Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:47

waarom wil je geen roosters Robijn? ik heb na deze natte weken ook besloten om voor een oplossing te gaan voor mn paddock :(

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:03

Roosters heb ik ook wel aan gedacht! Maar ik lees daar ook steeds vaker minder positieve berichten over, en ik wil wel graag een dik zandbed waar ze lekker in kunnen rollen en slapen, op roosters moet een niet al te dikke laag zand toch?

En daarnaast spelen nu ook de kosten wel even mee. De verbouwing van de schuilstal is een beetje uit de hand gelopen, waardoor mijn vriend het wel even mooi geweest vind met het uitgeven van nog meer duizenden euro's aan de paarden }:0

Afbeelding

Jij hebt je paddock toch met roosters? Is dat nu dan toch zo nat dat je besluit een (nieuwe) oplossing te moeten bedenken?

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:08

Is wel een hele mooie schuilstal geworden!

Zal het proces van afgraven en zand opbrengen hier vastleggen met foto's voor het topic. Wij zitten op klei dus de modder is wel echt zeker 20 cm diep, of meer.. op de stukken waar ze veel lopen.

Moet er trouwens een nieuw topic geopend worden of kan deze zo verder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:09

Ik lees ook steeds minder positieve ervaringen er over en wil niet of harde gladde plastic stukken of toch dikke laag modder op de roosters. Daar vind ik het simpelweg te duur voor.
Dan stort ik liever zand bij jaarlijks. Daar lees ik het meeste positieve nieuws over.

Belker

Berichten: 15344
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:11

Wij hadden in Maartensdijk van die ringmatten voor de trailer en auto’s en dat werkte echt fijn. Flexibel, gras groeide keurig terug en zeker met de trailer hadden we goed grip. Ik wil die ringmatten hier rond de voerplekken gaan gebruiken.

boemel

Berichten: 8463
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:13

Wel een mooie stal hoor Wieke.

Ze galopperen hier gewoon over de roosters en toen ik geen rijbak had, longeerde ik er ook op.

Maar, heb er wel genoeg zand op. Je ziet hier geen roosters liggen.
Soms krabben ze wel een stukje vrij als ze willen rollen, maar dat hark je zo bij. Ik zou niet echt weten waarom er geen goede laag zand op de roosters mag.

Afbeelding
Afbeelding

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:18

Ik heb roosters in de kleine paddock en ben daar ontzettend blij mee. :j

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:32

Ben benieuwd naar het proces Solleke_Noah! Hopelijk snel weer droge voetjes.

Ziet er wel heel goed uit boemel, daarmee is wegzakken in zand/modder wel echt uitgesloten, mooie stevige ondergrond.

Bizar hoe snel 500 pagina's vol zitten, precies een jaar..

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:48

@wiek: super mooie schuilstal!!
@boemel: galopperen ze dan ook echt keihard de bochten door??

Overigens...áls het eens fiks geregend heeft dan is het zand 15 cm diep gewoon droog, dus ik denk dat roosters met 20 cm zand (op zandgrond) ook minder nut hebben.

Malenka

Berichten: 7595
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:07

De roosters zijn om de druk over een groter oppervlak te verdelen en o verdichting van de grond te voorkomen. Bovendien zorgt het er juist voor dat de paarden niet zo heel diep kunnen komen met hun hoeven en je dus een stevigere ondergrond hebt. Ik ben nog steeds heel tevreden over de roosters. Je kunt ze alleen echt niet op blubber leggen en liever ook niet te smal. Ze zijn per stuk namelijk buigbaar en daarom hebben ze een vlakke ondergrond nodig. Hebben ze dat niet dan buigen ze door en krijg je hobbels. Doordat je ze vult worden ze ook heel zwaar en verwijderen is dus een rotklus. Maar als je ze goed hebt neergelegd hebben ze echt enorme meerwaarde. Ik had nu geen problemen gehad als ik ze gelijk overal had neergelegd zoals het plan was.

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:13

Maar als er nu 20 cm zand op zou liggen en Boon trapt normaliter al gaten van 40 cm dan zit ze dus óp het kunststof met de hoeven en heeft dan minder grip in de afzet.
Voor paarden die 'netjes' lopen zal het best helpen, maar met 'grof gebruik' vertrouw ik ze niet.
Hetzelfde geldt voor rollen; dan komen de platen ook 'bloot' te liggen en kunnen ze er op uitglijden.

boemel

Berichten: 8463
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:18

DubbelFun schreef:
@wiek: super mooie schuilstal!!
@boemel: galopperen ze dan ook echt keihard de bochten door??

Overigens...áls het eens fiks geregend heeft dan is het zand 15 cm diep gewoon droog, dus ik denk dat roosters met 20 cm zand (op zandgrond) ook minder nut hebben.


Nou keihard kan niet. Daar is onze paddock te klein voor, maar ze kunnen aardig uit hun plaat gaan.
Ik heb er nog nooit 1 zien glijden, maar als je het niet vertrouwd, moet je het niet doen natuurlijk.

rover_
Berichten: 1369
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:13

Wat een prachtige stal Wieke!

Hier ook roosters en laagje zand erop, bevalt goed. Dikkere laag kan overigens wel, wordt alleen zwaarder (net als zonder roosters).

Malenka

Berichten: 7595
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:52

Ze gaan hier bokkend de heuvel met roosters af. Ik zie ze niet meer glijden dan ik zou verwachten zonder roosters. Ze glijden namelijk amper al deden ze het nog minder toen we een goede laag lava op lag. Dat is helaas inmiddels grotendeels weg gelopen door de klei die mee de heuvel op kwam. Maar(!) mijn paarden lopen blootsvoets. Ik kan me voorstellen dat ijzers een ander verhaal zijn. Ik zou het dan weer heel eng vinden als ze gaten van 40cm diep trappen alleen maar door een paar gekke sprongen.

boemel

Berichten: 8463
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:13

He jakkes, lees op meerder FB groepen dat ze bij paarden staart, manen en voorpluk afgeknipt hebben.
Waarschijnlijk een nieuwe challenge.
Lekker ziek dit!

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:19

In welke omgeving is dit gebeurd ??

boemel

Berichten: 8463
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:27

DubbelFun schreef:
In welke omgeving is dit gebeurd ??


België, Spanje en in Nederland kan niet zien welke plaats.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:28

He bah. Das echt niet mooi.

boemel

Berichten: 8463
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:33

Afbeelding

Zou dr niet aan moeten denken dat hier de schaar dr in gaat ;(

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:35

Spanje staat er wel om bekend dat manen en staarten er af of heel kort geknipt worden, zou horen bij bepaalde rassen en hun (ex-)gebruik.
Maar in België en Nederland is dat zeker niet het geval. Dus het zal wel net zoiets zijn als laatst met oudejaar dat 'men' ineens vuurwerk ging uittrappen 'voor de lol'.

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:36

boemel schreef:
Zou dr niet aan moeten denken dat hier de schaar dr in gaat ;(
Natuurlijk moet iedereen gewoon van een ander zijn paard afblijven, maar liever dit dan eea idioot die aan de achterkant met een mes te keer gaat. ;(

boemel

Berichten: 8463
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:37

DubbelFun schreef:
Spanje staat er wel om bekend dat manen en staarten er af of heel kort geknipt worden, zou horen bij bepaalde rassen en hun (ex-)gebruik.
Maar in België en Nederland is dat zeker niet het geval. Dus het zal wel net zoiets zijn als laatst met oudejaar dat 'men' ineens vuurwerk ging uittrappen 'voor de lol'.


Nou, in dit geval gebeurde het in Spanje bij iemand met Friese paarden, die daar zeker niet om gevraagd had.
Ik ken de Spaanse stijl ... maar dit waren happen eruit ipv vakkundig gekortwiekt.

boemel

Berichten: 8463
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:38

DubbelFun schreef:
boemel schreef:
Zou dr niet aan moeten denken dat hier de schaar dr in gaat ;(
Natuurlijk moet iedereen gewoon van een ander zijn paard afblijven, maar liever dit dan eea idioot die aan de achterkant met een mes te keer gaat. ;(


Ja, das waar. Het kan altijd erger ...maar toch!

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:40

Het blijft banketstaaf uiteraard.

Ik ken op Bokt wel de bijrijd-penny's die even dachten de staart/manen te 'fatsoeneren'... was de eigenaar ook niet zo blij mee.

boemel

Berichten: 8463
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:45

Hi hi mijn 1e pony (ik was 11) was een welshpony en had ik het kapsel van een fjord gegeven. :D