Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:12

Veel beterschap voor je pony Lynn_Nikita :(:) Benauwdheid is echt heel naar, ik hoop dat het snel iets beter gaat!

Wij hebben alles op grove houtkrullen staan en voeren dan een beetje stro bij. Ze krijgen verder vijf keer per dag voordroog (maar ik heb het ook altijd over zaagsel en hooi :D).
Laatst bijgewerkt door Laurie op 19-04-21 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:18

ik heb ook altijd onbeperkt voordroog

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:40

Wij voeren ook onbeperkt voordroog :) Deels van eigen land en deels ingekocht.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:42

heb ik idd ook, gelukkig extra land erbij kunnen huren dit jaar, dus verwacht nu alles van eigen land

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:46

Ik heb ingepakt hooi. Ik weet dat veel mensen zeggen dat dat niet kan, maar het is echt geen voordroog te noemen vind ik. :+ Voor mijzelf is het nattere spul wat beter i.v.m. allergie, maar het is zulk mooi voer dat ik het gesnotter maar voor lief neem. Ik moet alles inkopen overigens, maar heb een fijne hooiboer die consequent goede kwaliteit levert.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:49

hier is het ook gortdroog, maar wel minder stoffig

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:49

Toen ik Missy nog had heb ik een paar keer geprobeerd om op voordroog over te gaan. Mooi super droog spul, maar alle keren beide paarden binnen 2 weken gierend aan de dunne ondanks heel voorzichtig mengen. Dus dat heb ik maar opgegeven.
Ik baal wel dat ik het nu weer los moet maken en nat sproeien, ik was er wel klaar mee na 22 jaar.
Ene baal is wel erger als de ander en soms alleen de bovenste en onderste plak, maar toch ... Maar ik hoest er nu van en paard ook, dus droog is geen optie.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:50

Ja dat heb ik ook ingepakt hooi, toch noem ik het voordroog, want dat is het :)
Wij hebben het van eigen land en we hebben wel eens op dezelfde dag de helft hooi laten maken en de andere helft voordroog. Zegt dan denk k wel iets over hoe lang het op het land heeft gelegen :D

MarloesHJ

Berichten: 2480
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:07

Ik voer gewoon hooi. Hooiboer heeft hele mooie kwaliteit wat de paarden graag eten (iets te graag soms :P ), heel soms zit er wel eens een mindere baal tussen, maar goed dat kan altijd gebeuren. Meestal wordt er het hele jaar van een snee gevoerd.

Kan ook altijd wel terecht dus ik ben blij met mijn adres, breng daar ook tegen betaling de mest weg. Ik heb nog stro van daar maar ik heb een jaar geleden twee grote balen laten komen en dat is nog altijd niet op (een paard) dus ik denk dat dat paard ook over gaat op strokorrels, dan kan ik de opslag wat handiger indelen.

En een ding weet je zeker daar, het is nooit twee keer op dezelfde manier aanrijden, het is vaak een slalom om de werktuigen op het erf heen maar ik vind het wel wat hebben.

Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:17

Hier gewoon hooi, onverpakt en niet onbeperkt ivm dichtgroeiende freiberger. In de schuilstal ligt het oude grove hooi wat ze niet willen eten. Ze staan er alleen als er een hooinet hangt. De freiberger heel soms als het regent.

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:21

Hier ook quasi onbeperkt voordroog. Indertijd mee begonnen door mijn oude paard met COPD en eigenlijk nog niet aangepast. De vier die overgebleven zijn na het overlijden van mijn oude paard, zouden ook wel perfect op hooi kunnen. Ik vind het wel handig dat het minder stoffig is en ook qua opslag, want het kan buiten blijven liggen.

MarloesHJ

Berichten: 2480
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:23

Mijn IJslander heeft 's nachts vrijwel onbeperkt hooi, die stopt gewoon zeer regelmatig met eten als hij vol zit. Mijn warmbloed heeft niet onbeperkt, die groeit daarvan dicht. Overdag staan ze op wei dus krijgen ze alleen bij als de weide helemaal kaal is en dan ook zeker niet onbeperkt.

Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:24

Mijn ijslander zet ik later in de middag apart met fijner hooi. Man op leeftijd mag wat meer en fijner hooi.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:48

Missy deed het met haar ontbrekende tanden en gevoelige maag ook beter op het fijnere 'kalfjes' hooi :)
Boon vond dat trouwens ook lekkerder.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:50

Hier ook echt geen voordroog en kuil meer, Cheetah is echt veel beter sinds hij dat niet meer krijgt. Mijn hooi is wel bijna op, red het denk ik net niet tot weideseizoen, beetje jammer :+

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:08

Ja, dat is hier vaak ook het probleem. Soms is het een aantal adresjes afrijden om te zien of die nog fatsoenlijk hooi hebben tot de nieuwe snee gegeten kan worden.

belle_boef

Berichten: 10757
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 17:33

Ik ben van hooi naar verpakt hooi gegaan. Voordroog dus. Sindsdien geen hoestend paard meer en mijn longen zijn ook weer blij. En geen gestoom meer. Werd er knettergek van. En op verpakt doen ze het prima

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:11

Als ze er tegen kunnen prima... dan zou ik ook wel overstappen. Maar een paard aan de dunne is ook niet alles :) en ik vind het altijd zo'n gok hoe het er uit ziet als het plastic open gaat. De laatste keer dat ik een klein bolletje had heb ik toch weer flink wat weggegooid.

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:22

@Lynn, hoe is het met de pony?
Balen van de benauwdheid :(:) (en de weekendvisite)

Hier toch weer voor vlas gekozen ondanks dat het even zoeken was qua leveren.
Ik doe nu zo rond de 10-12 maanden met 1 pallet dus dat valt te overzien qua kosten.
Gooi er 1 a 2 pakken per week bij (potstal) en haal het 1x per jaar helemaal leeg. Scheelt dat het een uitloopstal is dus geen volledige belasting.

Hier moet ik zin verzamelen om de stal nog te gaan mesten en hooinetten vullen etc. Maar ik wil niet :Y)

belle_boef

Berichten: 10757
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 19:38

DubbelFun schreef:
Als ze er tegen kunnen prima... dan zou ik ook wel overstappen. Maar een paard aan de dunne is ook niet alles :) en ik vind het altijd zo'n gok hoe het er uit ziet als het plastic open gaat. De laatste keer dat ik een klein bolletje had heb ik toch weer flink wat weggegooid.


Dat herken ik wel maar dat had ik afgelopen jaar ook met het hooi. Is het stoffig ja of nee. Witte pluis of groene pluis. Hoe komt het uit de stomer. En dat elke dag bij een nieuw pakje. Nu een groot pak die elke keer wel mooi is.

Ik zou willen dat ik jaarrond ze een paar uur op het gras kon hebben overdag. Zou zoveel schelen

Lynn_Nikita

Berichten: 25531
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:55

https://www.youtube.com/watch?fbclid=Iw ... e=youtu.be

Kunnen jullie dit zo zien? Dit was toen ik de arts belde ( en meteen apte met filmpje) Ademhaling werd na ventipulmin wat rustiger gelukkig, nu weer normaal maar wel nog 3 weken flinke bak medicatie erbij
De voordroog die ik geef is ook hooi maar dan uit plastic, mooi stofvrij en ik geef onbeperkt. Snij de bovenkant eraf en dan kunnen ze eten hoe ze willen. Alleen soms is het op zaterdag op en kom ik maandag pas op werk en voer ik mijn reserve kleine pakjes hooi. Voortaan maak ik die dan maar extra nat

Robijn, hopen dat het werkt
DF ow een hooistomer, ik dacht een inhalator. Nee voor dat beetje hooi wat ik nog heb week ik het wel, meestal heb ik voordroog.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:04

Caily, vergeet te reageren, maar dank voor het delen van je ervaring :j

Ik heb er 1 gehad die na verloop van tijd gas koliek kreeg van de mooiste kwaliteit droge voordroog. Wat een hel was dat toen ik naar het oosten verhuisde :roll: op drie stallen gestaan waar ze niet geloofden dat hij er koliek van kreeg, en ik maar lijnzaad zemelen en olie erin gieten als ik het beest weer op zag zwellen. “Ja, we geven hem nu al een week of twee een flinke pluk voordroog erbij, en het gaat gewoon goed, kijk maar” >;)
Mijn huidige merrie had altijd op voordroog gestaan, daar ben ik dan ook mee doorgegaan toen ik haar kreeg, maar ik vond haar toch nooit echt heel happy. Daarom 6 weken onverpakt hooi geprobeerd, en ze was gewoon echt een stuk vrolijker. Voor de shet doe ik er swinters hooispray over, die hoest makkelijker, maar ik ben helemaal klaar met in plastic verpakt :o

Malenka

Berichten: 7613
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:15

Ik heb hier nog geen hooiopslag. Dus het moet wel voordroog zijn. Ik hoop volgende winter wel een deel opslag te hebben voor hooi waar een grote baal in past. Hopelijk kan ik dan half om half voeren.

Ze doen het overigens wel prima op onbeperkt voordroog. Maar ik vind de balen te veel van elkaar verschillen.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:16

Wij hebben ook geen opslag maar gaat prima tot nu toe.

Ik heb net mijn eerste verenigingsles gereden. Wat een fijn paard heb ik toch <3

Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:38

Wat genieten Robijntjuh.

Hier ook hooi onder zeil. Ik heb max. 3 balen weidehooi van Louis Venhorst liggen en tot nu toe gaat het goed. Met mooi weer gooi ik het zeil overdag open.