Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:46

Ik voorheen ook, dan zonder net of rooster maar wel met ogen erin om alles aan vast te klikken. Ik ben nu het achterste stuk van 12 x 20 aan aanpassen, heuvel komt nog en en de eetbare haag staat al, even kijken of ik daartussen nog een voerplek maak of niet

Stroom werkt er in elk geval, kwam net met mest opruimen met de aluminium steel ertegenaan. Nou dat voelde ik wel!

DubbelFun

Berichten: 88692
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:50

LOL :(:)
Ik had het laatst toen ik de kruiwagen in/op de mesthoop omkiepte en hij kwam tegen het stroomdraad aan en dat voelde ik ook goed (geen rubberhandvaten meer op dat gammele ding).

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:17

MarliesR fijn dat je een opsomming hebt gevonden die werkt!!

Hier een dame met veel fries bloed (barock pinto met 70% fries bloed). Verder een draver en haflinger van onszelf en een tinker van een klant. Dan komt er nog een rocky Mountain van een klant en een kwpn in het najaar voor mezelf.

Neetoch wat fijn dat je een paard hebt waar je weer mee aan de slag kunt.

Vandaag weinig werk bij de paarden. Er wordt gemest, hebben even de verhardingen schoon gemaakt en straks nog even hooi voeren. Morgen ritje maken op de kwpn <3

Belker

Berichten: 15311
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:35

Hier net paarden gepoetst, nagelopen en vitaminebrokjes gegeven. Alles goed met ze, geen rare plekken erbij dus dat scheelt. Vanmorgen via livestream de hengstenkeuring in Zwitserland gekeken.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:52

Belker schreef:
Hier net paarden gepoetst, nagelopen en vitaminebrokjes gegeven. Alles goed met ze, geen rare plekken erbij dus dat scheelt. Vanmorgen via livestream de hengstenkeuring in Zwitserland gekeken.


Fijn, hopelijk zijn ze nu definitief van de beestjes af!


Even frustratie delen, onze grondwerkman ging normaal gezien "na de middag" komen met het kraantje en het zand. Dus paarden op de wei gezwierd, alles in gereedheid gebracht zodat hij overal goed door kan enz. Ondertussen bijna 15u en natuurlijk nog niemand te zien en om 17u is het wel ver donker :+

Morgen hopelijk poging twee :P

Malenka

Berichten: 7567
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:53

Wat een leuke en mooie plannen allemaal!

Maandag worden hier de mudcontrol platen geleverd. Helaas kan ik er nog niks mee want ik heb gisteren mijn enkel verzwikt. Ik kan er amper mee vooruitkomen (de huisartsenpost wil me niet ontvangen dus ik weet niet zeker wat er is). En dat brengt wel een flink probleem met zich mee want mijn man (heeft niks met paarden) vind puberende Roos momenteel eng. Dus het enige dat hij wil doen is snel hooi in de voerbak gooien (niet in het net). Het wordt dus een groot zooitje nu... Hoe doen jullie dat als je uit de running bent?

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:56

Beterschap Malenka :(:)

Toen ik enkele maanden geleden met een ontstoken appendix in het ziekenhuis lag, heeft mijn vriend het voeren/water geven gedaan. Hij is ook geen paardenman, dus mijn zus is toen langsgekomen om mijn eczeempaard te wassen/te behandelen. En heb ook wat vriendinnen standby (die doen ook de vakanties) of mijn vader.

Heb je niemand van de buren bij jullie die zouden kunnen helpen?

DubbelFun

Berichten: 88692
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:58

@malenka: jeetje wat waardeloos! Geen buren-met-paarden die je zouden willen helpen??
Oproepje op een FB-groep/manege/pensionstal in de buurt ??

Malenka

Berichten: 7567
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:06

Ik denk dat ik de buurvrouw inderdaad om hulp ga vragen. Maar ik ben ook hoopvol. Mijn man kwam net binnen na een voerbeurt om te vertellen dat ze zo lief waren dat hij het hooi nu zelfs in het net heeft gedaan. :D Hopelijk blijft Roos zich zo goed gedragen. *\o/*

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:28

Mijn moeder heeft bijna drie maanden de paarden binnen- en buitengezet en de stallen uitgemest toen ik mijn enkel geblesseerd had in december 2020. Kon met krukken wel paardlief op het harde meenemen maar die zette een stap, moest weer stil gaan staan en dan liep ik weer verder, paardlief weer een stap en weer stil staan.
Heb af en toe wel geholpen met binnen- buitenzetten toen ik wat beter met de krukken om kon gaan want de paarden namen het er nogal van dat ze wat weinig "sturing" hadden. Dus af en toe heb ik ze even herinnert dat wij toch echt bepalen waar ze naar toe gaan en niet zijzelf. Mijn moeder is niet een paardenmens.

