast door 2 koeien na de eerste maaibeurt en is dus nooit stukgelopen. Ik hen gewoon bang dat als ik het niet overdek dat het een modderpoel gaat worden als de paarden op een beperkt stuk gaan lopen en het daar natter zal zijn in de winter. De stallen en een stuk ervoor zal verhard worden met beton en de bedoeling is dat er nog een stuk van 12 op 12 meter zand ligt dat ze kunnen bewegen en rollen in het zand. In de lente, zomer en een deel van de herfst staan ze op een andere weide met schuilhouden van 1 hectare.
Ik kan van iemand plastic roosters krijgen die ze in varkensstallen leggen en vraag me af of dit een optie is om deze te leggen na dat ik de graszoden heb afgegraven en daarbovenop 10 a 15 cm zand op plaats?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 16:49

bartjepraet schreef:
Ik kan van iemand plastic roosters krijgen die ze in varkensstallen leggen en vraag me af of dit een optie is om deze te leggen na dat ik de graszoden heb afgegraven en daarbovenop 10 a 15 cm zand op plaats?


Kijk een beetje uit met de kunststof varkensroosters. Wij hadden ze ook en ik moest ze echt goed ingraven, zeker 15 cm, anders werd het glad. Minimaal het zand weggeschoven en ze gleden weg op die roosters. Ze zijn makkelijk, ja dat zeker, maar als je die gaat gebruiken echt goed diep ingraven.
Probleem bij mij was dat de wind soms het zand wat daarop lag wegblies, en dan moest ik echt met de waterslang en een schep aan de slag om het weer eronder te krijgen. De waterslang om het zand nat te maken, anders blies het net zo snel weer weg dan ik het erop kon gooien :+

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Advies aanleg overdekte uitloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 17:08

Kijk eens op de fb van 'het nieuwe paardenhouden'daar staan veel tips.
Ik zou binnen in de stal beton storten.
Makkelijkst mesten (gladde ondergrond) rest van de uitloop zand met paddockroosters?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 17:16

Om teleurstellingen en heel veel kosten te voorkomen; mag er op deze grond gebouwd worden?

Wij hebben gewerkt met Stelcon platen, onder de stallen en in de paddock. In de stallen rubberen Eva
matten met daarop vlas.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 19:02

rina schreef:
bartjepraet schreef:
Ik kan van iemand plastic roosters krijgen die ze in varkensstallen leggen en vraag me af of dit een optie is om deze te leggen na dat ik de graszoden heb afgegraven en daarbovenop 10 a 15 cm zand op plaats?


Kijk een beetje uit met de kunststof varkensroosters. Wij hadden ze ook en ik moest ze echt goed ingraven, zeker 15 cm, anders werd het glad. Minimaal het zand weggeschoven en ze gleden weg op die roosters. Ze zijn makkelijk, ja dat zeker, maar als je die gaat gebruiken echt goed diep ingraven.
Probleem bij mij was dat de wind soms het zand wat daarop lag wegblies, en dan moest ik echt met de waterslang en een schep aan de slag om het weer eronder te krijgen. De waterslang om het zand nat te maken, anders blies het net zo snel weer weg dan ik het erop kon gooien :+

Ik heb ze ook liggen. Een deel is nu na twee jaar een beetje omhoog gekomen maar niet dramatisch. Grootste deel zand van erop is inderdaad weggewaaid. Het kan idd wat gladdig zijn, maar merk je vooral als ze erop draven of galopperen. Ik ben daar vrij simpel in: ze moeten maar opletten :+.

De betonplaten zijn bij vries ook glad.
https://www.vanhessche.be/nl/producten/ ... ens/biggen
Ik heb dergelijke roosters. Gratis kunnen ophalen bij een afbraak.
Als ik zou moeten betalen ervoor zou ik paddocktegels of mudcontrol kiezen.

bartjepraet
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 20:35

De stal ligt in een bouwzone en deze is nu aangevraagd zodat dit in orde zal zijn, bedankt om ons daarop te wijzen
quote="suffie"]Om teleurstellingen en heel veel kosten te voorkomen; mag er op deze grond gebouwd worden?

Wij hebben gewerkt met Stelcon platen, onder de stallen en in de paddock. In de stallen rubberen Eva
matten met daarop vlas.[/quote]