Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:56

Fleuribelle schreef:
Ik zit met een dilemma. Mijn Welsh A merrie is drachtig. Zij staat samen met haar dochter van bijna twee jaar samen in een box van 4 x 4. Naast haar staat mijn Friese merrie. De Welsh krijgt in April een veulen. Nu heb ik nog een stalletje waar ik de dochter in kan zetten. Het lijkt mij dat ze gescheiden moeten worden als moeders moet bevallen. Het stalletje is vlakbij de stal waar ze nu in staat, maar ze kan dan geen andere paarden zien. Zou dit kunnen.

Dat ligt aan je paard lijkt me. Mijn ijsco én fjord willen eruit als de ander uit zicht is. Ijsco springt over de deur, fjord draait en rent zich suf. Bij hen zou ik dat niet hoeven bedenken ;)

Prairy, medicinaal kruidenmengsel? Als ex-grasveredelaar/graszaadbedrijf ben ik nieuwsgierig naar samenstelling etc? Kruiden en gras? Alleen kruiden? Soorten? Etc.
Te hopen dat ze jouw pakket niet in de regen op het erf plempen... >;)

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:05


Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:10

Prairy schreef:
Dit zijn alleen kruiden.

https://webwinkel.bio-ron.com/biologisc ... ngsel.html

Ik heb 5kg besteld, kan ik mooi dit jaar goed zaaien en volgend jaar nog dunnetjes toevoegen.

Gras staat hier al, ik wil meer (goede) kruiden.

Tof! Opgeslagen.

Wij hebben door het weidemengsel een mengsel van kamille, smalle weegbree, fenegriek en... nog iets ... gemengd. Meteen bij inzaai.
Die smalle weegbree is echt een hit hier, vinden ze héél lekker

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:14

Prairy schreef:
Ik heb ook het medicinale weide mengsel besteld gisteren, om het kale zand mee in te zaaien en hopelijk de wei doorzaaien.

Een meter? Jeetje, dat had ik niet gezien. Dan kan ik beter heb beton vloer meer laten storten in de schuilstal, dan kan ik beter gewoon gelijk beginnen met die bouwen haha.

hier:
https://youtu.be/_H7XKg3tTq4
ik haakte een beetje af toen hij zei dat ze omhoog moesten klimmen tot ze hun kop tegen de balken stoten :')
nou is het dak daar niet zo hoog, maar kan ook niet goed zien of de bodem verlaagd is of niet, die indruk heb ik nl. wel als ik dat hout aan de achterkant zie.

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:28

Prairy schreef:
Dit zijn alleen kruiden.

https://webwinkel.bio-ron.com/biologisc ... ngsel.html

Ik heb 5kg besteld, kan ik mooi dit jaar goed zaaien en volgend jaar nog dunnetjes toevoegen.

Gras staat hier al, ik wil meer (goede) kruiden.


Oh dit wil ik ook!! Wij gaan in het voorjaar alles opnieuw inzaaien, ook met bioron zaad. Wil ook heeel graag een kruidentuintje. Voelt altijd een beetje alsof je dan een heks bent met kruiden met medicinale krachten :P

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 15:43

Ik heb een aantal jaar terug heel veel los besteld. Dan kan ik per plant een passende plek uitzoeken. Ik wil graag dat ze volledig uitgroeien en in de wei komen ze met de paarden niet tot bloei. In bloei kunnen ze zichzelf uitzaaien

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:46

manolito10 schreef:
Prairy schreef:
Dit zijn alleen kruiden.

https://webwinkel.bio-ron.com/biologisc ... ngsel.html

Ik heb 5kg besteld, kan ik mooi dit jaar goed zaaien en volgend jaar nog dunnetjes toevoegen.

Gras staat hier al, ik wil meer (goede) kruiden.


Oh dit wil ik ook!! Wij gaan in het voorjaar alles opnieuw inzaaien, ook met bioron zaad. Wil ook heeel graag een kruidentuintje. Voelt altijd een beetje alsof je dan een heks bent met kruiden met medicinale krachten :P

Check eens een kruidenspiraal, dan wordt dat gevoel misschien nog sterker (en je tuin mooier :P)

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:22

Kamille en smalle weegbree geef ik hier veel aan de konijntjes :D Vinden ze héérlijk en is echt goed voor ze! :D

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:46

Ik wil ook weegbree langs het paardenpad... Ik was dus heel blij toen ik zag dat ze aan de overkant van de weg groeien. Dat komt onze kant wel op.

Over potstallen: oorspronkelijk zijn dat extra diepe stallen. Dus een soort bak met daarop de stal. De nieuwe biologische stadsboerderij hier heeft er ook een gebouwd voor de runderen. Het is enorm handig dat je stal ook gelijk de mesthoop is. Het levert prachtige mest voor het land op. Bovendien blijft de toplaag veel droger en is het warmer. Je moet alleen wel echt machinaal uitmesten.

