Wat is nu de meest duurzame omheining?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Wat is nu de meest duurzame omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 20:35

Een deel van onze omheining is alweer aan vervanging toe. Waar hebben jullie goede ervaring mee?
Wij hebben kastanjepalen met gallagher koord. Een heel aantal palen is na 6 jaar al stuk helaas.

De keuze is reuze zullen we maar zeggen. Beton, staal, plastic, gecreosoteerde palen en ga zo maar verder.

Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen!

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is nu de meest duurzame omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 20:36

Wij hebben kunststof. Erg fijn op natte zure veengrond

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 20:37

De meeste opties die je noemt zijn niet echt duurzaam.

Heb je een mogelijkheid om een houtwal te maken of om bijv. een groene omheining/heg te maken? Een houtwal kun je van snoeihout maken. Staat mooi in het landschap, kost niks en je bent meteen van je snoeihout af.

DuoPenotti

Berichten: 29361
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 20:40

Wij hebben een gazen hekwerk met daarvoor een Gallagher permanent stroomdraad tegen schuren. Staat nu ruim 16 jaar zonder problemen.

Anoniem

Re: Wat is nu de meest duurzame omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:11

Bij een vriendin van m'n moeder staat een stalen hekwerk: dikke palen met ronde buizen. Het staat er al zo'n 40 jaar inmiddels en behoeft eigenlijk geen onderhoud.

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 22:09

Oscar schreef:
De meeste opties die je noemt zijn niet echt duurzaam.

Heb je een mogelijkheid om een houtwal te maken of om bijv. een groene omheining/heg te maken? Een houtwal kun je van snoeihout maken. Staat mooi in het landschap, kost niks en je bent meteen van je snoeihout af.


Ook een mooie oplossing, maar ik betwijfel of ze dan op hun plek blijven... ik zie ze het hout uit de houtwal trekken en hagen opvreten. Ook een meidoorn heeft lang nodig om vol genoeg te worden, dus er zal dan toch een ook een tijdelijke oplossing moeten komen, al is dat wel het overwegen waard.

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 22:11

belle_boef schreef:
Wij hebben kunststof. Erg fijn op natte zure veengrond


Hoe lang staat dat al? Is dat niet geneigd tot knappen of verspochten? Ik heb al wel mooie kunststof palen gezien inderdaad.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:14

J_E schreef:
belle_boef schreef:
Wij hebben kunststof. Erg fijn op natte zure veengrond


Hoe lang staat dat al? Is dat niet geneigd tot knappen of verspochten? Ik heb al wel mooie kunststof palen gezien inderdaad.


Sommige 4 jaar. Heb er geen werk aan. Makkelijk te plaatsen en weer te verwijderen

Ze rotten niet, is kunststof.

Ook nog andere korte kunststof palen van Gallagher. Die zijn kwalitatief nog mooier maar wel wat kort. Prima voor de binnen omheining.

DubbelFun

Berichten: 88637
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat is nu de meest duurzame omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:20

Hier ook een metalen gaashekwerk met een stroomdraadje tegen het kontschuren. Staat ondertussen ook al 10 jaar en ziet er nog perfect uit en geen onderhoud aan.

tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:25

DubbelFun schreef:
Hier ook een metalen gaashekwerk met een stroomdraadje tegen het kontschuren. Staat ondertussen ook al 10 jaar en ziet er nog perfect uit en geen onderhoud aan.


Hier ook. Staat inmiddels 15 jaar.

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 10:47

Gaas vind ik echt niet mooi. Houten omheining vind ik wel mooi, doorsteek bijvoorbeeld, maar wel erg gevoelig voor schade. Ik denk dat we gewoon weer met koord gaan werken, dat bevalt goed. Weinig neiging tot doorhangen en sterk. Doorsteekomheining voor de bak.

Het gaat dus vooral om welke soort palen lang mee gaan.

DubbelFun

Berichten: 88637
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat is nu de meest duurzame omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:51

Gaas heb je in verschillende kleuren en het zwarte zie je haast niet eens staan.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:04

Wij hebben gecreosoteerde palen. Die gaan nu al 17 jaar mee. Goed niet helemaal eerlijk, de palen van toen werden in de carboline gezet. En ja er zijn over de jaren wel een aantal gesneuveld, maar meer omdat er dan iemand met een trekker tegenaan zat dan dat ze verrot gingen.
Een paar jaar geleden nog nieuwe creo-palen gekocht, voor een roundpenn en was dus hogere palen nodig. Maar die waren binnen 5 jaar voor 50% verrot.

