Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 449 van de 531 [ 13259 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 446, 447, 448, 449, 450, 451, 452 ... 531  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het paarden-aan-huis-topic deel 7

 
Profiel   

Dais_ schreef
Help, help!

Ik heb een supermol in de nieuw ingezaaide wei. Hij is van de wei een maanlandschap aan het maken! Wat doe ik??

Ik lees online; laat hem zijn gang gaan, des te eerder stopt hij met tunnels graven.

Aan de andere kant ben ik doodsbang dat mijn paarden een been gaan breken in zo'n tunnel of gat.



Als de paarden er niet staan, zou ik toch mollenklemmen zetten. Let wel op dat die niet teveel naar mens ruiken. Ff handschoenen aan en goed door t zand halen. Je kan er een emmer overheen zetten ter markering.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 16:30 



 
Profiel   

Ik maak korte metten met mollen.
Grof gezegd heb je 2 soorten gangen;
-de gewone wandelgangen die zitten 40 cm diep en heb je als gang geen last van. De hopen die daarvan boven de grond komen kun je gewoon over de wei verdelen en een evt gat dichtstampen.
-de jaaggangen; die zitten vlak onder het oppervlak en kun je zien aan de kleine langgerekte heuveltjes.
Het is het makkelijkste om hier wat vallen te plaatsten, nadeel is dat deze gangen maar 2 a 3 dagen gebruikt worden, dan graaft ie nieuwe.

Ik zet boven een val altijd een donkere bloempot/emmer met een steen er op, zodat er geen licht in de gang komt en hem waarschuwt.

Mollen zijn territoriale dieren en komen alleen bij elkaar om te paren; jongen worden na x maanden uit het territorium geknikkerd en gaan op zoek naar een eigen stek.

Je bent er dus eigenlijk nooit echt vanaf al hebben ze wel hun actieve en minder actieve periodes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 16:31 



 
Profiel   

Ik ben ook wel een beetje jaloers op fe binnenbak.
Ga eerst maar even douchen, heb net een fikse regenbui over me heen gehad toen ik aan t paardrijden was.

Veel wind, veel regen. Toch 2 brave paarden. Trots op ze :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 16:31 



 
Profiel   

Ik heb het rijden maar even op de lange baan geschoven.
Net de paddock weer een beetje uitgemest, de laarzen bleven soms vast zitten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 16:43 



 
Profiel   

Ik moet zeggen, ik mis het rijden best wel. Gewoon een lekker buitenritje door het bos.
Wandelen zit er ook niet meer in, dus kan ook niet op pad met de kinderen te paard.
En durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben echt super blij met de binnenbak. Ookal is het maar een kleintje. Wat een uitkomst zeg!
Vorig jaar hadden we het spul hier allemaal nog niet voor elkaar en stonden ze op het stuk wat nu de hondenwei is.
Met lange, regenachtige dagen deed ik ze daar echt geen plezier mee. Dan hadden ze het best wel snel gezien. Geen droge ligplek en in weer en wind.
Ik weet nog dat ik ze in die tijd ook dagen los in de stal heb laten scharrelen. Gewoon de staldeuren open en dan konden ze in het gangpad lopen tussen de kipjes en de hond.
Vind het ook ontzettend fijn dat we de stallen in de schuur hebben en geen buitenstallen.

Boemel, heb je in je nieuwe bak gereden? :D

Mollen moet je zsm zien af te komen, maar dat is best lastig. Bij ons vorige adres was het ook een maanlandschap aan molshopen. En als het dan ging vriezen had je struikelblokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 16:57 



 
Profiel   

Vorst en molshopen is idd geen goede kombi, ook veulen/ponyvoetjes en molshopen niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 17:01 



 

Hier ook nat. Gelukkig wel maar een laagje dit keer.
Keren was zeer nuttig.

Nieuwe klant is de kast komen brengen en morgen de pony.
Heeft nog een frame voor de palletbox meegenomen dus die gaan we er dalijk ook even op fabriceren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 17:07 



 
Profiel   

Chasey schreef
Ik moet zeggen, ik mis het rijden best wel. Gewoon een lekker buitenritje door het bos.
Wandelen zit er ook niet meer in, dus kan ook niet op pad met de kinderen te paard.
En durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben echt super blij met de binnenbak. Ookal is het maar een kleintje. Wat een uitkomst zeg!
Vorig jaar hadden we het spul hier allemaal nog niet voor elkaar en stonden ze op het stuk wat nu de hondenwei is.
Met lange, regenachtige dagen deed ik ze daar echt geen plezier mee. Dan hadden ze het best wel snel gezien. Geen droge ligplek en in weer en wind.
Ik weet nog dat ik ze in die tijd ook dagen los in de stal heb laten scharrelen. Gewoon de staldeuren open en dan konden ze in het gangpad lopen tussen de kipjes en de hond.
Vind het ook ontzettend fijn dat we de stallen in de schuur hebben en geen buitenstallen.

Boemel, heb je in je nieuwe bak gereden? :D

Mollen moet je zsm zien af te komen, maar dat is best lastig. Bij ons vorige adres was het ook een maanlandschap aan molshopen. En als het dan ging vriezen had je struikelblokken.



Ik geloof graag dat je t rijden mist, maar troost je ... als t lente is, zit jij er vast weer op :D

Ja, gereden in de nieuwe bak.
We hebben net een stortvloed aan regen gehad. Zelfs de paddock met drainagezand en paddockroosters stond voor het eerst vol plassen.

En de rijbak? Die heeft niet eens een minuscuul plasje, terwijl het rond de bak helemaal vol water staat.
Ik zie het bijna als een soort wonder ha ha.

Denk dat de paarden vannacht niet in de paddock willen slapen. Heb de stal nog maar even extra voor ze opgestrooid. :D :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 17:20 



 
Profiel   

Eindelijk, volop genieten voor boemel!!
Het is je gegund na al die bak ellende :j

Nog even de laatste loodsjes Chasey .
En voor je het weet rij jij ook weer.

Mollen, ik ben daar duidelijk niet goed in ze te vangen...hoe ik het ook doe, het lukt me niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 18:23 



 
Profiel   

Ik heb er afgelopen zomer 7 uit de wei gevist, maar sommigen deed ik ook wel 3 dagen over voor ik ze had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 18:39 



 
Profiel   

Ik had de laatste keer een wezel in mijn mollenklem zitten. Dat vond ik zo zielig dat ik ze niet meer durf te zetten. Met als resultaat dat ik overal in de tuin, en nu ook in de wei molshopen heb. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:03 



 
Profiel   

Ik heb hier * klopt af* nog geen mollen gehad
In de vorige wei wel en ik ving er geen ene, mijn vader des te meer, met dezelfde techniek ( blijkbaar toch niet) en dezelfde klemmen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:42 



 
Profiel   

Hier hebben we sinds een jaar of 2 ook een mol in de wei. Topbeest *\o/* De laatste keer dat er loonwerkers op het land zijn geweest hebben ze de grond zo vast gereden dat er op sommige stukken niets meer kon groeien. Mollenkind maakt de grond lekker los en water en lucht krijgen ook weer de ruimte. De stukken waar hij/zij/het zit zijn echt zo opgeknapt! Molshopen haal ik 1x in de week weg, de ondiepe gangen heeft hij maar 2 of 3 keer gemaakt maar toen heb ik hem wel streng toegesproken dat ik dat in het weiland te link vind. Heeft hij goed naar geluisterd :j
Mocht je wel echt van je mol af willen maar geen klemmen willen gebruiken kan ik keizerskronen aanraden. Voor een stuk van minder dan een halve hectare maakte ik meestal 3 a 4 groepjes van max 3 bollen. Werkt altijd, alleen rotten de bollen na een paar jaar weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:44 



 
Profiel   

Keizerskronen zijn wel giftig en wil je dus niet in je wei of bereikbaar voor paarden langs de buitenrand hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:49 



 
Profiel   

Foreverkliek schreef
Hier hebben we sinds een jaar of 2 ook een mol in de wei. Topbeest *\o/* De laatste keer dat er loonwerkers op het land zijn geweest hebben ze de grond zo vast gereden dat er op sommige stukken niets meer kon groeien. Mollenkind maakt de grond lekker los en water en lucht krijgen ook weer de ruimte. De stukken waar hij/zij/het zit zijn echt zo opgeknapt! Molshopen haal ik 1x in de week weg, de ondiepe gangen heeft hij maar 2 of 3 keer gemaakt maar toen heb ik hem wel streng toegesproken dat ik dat in het weiland te link vind. Heeft hij goed naar geluisterd :j
Mocht je wel echt van je mol af willen maar geen klemmen willen gebruiken kan ik keizerskronen aanraden. Voor een stuk van minder dan een halve hectare maakte ik meestal 3 a 4 groepjes van max 3 bollen. Werkt altijd, alleen rotten de bollen na een paar jaar weg.


:') ik zal hem morgen streng toespreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 21:44 



 
Profiel   

Onze kat ving ze regelmatig.
Hij nam ze ook wel eens mee naar binnen, liet er 1 los in de bijkeuken.
Dus ik achter die mol aan... ik wist niet dat die beesten keihard konden gillen! :')

Diezelfde kat heeft ook eens een mol opgehaald uit de wei, liet ‘m los in de tuin... ik probeerde hem nog te vangen, maar ging als een torpedo de grond in!
En heeft vervolgens de hele tuin overhoop gewoeld. We kregen hem niet meer te pakken.
Rot kat... ;) En bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 22:21 



 
Profiel   

Foreverkliek schreef
Hier hebben we sinds een jaar of 2 ook een mol in de wei. Topbeest *\o/* De laatste keer dat er loonwerkers op het land zijn geweest hebben ze de grond zo vast gereden dat er op sommige stukken niets meer kon groeien. Mollenkind maakt de grond lekker los en water en lucht krijgen ook weer de ruimte. De stukken waar hij/zij/het zit zijn echt zo opgeknapt! Molshopen haal ik 1x in de week weg, de ondiepe gangen heeft hij maar 2 of 3 keer gemaakt maar toen heb ik hem wel streng toegesproken dat ik dat in het weiland te link vind. Heeft hij goed naar geluisterd :j
Mocht je wel echt van je mol af willen maar geen klemmen willen gebruiken kan ik keizerskronen aanraden. Voor een stuk van minder dan een halve hectare maakte ik meestal 3 a 4 groepjes van max 3 bollen. Werkt altijd, alleen rotten de bollen na een paar jaar weg.


Hier worden de mollen ook gerust gelaten. Ze zitten vooral in de tuin (denk dat ze het denderen van de paardenhoeven minder geslaagd vinden :)) ). Als je je stoort aan de molshopen inderdaad even wegscheppen of uiteen trappen.

Weet niet of deze open gaat? Is een folder met tips over hoe je kan samenleven met de mol: https://www.natuurpunt.be/sites/default ... finaal.pdf

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 09:30 



 
Profiel   

Wij hebben enkele jaren geleden een mollenplaag gehad. We vinden het ontzettend leuke en nuttige beestjes, maar de weilanden zagen helemaal zwart van de molshopen. Het was echt te extreem. Je kon niet meer hooien, zoveel zand lag er. Uiteindelijk heeft een mollenvanger er bij ons in de tuin in enkele dagen 12 gevangen. De buurvrouw was ze zelf met de schop te lijf gegaan. Ze kwamen omhoog waar je bij stond. :+ Na die tijd is het weer rustig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 10:22 



 
Profiel   

ja precies, enkele mollen is niet erg.
Maar wat jij beschrijft hebben wij ook eens gehad, dan is het echt te gortig.
En plat lopen werkt dan niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 10:24 



 
Profiel   

Het is zover. Ik heb de loonwerker gecontacteerd. Ik wil een offerte voor volgend jaar. I'm done with it. Zo ga ik niet winter na winter doorploeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 10:26 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties qua strooisel. Ga toch eens naar stro-korrels ofzo kijken. Ook maar weer begonnen met rond 22:00 weer een rondje mesten, dat ze beetje schoon de nacht in gaan.

Verder mooi hooihok en verhalen over een binnenbak (wat een luxe)!

Het weer is hier ZO Brabant ook echt dramatisch… En van de voorspellingen komende week wordt ik ook niet blij. Wij zitten nog midden in de aanleg van paddock / bak en de huidige oplossing is niet gemaakt voor dit weer. Het is echt letterlijk dweilen met de kraan open.

Oja waren er nog mensen die interesse hadden in wilgentakken? Wij gaan deze maand snoeien (zeker 20 wilgen). Ophalen in ZO Brabant, zelf snoeien wat je wil hebben mag ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 10:43 



 

Ik wil wel wat komen halen! Leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 10:45 



 
Profiel   

Het zonnetje scheen, prachtige wolken.
Ik pak mn camera spullen bij elkaar.
Ready to go ... zon weg.
Check buienapp. Hmmm ik blijf thuis.

Nu nog even motivatie vinden om weer van de bank af te komen ;)
Van de katten hoeft t niet ha ha
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 10:54 



 
Profiel   

biancaaaa schreef
Bedankt voor de reacties qua strooisel. Ga toch eens naar stro-korrels ofzo kijken. Ook maar weer begonnen met rond 22:00 weer een rondje mesten, dat ze beetje schoon de nacht in gaan.

Verder mooi hooihok en verhalen over een binnenbak (wat een luxe)!

Het weer is hier ZO Brabant ook echt dramatisch… En van de voorspellingen komende week wordt ik ook niet blij. Wij zitten nog midden in de aanleg van paddock / bak en de huidige oplossing is niet gemaakt voor dit weer. Het is echt letterlijk dweilen met de kraan open.

Oja waren er nog mensen die interesse hadden in wilgentakken? Wij gaan deze maand snoeien (zeker 20 wilgen). Ophalen in ZO Brabant, zelf snoeien wat je wil hebben mag ook.


Ai, dat is echt vervelend weer voor zulke werkzaamheden. Het is net op tijd af. Al heb ik voor de aanleg bak wekenlang gaten staan boren en gleuven gegraven om t water weg te krijgen.
Sterkte ermee!

Je woont helaas te ver weg voor de Wilgentakken. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 10:56 



 
Profiel   

Heb jij Abessijnen, Boemel? :D Wat een mooie katten!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 11:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 449 van de 531 [ 13259 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 446, 447, 448, 449, 450, 451, 452 ... 531  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen