Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7613
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:42

Hoe houden jullie dat zeil er goed overheen dan? Ik ben met de open vlakte hier wel bang dat het wegwaait. We hebben nu al twee keer windkracht 9 gehaald hier en meermaals windkracht 6/7. Van september tot nu.

Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:44

Het zeil zit aan het draadhek vast met karabijnhaken. Daarnaast gaat er bij storm stenen op de balen en op de onderkanten. Doordat het zeil aan het hek vastzit blijft het bijna altijd goed liggen. Ik heb wel een groot zeil, ik hou voldoende meters over aan alle kanten.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:44

Stenen en tegels inderdaad.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:19

Lynn_Nikita schreef:
DF ow een hooistomer, ik dacht een inhalator. Nee voor dat beetje hooi wat ik nog heb week ik het wel, meestal heb ik voordroog.

Een inhaler heb ik ook gehad voor Missy omdat teveel Ventipulmin zo'n aanslag was op haar maag.
Gewoon de grootste mensenmaat (blauwe) gekocht en een recept door de DA uit laten schrijven voor mensen pufjes. Eén neusgat dichtknijpen en door de andere laten inhaleren. Ging prima... maar Missy was ook altijd super makkelijk met alles dat scheelt wel.

Uit onderzoek is gebleken dat een hoop paardenmagen minder goed met voordroog om kunnen gaan dan met hooi vanwege het andere gistingsproces (aeroob versus anaeroob).

Vandaag maar even genieten van het weer...

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:35

Hier inderdaad ook maag/darm patient die het echt beter lijkt te doen op hooi. Ik kan gelukkig binnen 4 grote balen per keer kwijt en de hooileverancier woont hier 5 min vandaan.

Verder niet alles bijgelezen, druk geweest met de rest van de weide omheinen. Nu wachten tot de isolatoren geleverd worden en dan mogen de mannen dit weekend weer op het nieuwe gras.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:37

wij kunnen er genoeg kwijt als we willen maar meestal komen ze per 3/6 of 9 vanuit mijn vorige staleigenaar die ze komt brengen.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:41

Als we het dak repareren kunnen we een 300 kleine pakjes kwijt. :+ En als we een ander hok leegruimen samen zo'n 500.
Toch hebben we meestal in plastic. Of een 100 kleine pakjes.
Het is behoorlijk arbeidsintensief. Plus het hooi moet NU van het land.
Voorheen werkte we beide ploegendienst, dan gaat dat niet :D
Daarnaast ben ik niet altijd fit genoeg er voor.
Die grote plastic pakken laten we met een balenklem op de plek zetten en klaar :D

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:21

Afbeelding

Mijn schimmel ligt zelden dus dit is echt geweldig om te zien <3

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:20

Ik heb nog 22 balen hooi in plastic. Maar ben aan het combineren met onverpakt. En zodra het hooi in plastic op is, stap ik over. De paarden vinden het minder lekker (maar lekker genoeg) maar het is beter voor de gevoelige darmen van m’n merrie.

Lief slapend schimmeltje. Het is blijkbaar siësta haha Afbeelding
Gekke houding he?

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:37

Klaar om op te staan :)

@Robijntjah: heerlijk rustgevend plaatje.
In de 'wei' van de Mill lagen er ook 5 helemaal plat.

Ik ben wezen rijden en heb weer iets 'raars'.
Boon moet onderweg wel vaker mesten en dan gaat ze stil staan, staart omhoog en meestal komt er dan wel wat. Nu ging dat ook zo alleen er kwam niks. 50 mtr verder hetzelfde ritueel en dat is eigenlijk de hele weg zo gegaan. Soms liep ze een paar honderd meter door, maar altijd weer stilstaan, staart omhoog en vervolgens kwam er niks. Áls ze liep had ze er gewoon lekker zin in, iig niet tegen haar zin. Geen discomfort verschijnselen. Ook geen winden laten of kleine plasjes. De ruinen van de Mill vond ze ook niet interessant genoeg om bij stil te blijven staan.
Dus ik kan het gedrag even niet plaatsen; bij verstopping zou ze wel meer 'last' hebben en hengstigheid heeft ze nog nooit onder het zadel laten zien.
Iemand die het bekend voorkomt of ideeën heeft ??

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:44

Mijn ruin doet dit soms ook, tijdens lessen met name.
Meestal moet hij dan direct na de les plassen.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:46

Ik herken het niet, dus zou hem wel extra in de gaten houen.

Wat lekker die slapende paarden :)

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:52

@karin: na afzadelen hebben ze hooi gehad en staan ze te eten. Geen geplas of gemest.
Maar ik hou haar idd in de gaten :)

Dais_

Berichten: 4047
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:53

Hier lagen ze ook net plat, heerlijk hoor. Het is dat ik thuis aan het werk ben, anders was ik erbij gaan liggen haha.

Vreemd van Boon, DF, zou het wel in de gaten houden want het lijkt me dat er wel iets zit wat niet goed voelt voor haar. Hopelijk gaat het vanzelf weer over.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:54

Ik ben ook blij als ik zo een dikke hoop zie liggen :)

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:14

Vraagje, doen jullie bij afscheiding tussen 2 weides aan beide zijdes lint?

Hebben nu al 1 weide staan en de weides grenzen deels aan die weide. Twijfelen nu om aan beide zijdes lint te spannen, maar voelt beetje dubbel op.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:17

Aan 1 paal bedoel je?
Nee dat doe ik niet.
In het verleden heb ik wel eens meerdere groepen paarden gehad waar ik geen gedonder mee wilde dat ze over de draad kapte oid en dan liet ik er wel een meter tussen en zette daar opnieuw palen en lint.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:22

Ja aan 1 paal maar ze lopen aan beide kanten van de paal... Omschrijf het een beetje knullig :+ want ik weet niet goed hoe het te omschrijven.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:22

Wat DP zegt... als de paarden in beide weides ongein gaan uithalen kun je óf de hoogte in óf de breedte in. bij de Mill-weides hebben ze op de houten palen een metalen Y zitten zodat de paarden ook niet met elkaar kunnen klieren.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:24

Nee de ene keer lopen ze hier links va de tussendraad en de andere keer rechts. Maar aan de paal zit maar aan 1 kant draad.
En heb ook paarden gehad die wel in groepjes liepen, maar naast elkaar en ook dan maar 1 rij palen met aan 1 kant lint.

Kost al duur genoeg dat lint :P

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:42

Wat gek van Boon, hopelijk is het niks geks

Ik doe niet aan 2 kanten draad als ze aan 2 kanten staan. Stroom werkt aan 2 kanten van de draad :D

Ik moet dit weekeind hooi gaan halen en daar heb ik zo'n hekel aan hahaha. We zijn nu weidegang aan het opbouwen dus heb ook niet heel extreem veel meer nodig en vind het zo zonde om nu bezorgkosten te gaan betalen :+

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:20

Mijn voerboertje rekent per baaltje gewoon de bezorgprijs mee vermoed ik. Hij is iig van 5 naar 6 euro gegaan en ik vind 20% een beste verhoging voor alleen het hooi.

Boon heeft ondertussen gemest en dat was een forse hoop (dikke ballen). Dus ik gok die die wat moeite had om erdoor te komen ;)

Verder bij de Welkoop maar wat plantjes gehaald om een paar lege plekken op te vullen.

Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:26

Fijn DF. Je maakt je toch zorgen.

Qua hooi bestel ik bij Louis Venhorst. Dan maar duurder, maar het wordt bezorgd en op de juiste plek gezet. Misschien dat ik deze zomer wel 100 balen hooi laat komen waardoor ik even wat bespaar.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:27

hier kost een kleine baal 7 euro :wow: wordt dus een grote :') En puzzelen hoe we volgend jaar nog meer hooi zelf op kunnen slaan haha. Wel grappig, want eerder was die ruimte voor manlief heel heilig, maar nu hij steeds mee moet hooi halen, krijg ik steeds meer ruimte :')

Fijn dat Boon gemest heeft!

Ik wil ook plantjes, maar ik wil vooral bloemetjes en ik durf nog niet zo goed met de koude nachten

Malenka

Berichten: 7613
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:28

Het is nu einde winter seizoen qua hooi. De voorraad begint op te raken. Dan betaal je meestal wat meer.