Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8395
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:39

joyce83 schreef:
Stom is gewoon dat andere mensen het niet zien, dan heb ik het over de niet paardenmensen. Wel als je aan geeft dat hij wat hangerig is, dan zien ze het wel. Het is gewoon wat aan het zeumeren voor mijn gevoel. Maar ben blij zo met paard aan huis hoe doen mensen het als paard ergens anders staat?


Niet/nauwelijks eten is toch teken genoeg?
Daar hoeven andere mensen niets van te vinden hoor.

Toen mijn paarden nog in pension stonden werden afwijkende zaken veelal door pensionklanten onderling gemeld.

De staleigenaar was heel lief, maar zag niet zoveel problemen.
Toen ik een keer vroeg op stal kwam, zag ik dat mijn paard haar brokken niet gegeten had. Hoewel ik het paard pas net had, leek me dat niet normaal. Ik vroeg de staleigenaar er naar ... nee, hij eet de hele week niet. Ik haal de brokken eruit als ik ga uitmesten en gooi ze op de kruiwagen. :(

joyce83

Berichten: 5208
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:43

boemel schreef:
joyce83 schreef:
Stom is gewoon dat andere mensen het niet zien, dan heb ik het over de niet paardenmensen. Wel als je aan geeft dat hij wat hangerig is, dan zien ze het wel. Het is gewoon wat aan het zeumeren voor mijn gevoel. Maar ben blij zo met paard aan huis hoe doen mensen het als paard ergens anders staat?


Niet/nauwelijks eten is toch teken genoeg?
Daar hoeven andere mensen niets van te vinden hoor.

Toen mijn paarden nog in pension stonden werden afwijkende zaken veelal door pensionklanten onderling gemeld.

De staleigenaar was heel lief, maar zag niet zoveel problemen.
Toen ik een keer vroeg op stal kwam, zag ik dat mijn paard haar brokken niet gegeten had. Hoewel ik het paard pas net had, leek me dat niet normaal. Ik vroeg de staleigenaar er naar ... nee, hij eet de hele week niet. Ik haal de brokken eruit als ik ga uitmesten en gooi ze op de kruiwagen. :(


Jeetje dat is toch ook raar, daar zou je dan van verwachten dat het gelijk doorgegeven wordt van goh let op vanmorgen heeft hij wat minder goed gegeten of zo.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:48

Ja daar ga ik volmondig mee akkoord. Vertrouw op je gevoel, zeker als je je paard al zo lang hebt dan ken je zijn kleine en grotere kantjes. Je kent hem gewoon. Je weet wanneer het niet goed zit. Plus, het niet eten, wat lusteloos zijn, moeilijk drinken, daar valt inderdaad zelfs niet over te discussiëren maar goed. De ene belt al wat sneller de dierenarts als de andere. Ik heb ook zo'n vriendin die elke keer als het over koliek gaat het heeft over 'buikpijntjes', eventjes kijken maar gaat wel over. Ja, als je een paard hebt moeten afgeven aan koliek spreek je niet meer over 'buikpijntjes'. Dan is dat ALARM!
Volg je gevoel want dat zit wellicht in 99% van de gevallen gewoon goed.

rover_
Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:34

Dat is ook niet fijn Boemel….sta je raar te kijken als je dat te horen krijgt.

Joyce: oudje hier kregen we weer aan het drinken met warm (wat warmer dan lauw) water.
Goed om je gevoel te volgen, m goed te monitoren en als je niet vertrouwt foto te laten maken.

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:56

Idd handwarm water wil ook wel eens werken.

Boon keek erg fris uit de oogjes net, dus ik een keer 'boe' geroepen en daarna kon ik weer kuilen dicht harken :)

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:51

Sterkte Joyce.

joyce83

Berichten: 5208
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:10

pfff dierenarts is geweest. Dunne darm werkt, dikke darm hoorde ik weinig over. Hij geeft aan dat hij niet ver genoeg kan voelen. Er kwam wel mest uit. Temperatuur nu wel goed, eerder bij mij wat laag. Hij had eigenlijk al moeten opknappen. Dat hij redelijk kwiek uit de ogen kijkt en ertussenuit gaat (in stap) vond hij wel positief. Voor de zekerheid parafine erin gedaan en flink wat water erachteraan zodat hij genoeg vocht binnen krijgt. Hij vond het een lastige om echt een diagnose te kunnen geven. Hij vroeg wel hoe ver we wilden gaan. Heb aangegeven geen operatie maar of ik wel open stond voor IC? Ik heb gezegd dat ik denk dat dat te ver gaat gezien zijn leeftijd. Verwachting is wel dat er melanomen ook binnenin zitten. Is een schimmel met al verschillende knobbeltjes aan de buitenkant. Voor nu afwachten dus.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:16

Wat een zorgen, Joyce :(:) Helemaal niet leuk.

joyce83

Berichten: 5208
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:17

Hij gaf trouwens wel aan dat het niet eten op dit moment geen prioriteit heeft. Hij voelt zich gewoon niet lekker en dan is het afwachten. Alleen maar eens met mijn man overleggen hoe ver we gaan.

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:19

Wel mest is wel goed natuurlijk. Dat er niet veel uit komt is logisch want hij eet slecht.
Water er in is een goede zet van DA.
Als er ook melanomen in de maag zouden kunnen zitten zóu hij ook een pijnlijke maagwand kunnen hebben (maagzweer e.d.), misschien de reden om niet te willen eten/drinken.
Misschien een pijnstiller daarvoor een optie ??

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:21

Het probleem bij niet eten is niet dat een paard niet zonder eten zou kunnen (de meesten kunnen wel een paar kilo kwijt :D ), maar je wilt niet dat er te weinig darmwerking ontstaat zodat ze stil komen te liggen.

joyce83

Berichten: 5208
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:23

DubbelFun schreef:
Het probleem bij niet eten is niet dat een paard niet zonder eten zou kunnen (de meesten kunnen wel een paar kilo kwijt :D ), maar je wilt niet dat er te weinig darmwerking ontstaat zodat ze stil komen te liggen.


Ja zo dacht ik er zelf idd ook over. mmm even denken hij heeft een spuit voor ontspanning gekregen voor de darmen zodat hij kon opvoelen en ik gok daarna een pijnstiller.

boemel

Berichten: 8395
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:17

Vervelend hoor Joyce!
Hopelijk zie je snel verbetering!

boemel

Berichten: 8395
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:41

Ik begin zo langzamerhand spijt te krijgen dat we een bijrijdster genomen hebben. Ik had al zo mn bedenkingen, maar ja zelf er niet aan toekomen ... en toen een bekende zich meldde ... dacht ik "oh fijn"!
We hadden er bij vermeld dat het tot April is.

Punt is ... we hebben 2 goed passende zadels voor dit paard. Beide vrij nieuw (geen low budget) en we zijn heel precies in tijdig een zadelmaker erbij etc.

Het dressuurzadel vind ze niks ivm monoblad met kniewrong op het zadel.
Het westernzadel vind ze niks omdat ze nu eenmaal dressuur wil rijden.

En daarom wilde ze een zadel van haar zelf erop. Ik heb gezegd dat als het zadel gecontroleerd wordt door een zadelmaker en het past, ik het prima vind. Kosten voor aanpassen neem ik niet voor rekening.

Ze kwam met 2 zadels, die ik netjes heb laten beoordelen door een zadelmaker. Een oude Daaleman, die veel te krap is.
En een K&M die dusdanig slecht lag en ongelijk in de kussens, dat de zadelmaker zich er niet aan wilde wagen.

Dus, ik heb dat netjes teruggemeld aan de bijrijdster en ook aangegeven dat Sella as maandag hier is, om te kijken of de Sella nog goed ligt op het paard dat ik alleen zelf rijd, maar dat ik verwacht dat er een andere boom in moet komen en dat het zadel na aanpassing niet meer passend is voor beide paarden en dat er een zadel bij komt.

Voor welk paard er een zadel bij komt, is
Even afhankelijk van de bevindingen van Sella.

Nu gaat t blijkbaar niet snel genoeg en bijrijdster heeft nog een hele oude KN op zolder liggen, dus nu wil ze die passen.

Ik word er een beetje moe van merk ik.
Had al aangegeven dat KN op dit paard niet past. Heb t paard nml met een KN gekocht en die kreeg de zadelmaker niet pas. Net als dat mijn eigen KN die op zolder lag, niet paste.

Voel al weer helemaal tegenzin om KN nr 3 door een zadelmaker te laten checken :(
En krijg ondertussen het gevoel dat ik diegene ben, die moeilijk doet.

We wilden tijdelijk een bijrijdster,ivm drukte en blessure vriend.
Maar, aangezien ik elke keer zadels hier moet beoordelen en laten beoordelen en ze ook nog eens van alles laat slingeren, voel ik momenteel weinig tijdwinst.

Grrr.... iets met spijt.

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:49

@boemel: en de bekende is degene die met zadels aan het passen wil??
Ik las even in dat er ineens een 2e zich gemeld had.

Maar het is heel simpel toch... jouw paard, jouw zadel - take it or leave it. Of -als je je daar beter bij voelt- cancel it.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:58

DubbelFun schreef:
Maar het is heel simpel toch... jouw paard, jouw zadel - take it or leave it. Of -als je je daar beter bij voelt- cancel it.

Dit
Ze went maar aan 1 van die zadels en anders niet.
Zou geloof ik zo ver niet eens zijn gegaan.



Melanomen, ja die kunnen natuurlijk ook ergens op drukken dat de darm toch wel wat afsluit. Of iig buikpijn geeft.
Knapt ze ook niet op met een flinke pijnstiller?

Mijn Sjimpie had ook rare klachten de dagen voordat ik hem liet inslapen.
Ook geen eetlust, leek koliekerig , maar er waren wel darmgeluiden.
At wel redelijk goed met flinke pijnstiller.
Maar die leek wel steeds eerder uitgewerkt.
Dierenarts wist ook niet wat het was.
Kliniek wilde ik ook niet meer aan beginnen. Thuis mocht alles, maar geen gesleep meer.

Hij had ook cushing.
En de dag van inslapen had hij een soort van epileptische aanval.
Maar voor dat hij die kreeg was hij ook steeds aan het liggen en dat hij eerder nog niet gedaan.
Wat hij nu echt heeft gehad weten we niet, maar zo wilde ik niet meer verder. Was het de cushing die drukte op de hersenen, was het een melanoom die van binnen zat te duwen?

Blijft allemaal zo moeilijk.
Hopelijk komt het bij jou niet zo ver.... maar ik heb toen na die aanval direct de keuze gemaakt, hier is het klaar voor mij, dit wil ik niet meer.

boemel

Berichten: 8395
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:58

Ja, de bekende is nu de bijrijdster.
En ze heeft 3 zadels, waarvan ik er al 2 door een zadelmaker heb laten checken en eigenlijk zeker weet dat nmr 3 ook niet past, maar dat wil ze toch proberen.

Ik vind mezelf al heel meewerkend dat ik dit doe. Maar, heb wel aangegeven dat voordat ik het zadel weer door een zadelmaker laat checken, ik eerst alle maten van t zadel wil weten.
Ik wil geen kostbare tijd van een zadelmaker verspillen en ik word zelf ook niet vrolijk van dit gedoe.

joyce83

Berichten: 5208
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:09

Duopenotti zo sta ik er denk ik ook in. Thuis wil ik wel proberen, maar opladen voor een opname? Nee denk het niet. Ik kan wel heel resoluut handelen als het moet. Als hij nu had liggen draaien van de pijn ondanks pijnstilling dan was het al klaar geweest, een aanval dan is het ook klaar. Hij heeft namelijk ook cushing, maar de halve pil krijg ik er nu dus ook niet in.

Ook nagedacht over de rontgen. Ja zeker goed advies maar ik ga daar geen operatie voor doen. Wel ga ik als hij weer eet een kuur geven om eventueel zand eruit te krijgen zo goed als mogelijk.

Hij is 28, staat soms wat somber zielig buiten nu hij de wei niet meer had. Hoop dat hij met Guus wat opvrolijkt. Maar die komt dus pas in maart.

rover_
Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:47

Jemig Boemel wat een verhaal van die bijrijdster. Je bent al veel te goed geweest om zadelpassers te laten komen (als jij betaalt hebt)… misschien afspreken dat die van Sella ernaar kijkt? Die ziet in 1 oogopslag wel dat niet past…. En wat is het probleem met jouw zadels..zou zeggen wennen. Of als het te hard is dat ze er een ‘ bont zitting’ op mag doen als ze zelf rijdt. Je zou er een sik van krijgen.

Akelig al die stress Joyce. sterkte.

boemel

Berichten: 8395
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:54

Heb geen zadelpasser laten komen voor haar zadels hoor. Zadelpasser was hier voor wat anders.
Als ik nu geen zadels had en langdurig een bijrijdster zocht, dan zou ik best investeren in iets dat ook passend is voor de bijrijdster, maar nu echt niet!

Maar, ik had aangegeven dat ik vooraf informatie over de KN wou aangaande de maten en wel/geen voorsingel.
Kreeg als reactie terug dat ze t zadel niet meer meeneemt.
Dat is ook goed.

Verder lieve vrouw hoor, maar ik heb geen zin en tijd voor gedoe.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:10

Joyce, sterkte. Wat een rot situatie. Ik hoop mee dat hij opknapt.

Boemel, je bijrijder heeft al de luxe om te kiezen uit twee zadels. Bij mij zou ik nog een barebackpad aanbieden. Maar daar houd het wel op.

boemel

Berichten: 8395
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:20

Malenka schreef:
Joyce, sterkte. Wat een rot situatie. Ik hoop mee dat hij opknapt.

Boemel, je bijrijder heeft al de luxe om te kiezen uit twee zadels. Bij mij zou ik nog een barebackpad aanbieden. Maar daar houd het wel op.


Ha ha, die heb ik ook nog. Heerlijk ding! En t bijrijden is ook nog eens gratis op een fijn afgericht paard. Super braaf en met aardig wat knopjes erop.

joyce83

Berichten: 5208
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 08:36

Wat een gedoe met bijrijder.

Vanmorgen lag er een drol in de stal. Ook heeft hij wat muizehapjes van het voer gepakt. Vanmorgen nam hij ook 2 paardensnoepjes aan. Hij eet wel apart, heb er een filmpje van gemaakt. Maar weet niet of ik die hier geplaatst krijg.

boemel

Berichten: 8395
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 08:41

Dat klinkt toch licht hoopvol.
Dierenarts heeft gebit ook gecheckt?

joyce83

Berichten: 5208
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 09:53

boemel schreef:
Dat klinkt toch licht hoopvol.
Dierenarts heeft gebit ook gecheckt?


Ik heb de tandarts net een app gestuurd. Denk zelf namelijk iets te zien. Dierenarts heeft niet in mond gekeken.