Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:38

Hier zitten ook wolven, maar we hopen maar dat ze genoeg op de hei kunnen vangen...

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:49

Hier ook. Ben er niet gerust op. Heb al geïnformeerd naar het wolfproof maken van de omheining. Niet simpel.

Weer aan het tekenen geslagen om onze paddock nog meer te verrijken. Ik wil er graag een longeercirkel met begroeiing bij.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:54

Wolfproof maken wil ik niet eens aan beginnen; hekken met vol stroom er op van 2 mtr hoog. Want dat l*llige schapennet van 1,20 wat ze 'wolfproof' noemen daar lachen ze om.

manzano

Berichten: 23972
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:58

Hier ook wolven. Ze staan bij mij 's nachts niet in de wei. Dat scheelt. In de avond in de uitloop paddock en nu tijdelijk 's nachts helemaal op stal.
Voor overdag maak ik me geen zorgen.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:03

Ik ook niet, wat dat betreft is de redelijk drukke weg eens een voordeel.

Ik heb nog een shet-voordeel gevonden: je kunt je dekens op stal drogen (hoog ophangen) terwijl shet er gewoon in kan :D

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:04

Ik heb hier 160 hoog
Maar wil ik dat wolfproof maken moet ik stroomdraad bovenlangs, maar ook onderlangs.
Waar je dan elke week met de bosmaaier langs moet gaan.

En vervolgens zie je filmpjes waar ze zonder iets aan te raken over die hoogte gaan...dus ja...

Ik heb ze 's nachts binnen. Hoop nog altijd dat Abby over haar pollen allergie groeit en ze weer 24/7 buiten kunnen. Maar aan de andere kant, in de nacht op stal is zo gek nog niet ...

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:21

Met dit weer vind ik op stal ook niet zo erg, maar als het lekker droog weer is heb ik ze liever buiten. Jasmijn heeft wel de ruimte, maar voor Boon is een 3x3 stal toch eigenlijk wel te klein.

Belker

Berichten: 15338
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:04

Hier dag en nacht buiten, maar de wolven zitten meer bij het wild dan aan de rand bij industrie.

Grappig Nelle, dat wil ik ook. Ik heb nu haagbeuk/beukhaag besteld om een deel van de ronding mee te maken.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:44

Bliksem staat te zweten op stal. Zeiknat wordt ie.
Zit ook al behoorlijk in de vacht.

Ben nu met de kinders aan het zwemmen. Voel me net een walvis :’)
Maar ze hebben lol, daar gaat het om.
Blikkie en Nick staan in de binnenbak.
Durf ze zonder stroom niet in het donker in de wei te laten.
Heb vandaag al even vluchtig gekeken hoe ik de draad ga maken in de paddock.
Denk tijdelijk met die roze handgrepen. En desnoods met een ijzerdraadje erbij ;) ;)

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 21:43

Ik wil toch proberen de omheining zo wolfwerend mogelijk te maken. Dan heb ik het in elk geval geprobeerd.. Ik heb inloopstallen met paddockhekken. Daar kunnen wolven overheen en onderdoor dus op stal zetten werkt niet :+ Als er roedels komen zal ik nieuwe (grotere) stallen moeten bouwen. Op bij12.nl doen ze alsof 120cm hoog genoeg zou zijn en je vooral moet proberen dat ze er niet onderdoor kunnen kruipen. Maar ze springen dus over 160? Dan wordt het wel lastig met 2 hectare. Ik zie idd op tegen het vele maaien om die onderste draad vrij te houden. |(

Chasey wat een eng verhaal! Ik woon aan een drukke weg, als ze uitbreken is dat heel gevaarlijk. Dus ik hoop maar dat dat nooit gebeurd. Wolf was vorige week hier in het dorp gezien (en schapen doodgebeten) en ik had net die avond mijn paarden in paniek. Vond het wel erg toevallig, die nacht slecht geslapen :( Nu alles weer rustig gelukkig.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 21:59

Ja dat was ook wel schrikken. We woonden toen ook nog aan een hele drukke weg!
Gelukkig was het de nacht van zaterdag op zondag en dus rustig.
Buren hebben meegeholpen Nick van straat te halen! Bliksem stond nog in de wei.
We waren hem eerst kwijt, hij liep over de autoweg.

Maar James en Bliksem zijn ook wel eens uitgebroken... waarom weet ik niet. Maar die stonden 5 km verderop in de stad bij de snackbar...
we werden midden in de nacht wakker gemaakt door politie :’)
Gelukkig wonen we nu in the middle of nowhere. Geen drukke wegen in de buurt.

Karin_deB

Berichten: 8267
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 22:38

@Chasey, heb je poortgrepen met rechte haken of die ronde zeg maar?
Misschien dat hij die er niet uit krijgt?

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:54

Chasey schreef:
Ja dat was ook wel schrikken. We woonden toen ook nog aan een hele drukke weg!
Gelukkig was het de nacht van zaterdag op zondag en dus rustig.
Buren hebben meegeholpen Nick van straat te halen! Bliksem stond nog in de wei.
We waren hem eerst kwijt, hij liep over de autoweg.

Maar James en Bliksem zijn ook wel eens uitgebroken... waarom weet ik niet. Maar die stonden 5 km verderop in de stad bij de snackbar...
we werden midden in de nacht wakker gemaakt door politie :’)
Gelukkig wonen we nu in the middle of nowhere. Geen drukke wegen in de buurt.


