Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 401 van de 531 [ 13259 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 398, 399, 400, 401, 402, 403, 404 ... 531  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het paarden-aan-huis-topic deel 7

 
Profiel   

Wauw, wat een plaatje! <3

Ik kan niet zeggen of Childeric beter is. Uiteindelijk is de prijs niet alleen gebaseerd op kwaliteit. Ik ben met meerdere zadelmerken blij om diverse redenen, maar Childeric is mijn favoriet. Met name het model van Frum (smalle zit). Vanwege de prijs en het beperkte aanbod gebruikte zadels denk ik niet dat ik elk paard met zo'n zadel kan rijden en dan kan ik prima af met iets anders.

Ik had een mix van zadels waarmee ik voor de paarden en pony's die ik op stal had (normale warmbloedpaarden en af en toe een sporttype pony) een goed genoeg passend zadel had voor de tijd bij mij.

- Ruiz Diaz dressuurzadel met verwisselbaar kopijzer voor de weke, brede ruggen, ook mogelijk met hogere schoft.
- JC Celebration voor paarden met een niet te brede, wel rechte rug en hogere schoft
- Ideal Roëlla extra wijd voor de paarden met rechte rug, bredere schouder en lagere tot normale schoft
- KN Symphonie voor wat tussen de JC en Ideal in zat of als een ruiter iets meer ruimte nodig had in de zitting (zelf reed ik hier niet/nauwelijks mee, hij zit voor mij te breed)
- Wintec pro voor de pony's (kleinere inchmaat en licht)
- Luc Childeric voor niet te brede paarden met een hoge schoft (eigenlijk zadel van Carice)
- Luc Childeric voor buikige paarden met lage tot normale schoft (zadel van Frum)
- Rossner springzadel

Plus een barebackpad voor noodgevallen. En de oude Stübben, maar daar heb ik al tijden niet mee gereden. Ik heb ronde billen, maar moet dan toch meer eelt kweken op de zitbeenknobbels om dat zadel te overleven.

En soms had een paard al een eigen zadel. Vooral de exemplaren met een afwijkende bouw. Dat scheelde weer.

Inmiddels is de zadelkamer een stuk leger, want ik heb geen trainingspaarden meer. Oké, sporadisch eentje. De pony had gelukkig een eigen zadel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 09:34 



 
Profiel   

@lorette: dat is een flinke investering aan zadels zo te zien :)

@boemel: dat plaatje is een mooie treffer.

Hier wisselen zon en regen elkaar af en dat klopt ook wel als ik de regen'banden' op Buienradar zie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 10:14 



 
Profiel   

Kunnen de paarden regenwater drinken?
Wij gaan een regenwaterput laten zetten, onder de grond. Het opgevangen regenwater zal dan gefilterd enzo worden. Het water zouden we gebruiken voor de afspuitplaats, toilet en wasmachine. Maar kunnen we de waterbakken van de paarden er ook op aansluiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 14:20 



 
Profiel   

Dat ligt er aan van wat voor dak het af komt; een redelijk schoon pannen- of metaaldak is OK, maar een bijzonder vervuild daken o.a. asbestplaten zou ik niet doen. Dat filter je nooit schoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 14:40 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Dat ligt er aan van wat voor dak het af komt; een redelijk schoon pannen- of metaaldak is OK, maar een bijzonder vervuild daken o.a. asbestplaten zou ik niet doen. Dat filter je nooit schoon.


Nee het dak zal volledig vernieuwd worden want het is momenteel inderdaad een dak met asbest platen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 14:42 



 
Profiel   

In dat geval is het met het juiste onderhoud geen enkel probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 14:44 



 
Profiel   

Pfff Abby had het koud geloof ik.
Domme doos lag bijna op haar snufferd op de stoep met naar binnen halen. De schuif sporen staan op de tegels.


Moet haar wel gelijk geven. Brrr.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 17:21 



 
Profiel   

Guur weer was het vandaag he.. Weiland is kletsnat, of vooral de bovenlaag, dus de paarden hadden paddock-arrest en daar waren ze wel een beetje verbaasd over. Meerdere keren liepen ze naar de omheining, met een blik van; doe nu eens open!! Maar helaas voor ze, no can do..

Met een pluk hooi hebben ze groot deel van de dag op stal gestaan. er lag ook weinig mest buiten en de stallen waren behoorlijk vies...

en vanavond vond ik gewoon een losse kies in de voerbak! ahhh, mijn oudje is nu echt oud...
En dat ruikt niet echt fris, heb ik ontdekt, Zelfs mijn hand stinkt na twee keer wassen met zeep nog.
Ik ga maar even mijn paardentandarts opzoeken. Hopelijk is het er netjes uitgevallen en geen nare dingen...

DP, hopelijk goed afgelopen met Abby?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 17:43 



 
Profiel   

Oei dat klinkt niet zo fijn van de kies.


Ja wel goed afgelopen.
Maar Abby is net ik :D
We houden niet van koud weer maar ook niet van heet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 17:45 



 
Profiel   

Hier een heel moe veulen dat echt even warm en droog moest slapen... Ik snap niets van paarden. Ze hebben een schuilstal en ze kunnen doorlopen naar de gewone stallen. Ze gaan te pas en te onpas op stal staan of daar rondstruinen, soms ook alleen. Geen probleem. BEHALVE als het slecht weer is. Dan blijft iedereen lekker in de regen en wind staan, zonder beschutting te zoeken. :roll: Handig met twee veulens erbij... Waarom komt de merrie dan niet op het idee om even een goede plek op te zoeken? Niet dat ze er meteen dood aan gaan, maar ik merk wel dat die kleintjes even bij moeten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 17:56 



 
Profiel   

Paarden zijn gewoon echt stom afentoe >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 20:08 



 
Profiel   

Jeetje GD, dat is minder. Dan worden ze echt oud.

Lorette, verstandig. Even rust en warm worden is wel fijn voor jonkies.

Oeps DP….

Hier gaat alles gewoon zijn gangetje. Over 3 weken even oo vakantie en over 4 weken de ijslander ophalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 20:26 



 
Profiel   

_Lorette_ schreef
Hier een heel moe veulen dat echt even warm en droog moest slapen... Ik snap niets van paarden. Ze hebben een schuilstal en ze kunnen doorlopen naar de gewone stallen. Ze gaan te pas en te onpas op stal staan of daar rondstruinen, soms ook alleen. Geen probleem. BEHALVE als het slecht weer is. Dan blijft iedereen lekker in de regen en wind staan, zonder beschutting te zoeken. :roll: Handig met twee veulens erbij... Waarom komt de merrie dan niet op het idee om even een goede plek op te zoeken? Niet dat ze er meteen dood aan gaan, maar ik merk wel dat die kleintjes even bij moeten komen.


Hier doen ze dat dus ook! Soms heb ik het idee dat ze de stallen bij heel slecht weer (stortregen/onweer) niet vertrouwen, misschien door de harde geluiden van de regen op het dak? Of dat ze zich te ingesloten voelen? Want vind het wel opvallend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 08:29 



 
Profiel   

@lorette: dat verschilt dan echt per paard. Hier gingen de merries bij de minste druppels in draf naar de stal en hadden de veulens zoiets van 'ja zeg, doe eens normaal...'...

@dp: ervaring hier is dat als het stinkt er een ontsteking zit/zat en dat het eigenlijk al het eindstation is omdat de kies er uit valt. Tegen de tijd dat de TA er bij was is er niets meer te zien behalve dat er een kies weg is.

Vanochtend waren de autoramen bevroren en de weilanden wittig, dus het is idd knap koud geweest. De meiden hebben lekker binnen de nacht doorgebracht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 08:32 



 
Profiel   

Hier staan de paarden bij 1 insect in de schuilstal. Met regen niet.
Maar ze willen wel de binnenstal in als het regent.
Terwijl daar de herrie op het dak harder klinkt dan in de schuilstal. Want ook dat had ik eerst als eerste ingeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 09:57 



 
Profiel   

Met een zonnetje staan de dames op stal.
In de stortbuien staan ze rillend buiten.
Ik probeer ze nog steeds te begrijpen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 13:49 



 
Profiel   

boemel schreef
Ik word wel nieuwsgierig naar die zadels. En dat wil ik niet, straks ben ik niet meer blij met mn Sella :D

Hier een mooi begin van mijn dag.
[ [url=m/Nf5RDv.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooie foto!

Hier vanmorgen solo buitenritje gemaakt met de ruin. Moet zeggen dat het best relaxt ging!
Met een glimlach en zonder pijn afgestapt iig :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 15:35 



 

Hier de handen vol gehad aan de meneer die op rust moet :+ uiteindelijk de schuilcontainer omgebouwd tot noodbox en zijn maat er direct langs gezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 16:28 



 
Profiel   

Wat een heerlijk weer vandaag! Echt weer om te rijden. :D

We zijn met de paarden naar de manege geweest. Doordat we geen rijbak meer hebben tot waarschijnlijk het voorjaar, rij ik weinig.
Best spannend om na dik een week niet rijden op mn overenergieke beestje direct de boslaan op te moeten. We moeten altijd eerst onder een wat laaghangende tak door. Dat gaat altijd met een heel spektakel :o

De bak die we mogen gebruiken staat vol met tonnen, kegels, hindernissen, vlaggen, etc.
De vorige keer meer stilgestaan dan wat anders met haar "help, dit trek ik niet meer" snoet erbij.
Gelukkig was t vandaag anders. Al veel meer vertrouwen en eenmaal in draf gingen de oortjes naar voren en voelde ik hoe leuk ze t vond.

Mijn andere paard met vriendlief erop gedroeg zich ook prima, maar die had ik van de week nog 2x in t bos gereden, dus had niet anders verwacht :D

En zo nog even hun deken op en klaar zijn de dames voor de nacht. Mooie wolkjes <3

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 16:37 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
Hier de handen vol gehad aan de meneer die op rust moet :+ uiteindelijk de schuilcontainer omgebouwd tot noodbox en zijn maat er direct langs gezet.


Oh dat kan zo'n gestress zijn.
Hopelijk komt er nu echt rust.

Die van mij moest met de peesblessure ook op rust. Leek me een makkie, want ze kon prima alleen zijn en stond graag op stal.

Helaas, was niets minder waar.
Ze raakte dag 2 volledig in de stress.
Dag 3 gesedeert, maar ging daarna weer helemaal mis.
Daarna uit pure wanhoop (blessure was inmiddels verergerd) 1 jaar 24/7 de wei op gedaan. Dat ging wel goed.

Helaas wil ze sindsdien niet meer op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 16:46 



 
Profiel   

Ik heb mijn ruin met z’n peesblessures (oorsprong tussenpees beiderzijds achter) gewoon in z’n kudde gelaten. Hij stond op moment van diagnose een kleine week op boxrust en bij het monsteren op de zachte volte ging ie uit z’n stekker. Tja, dat ga ik ‘m niet drie maanden aandoen. Dus gewoon in de groep gelaten, wel blijven stappen en bij het opbouwen van de weidegang steeds aan de hand op de wei gezet ipv draadje open en succes ermee.
Na de controle op 3 mnd mocht ik het stappen uitbouwen en er ook weer op, dus nog steeds tevreden over m’n aanpak toen.
Maar ja, het is natuurlijk ook maar net om wat voor blessure het gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 16:50 



 
Profiel   

Heel veel sterkte neetoch :(:) Wat een moeilijke maar ook moedige beslissing.

Wat een ongelooflijke metamorfose van je merrie Boemel! Maar wat een ellende met je bodem en ook onwijs zuur dat je de oude stal af hebt moeten breken...

Zo naar dat je nog steeds zo weinig kunt met je enkel Marloes :(:) Hopelijk biedt dit traject toch enige uitkomst en kun je snel weer een keer in het zadel stappen.

Robijntjah schreef
_Lorette_ schreef
Ik heb nog een Stübben uit 1972. :) En een KN uit de jaren '90. De Luc Childeric van Frum gebruik ik nu een paar jaar, maar dat is al een ouder zadel. Nieuw kan ik die niet betalen.


Even gegoogled maar Jezus wat een prijs :=

Oh het is vreselijk := Ik heb voor Jannie een nieuwe Childeric gekocht toen ze een paar maanden bij ons was. Was een rib uit m'n lijf maar het is wel echt een ontzettend fijn en licht zadel. Verder hebben we een aantal Passiers en een Anatomica.

Sorry voor de beperkte bijleespost, ben even een paar dagen een beetje van de wereld geweest. Had een ontsteking heel dichtbij de aangezichtszenuw en wat doet dat zeer zeg :o Gaat nu gelukkig weer een heel stuk beter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 16:50 



 
Profiel   

Beterschap Laurie

Sterkte voor het paard op rust. Ik heb het ook gehad en geen mogelijkheid tot een vaste stal en daardoor naar de manege uitgeweken. Daar heeft zij zich toen voorbeeldig gedragen zodat er veel anderen om haar heen op stal stonden. Was voor mij wel een reden dat ik minimaal 1 "echte" stal wilde nu ze aan huis kwamen


Net weer les gehad nu gehalveerd met de valeriaan ( theelepel) en hij was nog steeds relaxt. Wel alert maar geen ballet bewegingen met F1 start erachteraan

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 16:54 



 

Ai klinkt pijnlijk Laurie!

Hier is het een dusdanige blessure dat in de kudde blijven echt geen optie is.
Hij heeft zijn hoefbeen gebroken.
Loopt nauwelijks kreupel...
Maar breekt wel een postzegel af nu na 1.5 week :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 16:55 



 
Profiel   

Wat fijn dat het weer zo goed ging Lynn_Nikita! Dat biedt toch perspectief :)

Robijntjah schreef
Ai klinkt pijnlijk Laurie!

Hier is het een dusdanige blessure dat in de kudde blijven echt geen optie is.
Hij heeft zijn hoefbeen gebroken.
Loopt nauwelijks kreupel...
Maar breekt wel een postzegel af nu na 1.5 week :')

Ai dat is naar... Hopelijk lukt het om de rust een beetje te bewaren en geneest het snel en goed!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 17:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 401 van de 531 [ 13259 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 398, 399, 400, 401, 402, 403, 404 ... 531  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen