Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 374 van de 531 [ 13259 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 371, 372, 373, 374, 375, 376, 377 ... 531  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het paarden-aan-huis-topic deel 7

 
Profiel   

Ik woon in regio van Someren maar heb ze ook laten komen.

https://equibedding-1.jimdosite.com/
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 13:03 



 
Profiel   

Ik haal mijn strokorrels ook via Equibedding, ideaal want ze worden ook meteen op de juiste plek gelegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 13:35 



 
Profiel   

En als je Equibedding even belt hebben ze vast ook wel een contactpersoon bij jou in de buurt waar je een paar zakken op kunt halen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 13:36 



 
Profiel   

Die Equibedding komt ik overal tegen :D ik wilde eerst kijken of er leveranciers in de omgeving zijn voordat ik via internet bestel :Y)
Equibedding kwam ik tegen, maar ook Strokorrel.nl

Ik heb al getest met een paar zakken van een vriendin, en wil nu (om te beginnen) 1 pallet bestellen.

Dank jullie voor de reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 19:39 



 
Profiel   

Je mag hier wel eens kijken naar de strokorrels van equibedding.
Deze is wel meer stro dan die van strokorrel. Nl

Zelf vind ik vlas nog steeds het fijnste. Maar denk voor de hoeven van mijn merrie dat ik dit nog een tijdje doe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 19:49 



 
Profiel   

Fijn om te weten DuoPenotti dank je!
Ik heb die van Equibedding gehad om uit te proberen.

Heb ook steeds vlas gehad maar mn paarden hebben steeds op andere plekjes en verschillende hoeven beetjes rotstraal. Terwijl ze amper in de modder lopen en ik zoveel mogelijk urineplekken uit de stal verwijder.
En de strokorrels stoften een heel stuk minder dan het vlas.
En afvoer vd stalmest is stuk gemakkelijker mocht het nodig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 20:08 



 
Profiel   

Wat leuk om al jullie stallen en dergelijk te zien. Ik zal jullie onze plannen ook eens verder toelichten. :) We zijn hier 2 jaar geleden komen wonen. We hebben eerst binnen een paar ruimtes aangepakt (bovenverdieping, keuken en kamer). Dit jaar zijn we verder gegaan met de het aankleden van de 'tuin'. Aangezien er wat hoogte verschil opgevangen moest worden en ik de bak niet op het laagste punt van het perceel wilde hebben zijn we dus ook al bezig met de bak. Er staat straks nog geen paard, maar ik heb al wel een bak :D

De stal hopen we volgend jaar tijd voor te hebben (of eigenlijk is het meer dat aannemers tijd moeten hebben). De huidige schuur moet blijven staan. Voor de verbouw hebben we al een vergunning aangevraagd en deze is al rond. We moeten enkel nog een aannemer vinden die ons een stalen dakconstructie binnen in de bestaande schuur wil zetten en hier een dak op wil plaatsen. De rest komen we denk ik zelf wel weer uit.

Hieronder een schets van het hele perceel dat in totaal 1,6 ha groot is. We gaan de komende periode gebruiken om de weide af te rasteren, hiervoor hebben we kunststof vierkant palen aangeschaft en permanentkabel. Ben heel benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien. :D

[ img ]

Hieronder een fotootje van de bak in wording (op de achtergrond zie je de schuur staan die straks als paardenstal gaat fungeren)
[ img ]

De tekening hieronder geeft al een eerste indicatie van hoe de schuur ingedeeld gaat worden. Bovenin wil ik een grote inloopstal maken (waar ik eventueel door het plaatsen van een tussenwand twee boxen van kan maken). De andere zijn twee vaste boxen. Hooi opslag (kleine baaltjes) kan op het zoldertje boven de boxen.
[ img ]

Ik zit nog met een paar dingen waar ik nog niet over uit ben.
- Ga ik putjes maken in de stallen waar vocht/urine door weg kan lopen? En als ik dat doe waar laat ik dat dan op uit komen.
- Ga ik stalwanden aanschaffen of gaan we zelf met van die snelbouwblokken stallen maken. Ik zit te denken aan deze stalwanden, maar je kunt zoiets dergelijks natuurlijk ook zelf metselen tot de gewenste hoogte met een deurtje erin.

[ img ]

Daarnaast ben ik straks heel benieuwd hoe de grond zich houdt, of ik voldoende 'gras' heb dat ik zelf ook nog een wintervoorraadje kan 'oogsten'. Het is straks de bedoeling dat er eerst 2 haflingers deze kant op komen en dit kan ik maximaal uitbreiden tot 4.