Als ik nu nieuwe palen zou moeten kopen ging ik voor kunststof. Mijn buurvrouw bij ons vorige huis had die, en die bleven wel mooi en goed. Ik zou dan wel voor de vol-kunststof palen gaan.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wat is nu de meest duurzame omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:08

Onze houten omheining staat nu 6 jaar. Wij hebben wel alle leggers van een stroomdraad voorzien zodat ze niet gaan kauwen.
Af en toe een Legger moeten vervangen als er een tegen aan gebokt had maar de palen staan allen nog netjes. Het is geïmpregneerd hout.

_Nelleke_

Berichten: 8056
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wat is nu de meest duurzame omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:16

Wat is er precies stuk gegaan aan je palen?

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 11:24

_Nelleke_ schreef:
Wat is er precies stuk gegaan aan je palen?


Ze zijn aan de onderkant amper de helft van wat ze waren en beginnen nu dus om te vallen...

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 11:25

rina schreef:
Wij hebben gecreosoteerde palen. Die gaan nu al 17 jaar mee. Goed niet helemaal eerlijk, de palen van toen werden in de carboline gezet. En ja er zijn over de jaren wel een aantal gesneuveld, maar meer omdat er dan iemand met een trekker tegenaan zat dan dat ze verrot gingen.
Een paar jaar geleden nog nieuwe creo-palen gekocht, voor een roundpenn en was dus hogere palen nodig. Maar die waren binnen 5 jaar voor 50% verrot.

Als ik nu nieuwe palen zou moeten kopen ging ik voor kunststof. Mijn buurvrouw bij ons vorige huis had die, en die bleven wel mooi en goed. Ik zou dan wel voor de vol-kunststof palen gaan.

Dat is nuttige info, bedankt!

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 11:25

Popstra schreef:
Onze houten omheining staat nu 6 jaar. Wij hebben wel alle leggers van een stroomdraad voorzien zodat ze niet gaan kauwen.
Af en toe een Legger moeten vervangen als er een tegen aan gebokt had maar de palen staan allen nog netjes. Het is geïmpregneerd hout.


Bedankt. Wat voor soort geïmpregneerd hout?

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:58

Ik heb het al eens aangehaald in en ander topic, maar er bestaat een omheining met gegalvaniseerde palen en houten planken.
Qua prijs ook nog best ok.
Galva palen gaan langer me dan jij zelf en normaal gaan de planken ook een heel tijd mee.

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88637
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat is nu de meest duurzame omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:19

Mooie omheining, maar wat voer jij ;) ??

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:21

Wat versta je onder duurzaam: in tijd of in milieuschade? Als het echt duurzaam moet zijn dan zijn betonpalen het duurzaamst. Kan niet rotten, staat over bwvs 100 jaar nog, en blijft recyclebaar.
Kunststof is erg prettig werken, het geleid niet en rot ook niet, en je kunt er alles indraaien. Alleen de holle gaan kromtrekken. Op de vorige locatie stonden holle en dat was soms wat )( op de hoeken.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:27

Niet bij ons ;)

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:27

Lindsey_99 schreef:
Wat versta je onder duurzaam: in tijd of in milieuschade? Als het echt duurzaam moet zijn dan zijn betonpalen het duurzaamst. Kan niet rotten, staat over bwvs 100 jaar nog, en blijft recyclebaar.
Kunststof is erg prettig werken, het geleid niet en rot ook niet, en je kunt er alles indraaien. Alleen de holle gaan kromtrekken. Op de vorige locatie stonden holle en dat was soms wat )( op de hoeken.


Betonpalen duw je eens tegen en die zijn over...

_Nelleke_

Berichten: 8056
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wat is nu de meest duurzame omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:43

Je hebt van die beschermende 'hoesjes' die je aan de onderkant van je palen doet die de levensduur van je palen verlengen. Kan er even niet op komen hoe ze heten maar google weet vast raad.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:14

J_E schreef:
Popstra schreef:
Onze houten omheining staat nu 6 jaar. Wij hebben wel alle leggers van een stroomdraad voorzien zodat ze niet gaan kauwen.
Af en toe een Legger moeten vervangen als er een tegen aan gebokt had maar de palen staan allen nog netjes. Het is geïmpregneerd hout.


Bedankt. Wat voor soort geïmpregneerd hout?
dat weet ik zo even niet. Het is grijs met een groenige gloed nu. Van der Reep omheiningen heeft het destijds hier geplaatst.