Hier ook zo'n grappenmaker die alles open krijgt. We hebben zelfs eens de krant gehaald met een spectaculaire ontsnappingspoging die op de weide van Rock Werchter geëindigd is met de politie achter hem aan :')

Enige wat mijn bonte écht binnen houdt is een houten omheining (laag genoeg ook zodat hij er niet onderdoor kan) en zo'n zwaar ijzeren hek met fietsslot errond... al het andere kan hij open wriemelen. Ik ken je miserie :D


Hier even een drukke periode dus lees enkel mee. Maar zag dat er nog nieuwe poesjes, een hondje en een paard bijgekomen waren. Veel plezier allemaal met de nieuwe aanwinsten!


Ivm wolfwerende omheiningen: voor de mensen van België, neem zeker is vrijblijvend contact op met Wolf fencing team Belgium. Dit zijn vrijwilligers die je graag van advies dienen om de omheining aan te passen. En als je in een bepaalde regio zit (waar de wolf al zit) dan komen ze ook helpen de omheining aan te passen. Zijn echt hele betrokken mensen! https://www.facebook.com/WolfFencingTeamBelgium

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 10:11

Het was vannacht al aardig koud en nu is het nog flink mistig; ik kan nauwelijks de bosrand zien.

boemel

Berichten: 8455
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 10:20

Ehum ... ik heb juist geen ontsnappers.
Mijn vriend heeft afgelopen weekend de paddock open laten staan.

Open verbinding naar de weg.
De paarden hebben zo'n 12 uur in de paddock gestaan. En ze zijn gewoon keurig in de paddock gebleven.
Mijn hart stond even stil ... en toen heb ik ze beide een dikke knuffel gegeven.

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 10:23

@boemel: wat een engeltjes!

boemel

Berichten: 8455
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 10:30

Solleke_Noah schreef:
@boemel: wat een engeltjes!


Nou dat! Zo groot is de paddock niet. En ze hebben er ook bij daglicht in gestaan. Kan me bijna niet voorstellen dat ze t niet gezien hebben :o

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 10:43

ooh, wat een lieverds.

Ik heb hier geen ontsnappers, maar als ik het open zou laten :D

Mijn schimmelte was wel een ontsnapper.
Draad waar de spanning laag of er af was ging hij er onder door. En anders sprong hij er wel over.
Daarom hier de buiten heining ook met hekwerk van 160.

joyce83

Berichten: 5225
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 10:53

iemand zin om met mij mee te kijken? Ik moet nog een paar offertes krijgen van kunststof stallen maar heb er nu twee van houten stallen. Er zit 1000 euro verschil in. Van 1 bedrijf hebben we de stal nu 12 jaar naar tevredenheid staan, hout is ook nog in orde en binnenkant ook. De ander ben ik onbekend mee, op bokt wel goede referenties gelezen.

gaat om select-stallenbouw.nl en om horsestables.nl Ik ben benieuwd of jullie hetzelfde zien als wat ik zie qua verschillen op het oog. We krijgen dan een afsluitbare deur en een dubbele openslaande deur.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 10:54

Met dat kleine verschil in prijs zou ik altijd voor kunststof gaan. Hout mag dan een mooiere uitstraling hebben, maar 'geen' onderhoud spreekt mij persoonlijk meer aan.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 10:56

idd ze vreten er niet aan, je hoeft niet te schilderen. Heb je veel langer wat aan.

joyce83

Berichten: 5225
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 10:57

DubbelFun schreef:
Met dat kleine verschil in prijs zou ik altijd voor kunststof gaan. Hout mag dan een mooiere uitstraling hebben, maar 'geen' onderhoud spreekt mij persoonlijk meer aan.


deze twee zijn beide hout, maar denk idd als iemand met een kunststof stal 1000 euro hierboven zit dat we voor kunststof gaan. Maar ben er bang voor dat ze royaal erboven zitten.

mmm dat vreten is ook al zoiets.... Monty doet dat niet, logeershetje heeft een hap uit de zijkant genomen en wat Guusje doet weet ik eigenlijk niet die staat nu in een stenen stal....


edit:
ow besef net dat het voor paard niet uit maakt.... Die komt in de houten stal die we nu hebben. Dat wat erbij komt is voor hooiopslag en zadelkamer. Houten stal heeft bijtrand bij de deur.
Laatst bijgewerkt door joyce83 op 03-11-21 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 10:57

Onze schuilstal heeft een voorwand van kunststof op de noordkant. Staat daarmee altijd in de regen en de wind maar is na 6 jaar nog als nieuw. Ja wat groen uitgeslagen, dat moeten we redelijk vaak af doen omdat er geen zon op komt. Maar dat is dus geen probleem met kunststof.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:04

Hier geen stallen, alleen schuilstallen en onze houten staat pas net dus weinig advies uit te brengen hier.

Ook geen ontsnappers tenzij er iets heel spannends gebeurd zoals een nieuw paard of storm :+

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:32

Ik heb dus een stal van betonpanelen met steenmotief. Geen binnenafwerking.
Heeft járen mooi staan al gingen sommige voegen tussen de panelen al vrij snel brokkelen door de beweging. Ipv cement had ik die zelf gedicht met rekbare kit.
Nu is de stal echt wel 'oud' en wat luchtiger geworden :) maar ze doen het er maar mee.

Paar jaar geleden een offerte laten maken voor een nieuwe kunststofvariant die ook wel grotere boxen had met meer m3 hooiopslagruimte en die zou toentertijd iets van 20k moeten kosten. Dat had ik er echt niet voor over.