Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:50

_Lorette_ schreef:
Ik kan doen wat ik wil, maar als ik een echt goede hoeveelheid psyllium probeer te voeren, dan laten ze alles staan.


Ook als je het op het laatst door de slobber roert?

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:57

Met 600 gram niet. Ik kan het wel smakelijker maken door in verhouding meer slobber te maken, maar dan laten ze de slobber staan. Soms scheelt het nog iets als ik brok, slobber en zemelen afwissel. Maar echt 600 gram... Nee. Het is ook echt wel veel volume aan psyllium, aangezien het niets weegt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:02

Het mag ook in twee of drie keer op een dag he, dus je kunt die 600 gram opsplitsen.

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:04

Klopt, maar dan voer je alsnog 2 of 3 keer per dag een bak slobber. Ik laat het wel eens een nacht in de stal staan, in de hoop dat ze later nog trek krijgen. Werkt maar zelden... Een dag gaat nog, maar daarna zijn ze er klaar mee. Er komt best wat in, maar niet de optimale hoeveelheid. Ik durf ze ook niet te korten in hun hooi om ervoor te zorgen dat ze trek krijgen.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:23

Zo veel krijgen ze hier inderdaad ook niet. Ik zal eens kijken hoe veel ik ze echt zou moeten voeren en of ik dat ook voor elkaar krijg.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:26

Weet je zeker dat er zand in zit, of heb je een hele goede reden om dat aan te nemen? Bijv een paard wat je echt zand ziet eten of grond ziet likken?
De onderhoudsdosering is 0,5 gram per kg paard, dus dan ben je er met 300 gram.
Eigenlijk zou je eerst een foto moeten laten maken, dan weet je ook of je het ‘gevecht’ aan moet gaan of niet :')
Mijn pony’s zijn vorig jaar beiden op de foto geweest omdat een vriendin van me haar pony moest laten inslapen na zandkoliek (en operatie). Mijn merrie (toen 25) had zand, mijn ruin (toen 14) had niks. Merrie heeft toen een dikke kuur gekregen, daarna elke week 1 dag een portie. Afgelopen maand heb ik haar weer twee kuren van een week gegeven, half januari gaan ze beiden weer op de foto.

Uitgerekend is de merrie het moeilijkst met eten. Ik denk dat mijn ruin het droog nog zou eten (of zou proberen tot het hem te veel gaat frustreren dat alles plakt, dan gaat het voerbakje vliegen).

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 23:23

Zwarte vlozaad heb ik ook. Geven jullie dat ongeweekt? Gewoon zo door het voer?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:15

Ja, ongeweekt. Marineren in olie en dan door het voer (ik gebruik Marstall Bergwiesen Mash).

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:20

Ik kook meestal tot een papje

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:14

Ben benieuwd of ik vandaag de dierenarts nog aan het bellen kom. Er lag een drolletje, geplast heeft hij vanmorgen maar kwam weinig uit. Hij eet alleen gras en met lange tanden. Hij oogt rustig gelukkig. Ik heb een camera in de stal gedaan zodat ik vannacht kin kijken. Schrok even toen hij lag maar hij sliep rustig.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:17

Wat een zorgen toch.
Hopelijk is het voorbij nu.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:55

Ik hoop het ook inderdaad.

Ik zit weer eens in quarantaine. Vanmiddag maar een ritje maken :+

boemel

Berichten: 8410
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:03

In afwachting van een test?

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:07

ga zo bellen voor een prio test. zit al op dag 6 na contact dus volgens rivm niet meer in quarantaine, vanuit mijn werk wel (zorg). Kreeg het gisteren pas te horen dus heel de week gewoon op pad geweest :=

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:07

@joyce: drinkt ie wel genoeg ??
Het slikken kan hem zeer doen misschien.
Een drolletje is wel een goed teken.

Ik voer waarschijnlijk ook te weinig pysillium, zal het eens wegen. Maar ik heb gehoord dat hooi voeren ook de maag schoon schuurt (mits dat niet op zand ligt natuurlijk).

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:48

Nee heb niet het idee dat hij goed drinkt. Ik heb nu online opleiding, normaal ga ik altijd naar leslocatie maar nu dus niet. Fijn dat het dan een combi is.

Ik ga straks alle drinkbakken omgooien en een emmer neerzetten dan kan ik ook beter zien wat hij drinkt. Tips om hem echt te laten drinken? Slobber wil hij niet, worteltjes niet, grasjes gaan er met lange tanden in maar dan eet hij iets van 5 minuten en dan is hij er weer klaar mee. Heb de voicemail ingesproken van dierenarts. Anders bel ik om half 2 dan is hij telefonisch weer bereikbaar. Wil toch even een check of alles nog goed klinkt.

Baal er wel ontzettend van misschien denk ik er te zwaar over maar je zou net zien dat er eindelijk een vriendin voor hem "onderweg" is en dat hij er nog even ervoor tussenuit piept...

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:57

joyce83 schreef:
Nee heb niet het idee dat hij goed drinkt. Ik heb nu online opleiding, normaal ga ik altijd naar leslocatie maar nu dus niet. Fijn dat het dan een combi is.

Ik ga straks alle drinkbakken omgooien en een emmer neerzetten dan kan ik ook beter zien wat hij drinkt. Tips om hem echt te laten drinken? Slobber wil hij niet, worteltjes niet, grasjes gaan er met lange tanden in maar dan eet hij iets van 5 minuten en dan is hij er weer klaar mee. Heb de voicemail ingesproken van dierenarts. Anders bel ik om half 2 dan is hij telefonisch weer bereikbaar. Wil toch even een check of alles nog goed klinkt.

Baal er wel ontzettend van misschien denk ik er te zwaar over maar je zou net zien dat er eindelijk een vriendin voor hem "onderweg" is en dat hij er nog even ervoor tussenuit piept...


Wat een zorgen. Ik zou de dierenarts alvast laten komen. Better safe than sorry...

boemel

Berichten: 8410
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:02

Ik denk niet dat je er te zwaar over denkt. Ik zou zelf mn paard inladen en foto's laten maken.

Tip op meer te laten drinken... 1 liter appelsap op 3 delen water proberen.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:15

Idd, iets door het water doen. Sommige paarden zijn gek op water met een beetje vanille-essence of koude kamillethee.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:20

Boemel ik gok dat je denkt aan zand? Ik lees net dat mijn dierenarts ook een mobiel röntgen apparaat heeft dus dat scheelt. Ik ben wel eerlijk hij is 28 jaar, ik ga geen operaties meer doen. Maar als ik hem erdoor kan krijgen met spuiten doe ik dat natuurlijk.

boemel

Berichten: 8410
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:24

joyce83 schreef:
Boemel ik gok dat je denkt aan zand? Ik lees net dat mijn dierenarts ook een mobiel röntgen apparaat heeft dus dat scheelt. Ik ben wel eerlijk hij is 28 jaar, ik ga geen operaties meer doen. Maar als ik hem erdoor kan krijgen met spuiten doe ik dat natuurlijk.


Ja, ik gok inderdaad op zand. Ken meerdere paarden met gelijkwaardige klachten en dat bleek zand te zijn.

Ik snap heel goed dat je geen operatie laat doen, dat gebeurd doorgaans met zand ook niet. Toch is het wel een vrij intensieve behandeling.

Veel sterkte, ben benieuwd wat de dierenarts zegt.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:25

Ja ik zou ook iets door zijn water doen. Iets wat lekker zoet maakt, even niet kijken naar wat gezond is, hij moet vooral drinken. Eet hij misschien appelmoes? Appelmoes maken en extra water erbij kappen, zodanig dat hij weer vocht binnen krijgt. Wat een stress toch, ik duim voor jullie!

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:30

Stom is gewoon dat andere mensen het niet zien, dan heb ik het over de niet paardenmensen. Wel als je aan geeft dat hij wat hangerig is, dan zien ze het wel. Het is gewoon wat aan het zeumeren voor mijn gevoel. Maar ben blij zo met paard aan huis hoe doen mensen het als paard ergens anders staat?

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:32

joyce83 schreef:
Stom is gewoon dat andere mensen het niet zien, dan heb ik het over de niet paardenmensen. Wel als je aan geeft dat hij wat hangerig is, dan zien ze het wel. Het is gewoon wat aan het zeumeren voor mijn gevoel. Maar ben blij zo met paard aan huis hoe doen mensen het als paard ergens anders staat?


Mijn paard heeft anderhalve week geleden ook zo'n koliek gehad. Op dat vlak: vertrouw op je gevoel als paardenmens, jij kent je paard het beste en voelt dat het niet klopt. Hier heeft de dierenarts twee x in twee dagen op de stoep gestaan, terwijl ik achteraf denk dat het de 2de x eigenlijk niet meer écht nodig was. Maar geruststelling is ook wat waard.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:38

Wel fijn dat jullie zo mee denken en mee leven. Dat is wel als je ze aan huis hebt staan dan heb je niet zoveel mensen om je heen als op een stalling :)