In mijn dromen heb ik een paardenopfok/fokkerij waarin de schuilstal een potstal is. Met een plateau met voerrekken. En uiteraard uitloop een enorm equihabitat in. :Z Zo jammer dat het financieel niet realistisch is. Ik heb al vaak aan dat plan gewerkt.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:49

xXutopiaXx schreef:
Kamille en smalle weegbree geef ik hier veel aan de konijntjes :D Vinden ze héérlijk en is echt goed voor ze! :D

We hebben ook een populatie van 3 "vaste" konijnen in de wei. Misschien daarom :')

Ook een dagelijkse reiger en torenvalk op bezoek.
:+:

Zometeen bij de boerenbond strooivoer en vetbol houders halen

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:02

Kleine weegbree is ongeveer het enige wat nog over is van mijn kruidenmengsel wat ik eens als graszaad gekocht heb. Maar als het op de wei staat eten ze het niet. Als ik het af knip en los voer eten ze het wel, maar dan hebben ze ook de keus van gras niet meer :)

Peps kent de kunst niet om uit je handpalm te eten, dus net krijgen ze gesneden worteltjes en toen had ie in een onbewaakt moment toch ineens een vinger te pakken :D Ik schrok er zo van dat hij 3 mtr verder stond :D

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:03

Oppotten is uiteindelijk inderdaad veel droger en warmer ja! Bij de boer waar ik vroeger stond deden ze dat ook.. maar dat moest ik er dan zelf uitscheppen :') Daar had ik 't snel mee gezien _O-

Haha Akshay :P Ze zullen vast daar op af zijn gekomen ja :D :j En goed dat je het zegt, ik moet ook weer nieuwe vetbolletjes ophangen! :):)

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:05

Ik heb vroeger ook een verzorgpaardje gehad die de hele winter in een potstal stond. Op het laatst moest ie bukken ander stond ie met zijn kop tegen het plafond. En ergens ging er iets niet goed want het stonk en was een natte bende.
Dat was misschien voor mij een slecht voorbeeld, want ik heb daarna altijd iets tegen potstallen gehad.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:26

Dat is echt zonde DF. Ik ben bang dat daar zuinigheid de grootste factor in is geweest. En je moet uiteraard ook gewoon goed ventileren. Net als in alle andere stallen.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:35

Ik heb hem ook maar besteld voor door onze snack weitjes! Thanks voor de tip!

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:42

Yes, iedereen aan de plantjes, boompjes en bloemetjes :D *\o/*

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:01

Toen mijn pony’s nog op stal stonden op een pensionstal potte ik ook, met rapsodie. Stalgenoten klaagden altijd dat het bij hun niet lukte, maar dat was inderdaad altijd door zuinigheid.
Nadeel was het leegscheppen aan het eind van de winter, maar daar wachtte ik altijd mee tot ze 24/7 op de wei stonden, dan deed ik elke keer een paar kruiwagens.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:37

Manolito, onze plaats is behoorlijk opgehoogd ten opzichte van het weiland. Daar tussenin zit een behoorlijk stuk wat schuin afloopt ca.2m een soort van natuurlijke mestput. In de zomer rijden we de mestbult naar een andere onzichtbare plek op ons erf waar het allemaal composteert.
We gebruiken daarnaast kunstmest op ons land.

Dat fysieke merk ik ook wel, zeker met palen in de grond slaan en die zware hufter van een trekker niet te vergeten :+

Robijntjah, wij hebben een trekker en gebruiken een 'skjær' geen idee wat de Nederlandse benaming is :')

Afbeelding
Afbeelding

Akshay, wat is Olaf een leukerd! Hier was ook altijd iedereen bang voor de Bullmastiff, terwijl de Franse bulldog een grotere 'rotzak' was haha.

Ik ben blij dat wij hooi van eigen land hebben iedere zomer en dus ook genoeg voor elk jaar, iig voor 4 paarden die minimaal 8 maand volledig op hooi staan *\o/*

Prairy schreef:
https://www.bio-ron.com/producten/diere ... arten.html

Ik kwam vandaag dit tegen een in het kader van kostenbesparing, tijd en energie besparing en goede compost na een jaar leek me dit wel wat. Wat denken jullie hiervan?

Lijkt me handig, ik heb rubbermatten in de stal. Gebruik daarop van die houtpellets (voor in een pelletkachel) die maak je nat en dat wordt poeder. Het stoft haast niet en ligt stevig. Daaroverheen zaagsel of stro.

Biancaaa, mooie plek heb je voor je paarden!

Nimmy, hier wordt de boel gekeerd en opnieuw gezaaid als er teveel onkruid komt. Dat geldt alleen voor het deel dat we hooien. JKK hebben we hier gelukkig niet. Alleen zuring, rotspul maar niet giftig.