Nog genoeg plannen en ik ben heel benieuwd hoe het er over een jaar uitziet :D
Als jullie nog tips hebben voor dingen waar ik absoluut ook rekening mee moet houden of wat erg handig is, dan lees ik dat natuurlijk graag *D


Laatst bijgewerkt door Mjoor op 16-09-21 20:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 20:44 



 
Profiel   

Vlas dat stoft hoort niet. Dat is slechte kwaliteit.
Heb er ook gehad hoor. Laatste vlas haalde wij in Oirlo maar stofte niet.

Zelf vind ik de stro korrels niet droger maar sneller nat dan het vlas wat ik had.
Maar zal ook per paard anders zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 20:46 



 
Profiel   

Mooie plannen, Mjoor!

Hier zijn de strokorrels ook natter dan vlas. Gehakseld koolzaadstro is ongeveer vergelijkbaar. Vlas stoft hier juist het minst. Ik zet ze straks allemaal weer terug op vlas. In kwaliteit van de voeten heb ik geen enkel positief verschil gemerkt bij andere bodembedekking dan vlas. Helaas, want voor 1 paard hoopte ik daar wel op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 21:46 



 
Profiel   

Mooi plekje en het wordt super als ik je plannen zo zie Mjoor. Leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 06:52 



 
Profiel   

Mooie plannen!

Hier werkt een gemetselde muur niet. De paarden schuren deze eruit.
In ons geval is het nu de binnenmuur die afbrokkelt, de buitenmuur (nog) intact.
Dit wordt hopelijk zsm gemaakt, zou een maand geleden al gebeuren maar onze aannemer heeft het prive even zwaar door omstandigheden dus is even uitgesteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 11:05 



 
Profiel   

Hier hebben we wel een gemetselde muur maar we hebben betonblokken op zijn kant gemetseld waardoor de muur dus best dik is. Dit houdt echt meer dan prima. En hier wordt ook echt wel veel geschuurd maar toch geen schade.

Gisteren de meidoorn voor gesnoeid en vandaag de paarden er gezet, staat daar nog best veel gras (meer dan dat het lijkt) en dan kan de wei hopelijk achter nog wat bijkomen voor de winter. Kom er net alleen achter dat de accu waarschijnlijk leeg is dus daar nog maar even een nieuwe voor regelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 11:56 



 
Profiel   

Wij hebben voor stalwanden gekozen omdat dit iets flexibeler is met aanpassen mochten we van de boxen ooit 1 grote stal willen maken.

Wel getwijfeld over een muur omdat we niet-standaard maten nodig hadden, maar uiteindelijk hebben we iemand gevonden die ze voor een redelijke prijs precies op maat kon maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 13:29 



 
Profiel   

ik kom hier ook even binnen wandelen :D
Ik heb een hele tijd geleden (vorig jaar) het topic gevolgd, maar uit het oog verloren. Na meer dan 5 jaar zoeken heb ik eindelijk een boerderij gevonden met land en een schuur. Als alles goed is, kunnen we begin volgend jaar aan de werken beginnen en hebben we hopelijk tegen maart de paardjes aan huis :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 20:34 



 
Profiel   

Hier ook gemetselde muren, de voorkant waar de deur in zit is steens en dus vrij dik, de tussen wand is halfsteens. Houdt zich prima, ook met de kwpner die zich zo nu en dan vast rolt en daarna lostrapt tegen de halfsteens muur. Deuren waren (tweedehands) het duurst, dus ik zou zelf lekker metselen :+

Putjes hebben wij er ook in gemaakt, komen gewoon buiten op de grond uit, omdat het eigenlijk alleen nuttig is voor het schoonspuiten van de stal; ze staan op zaagsel met vlas, dus de urine wordt sneller opgenomen dan dat t weg kan lopen.

Als je nog aan het graven bent voor de bak, zou ik overwegen om ook meteen een ring leiding voor bewatering aan te leggen, en evt een stroomkabel voor verlichting. Wij hebben de grond laten keren en achteraf nog een ring leiding en stroomkabel ingegraven toen het te droog en te zwaar bleef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 09:15 



 
Profiel   

In de schuilstal staat ook een gemetselde muur, maar die is zo ruim dat we er 1 stroomdraadje tegen hebben. Ze hoeven niet tegen de muur aan te komen.

Mist heeft ook wel wat.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 09:32 



 
Profiel   

Mooi die mist foto`s

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 16:04 



 
Profiel   

War wen mooie mist plaatjes DuoPenotti. <3

Voor degene die gemetseld hebben, heb je de eerste stenen nog een bepaalde manier verankerd aan de grond? Of ben je gewoon begonnen met metselen op de beton vloer?

Slim Jade! We hebben inderdaad nog de mogelijkheid om licht en water naar de bak te leggen. De graafwerkzaamheden bij de bak zijn vandaag afgerond. De omheining en verdere afwerking komt later pas. Maar ik denk dat ik volgende week wel even met de trailer deze kant op rijd.. 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 20:52 



 
Profiel   

Wij hebben incl fundering gemetseld, dus iets andere situatie denk ik. Bij de bestaande schuur/fundering hebben we wel extra beton erin gestort, en dat verankerd aan de bestaande muren.

Mooie plaatjes dp :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 22:43 



 
Profiel   

Bij ons stond de schuur al dus ik weet het niet haha.
Maar bij het opnieuw metselen zal ik het eens navragen.

Ik heb iig ook wel hufters hoor. Duizend plekken om te schuren en ze kiezen precies allemaal die ene zwakke wand en de shet schuurt ook altijd tegen het ene meter gaashel waar geen stroomdraad voor staat.
Nu is dat gaas helemaal gebogen. >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 07:08 



 
Profiel   

Wat zonde van het gaas.
Onze weide is ook met gaas omheind maar direct een draadje erbij gedaan.
Bij mijn broer hadden shetten die daar tijdelijk stonden ook alles gebogen. Daar had ik van geleerd zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 09:22 



 
Profiel   

Ik hou de kleine ook goed in de gaten, zodra die het gaashek heeft 'gevonden' gaat er ook een stroomdraadje op konthoogte. Zit er al eentje op e-hoogte ook :)
Voorlopig is ze nog helemaal gelukkig met het noppending aan het paddockdeurtje en het stalen frame van de staldeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 09:33 



 
Profiel   

Ik kom hier ook maar zomaar weer eens binnen vallen :o er is een hele hoop gebeurd hier. Onze oma is in augustus ingeslapen aan koliek en we hebben voor mijn koudbloed een mini vriendje gekocht. Dat gaat hartstikke goed, alleen koudbloed heeft spat. En wel de ostheo spondylitische nogwat vorm, bot afbraak. Bij de kliniek is me aangeraden hem vooral niet op de modder te zetten. Koud en nat doet hem zeer. En dat klopt ook want bij modderig weer gaat hij onregelmatig lopen.

Nu zijn het echt buiten paarden en met in stal opsluiten doe je ze echt geen plezier dus ik had me toch bedacht een inloopstal te maken en dan een uitloopje naar buiten naar een verhard pleintje. Een stenen paddock. Dat pleintje is er al, en die is ongeveer 5 bij 5 denk ik. Die grenst al aan de schuurdeur en daar kunnen we ivm hoe die stal in elkaar zit een inloopstal van 4 bij max 10 maken. Breder dan 4 meter gaat ook niet lukken ivm de middendeur die vrij moet blijven en aan de andere kant een laag dak. En dan snachts daar samen opsluiten, pleintje zo afsluiten dat ze niet verder kunnen.
2e optie is toch 2 aparte stalletjes maken die kunnen dan 4 bij 5 worden naast elkaar. Dan staan ze snachts echt op stal elk apart.
Waar zou jullie voorkeur naar uit gaan? Ik zit in dubio want samen op een postzegel opsluiten met een smalle inloopstal geeft misschien nog wel meer onrust dan gewoon elk apart op stal, alhoewel ik ook echt betwijfel of ze daar nou zo gelukkig van gaan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 11:27 



 
Profiel   

Als ze zich echt heel goed samen kunnen zou ik optie inloopstal doen die open blijft. Werkt dat niet kun je altijd nog aparte stallen maken
Opsluiten in 1 stal zou ik niet snel doen

Ik heb een nieuw zadel, mijne was te smal geworden. Moet wel wennen aangezien deze een diepere zit en meer wrong is dan ik gewend ben. Kan woensdag pas rijden nu die een ijzer kwijt is en mijn **** smid l aantal dagen niet reageert. Afspraak van woensdag stond al vast dus kan niet anders dan nu afwachten

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 14:10 



 
Profiel   

Mijn paarden hebben in het verleden ook een stal gehad van 3,5 x 10 oid. Met aan de korte kant een gewone staldeur. Dat ging prima met dat stel. Met de huidige zou ik dat niet snel doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 21:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 374 van de 531 [ 13259 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 371, 372, 373, 374, 375, 376, 377 ... 531  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen