Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25464
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:11

Ik heb een discussie met manlief, mijn auto valt uit elkaar, die mag 1200 kg trekken, mijn combie weegt 1050 kg. Nu een andere auto gezien in mijn kleuren ( ik rij altijd met blauw, iedereen herkent mij hier ook aan) zelfde merk en model, auto staat in de buurt, aantal km`s en bouwjaar is acceptabel en prijs ook.
Echter ik heb nu een 2.0 en dit is een 1.6, maar die mag ook 1200 trekken maar minder pk en koppel. Wat nu, heeft hij gelijk en moet ik verder kijken of is het wel te doen en verbruikt hij hoogstens iets meer of zo. ik rij elke week met de trailer maar wel korte stukken

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:21

Ga een testrit maken, heb je paard thuis klaar staan, trailer er aan en rijden maar.
Kijken hoe het gaat :)

Ik denk wel dat je het merkt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25464
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:23

DuoPenotti schreef:
Ga een testrit maken, heb je paard thuis klaar staan, trailer er aan en rijden maar.
Kijken hoe het gaat :)

Ik denk wel dat je het merkt.


Had ik ook al geopperd, alleen staat die auto een uur verderop helaas, vind ik voor auto kijken ik de buurt maar om even naar huis rijden t ver

Soniya
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:34

Wat leuk zeg! De eerste 6 delen gemist, maar voeg graag in!
Even voorstellen:
Sinds september de paarden (2 kwpn'ers en 1 shetje) aan huis op een agrarisch bedrijf. Nog totaal geen goeie faciliteiten, behalve hele ruime stallen icm modderpaddock en in de zomerperiode weidegang 24/7. Zeer waarschijnlijk vanaf half april beschikking over een eigen weiland en de wens om daar een paddock paradise te creëren.
Dus leuke ideeën zijn welkom!!

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 14:42

DubbelFun schreef:
@belle_boef: 800 m2 :wow: kun je daar geen binnenbak van maken :)



Daar is die helaas te laag voor en op de korte zijde om de 3 meter een paal en de lange zijde om de 6 meter. Dus gewoon niet handig. En voor schuur in zijn geheel te groot. Vandaar dus deel slopen en deel schuur.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:43

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb een discussie met manlief, mijn auto valt uit elkaar, die mag 1200 kg trekken, mijn combie weegt 1050 kg. Nu een andere auto gezien in mijn kleuren ( ik rij altijd met blauw, iedereen herkent mij hier ook aan) zelfde merk en model, auto staat in de buurt, aantal km`s en bouwjaar is acceptabel en prijs ook.
Echter ik heb nu een 2.0 en dit is een 1.6, maar die mag ook 1200 trekken maar minder pk en koppel. Wat nu, heeft hij gelijk en moet ik verder kijken of is het wel te doen en verbruikt hij hoogstens iets meer of zo. ik rij elke week met de trailer maar wel korte stukken



voor kleine stukken gaat het wel met minder motorinhoud. je trekt alleen nog minder snel op en de auto verbruikt meer brandstof. Ben van een 1.6 naar 2.0 gegaan en dan ben je gewoon iets vlotter in het verkeer mee.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 14:44

Ik heb de bonte ook al in de rui. Enkel de witte haren.

cheybinky

Berichten: 862
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: Denekamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:46

In deel 6 al eens gemeld dat we iets aan het kopen waren.

Sinds 7 januari hebben we de sleutel van ons huis in Denekamp, Overijssel. De paardjes komen hier aan huis, maar er moet nog dramatisch veel gebeuren ! :brr:

Vanaf 15 februari een nieuwe baan, en 1 t/m 14 februari vrij om flink te klussen!

Wij nemen mee :
Mijzelf, Cheyenne 21 jaar
Mijn vriend, Diewe, 25 jaar
Binky, tinker 19 jaar
Kelly, Fjord 30 jaar.

Vinden jullie het leuk om progressie foto’s te zien?

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:50

Dank voor het aanmaken nieuw topic BB :D en welkom voor de nieuwe mensen.

Auto alleen ervaring met verschil in vermogen zonder trekken, dat merkte je wel, dus kan me voorstellen dat het met trekken erger opvalt.

DF, paard is hier ook de baas, op het moment maak ik daar gebruik van zodat shet niet continu vreet :+ ze laat wel toe dat hij aan de overkant van een berg hooi of hooinet gaat staan, tenzij hij te opdringerig wordt of ze het hooi aan de andere kant wil proeven.

Vanmorgen na een paar weken de stroom voor de andere helft van de track maar in orde gemaakt, er zit een onderbreking in, dus de helft had nog geen stroom. Ging heel lang goed, maar van de week besloot de shet toch eindelijk dat hij ook wel zichzelf op stal kon zetten :+

DubbelFun

Berichten: 88681
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:10

@Lynn_Nikita: het kunnen trekken is vaak het probleem niet, maar het remmen. Dat gaat soms echt ten koste van de veiligheid/slijtage.

@jade: uit de grote bak of een vol hooinet gaat het prima samen, maar met de laatste kleine beetjes of losse plukjes is het 'ik eerst' ...
Beter zichzelf op stal zetten dan de grote wijde wereld in... :)

DubbelFun

Berichten: 88681
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:11

@cheybinky: gefeliciteerd met jullie nieuwe huis en Kelly en Diewe hebben al een respectabele leeftijd :)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:12

Mag ik mij ook melden? De paarden staan nog niet aan huis, maar volgende week vrijdag ga ik naar de notaris om de akte te tekenen en dan kunnen we officieel aan de slag. Rond maart/april zouden we de paarden naar huis willen halen.

Ik heb het huis van de buren kunnen kopen, waardoor de bijhorende grond aansluit op de weide van mijn ouders. In totaal zullen de paarden (3 stuks) zo'n 1.5 hectare grond hebben. Begin maart worden de stallen gebouwd en eenmaal die klaar zijn, kunnen de paarden verhuizen.

Aangezien onze buren landbouwers waren, en er tot vorig jaar maïs stond, moet het gras nog ingezaaid worden. Veel werk is er in elk geval nog. :D

De paarden heb ik altijd in eigen beheer gestaan (we staan nu op een kleine doe-het-zelf stal), maar ik kijk er echt naar uit dat ze effectief aan huis komen te staan. Dat is altijd een droom geweest. :))
Afbeelding

Ik zal mezelf en de paarden ook even voorstellen:
Ik ben Shana, woon in België en ben (bijna) 28 jaar oud.
Zelf heb ik 2 paarden, Aliaa en Naranja.
Aliaa is een 5.5 jarige Akhal Teke merrie.
Afbeelding

Naranja is een bijna 4 jarige Criollo merrie.
Afbeelding

Daarnaast komt de 3.5 jarige Criollo merrie van mijn oom, Yerba, ook bij ons te staan.
Afbeelding

Het idee van een paddock paradise spreekt me heel erg aan, maar op dit moment is het budget daar jammer genoeg niet meer voor. Wij zitten op kleigrond, dus dat zou aardig wat gaan kosten om het blubber vrij te houden vrees ik. Misschien ooit in de toekomst. :D

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:13

Gefeliciteerd met je nieuwe huis!

Prachtige paarden heb je.

Fleuribelle
Berichten: 774
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:16

Wat leuk deel 7 is van start. Welkom nieuwelingen.
Hier is de Fries ook al enorm aan het verharen.

DubbelFun

Berichten: 88681
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:16

@Retjethorse: ook welkom. Leuke paarden ook. Ik hou wel van die aparte bonten. Is de Akhal Teke ook zo'n 'glimmerd'??

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:32

Wat leuk, deel 7 alweer! Ik lees nog altijd mee, post niet zoveel want dat lukt niet echt in combinatie met een drukke fulltime baan, paarden en alle ander bezigheden.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:38

Dankjewel voor de welkom en de complimentjes over de paarden! :o <3

DubbelFun schreef:
@Retjethorse: ook welkom. Leuke paarden ook. Ik hou wel van die aparte bonten. Is de Akhal Teke ook zo'n 'glimmerd'??
Ik hou ook enorm van vlekjes, maar het wit mag niet overheersen. :D

Aliaa glimt redelijk, maar volgens mij stelt het nog steeds niets voor tegen zo'n metallic goudvalk waar jij het volgens mij over hebt. :P
Afbeelding

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:49

Dank voor het nieuwe topic Belle Boef!

Ik lees meer mee dan ik actief post, de paarden hebben teveel knuffels en aandacht en wortels nodig om actief te kunnen zijn.

Bounty verhaart hier idd ook al. Maar alleen de witte haren. De zwarte en bruine is hij nog aan gehecht ofzo :? Twix denkt nog niet aan verharen, daar krijg je het koud van :brr: maar het verschil tussen haar zomer en wintervacht is 3mm dus dat mag nog best even blijven zitten.

DubbelFun

Berichten: 88681
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:54

@retjethorse: bij de creme-varianten zie je het extra duidelijk om het licht nog meer weerkaatst wordt. Donkere kleuren absorberen meer.

@Foreverkliek: ik merk bij Boon ook dat het verharen begint bij de witte haren, maar die zit nu nog niet eens aan haar max-lengte.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:02

Hier is de fjord wel al haren aan het loslaten, maar de grote ijsbeer shet nog niet :D
Ik wil ook heel graag een pad in de wei aanleggen. Paarden staan toch nooit 24/7 op de wei hier. Maar manlief is nog niet helemaal om. Paardenplan 2025 noem ik het **\O/**

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:12

Aah oké dat is dus normaal. Maar nu vraag ik me wel af waarom het witte haar als eerste loslaat? Dit is mijn eerste bonte. Mijn huidige en vorige paard zijn allebei bruin en mijn partner heeft 2 vossen gehad. Die verharen of niet, niet de helft wel en de rest niet. Al kon kliek wel een pauze inlassen als het ineens kouder werd. Maar die begon ook standaard tussen kerst en oud en nieuw.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:27

Mijn paard met bles begint ook standaard met verharen op zijn bles, heel bijzonder. Ben ook wel benieuwd wat daar de reden van is.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:46

Dank voor het aanmaken van deel 7! Hier nog steeds actieve meelezer en heel soms posten.

3 paarden aan huis op ca 1 ha in het mooie Norg, ook dit jaar weer heul erg blij met de hoge droge zandgrond.

Karin_deB

Berichten: 8250
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:53

Goed bezig belle boef!! _/-\o_

Welkom nieuwelingen!

Vanmiddag lekker buitenritje gemaakt met mn gup en zusje en shet haha.
Helft van de rit rete druk, andere helft braaf.
Hij heeft echt een heerlijke galop <3
Afbeelding

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:55

goh, wat grappig dat dat verharen dan anders verloopt. Hier een bruine en een vos, de witte vlekken daarop mogen geen naam hebben, dus daar nooit iets van gemerkt.

Vanmiddag heb ik de buurmeiden met de shet laten spelen. Met die vacht gaat ie stevig zweten. Is ie naderhand ineens een behoorlijk paar cm's smaller. Die mag wel een paar haren missen.
Mijn oude merrie heeft nauwelijks winterhaar; ze wordt er alleen niet mooier op met haar winterlook. Hoop dat ze van de lente weer lekker opknapt.

In de tussentijd zelf maar even stallen gemest en pleintje geveegd enzo. Ik heb de hooibak van mijn merrie verplaatst; Die hing aan de buitenkant van de box; ze moest dus over de stalwand uit de hooibak eten. Ik had daar een slowfeedernet in, maar sinds een paar weken wil ze niet meer uit het net eten. maar zonder net gooit ze de helft van het hooi uit de bak. Dan ligt dat dus buiten de box. Nu de bak dus maar ín de box gehangen. Hoop dat ze het hooi wat ze nu op de grond gooit nog wel opeet. Even afwachten...