Hier vandaag de camera's in de stallen gemonteerd. Kan ik lekker paardentv kijken :D Ze staan nu uiteraard nog buiten dus eeh, nu even nog niet.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:51

Solleke_Noah, ah nee, dat is zo waardeloos als je dan zelf wel al het voorwerk hebt gedaan! Wel herkenbaar haha.

Malenka, fijn dat je platen komen maar weer beetje erg jammer van je enkel -O- . De momenten dat het hier even echt niet lukt kiep ik gewoon wat los hooi over de deur van de inloopstal. Dan wordt er zeker een stuk meer verkwist, maar in de stal maakt dat wat minder uit dan hoe het bij jou is natuurlijk. En in sommige gevallen kan je allicht nog netten klaar zetten die er alleen in geklikt hoeven te worden. Moet hij wel tussen de paarden, maar allicht even menzweep/longeerzweep/stick mee?

Fijn dat het hem nu toch gelukt is het in het net te doen!

MarloesHJ, oh heerlijk nu camera's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:53

Ik heb net een rondje gereden maar vrees voor een gekneusd stuitje dus maar braaf aan de pijnstilling nu.
Ook beterschap voor de andere geblesseerden :(:)

Ook hier wordt gemest vandaag, hebben zelf een deel boom in stukken gezaagd en in de voortuin wat kortgewiekst.

Dais_

Berichten: 4030
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:55

Malenka schreef:
Wat een leuke en mooie plannen allemaal!

Maandag worden hier de mudcontrol platen geleverd. Helaas kan ik er nog niks mee want ik heb gisteren mijn enkel verzwikt. Ik kan er amper mee vooruitkomen (de huisartsenpost wil me niet ontvangen dus ik weet niet zeker wat er is). En dat brengt wel een flink probleem met zich mee want mijn man (heeft niks met paarden) vind puberende Roos momenteel eng. Dus het enige dat hij wil doen is snel hooi in de voerbak gooien (niet in het net). Het wordt dus een groot zooitje nu... Hoe doen jullie dat als je uit de running bent?



Wat balen zeg! Heb je misschien oud stalgenootjes die je kunt vragen?

Ik ben zelf ook bijna 3 weken uit de running geweest met mijn rug. Voeren heb ik uitgelegd aan mijn man, en dan ook de simpele versie die troep gaf, maar dat was voor hem ook het minst belastend. Stallen uitmesten deed ik zelf met veel pijn en moeite. Buiten uitmesten deed ik niet, maar dat kwam een vriend 1x in de 3 dagen doen (en dan deed hij gelijk alles mee), of mijn zus.
En mijn moeder was zo lief om in huis te helpen, want in huis deed ik echt niks. Het enige wat ik deed was 2 stallen uitmesten op een dag :'). Veel beterschap!

DubbelFun

Berichten: 88692
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:57

@Robijntjah : Stuitjes kun je lang last van hebben en ook 'hogerop' in het lichaam na maanden nog voor ongemak zorgen. Ik heb eens een paar behandelingen bij een kraker moeten hebben om de boel weer 'los' te maken.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:22

Ik kan nog gewoon zitten alleen in stap te paard ging dus niet zo goed :+

Zal wel van alles in mijn hele lijf gekneusd hebben maar goed dat gaat wel weer over :')

boemel

Berichten: 8412
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:30

Malenka en Robijntjah... beide veel Beterschap!

Malenka, ik zou Traumeelgel en Traumeel druppels bestellen. Kan je veel aan hebben qua herstel.

neetochJarig
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:32

Jinte schreef:
MarliesR fijn dat je een opsomming hebt gevonden die werkt!!

Hier een dame met veel fries bloed (barock pinto met 70% fries bloed). Verder een draver en haflinger van onszelf en een tinker van een klant. Dan komt er nog een rocky Mountain van een klant en een kwpn in het najaar voor mezelf.

Neetoch wat fijn dat je een paard hebt waar je weer mee aan de slag kunt.

Vandaag weinig werk bij de paarden. Er wordt gemest, hebben even de verhardingen schoon gemaakt en straks nog even hooi voeren. Morgen ritje maken op de kwpn <3


Thanks Jinte lief van je.

Maar voorlopig staan ze hier lekker met zwangerschapsverlof en ga ik pas als het veulen geboren is en Wilma weer wat bekomen is voor een zadel kijken voor haar... En misschien moet ik zelf maar eens gaan beseffen dat het rijden er toch niet meer inzit voor mij, als ik zie hoe ik in de benen kom tegenwoordig... (het wordt er allemaal niks soepeler op).

Ben haar wel aan het laten wennen van het krukje naast haar neerzetten en dat ze stil blijft staan en de rest. En dat doet ze best snel aardig goed, 2e x proberen bleef ze eerste poging gelijk stilstaan en kon ik ook al over haar heen de andere kant buik kriebelen...

Verder ben ik vooral dankbaar dat ik deze kans heb gekregen zo snel na het inslapen van Woods. Ik werd er niks beter op toen het hier leeg stond en nu heb ik gelukkig weer mijn dagbesteding om het zo maar te zeggen. En het zijn allebei hele lieve merries, met levenservaring, het is gewoon makkelijker met 2 van die doorgewinterde tantes en dat mag toch ook gewoon?

Oh en uit de running betekent hier gewoon toch hoe ik het ook voor elkaar krijg het hoognodige doen. Ik heb sinds kort een hele lieve verzorgster die als ze er is lekker zelf dingen oppakt en doet en ze woont dichtbij dus met echt hoge nood (poot gebroken of in het ziekenhuis) gaat zij dat wel doen denk ik. Ze heeft wel 3 jonge kinderen dus heel makkelijk wordt dat dan niet...

Toen ik in 2020 van Woods was afgevallen (ben ik nadat ik ze had verzorgd binnen in huis out gegaan) lag ik echt een maand in de kreukels en goed ook, ik kon heel slecht bewegen, zakte ook gewoon door mijn benen heen. Maar de verzorging ging gewoon door, deed er uren langer over en ze zijn geloof ik 3 weken niet gepoetst zeg maar, dat kon er dan echt niet meer bij ook nog eens...

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:44

He vervelend Malenka! Ik heb het zo ingericht dat ik ze tijdelijk aan de kant kan zetten door een draadje dicht te doen. Dan kan ik rustig voeren zonder paarden in mijn nek. Dan haal ik het draadje weg, gaan zij eten en vul ik de rest van de netten. Misschien kan je zoiets maken?

Hier geen friezen, maar 1 kwpn'er, een spaanse pony, een shet en 4 bosnian mountain horses. En daar komen dan 2 veulentjes bij, dus hier worden het er voorlopig alleen maar meer... :D

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:56

Beterschap dames :knuffel:


Toen ik met mijn voet in het gips zat en met mijn arm een half jaar in een mitella kwam het gewoon goed uit dat ze in de nacht op stal staan.
Binnen en buiten zetten lukte me prima en dan op mijn gemakje alles schoonmaken en aanvullen gaat dan prima want dan staan ze er niet bij.
Dus dat zou ook mijn tip zijn, gooi ergen een beetje neer zodat ze even weg zijn, een draad dicht maken en dan de rest bijvullen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:10

Zo deed de moeder van een vriendin het ook. Die hing een bakje met een wortel aan de ene kant, als de paarden die kan op liepen, deed ze gauw de draad achter ze dicht. Dan de lege helft uitmesten en hooi neerleggen of ophangen, nog een wortel in de bak gooien, draadje weghalen, wachten tot de paarden het hooi hebben gevonden, draadje weer dicht en dan de andere helft uitmesten en hooi.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:37

Utopia, welkom terug!
Wat een mooie poetsplaats en solarium heb je! Gaaf! :D
En die gekleurde lampjes zijn gezellig! Ik heb ook gekleurde lampjes in de stal, die blijven daar ook gewoon hangen haha.

Het bijlezen lukt mij op dit moment ook niet. Dus ik probeer ook globaal wat te reageren.

Jinte, wat gaaf dat je een grote loods krijgt met inloop stal, kantine ed.

Marlies, wat fijn dat je een optoming hebt gevonden die goed werkt.

Malenka, Beterschap! Wat ontzettend naar. Ik hoop dat je hulp kunt vinden.
Ik ben ook nog steeds uit de running qua zwaar(der) werk. Het enige wat ik kan doen is 'loslaten' en uit handen geven en accepteren dat het nu maar een zootje is.
Zolang de dieren er maar goed bij staan, moet het maar even zo dat de rest blijft liggen.
Heb hulp van de kinderen (maar die doen uiteraard geen zwaar werk), m'n moeder mest regelmatig alles uit, heeft ze gisteren ook nog gedaan. En Daan doet ook het een en ander, maar hij is natuurlijk ook gewoon heel druk met zijn bedrijf.
Het is wat het is op dit moment. Ja het is nu niet heel netjes, maar dat komt tzt wel weer zodra ik de boel weer kan overnemen.

Neetoch, wat fijn dat je paardjes hebt staan die met verlof zijn. Lekker in de watten leggen :D

Vandaag met David en Nick een stapritje gemaakt. Ik wandelde mee, en het hondje mocht ook mee.
De rest moet thuis blijven. Marloes wilde ook wel mee met Bliksem en uiteraard wilde Oscar ook dol graag mee, maar nu even niet.
Ik loop ontzettend op de tenen en ben al over m'n limiet, maar had toch de behoefte om even naar buiten te gaan. Dus zo min mogelijk prikkels, de helft moest dus thuis blijven.
Maar Marloes hielp met liefde mee om samen met pappa op haar zusje te passen.
Elisa haar bacterie is intussen voor een 3e keer terug en dat hakt er nogal in. De extra zorgen. Maar ondanks dat is ze nog steeds een heel lief, tevreden en blij meisje!
Vandaag was de mogelijkheid om dus even een frisse neus te halen en een wandeling te maken.
David mee op Nick. En zoals je ziet, hier ook al dagen mistig. ;)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We waren nog geen half uur terug en alles zat al weer pot dicht, dus net op tijd een ritje gemaakt.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:54

Vraagje, ik heb nu voor t eerst alleen grote balen. Voorheen legde ik een klein baaltje bij stal om in de avonden te voeren, maarja. Heb geconcludeerd dat onze kruiwagentjes niet ideaal zijn als je de baal opensnijd en je moet dan de eerste vier plakken met je kleine kruiwagentje tussen twee extreem hongerige paarden door de bagger heen naar stal maneuvreren :+ vooral omdat de helft er halverwege afsodemietert gezien de plakken te groot zijn.
Wat gebruiken jullie om hooi te transporteren van a naar b?

Chasey, fijn dat je toch even frisse neus kon halen, leidt toch even af van de overige zorgen.

Malenka, beterschap! Mijn moeder heeft altijd paarden gehad, mijn vriend is niet bang en in geval van nood kan ik de overbuurvrouw ook vragen, die heeft ook paarden aan huis, of een vriendin (ex-stalgenootje van pension). Hier gelukkig dus genoeg backup.

Robijntjah, ook beterschap, stuitje is altijd verrassend pijnlijk!
Laatst bijgewerkt door Jade op 15-01-22 22:02, in het totaal 2 keer bewerkt

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:58

Jade schreef:
Vraagje, ik heb nu voor t eerst alleen grote balen. Voorheen legde ik een klein baaltje bij stal om in de avonden te voeren, maarja. Heb geconcludeerd dat onze kruiwagentjes niet ideaal zijn als je de baal opensnijd en je moet dan de eerste vier plakken met je kleine kruiwagentje tussen twee extreem hongerige paarden door de bagger heen naar stal maneuvreren :+ vooral omdat de helft er halverwege afsodemietert gezien de plakken te groot zijn.
Wat gebruiken jullie om hooi te transporteren van a naar b?


Wij hebben van mijn oom die bij de slagerij werkt van die grote witte bakken gekregen waar normaal vlees/vet? In zat. Past makkelijk een klein baaltje in en grote plakken 5 a 6 stuks. Kan straks wel even een foto maken als je wilt?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 22:00

De kruiwagen of de bolderkar, maar daar liggen dan geen 4 plakken in.
Afbeelding

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 22:03

Chasey schreef:
De kruiwagen of de bolderkar, maar daar liggen dan geen 4 plakken in.
[ [url=m/HebVYx.jpg]Afbeelding[/url] ]

:+ Dat heeft hetzelfde probleem als de kruiwagen vrees ik

JackieT, en dan op de kruiwagen ofzo? Kan het me niet zo voorstellen :o ik ken wel van die bakken, maar niet van een formaat dat er plakken van een grote baal hooi in passen :o