Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:44

Wow ik vind deze wel heel mooi Niwla!

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:02

Niwla schreef:
Ik heb een tijdje mijn bak uitgeleend aan de buurvrouw, zij mestte dan zelf van tevoren uit. Ze hoefde niet over het erf, maar ik gebruik mijn bak ook als paddock en als ik dan een dag niet had uitgemest vond ik het toch vervelend voor haar als zij 1,5 kruiwagen eruit stond te scheppen.

Haha, handig dat je vriend dat nu weet boemel. Daarom mest ik trouwens uit met een mestboy en een klein harkje, dat werkt voor mij het fijnst.

Ik las nog iets over kunststof stallen versus hout. Wij hebben hout, maar bij ons scheelde het veel meer dan € 1.000,00. Ze staan nu sinds april en je ziet binnen al best wat gebruikerssporen.
Als het zo weinig scheelde was ik voor kunststof gegaan.


[ [url=m/dyCdS3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik gok dat deze stal bij horsestables uit komt? de 1000 euro verschil zit nu in beide houten stallen. Verschil op oog is namelijk dat de goedkopere zo uit ziet als die jij hebt, dus planken verticaal en wat dunner. En de stal die wij nu hebben heeft ze horizontaal en bredere planken.

Let niet op de rommel maar was aan het rommelen bij de stal. Deze hebben we nu 12 jaar staan.

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88827
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:32

Het verschil kán in de houtsoort zitten (vuren versus douglas), maar ook de maat van de planken kan uit maken. Dikke brede planken zijn duurder dan smallere dunnere planken. En de manier van zagen maakt veel verschil in de prijs en werking van het hout.

Als de planken 'koud' tegen elkaar gezet zijn kunnen ze allebei kieren/kromtrekken, maar vallen ze over elkaar heen (altijd horizontaal) kunnen ze eenzijdig ingefreesd zijn (extra bewerking = duurder).

Ook in houten stallen kan dus veel het prijsverschil maken en de ene firma betaal je misschien ook wat meer voor de goede naam.

Niwla

Berichten: 4120
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:36

Klopt inderdaad joyce. Ik ben verder wel tevreden hoor, zeker voor dat geld. Het is Douglas dus ze moeten nog wel even mee kunnen, maar mijn paard is een lomperd en staat zo met zijn 500 kg tegen die houten tussenwand aan te schuren. Knappe wand die daarvan super netjes blijft. :D

Qua kieren heb ik nog niets gezien gelukkig.

Edit: voordeel van hout is wel dat het eenvoudig te repareren is. Mijn ruin is twee weken geleden vól door het bovendeurtje heen gelopen maar dat was zo gerepareerd.

DubbelFun

Berichten: 88827
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:43

Douglas is een 'hardere' houtsoort en kan zonder onderhoud (vergrijsd dan wel) lang mee gaan, maar als ik naar mijn caviaschuurtje kijk die nu 8.5 jaar staat dan is die toch wel aardig 'op'... (planken krom en kieren etc). Nu waren dit wel schaaldelen en niet de beste kwaliteit :) (het hout onder de schors is altijd zwakker dan dieper in de boom).

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:48

mmm ik kan de houtsoort niet vinden bij select wel dat het geimpregneerd hout is en binnenwanden bekleed met multiplex.

DubbelFun

Berichten: 88827
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:59

Dat moeten ze je per telefoon of mail wel kunnen vertellen en 'geïmpregneerd' is ook een wijds begrip :)
Gewoon fabrieksmatig een kwast er over halen (onderdompelen in een bad) is ook impregneren :)
Maar wil je echt langdurig effect hebben van het gebruikte middel dan moet het 'onder druk' behandeld zijn. Dus eerst in een luchtkamer de lucht uit het hout trekken (vacuum zuigen) en dan de impregneer er in spuiten. Door de onderdruk in het hout trekt de impregneer dan dieper in het hout en heeft dus langer effect.

Kost ook meer qua tijd en investering, dus duurder in aanschaf.

monsera
Berichten: 3080
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:06

Grappig dat een aantal mensen er wel aan denken om een pensioen paard te willen. Je hebt inderdaad wel gelijk over dat je meer privacy maar je kan er ook heel veel werk van hebben.

Nu met mijn eigen pony ben ik er wel van terug gekomen. 4 keer per dag een emmer geweekt voer klaar maken en geven en na die tijd weer los laten. Ik doe het met liefde voor hem maar om dat nou een ander te gaan doen. Nee liever niet.

DubbelFun

Berichten: 88827
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:18

Als je er al eentje hebt kan een 2e er ook nog wel bij :) maar je zult altijd zien dat die ander net iets andere behoeften heeft óf er valt er ineens weer eentje weg...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:25

Of de behoeftige moet flink kleiner zijn dan de andere(n). Mijn merrie is de kleinste en kan onder een draadje door waar de anderen stroom van krijgen. Merrie krijgt dus eigen hooi, drie keer per dag geweekt voer en indien nodig nog gehakseld ruwvoer. Ze heeft ook haar eigen schuilstal (met vlas en zaagsel) en een eigen waterbak. Ze kan gewoon onder de draad door en met de anderen mee in de paddock en op de track. In de zomer als de anderen een lange route via de track moeten lopen naar de wei krijgt de merrie ook een hoog draadje om de lange route af te kunnen snijden. Vaak scharrelt ze gewoon met de anderen mee over de track, maar als ze haar bakje geweekt voer krijgt, gebruikt ze de korte route. Als de anderen al een flink eind op de lange route zijn en zij is nog niet begonnen met de route pakt ze ook vaak de kortere.

monsera
Berichten: 3080
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:15

Ja dat klopt heb er nu ook eentje bij staan die in het ritme mee gaat. Beide 30 + maar ik zou er anders niet weer aan beginnen.

Dat met zo’n kleintje is wel handig. Kun je het klaar zetten en ben je niet extra gebonden aan huis en tijden.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:13

Ik heb niet echt bij gelezen, maar heb een vraag.
Bliksem zweet ontzettend! Zo warm is het toch niet?
Hebben meer paarden er last van?
Zelfs m’n moeder zei vandaag dat het niet goed was hoe nat ie was.
Scheren? Of? Hij heeft wel een behoorlijk vacht al, maar herken het totaal niet van voorgaande jaren.
Hij is totaal niet loom of sloom. Gewoon vrolijk, maar wel een beetje hyper.
Overgang van hooi naar gras te groot?
Niet angstig, wel een beetje baldadig.
Zal ie zich gewoon te druk maken?
Of maak ik me nu te druk? :’)
Zal morgen bij daglicht even een foto maken als ik er aan denk.

belle_boef

Berichten: 10759
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 21:24

Hier stond er vandaag ook een lekker zonnetje.
En als hij echt al een dikke vacht heeft kan het wel zo zijn dat hij het te warm heeft

Foreverkliek

Berichten: 1355
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:26

Weet je zeker dat het zweet is? Bounty is ook nat maar dat komt echt van het vocht in de lucht.

Hoe is zijn temperatuur?

DubbelFun

Berichten: 88827
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:27

@chasey: heb je koorts gemeten ??

Het viel me op dat Jasmijn vandaag in de paddock lag en dat heeft ze ook niet eerder gedaan. Dus ik denk dat ze het idd warm heeft.
Zij lost het op door op de koude grond te gaan liggen en andere paard zal misschien gaan zweten.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:28

Zonnetje? Is jaloers :j

Hier waren ze vandaag flink aan het rennen want ze hadden het koud. Heb niet gekeken of ze daarna zweette. Kans was wel aanwezig.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:41

Ik heb net de eerste dame een deken op gegooid na mijn les. Heerlijk gereden. Wel mistig :+

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:54

Chasey schreef:
Ik heb niet echt bij gelezen, maar heb een vraag.
Bliksem zweet ontzettend! Zo warm is het toch niet?
Hebben meer paarden er last van?
Zelfs m’n moeder zei vandaag dat het niet goed was hoe nat ie was.
Scheren? Of? Hij heeft wel een behoorlijk vacht al, maar herken het totaal niet van voorgaande jaren.
Hij is totaal niet loom of sloom. Gewoon vrolijk, maar wel een beetje hyper.
Overgang van hooi naar gras te groot?
Niet angstig, wel een beetje baldadig.
Zal ie zich gewoon te druk maken?
Of maak ik me nu te druk? :’)
Zal morgen bij daglicht even een foto maken als ik er aan denk.


