Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 15:37

Gelukkig is dat met een Engels zadel makkelijker op te lossen dan met een westernzadel :)

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:12

En zeker met een wintec haha. Ze zei al, denk dit jaar nog 1 breder.

Heb er nu 3 gereden vandaag. Ben benieuwd wat mijn heup daar morgen van gaat vinden.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:06

Waarschijnlijk gaat ie protesteren...

Wel handig dat Wintec systeem.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:57

Ik had ook een Wintec dressuurzadel. Zat best oke. Verschillende bomen erbij, dus lekker handig.
Maar, de zadelmaker vond m helaas niet goed liggen op mn paard.
Toen zijn we tot de bijzondere keuze van een Freemax westernzadel gekomen :D

Ik ben thuis de enige die dressuur rijdt. Mijn Sella ligt goed op beide Friezen.
Mijn vriend rijdt meer recreatief, dus vandaar de keuze. Ben er vorige week mee op bosrit gegaan. Das wel zitten op een heerlijk zeteltje zeg :o

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 20:10

De freemax is inderdaad heel erg fijn. Ik heb er ook een gehad voor Nilay.

Maar mijn meest prettige zadel ooit was een Gaston Mercier Dune.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 20:58

Voor later voor Aurelia weet ik nog niet wat ik wil, eerst maar eens uit laten groeien. Voor Mo heb ik een macrider, het enige zadel wat kort genoeg was :')

Vroeger zwoor ik bij kentaur. Ik vind het steeds lastiger worden wel.

MarloesHJ

Berichten: 2464
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 21:07

Ik heb een Schumacher en een Prydi. Voordat ik mijn Prydi had was mijn Schumacher echt favoriet, lekker zacht vergeleken met eerdere zadels. Sinds ik mijn Prydi heb is dat echt de favoriet. Heerlijk zadel.

Hier uitslag van de MRI van mijn inmiddels zeer vervelende enkel. Conclusie: Ik moet hem immobiliseren en vanuit daar stabiliteitstraining gaan doen... Ben benieuwd. Vrijdag start het traject. Het is nu 10,5 maanden geleden gebeurd, zou zo langzamerhand wel eens weer mijn paarden willen kunnen rijden. Mijn grote is al die tijd al niet meer opgezadeld geweest. Straks is ie het vergeten :+ (dat zal wel niet, maar goed...)

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 21:21

MarloesHJ schreef:
Ik heb een Schumacher en een Prydi. Voordat ik mijn Prydi had was mijn Schumacher echt favoriet, lekker zacht vergeleken met eerdere zadels. Sinds ik mijn Prydi heb is dat echt de favoriet. Heerlijk zadel.

Hier uitslag van de MRI van mijn inmiddels zeer vervelende enkel. Conclusie: Ik moet hem immobiliseren en vanuit daar stabiliteitstraining gaan doen... Ben benieuwd. Vrijdag start het traject. Het is nu 10,5 maanden geleden gebeurd, zou zo langzamerhand wel eens weer mijn paarden willen kunnen rijden. Mijn grote is al die tijd al niet meer opgezadeld geweest. Straks is ie het vergeten :+ (dat zal wel niet, maar goed...)


Schumacher ken ik wel. Ook fijn.
Vervelend van je enkel! Beterschap.

Geen zorgen over je enkel. Mijn merrie was als 5 jarige net B klaar, toen ze ivm peesblessure 1.5 jaar op rust ging.

Na die tijd was t opstappen en wegrijden en was ze makkelijker en fijner dan daarvoor :D

MarloesHJ

Berichten: 2464
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 22:01

boemel schreef:
MarloesHJ schreef:
Ik heb een Schumacher en een Prydi. Voordat ik mijn Prydi had was mijn Schumacher echt favoriet, lekker zacht vergeleken met eerdere zadels. Sinds ik mijn Prydi heb is dat echt de favoriet. Heerlijk zadel.

Hier uitslag van de MRI van mijn inmiddels zeer vervelende enkel. Conclusie: Ik moet hem immobiliseren en vanuit daar stabiliteitstraining gaan doen... Ben benieuwd. Vrijdag start het traject. Het is nu 10,5 maanden geleden gebeurd, zou zo langzamerhand wel eens weer mijn paarden willen kunnen rijden. Mijn grote is al die tijd al niet meer opgezadeld geweest. Straks is ie het vergeten :+ (dat zal wel niet, maar goed...)


