Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:03

Sterkte dames met de paarden.
Benauwdheid is zo naar.

Hier dus geen bodembedekker, ja zand _O-

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:04

ik ben wel tevreden met strokorrel

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:29

maakt rapsodie een 'vastere' onderlaag dan vlas? ik hou ze ook behoorlijk schoon, natte plekken gaan er om de dag of 2 dagen uit. bij mijn shet ligt het prima, maar mijn merrie is een lompe boer die het midden kaal loopt, ook met 15-20cm vlas/zaagsel combi op de bodem. Ik ben de investering voor rubber nog even aan het uitstellen tot na de zomer :=

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:45

@Robijntjah: dat is de beste 'bedekking' :)
Ik ben ook erg blij als ze lekker lang buiten kunnen slapen.
Net toch weer even boos geworden op Jasmijntje; ze had het in een onbewaakt moment wéér voor elkaar om de kruiwagen om te krijgen }>

Caily

Berichten: 12522
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:46

Rapsodie zorgt wel voor vastere verstoppingen iig, zo erg dat wolvega geregeld mee maakt dat er paarden door ingeslapen worden :o dus als je dat rotspul al wilt proberen, zorg absoluut voor ruim onbeperkt hooi, en niet op de grond...

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:57

Ik heb de één op vlas (6,50 euro per baal) en de ander op gehakseld koolzaadstro (8 euro per baal). Ze eten hier helemaal niet van de bodembedekking. Nooit problemen mee gehad. Ik moet blij zijn als ze hun hooi opeten.
Mocht de merrie nog drachtig zijn, dan gaat er straks een laag stro over het vlas heen.

Ben ernstig aan het twijfelen met welk graszaad ik zal bijzaaien. Laag in fructaan lijkt wel mooi, maar die soorten zijn weer minder bestand tegen kort afgrazen en ik heb wat dat betreft geen gevoelige paarden. We zijn ook niet van plan om sobere rassen te gaan houden.

Gisteren heeft één paard ingebroken in de voerruimte en de voerbakken die klaar stonden leeggegeten.
Optie 1: ruin Frum krijgt nu een gezond veulen door alle extra vitamines en mineralen
Optie 2: merrie Ploos ontploft nu door een overschot aan krachtvoer


Het lukt me verder niet zo goed om jullie bij te houden. Y;( Soms lees ik een stukje bij en dan zijn jullie alweer met totaal andere zaken bezig. :+
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 19-04-21 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:59

Ik heb dat gedaan met paarden graszaad en op dezelfde dag als de oude "koeienwei" gras geplukt en getest en de paardenwei kwam hoger uit de suiker....

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:00

Welk paardengraszaad had jij gebruikt?

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:00

van Aveve
Maar kwam erg overeen met, ja welke was het ook alweer. een bekende :P

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:06

Caily schreef:
Rapsodie zorgt wel voor vastere verstoppingen iig, zo erg dat wolvega geregeld mee maakt dat er paarden door ingeslapen worden :o dus als je dat rotspul al wilt proberen, zorg absoluut voor ruim onbeperkt hooi, en niet op de grond...

hmmm := aan de andere kant zeggen ze dat van vlas ook, daar eet ze ook niet van. weet niet in hoeverre het een erger is dan het ander? ze krijgt wel hooi op de grond. maargoed, kan ze ook op vlas houden tot het rubber budget is gegroeid, loop ik het risico ook niet :o ze staan nu toch weer steeds langer buiten.

horsemaster? ik heb ook paardengras bijgezaaid, maar de grond is erg droog hier, het groeit nog niet al te best.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:13

Ik ken ook paarden die koliek/verstopping van stro kregen en idd van vlas, als ook een slokdarmverstopping door pellets.

Caily

Berichten: 12522
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:31

Verstoppingen van vlas (en stro) zitten op een andere plek in de darmen en is daardoor meestal makkelijker te verhelpen/opereren. Rapsodie gaat op een plek zitten wat, zelfs met operatie, redelijk kansloos is. Aldus wolvega. Ze zagen het helaas veel doordat een trainingsstal in de buurt het gebruikte (dus veel wisseling met jonge paarden).

Maar ben het zeker met jullie eens en daarom hier alleen nog houtkrul/zaagsel :o

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:34

Zaagsel is dan weer het minst gunstig voor de kwaliteit van de voeten. Dus overal kleven voor- en nadelen aan. Ik heb mijn ruin op koolzaadstro vanwege zijn gevoeligheid voor hoefzweren, maar dat is enkel voor mijn eigen idee, want hij krijgt op dit strooisel en op strokorrels net zo goed zweren (terwijl vlas vaak als boosdoener wordt genoemd).
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 19-04-21 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:37

weet je ook waarom? ik heb altijd begrepen dat vlas minder gunstig is dan zaagsel omdat het meer vocht op zou nemen

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:40

Rotstraal komt vaker voor op zaagsel vanwege de zuurgraad (gunstig voor schimmels en bacteriën). Vlas droogt de hoeven meer uit.

*edit: het zal altijd aan het totaalplaatje liggen. Met de grond hier is een sterk drogend stalstrooisel meestal geen probleem.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:45

hier idd wel heel tevreden over die strokorrels, die van Equibedding vallen goed uit elkaar. Ik maak het nooit meer nat, meng na mn wekelijkse natte plekken rondje een nieuwe zak door de rest. geen hoefzweren en ze krijgen idd nog stro om te knabbelen maar wordt sowieso niet gegeten gelukkig.
Ik gebruik voor mijn inloopstal (3,5 x 7) ongeveer 2 pallets per jaar (2 zakken per week) en dat is echt zo veel goedkoper dan stro.

Stof heb ik wel last van, maar dat ligt imo meer aan het klapzand voor mijn inloopstap. heb besloten dat vaker te sproeien.. maar bestraten zie ik ook nog niet zo zitten ze rollen er zo lekker in

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:01


DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:37

@Robijntjah: die ziet er wel heel komfortabel uit. Hopelijk is het probleem daarmee opgelost.

Er is wel een fiks verschil tussen zaagsel en houtkrullen!! Zaagsel is bedoeld voor kippen. Persoonlijk zou ik het nooit in een paardenstal willen hebben. Zelfs in houtkrullen zit al zoveel verschil fijn of grof, al dan niet ontstoft.
Dat praatje over meer hoefzweren bij houtkrul kan ik ergens wel inkomen als er gebruik wordt gemaakt van een grove houtkrul van inferieure kwaliteit. Hierin zitten dan grote scherpe stukken hout die in de witte lijn kunnen komen en dan afbreken. Het stuk wat tussen hoefwand en zool klem zit zou een zweer kunnen veroorzaken.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:41

Ik las iets over graszaad, ik heb laatst mijn land doorgezaaid met Rudloff Equitana Fructaan Light. Het was al jaren schapenweide dus vooral veel onkruid en ik gok gewoon Engels raaigras. De samenstelling was als volgt:

30% Timotheegras ALMA
25% Beemdlangbloem COSMOLIT
15% Veldbeemdgras BALIN
15% Roodzwenkgras CHOPIN
10% Rietzwenkgras AMALIA
5% Engels raaigras CARNAC

Ben benieuwd of dit een beetje een mooi weiland op gaat leveren.

Oh ja en over bodembedekking, ik vind de fijnste bedekking toch zaagsel met daarover stro. Zaagsel absorbeert mooi en het stro geeft een mooi droog bed en zorgt ervoor dat het zaagsel niet zo door elkaar heen gelopen wordt. Heb de paarden verder niet in een box staan dus is alleen voor blessureperiodes. Nu staat de box non-stop open en ligt er ook zaagsel onderop en stro bovenop.

Met zo'n zaagsel/stro mengsel hoef ik echt alleen de drollen eruit te wippen (met een mestboy en een harkje) en 1x per week de natte plek eruit te halen. Mijn stal is echt altijd kurkdroog en schoon, stinkt nooit en heb weinig afval.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:45

De eerste jaren vast wel, maar daarna slaat vaak de vorst/droogte/hitte oid toe en laten de minder sterke grassen het leven. Vervolgens nemen vaak onkruiden de opengevallen plek in.
Je hebt er dus meer onderhoud aan om het ook mooi te houden.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:59

sorry DF, ik kom van origine uit het westen, en wist niet beter dan dat houtkrul zaagsel genoemd werd en in plastic verpakt hooi voordroog tot ik naar het oosten verhuisde waar men voordroog ook hooi noemt en ik heel dom aangekeken werd toen ik om zaagsel vroeg :+ zo nu en dan sluipt het er nog in, en ik vraag nog steeds overal heel nadrukkelijk om hooi wat _niet_ in plastic verpakt is.

lorette, dank voor de toelichting, merrie staat nu op combi van vlas/zaagsel, mss toch nog eens overwegen om naar puur vlas te gaan dan, ze heeft achter soms een klein beetje rotstraal (hoewel dat volgens mij vooral is omdat ze altijd perse 1 stap achteruit de stront in doet na het mesten 8)7 )

robijntje, ziet er wel fancy uit! zelf gelukkig nooit zo'n last van gehad dat het niet verholpen kon worden door naadloos ondergoed.

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:46

Haha Jade grappig cultuurverschil. Ik had vroeger Spaanders. Direct uit de fabriek. Dat leek op zaagsel maar was het niet (minder stof onder andere). Maar ook dat is schreeuwend duur en niet gewenst bij de boer die het ophaalt.

Nou Caily gaat weer lekker op z’n Caily’s. Heb je al eerder gezegd dat je soms beter een iets andere toon kunt aanslaan als je informatie wilt delen. Maar goed, ik reageer verder niet inhoudelijk op jouw bericht. Het wordt door andere al rechtgezet. Over elk strooisel worden zulke verhalen verteld. Of ervaren.

Rapsodie is gehakseld koolzaad stro. Je hebt de kortere variant (groene pak) en de langere (blauw pak). Kort is ook voor koeien voor pensprik . Ik betaal €6.- per pak bij een pallet vol. Dat is dan bezorgd.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:50

Benamingen worden heel veel door elkaar gebruikt van voordroog en hooi en kuil en weet ik wat allemaal :)
Hooi is bij mij onverpakt.
Voordroog verpakt en kan van zo droog als hooi zijn tot donkerbruine nat
Kuil, letterlijk gras dat met een raapwagen van het land word gehaald en ingekuild.
Maar niet iedereen noemt het zo, erg verwarrend.

Zaagsel is inderdaad dat fijne spul, krullen dat grovere.
Kwaliteitsverschil is er inderdaad erg veel. De Plospan vind ik wel fijn, maar ongeveer onbetaalbaar.
Vlas heb je ook veel verschil in, wij gebruiken nu al een hele poos Lin o star, stoft nauwelijks.
Paar keer andere gehad met het er in strooien sta je al in een waas stof.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:56

Hier komt er echt geen voordroog of kuil meer in.

Onze quad is gefixt trouwens dus nog even iets maken voor erachter en dan wordt ons leven nog een heel stuk makkelijker :+

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:58

ik vind voordroog echt ideaal, ben zelf asmatisch en krijg problemen van hooi en stro, maar met voordroog en strokorrel geen last. daarbij makkelijker opslaan