Wij gebruiken geen kruidenmengsel voor het land. Het is ecologisch gehouden totdat wij het kochten. Heel mooi mengsel van allerlei verschillende soorten gras, bloemen en kruiden. Een hoop timotei ook.

Iemand vroeg mij wat ik doe, ben mondhygiëniste en wij zijn een goedgekeurde zorgboerderije. Hopen daar binnenkort contracten voor binnen te krijgen :) Daarnaast hebben we 3 pensionpaarden, geef ik les en rij ik jonge paarden in. Oh en ik ben een cattery gestart.

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:39

xXutopiaXx schreef:
Malenka schreef:
Een betrouwbare kinderpony waar je zo veel van weet is ontzettend zeldzaam. Ik zou het denk ik doen.

Dit inderdaad... In jouw situatie had ik het ook gedaan, maar misschien wel met proefperiode, om te kijken of het inderdaad wel écht gaat met z'n allen samen :j :D




Ze had geen haast met de verkoop en desnoods kwamen wij eerst 10 keer rijden en testen of het echt wel klikte, daar voorzie ik geen gedoe mee, dat mag gewoon
Ook zou het gen probleem zijn als die nog langer daar zou staan en ik in de tussentijd de shet zou verkopen als wij daartoe besluiten

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:13

Wat geven jullie veel extra dingen, groente kruiden, nog nooit geprobeerd
Hier regent het ontzettend en ben ik eigenlijk aan het wachten op een droge 10 minuten zodat ik kan gaan voeren en dan huiswerk met dochter kan maken.
Manlief opperde de overburen eens te vragen aangezien hun jonge paard alleen staat en ik zag vannacht een fb advertentie van iemand die voor hun oude shet gezelschap zocht nu hun andere was overleden.
idee is voor nu in bruikleen geven een tzt als die weg zou moeten kijken of die terugkomt of evt alsnog verkocht wordt. Zou leuk zijn dat als de merrie ooit overlijd om hem weer terug te zetten hier

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:37

Klinkt alleen maar positief toch, Lynn_Nikita. Zou er ook voor gaan geloof ik.

Zoveel regen, iets wat ik verre van mis! Het is wel weer koud vandaag -18 :brr:

Is dat in Nederland nog toegestaan, een paard alleen houden? Hier niet en er is ook veel controle op. Je kunt een fikse boete krijgen en je krijgt een korte periode om een oplossing te vinden. Bij hercontrole en geen oplossing word je paard in beslag genomen.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:59

Volg dit topic al paar maanden omdat we gingen verhuizen met paard aan huis.
Mijn naam is Yvet en sinds november wonen wij in Noord Holland. We hadden al een haf van 10 en hebben er een tweede haf van 21 bij gekocht. En ze doen het supergoed samen.
We hebben een paddock aan gemaakt bij het schuurtje wat hier al stond. Was ook even wennen hoor.
Ik wilde gewoon non stop hooi geven alleen is gebleken dat de oude haf zo langzaam eet waardoor de andere sneller gaat eten. Resultaat was dat de ene afviel en de andere flink aan kwam :n dus nu krijgen ze 5x op een dag flinke bak hooi met draad tussen beide zodat het oudje alle tijd heeft om te eten...en dat werkt.

Haha je blijft puzzelen en tegen dingen aanlopen.


Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door dito op 28-01-21 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:02

Zaaien jullie dan een losse strook met die kruidenmengsels in de paardenwei of meng je dat gewoon met het graszaad en verspreid door heel je wei?
Moet ook weer inzaaien van het voorjaar tenslotte :D

Wat een ZEIKweer zeg, ik wilde wandelen met alle paarden maar ik zie er nu wel tegenop :=

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:05

wendely schreef:
Is dat in Nederland nog toegestaan, een paard alleen houden? Hier niet en er is ook veel controle op. Je kunt een fikse boete krijgen en je krijgt een korte periode om een oplossing te vinden. Bij hercontrole en geen oplossing word je paard in beslag genomen.

Dat is behoorlijk streng, maar op zich wel een goede maatregel, al zal het mensen ook wel doen besluiten om hun einige paard dan af te voeren (of in de verkoop of nar de slacht).

Nu al flink regen en volgens KNMI gaat het vandaag ook niet ophouden.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:09

Karin_deB schreef:
Zaaien jullie dan een losse strook met die kruidenmengsels in de paardenwei of meng je dat gewoon met het graszaad en verspreid door heel je wei?
Moet ook weer inzaaien van het voorjaar tenslotte :D

Wat een ZEIKweer zeg, ik wilde wandelen met alle paarden maar ik zie er nu wel tegenop :=

De weegbree/kamille/fenegriek/... heb ik gemengd door het graszaad.
Let wel, dan kun he dus niet meer vollevelds spuiten tegen onkruid!

Als aanvulling wil ik nog een strook erlangs doen waar de paarden dan ook niet zomaar op kunnen, zodat alles mooi groot kan groeien en bloeien (En zaaien).
Zeikweer indeed... :(