Schumacher ken ik wel. Ook fijn.
Vervelend van je enkel! Beterschap.

Geen zorgen over je enkel. Mijn merrie was als 5 jarige net B klaar, toen ze ivm peesblessure 1.5 jaar op rust ging.

Na die tijd was t opstappen en wegrijden en was ze makkelijker en fijner dan daarvoor :D


Mijn Schumacher is wel een bijzondere, het zadel is teruggesneden onder de zweetbladen, is een of ander speciaal type en Schumacher was het enige zadel wat dat toendertijd had. Zadel was duurder dan het paard (maar goed ik heb paardlief in een economisch mindere tijd gekocht, toen waren de paarden goedkoper dan nu...) Maar na zadelpoging zoveel was ik er ook wel klaar mee.

Ik denk ook niet dat ze het echt vergeten zijn het rijden, maar je merkt wel dat ze zo nu en dan wat meer zouden willen doen. Ik heb mijn IJslander nog 1x gereden, toen kwam ik er achter dat ik geen gewicht in het enkelgewricht kan verdragen bij het lichtrijden o.a. Het was inderdaad zo wegrijden met hem maar hij was toen al veel conditie verloren en we zijn nu al een paar maanden verder dan toen. Mijn aantal ritjes voor 2021 staat dus op 1 :P
Het irritantste is vooral dat ik niet weet wanneer ik het weer kan oppakken... Maar ik houd hoop Boemel, de grote mag wel wat fijner worden.

rover_
Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 07:35

Waardeloos Marloes, hopelijk helpt de therapie.

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 07:40

Marloes, wat een langzaam en langdurend gedoe zo. Hoe was dat ook alweer gekomen?

Wintec vind ik in onderhoud fijn maar de pasvorm heb ik nog nooit goed gekregen op mijn paarden. Nu een euroriding diamant wijde boom
Massimo en Marjoman zijn de verkoop ingegaan, 1 werd niet meer gebruikt ivm pensioen en de ander was te smal.
De pony heeft een tekna, vergelijkbaar met wintec


Stormt het bij jullie ook zo?
Ik wilde met de trailer naar werk maar dat stel ik maar een dag uit. Ook ben ik benieuwd hoeveel bladeren en takken nu weer in de rijbak liggen. Dinsdag heb ik nog een uur alles schoongeblazen met de bladblazer.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 08:33

Ik heb een Bates gehad. Lag niet goed qua boomvorm.
Later tijdelijk een Wintec gehad voor mn andere paard. (6 weken).
Kon de zadelmaker voor mijn paard ook niks mee.
Jammer, want ik vind het best fijne zadels.

Ja, t stormt hier behoorlijk.
We hebben dit jaar al 2x stormschade gehad, dus ik hoop dat we nu overgeslagen worden :D
Ik hoop dat alle blaadjes van de boom waaien, zodat ik van het weekend maar 1x hoef blad te blazen. Er ligt een enorme Beukenlaan naast ons perceel en alles waait deze kant op |(

Echt vervelend Marloes!
Ik neem aan dat je al goede stijgbeugels hebt?
Anders zou je daar eens naar kunnen kijken. Jin Stirrup of iets dergelijks.

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 08:57

Bier ook veel wind en blad…… Ik heb al 2 keer blad geblazen afgelopen week.
Hier ook een wintec, met het nieuwe hartsysteem en cair zijn ze redelijk goed passend te krijgen. Maar zodra Fiesta een jaar of 5 is komt er een ander goed aangemeten zadel. Maar dam is de vraag bij wie, ook dat is tegenwoordig een grote zoektocht.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:05

Belker schreef:
Bier ook veel wind en blad…… Ik heb al 2 keer blad geblazen afgelopen week.
Hier ook een wintec, met het nieuwe hartsysteem en cair zijn ze redelijk goed passend te krijgen. Maar zodra Fiesta een jaar of 5 is komt er een ander goed aangemeten zadel. Maar dam is de vraag bij wie, ook dat is tegenwoordig een grote zoektocht.


Nou inderdaad! Ben al zo vaak de mist in gegaan met zogenaamd goede zadelfitters. Dat heeft echt veel geld gekost.
Tot nu toe alleen blij met Sella.
Paarden lopen er fijn onder, boom verstelbaar, fijne kwaliteit en ik ben eindelijk klachtenvrij.


Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:09

Dat is een mooi zadel.
Ik heb nu 2 massimo's.
Bij Ryan van alles geprobeerd, maar deze lag toch het beste.
Wintec wide paste niet. Thorrowgood te smal, Barefoot vond ik zelf te breed. Trekker vond ik niet fijn zitten. Deuber boomloos was wel een erg fijn zadel, maar besefte toen toch dat ik liever veelzijdig had, dus die ook verkocht.

Bij Abby paste Massimo ook dus sneller klaar daar :)

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:16

Massimo lijkt me ook echt fijn zitten!

Heb deze Afbeelding
Ik vind m voor buitenritten wel heel fijn.
Keuze van mn vriend, die komt hier goed met zn lange benen in weg. Hij kan juist niet zitten op mn Sella. Ruzie met kniewrong.

Ik had een Wintec en Bates met Cair. Maar, de boomvorm past gewoon niet bij mijn paarden.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:27

@boemel: mooi met dat bruine randje.

Voor mijn Western-overstap had ik een Hubertus dressuurzadel in cognackleur. Was ook een heel fijn zadel.

@marloes: die enkel vraagt wel tijd, maar hopelijk gaat het uiteindelijk weer helemaal goed komen.

Ik heb het vannacht wel íets horen waaien, maar niet de storm die huisgenoot gehood heeft. Toen ik de gordijnen open deed zag wil wel dat mijn herfst'setje' er wat triest bij lag

Afbeelding

MarloesHJ

Berichten: 2464
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:46

DF enkel zal denk ik nooit meer helemaal goed komen. Maar beter hopelijk wel.
LN door een val, maar geen idee hoe het letsel ontstaan is.
Boemel ik heb wel speciale stijgbeugels maar ik heb ik het gewone zonder paarden al veel last dus de stijgbeugels zijn meer een druppel op de hete plaat.

Het is wel weer goed aan het spoken nu buiten, vanochtend was het ook nog pikkedonker met buitenzetten en mijn IJslander wilt alleen met zijn kont in de wind staan dus dat was interessant de weg oversteken.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:52

Echt vervelend van je enkel.

Wellicht kan je op een gegeven moment met een speciale enkelband wat meer te paard.
Mijn vriend gebruikte een tijdje die van Back on Track.

En ik heb wel eens gelezen dat lichtrijden niet per definitie altijd beter is voor je paard.
Is doorzitten wel te doen voor je enkel?

1 van mn merries is bij lichtrijden net zo'n manegepaard. Krijg haar dan niet fijn nageeflijk.
Ik stap meestal langer en ga dan direct doorzitten. Lichtrijden doe ik dan pas als zij lekker loslaat. Omgekeerde volgorde dus.

Sterkte ermee iig!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:57

Mijne is nog lang niet uitgegroeid met 5 nu. Dus ik wacht nog een jaar of 3 met een 'echt' zadel en hoop eigenlijk dat mijn macrider dan nog steeds op beiden past :+

Hier ook storm, onze moestuin is weggewaaid en er ligt een tak in de bak.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:59

Ik zag net een grote tak in de wei liggen.
Straks ff naar de paddock slepen. Hebben de dames wat te doen.
Of zouden ze niet van beuk houden,?

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:25

Neetoch, veel sterkte met het verlies :(:)

Wij hebben gisteren de mindere paddock heel diep losgetrokken om de onderlaag weer doorlatend te maken en het werkt! Hij is na alle regen nog droog. :D Zo begonnen we ook met deze paddock, maar de laatste jaren was het net een zwembad. Dit moeten we vaker doen.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:29

_Lorette_ schreef:
Neetoch, veel sterkte met het verlies :(:)

Wij hebben gisteren de mindere paddock heel diep losgetrokken om de onderlaag weer doorlatend te maken en het werkt! Hij is na alle regen nog droog. :D Zo begonnen we ook met deze paddock, maar de laatste jaren was het net een zwembad. Dit moeten we vaker doen.


Klinkt goed. Wodt t niet mul?

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:32

Daar was ik bang voor, maar ik kon er nog probleemloos doorheen rijden met een volle kruiwagen op lekvrije banden. :D
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 21-10-21 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:32

Hier werkt dat ook, diep doortrekken om de vastgelopen onderlaag weer los te krijgen.

Van de zomer hadden we ineens ook na een beetje pittige bui dat het nat was, terwijl onze bak dat normaal gesproken aan kan.
Cultivator erdoor en het gaat weer goed.
Nu staat er ook geen plasje in.
En komen ze er na een stortbui wel in zijn ze weer snel weg.

Mul word het hier dan niet.