Moet zeggen dat Porsche (mini shet) ook wel snel zweet. Denk dat afgelopen periode toch nog wel warm was. Nu lijkt het wel kouder te worden.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:01

Ik denk dat het zweet is en niet het vocht van buitenaf, het is wel de hele dag mistig/vochtig geweest.
Nu ik er aan terug denk, ik had het vandaag ook een paar keer warm. Opvliegers... Maar ik verweet dat aan de hormonen :')
Zal het dan toch te warm zijn voor de vacht die hij nu al heeft? Ik kijk het nog even aan.
Heb geen temp opgemeten, omdat ie verder niet ziek oogt.
Hij was vandaag ook al weer ontsnapt, m'n moeder had de bakdeur open gelaten... :roll: :=

MarloesHJ

Berichten: 2480
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:08

Hier heeft het een groot deel van de dag geregend en ik heb niet het idee dat ze het erg warm hebben.

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:29

Chasey gewoon in de gaten houden denk ik dan maar? Voordeel van te dikke vacht is dat je nog altijd kan scheren.

Vandaag lekker gereden, had een gigantische bak toch wel 20 minuten voor mij alleen. Langzaam maar eens uitzoeken waar ik precies kan rijden en waar de rest rijd. Ook kunnen regelen dat ik de les van de stalling mag rijden. Waar schoonzus meende dat ze moeilijk zouden doen was het helemaal geen probleem en kan in de les op zondag rijden waar ik afgelopen zondag ook heb mee gereden. Helemaal blij mee. Voel mij wel echt weer even een beginner als ik tussen die ruiters rij wat ze netjes aan het lopen hebben. Maar dat komt ooit wel weer goed, en zo niet... dan hebben we in elk geval plezier :)

Ook vervoer om Guus naar huus te brengen tegen de tijd dat ze mag verhuizen is ook geregeld. Ontzettend blij mee en ook wel diegene die ik het meest vertrouw rondom de paarden. Dank je wel Lynn_Nikita.
Ohhhhh en had ik al gezegd dat ze hinnikt als ik haar roep? ahhhhhh dat is echt schattig (opa hier doet dat alleen als meneer vind dat het allemaal te lang duurt en dat ik toch snotverdomme eens moet opschieten...) Durf eigenlijk nog niet te geloven dat ze dat speciaal voor mij doet maar meer van YES iemand komt mij naar binnen halen dan kan ik ETEN!!!

manzano

Berichten: 23996
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:45

Hier ook lekker zonnetje vandaag.

Ben beetje aan het rommelen. M'n oudje is enorm aan het kwakkelen. Al sinds vorige week maandagavond of dinsdag een lichte bloedneus die niet stopt. Dierenarts weet het ook niet. Om de dag een ontstoken oog ook. Kortom, gedoe en niemand die het weet.
Maandag komt een tandarts. Misschien dat die er wat zinnigs van kan zeggen.

DubbelFun

Berichten: 88827
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:52

@manzano: Bloedneus kan een dun adertje in de neus zijn. Maar een ontstoken kies kan ook.
Hopelijk kan de TA idd wat betekenen voor je.

Jammer dat die warmtecamera's zo duur zijn, want die geven direkt beeld als er ergens een ontsteking zit.

@joyce83: natuurlijk is dat hinniken voor jou :D

Belker

Berichten: 15360
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 23:01

Genieten Joyce.

Jeetje Manzano, hopelijk komt er wat uit.

Wat balen met Bliksem. Hopelijk is het gewoon het weer. Toen de zon scheen was het lekker dus het kan best het weer zijn.

Vandaag de grondeigenaar gesproken en ik mag het achterste stukje erbij pakken. Fijn, dat is zand en dan heb ik een fijne longeervolte. De eerste 2 palen zitten al in de grond.

manzano

Berichten: 23996
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 23:02

Ja we hebben al scopie gemaakt en lijkt een adertje te zijn. Maar dat het nu al 1,5 week bloedt is wel echt waardeloos.
(Zeker met een schimmel kan ik je zeggen :)) )