Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maike11
Berichten: 44
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:16

@Bianca Oh, dit zijn zulke mooie plaatjes en paarden! <3

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:16

Ik heb net eeen aanhanger weer weggebracht blij dat ik dat gratis in de buurt kan doen.

Ik heb een luxe probleem. Een oud klasgenootje bood een pony te koop aan, 12 jarige b pony, al sinds jaarling van hun, veel bixie gereden maar het meisje wordt te groot en heeft een andere pony. Heeft in verleden wel hoefbevangen gestaan (voordeel hier is arm hooi en af en toe wei, rest paddock en bak)
Ik ken de pony, heb hem al eens geschoren ( mega braaf) en zie hun vaker op fb voorbij komen met foto`s en filmpjes.
Ik heb alleen weinig grond, staan nu al een paard oude Grote D en shet
Kinderen eens voorzichtig gepolst en de shet mocht absoluut niet weg. Nu kan ik 4 houden en afwachten toto de merrie van 26 overlijd, dat kan over een week zijn dat kan over 5 jaar zijn, zij verbaasd mij altijd weer, momenteel doet ze het zelfs zo goed dat ik een weer een zadel gekocht heb na 7 jaar en ze stapritjes met mijn dochter maakt.

Haar lespony op een handelstal ( enige pony nog) heeft haar 2 keer smerig erf gebokt en ze is echt bang geworden ( pony is eigenlijk niet geschikt als beginnerspony concludeer ik daaruit, ook al is die 31 of 32) ze heeft nu 2 lessen bij ons thuis met de oude merrie aan een touwtje gereden en dat zou ik met een pony op maat voor haar ook willen doen, eerst weer vertrouwen en dan los rijden.

Maar wat doen...... de shet in bruikleen geven wat de kinderen een fijn idee vinden, toch verkopen en anders geen nieuwe pony of 4 op dit stuk ( weinig modder 800m2 bak, en grote paddock) Alles samen waar ze 24/ opstaan zal 1000 m2 zijn of iets meer en dan nog af en toe een beetje gras van de wei. of laten gaan, wachten tot de oude merrie er niet meer is en dan zoeken voor een pony. Of alle 4 en dn langzaam aan kijken voor een nieuw huisje voor de shet, misschien dat het verdriet en gemis minder is als ze een andere pony hebben

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:19

Hier haalt de loonwerker de mest 1 keer pj op, dat redden we net met de mesthoop. Gelukkig hebben we nu een minigraver en kunnen we de mesthoop aandrukken als het in zakt.

Daarnaast rijden we nu 1 a 2 x pj koeienmest uit over het land. Mogelijk dat de koeien daar weg gaan op termijn, dan moeten we een andere oplossing bedenken.

Hoe houden jullie onkruid in en om de wei in toom. Enkele ridderzuringen uitsteken dat lukt wel, maar die paardenbloemen en distels gaan zo hard.

Afgelopen jaar 1 stuk wei vol jkk, dus dat ligt nu braak (uitbreiding paddock voor 1 winter) en gaan we van het voorjaar weer inzaaien. Er zaten daar ook gigantisch veel muizenholen in, dus dat ontrekken kwam wel goed uit. Kon er niet meer veilig dieren weiden.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:26

@nimmy: aandrukken zou hier niet werken want de loonwerker komt met één 20 m3 bak en als die vol is laat ie de rest liggen of je moet weer hetzelfde bedrag neertellen voor de 2e bak. Mijn 12 m3 mestbak geeft een flinke volle 20 m3 laadbak omdat de boel dan weer 'uitgedrukt' wordt en in volume toeneemt.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 10:32

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb net eeen aanhanger weer weggebracht blij dat ik dat gratis in de buurt kan doen.

Ik heb een luxe probleem. Een oud klasgenootje bood een pony te koop aan, 12 jarige b pony, al sinds jaarling van hun, veel bixie gereden maar het meisje wordt te groot en heeft een andere pony. Heeft in verleden wel hoefbevangen gestaan (voordeel hier is arm hooi en af en toe wei, rest paddock en bak)
Ik ken de pony, heb hem al eens geschoren ( mega braaf) en zie hun vaker op fb voorbij komen met foto`s en filmpjes.
Ik heb alleen weinig grond, staan nu al een paard oude Grote D en shet
Kinderen eens voorzichtig gepolst en de shet mocht absoluut niet weg. Nu kan ik 4 houden en afwachten toto de merrie van 26 overlijd, dat kan over een week zijn dat kan over 5 jaar zijn, zij verbaasd mij altijd weer, momenteel doet ze het zelfs zo goed dat ik een weer een zadel gekocht heb na 7 jaar en ze stapritjes met mijn dochter maakt.

Haar lespony op een handelstal ( enige pony nog) heeft haar 2 keer smerig erf gebokt en ze is echt bang geworden ( pony is eigenlijk niet geschikt als beginnerspony concludeer ik daaruit, ook al is die 31 of 32) ze heeft nu 2 lessen bij ons thuis met de oude merrie aan een touwtje gereden en dat zou ik met een pony op maat voor haar ook willen doen, eerst weer vertrouwen en dan los rijden.

Maar wat doen...... de shet in bruikleen geven wat de kinderen een fijn idee vinden, toch verkopen en anders geen nieuwe pony of 4 op dit stuk ( weinig modder 800m2 bak, en grote paddock) Alles samen waar ze 24/ opstaan zal 1000 m2 zijn of iets meer en dan nog af en toe een beetje gras van de wei. of laten gaan, wachten tot de oude merrie er niet meer is en dan zoeken voor een pony. Of alle 4 en dn langzaam aan kijken voor een nieuw huisje voor de shet, misschien dat het verdriet en gemis minder is als ze een andere pony hebben


Lynn, als het een gouden pony is die je kids vertrouwen geeft. Dat zou ik doen. Evt. Een tijdje aankijken hoeveel aandacht de shet nog krijgt en dan verkopen.

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:34

DF: hier komt Top de mest ophalen. Is 20m3 gewoon zo'n bak achter de trekker? Die is hier denk ik net 3/4 vol per keer.

Heb jij je keerwanden van Bosch?
Over twee maanden worden er nieuwe stallen geplaatst, dan moeten we toch nog eens kritisch kijken naar de plaats van de mesthoop.

Hmm, lastig Lynn_Nikita. Kun je die pony niet tijdelijk in bruikleen nemen om te kijken of het klikt?

Mooie paarden heb je bianca!

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:40

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb net eeen aanhanger weer weggebracht blij dat ik dat gratis in de buurt kan doen.

Ik heb een luxe probleem. Een oud klasgenootje bood een pony te koop aan, 12 jarige b pony, al sinds jaarling van hun, veel bixie gereden maar het meisje wordt te groot en heeft een andere pony. Heeft in verleden wel hoefbevangen gestaan (voordeel hier is arm hooi en af en toe wei, rest paddock en bak)
Ik ken de pony, heb hem al eens geschoren ( mega braaf) en zie hun vaker op fb voorbij komen met foto`s en filmpjes.
Ik heb alleen weinig grond, staan nu al een paard oude Grote D en shet
Kinderen eens voorzichtig gepolst en de shet mocht absoluut niet weg. Nu kan ik 4 houden en afwachten toto de merrie van 26 overlijd, dat kan over een week zijn dat kan over 5 jaar zijn, zij verbaasd mij altijd weer, momenteel doet ze het zelfs zo goed dat ik een weer een zadel gekocht heb na 7 jaar en ze stapritjes met mijn dochter maakt.

Haar lespony op een handelstal ( enige pony nog) heeft haar 2 keer smerig erf gebokt en ze is echt bang geworden ( pony is eigenlijk niet geschikt als beginnerspony concludeer ik daaruit, ook al is die 31 of 32) ze heeft nu 2 lessen bij ons thuis met de oude merrie aan een touwtje gereden en dat zou ik met een pony op maat voor haar ook willen doen, eerst weer vertrouwen en dan los rijden.

Maar wat doen...... de shet in bruikleen geven wat de kinderen een fijn idee vinden, toch verkopen en anders geen nieuwe pony of 4 op dit stuk ( weinig modder 800m2 bak, en grote paddock) Alles samen waar ze 24/ opstaan zal 1000 m2 zijn of iets meer en dan nog af en toe een beetje gras van de wei. of laten gaan, wachten tot de oude merrie er niet meer is en dan zoeken voor een pony. Of alle 4 en dn langzaam aan kijken voor een nieuw huisje voor de shet, misschien dat het verdriet en gemis minder is als ze een andere pony hebben


Als de shet niet in de 'weg' staat b pony erbij en dan rustig opzoek naar een nieuw plekje voor de shet. Wellicht dan ook makkelijker voor de kids, zeker als je bewust een nieuw fijn huisje kan vinden/uitkiezen en niet mee hoeft te geven aan de eerste de beste geïnteresseerde.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:43

Niwla schreef:
DF: Heb jij je keerwanden van Bosch?
Even opgezocht; Dumont Beton.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:46

Dank DF.

Lyn-
Nikita, als de shet wel mag als uitleen dan zou ik verkopen en zeggen dar ze weg is voor uitleen. En na een tijdje dat de mensen zo blij zijn dat ze haar gekocht heebben.

Mijn loonwerker heeft een 10 kub bak. Een mestbak is gewoon makkelijker. Ik heb nu een mestcontainer staan, maar financieel is dat een stuk duurder dan een mestbak + loonwerker.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:47

Een betrouwbare kinderpony waar je zo veel van weet is ontzettend zeldzaam. Ik zou het denk ik doen.

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:50

Dank allemaal voor de reacties!
Onze mestbak is ongeveer 10m3
Heb nu twee offertes: €300 voor plaatselijke loonwerker
€215 voor mestafvoer bedrijf

Iemand nog tips voor mestafvoer regio Utrechtse Heuvelrug ?

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:50

Malenka schreef:
Een betrouwbare kinderpony waar je zo veel van weet is ontzettend zeldzaam. Ik zou het denk ik doen.

Dit inderdaad... In jouw situatie had ik het ook gedaan, maar misschien wel met proefperiode, om te kijken of het inderdaad wel écht gaat met z'n allen samen :j :D

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:52

Last dilemma Lynn Nikita, is het een optie de pony eerst in bruikleen te nemen? Dan kan je inderdaad kijken of het lukt met vier paarden op jouw stuk.

@Nimmy: aan mijn antwoord ga je weinig hebben maar ik probeer het toch :D hier omarmen we de biodiversiteit en groeit er heel erg veel in de wei, naast gras. Voor mijn paarden sowieso ook beter (ijslanders - neiging om snel vet te worden). Als er iets teveel zou willen uitbreiden, bv distels, dan kan je met maaien en afvoeren de plant uitputten. Misschien eten je paarden de distels ook graag? Paardenbloemen eten ze sowieso graag!

Bij ons hebben we wel het voordeel dat er al heel lang niet meer gemest of gesproeid is, we hebben nog veel 'oude weiland planten' en amper iets van brandnetel of distel. Zuring her en der een plantje sinds de paarden erop staan en die haal ik wel weg. Als je weiland bijna alleen maar de zogenaamde ruigtekruiden heeft, dan snap ik het wel, want dat woekert heel snel en ook qua biodiversiteit weinig waarde (hoewel er vlinders zijn die erg afhankelijk zijn van bv brandnetel dus een klein hoekje laten staan wordt altijd gewaardeerd <3 )

Ivm je JKK probleem: deze planten zaaien zichzelf enorm snel uit op braakliggende grond, dus een net ingezaaid terrein is helaas ideaal voor hen om zich weer te vestigen. Bij een dichte grasmat hebben ze veel minder kans om ertussen te geraken.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:55

Ik heb dit najaar JKK gestoken. Daar gaan we dit jaar vrolijk mee verder. Naast een fijne dichte grasmat krijgen.

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:57

Malenka schreef:
Een betrouwbare kinderpony waar je zo veel van weet is ontzettend zeldzaam. Ik zou het denk ik doen.


Dit!
Als jij hem niet wilt wil ik hem namelijk wel :D

Maar zonder dollen, ik snap je gevoel. Ik twijfel ook over de ruimte en een 4e erbij (kinderpony).
Misschien gewoon doen en op je gemakje een plekje zoeken voor de shet.
En wie weet is het wel heel gemoedelijk en rustig en gaat het prima!

@Natasja, dank voor het lieve aanbod!

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:28

Ik ben ook al even bezig met jkk uitsteken, hopelijk is het zo goed als onder controle tegen de tijd dat er paarden komen. En dit jaar ga ik ook alle gaten inzaaien met een kruiden mengsel in de hoop dat het dan nog sneller gaat.

Jkk zaad blijft schijnbaar nog jaren en jaren kiemkrachtig. Ik heb ook wel een periode Ivm tijd tekort alleen de bloemen eruit geknipt om te voorkomen dat ze zaad zouden zetten.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:36

Blij dat het uitmesten er weer op zit; vies koud miezertje.
Ik kan goed merken dat het nieuwe hooi veel grover is, ik heb meer mest en meer afval wat ze laten liggen. Precies de reden dat ik liever het wat fijnere spul heb.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:49

Wat betreft het omarmen van verschillende plantjes, tot op zekere hoogte echt geen problemen mee, maar bepaalde 'rommel' heb ik liever niet teveel in de wei. Daarin echt opzoek naar een fijne balans.

Dat de bermen hier vol met jkk staan helpt ook niet echt mee...

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:59

Bedankt allemaal, ben ook heel blij met mijn mannen. Het is maar een kleine opzet vergeleken met sommige hier maar wij zijn er erg blij mee en mijn zieke paard is ook al goed opgeknapt.

Voor mest hadden we hier gelukkig al 2 bakken bij het huis ook inderdaad van de L-elementen van beton. Met de loonwerker afgesproken dat we gaan composteren en het dan zelf uitrijden over het land. Het gaat zelfs nu al redelijk snel met composteren, alleen regelmatig (eens per maand) keren en aandrukken en daarna aantal maanden afdekken. Overigens zelf geen ervaring mee maar volgens de loonwerken moest dat kunnen.

Hier nog geen onkruid anders dan wat brandnetels. We hebben wel midden in de weide een stuk (15m2) met wildbloemen maar geen JKK zover ik kan zien. Naast ons ook alleen maar paardenweiden en bloemenvelden (kweker) dus ook daar geen JKK.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:49

hier al 2 zomers onkruid aan het uittrekken, de wei ziet er best wel goed uit, alleen rondom het huis is nog een zootje, maar daar groeit ook nog niks anders. achterin heb ik iets minder moeite gedaan, alleen zo nu en dan zaailingen van de eik uitgetrokken en eens in de zoveel tijd de bosmaaier eroverheen. Daar hebben we nu het grootste gedeelte van de heg & landschap plantjes gezet, ook om wat meer privacy te creeren gezien het raam en het terras van de buurman daar op de erfgrens zit.
We hebben nog een klein hoekje wat we eigenlijk opnieuw in hadden moeten zaaien, waar nu weer van dat brede koeiengras naar boven komt, zit nu te kijken om dat aan te vullen met een mengsel van bioron voor weiland waar al met name raaigras staat. Als ik dan toch aan het shoppen ben, vind ik het ook wel leuk om wat medicinale bloemen/kruidenmix erbij te bestellen voor langs de rand van de wei. iemand ervaring met de een of de ander?

zag ook een link naar een potstal voorbij komen van bioron, volgens mij heb ik daar toevallig net van de week een filmpje van gezien. Ik vind het concept wel interessant, maar hij laat het een meter de lucht in oppotten geloof ik, dat vind ik niet superhandig :+

lynn, geloof dat ik zo'n ponietje ook wel zou zien zitten, dat de shet weggaat wennen ze wel aan denk ik dan := maargoed, ik heb (nog) geen kinderen, dus misschien denk ik er te licht over :+

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:51

Grrr.. postnl heeft net mijn pakket hindernisspul over het hek gedonderd.

Staat het daar, in de regen..
Klacht al ingediend maar ik vind dit zo triest.. hoop maar dat Olafje hem niet uitpakt..

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:16

Waardeloos zeg ;(
Hier zetten ze het iig meestal wel gewoon naast de voordeur al 'vergeten' ze wel eens aan te bellen...

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:23

Ik heb ook het medicinale weide mengsel besteld gisteren, om het kale zand mee in te zaaien en hopelijk de wei doorzaaien.

Een meter? Jeetje, dat had ik niet gezien. Dan kan ik beter heb beton vloer meer laten storten in de schuilstal, dan kan ik beter gewoon gelijk beginnen met die bouwen haha.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:38

Ohhhhja, ik moet m'n kruidenmengsel ook nog steeds zaaien :') Als er nog iets uitkomt :=
Hier zojuist ook een pakketje ontvangen :):) Met de afvoergoten voor de poetsplaats :+: Maar heb het met deze pakketmeneer ook al genoeg aan de stok gehad.. _-:( Heb echt over het algemeen een hekel aan postmensen :')

Fleuribelle
Berichten: 773
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:41

Ik zit met een dilemma. Mijn Welsh A merrie is drachtig. Zij staat samen met haar dochter van bijna twee jaar samen in een box van 4 x 4. Naast haar staat mijn Friese merrie. De Welsh krijgt in April een veulen. Nu heb ik nog een stalletje waar ik de dochter in kan zetten. Het lijkt mij dat ze gescheiden moeten worden als moeders moet bevallen. Het stalletje is vlakbij de stal waar ze nu in staat, maar ze kan dan geen andere paarden zien. Zou dit kunnen.