Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:18

Dat paard vind het allemaal wel héél interessant. :)

Ik had de cavia's ook naar buiten willen doen, maar volgens buienradar komt er om half 3 een behoorlijk 'rode' bui over.

Na het rijden mochten ze even in de gang achterlangs grazen tot ik de netten/bakken vol met hooi had gedaan. Handig systeem... eerst Jasmijn er in laten en dan Boon er achter aan. Als ik Boon er dan uit wil hebben loopt Jasmijn wel voor Boon uit :)

Belker

Berichten: 15320
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:27

Mooie oplossing DF.
Heerlijk, de kuikens even op het gras.

Wij gaan zo Elsa weer even laten controleren en dan mogen ze als we terug zijn een uurtje op het gras. Lage hoofd halshouding en bewegen is altijd goed.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:18

Hier begonnen een paar dikke druppels te vallen met wat gerommel op de achtergrond, dus ik ben vanuit het tentje maar weer naar binnen verhuisd.

MarloesHJ

Berichten: 2469
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:28

Hier een graad of 26 met veel zon. En ontzettend veel rondvliegende pollen. Het vliegend gespuis is er gelukkig nog niet :D

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:29

kojack schreef:
Dubbelfun, mooie lamp.

Robijntjah, knap paard zeg <3

Ik ben klaar met de regen, ik hoop echt op droger weer, als dit zo door gaat zijn we twee maanden verder met de bak en het land. Ik had ergens de hoop dat de pony’s eind vd zomer nog het land op konden.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een betaalbare mini tractor maar dat is ook roofgoed. M’n vriendin zei van de week nog ‘ja je moet er tegenaan lopen’, kennelijk loop ik er steeds langs of zo :)) . Ik hoop dat ik snel wat kan vinden, ben er klaar mee om steeds met een hark door de paddock te gaan :=

Er staat er nu 1 te koop op Tweedehands Paardenspullen. Wellicht iets voor jullie?

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:41

Mooie lamp DubbelFun!

Wat een knapperd die Bob Robijntjah <3

Hoe gaat het nu met je merrie greendragon?

Haha wat een leuke foto met je paard er zo bij Karin! En lekker dat ze even naar buiten konden.

MarloesHJ schreef:
Hier een graad of 26 met veel zon. En ontzettend veel rondvliegende pollen. Het vliegend gespuis is er gelukkig nog niet :D

Hoe dan |( Hier echt hele zwermen, de paarden vonden het zonder vliegendekens en -kapjes niet zo leuk buiten.

Het charmantste seizoen is weer aangebroken:

Afbeelding

MarloesHJ

Berichten: 2469
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:52

Laurie, geen idee en mijn paard dat normaal bij het eerste vliegende beest heel onrustig is (allergisch, geen SME) staat nu alleen met zijn vliegenmasker op. De ander heeft zijn vliegenmasker afgedaan en als ik eerlijk ben geef ik hem gelijk want ik kan ook geen vliegen ontdekken. Nu is het wel open en redelijk aan het waaien en hebben wij weinig regen gehad dus ook geen natte plekken waar die krengen zich graag vermenigvuldigen.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 16:57

Hier ook vliegen inde PP, kleintje heeft er ook 'last' van. Even in de gaten houden of ze geen prut-ogen krijgt.
Verder heb ik net de sluiting van de PP even wat verder gezet, want de kleine stond met haar kont te schuren en nu dreigde de sluiting langs de paal te schieten.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 17:26

@laurie is dat niet wat warm zo met beschermers om in de weide?

Ik ben intens happy. Voor het eerst hooi van venhorst.
Afbeelding
En nog 7 weken tot de overdracht!!!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 17:40

Nice!

Hier ook benauwd warm.
Heb alleen even dekens er af gehaald,gemest en gevoerd en met bob gewerkt.

Gisteren gingen we wat ophalen voor vrienden en kwamen deze pareltjes tegen:

Afbeelding

1 dubbele en 1 enkele. Leuk prijsje dus meegenomen :D

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:12

Hier ook al veel vliegen. Alleen jonkie staat nu met vliegenkap want die had vieze oogjes, de rest redt zich nog prima. Vandaag lekker besteed aan spa dag voor de paardjes, oftewel allemaal lekker gewassen. De jongste vond het heel even spannend want we hadden al lang niet meer gedaan maar na 1 minuut viel het kwartje en was ze mega braaf *\o/*

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:01

Mooi Robijn. Wat ga je er mee maken?

Hier nog niet heel veel vliegen. Het was wel heerlijk warm vandaag. Zo genoten! Begin van de middag heerlijke wandeling gemaakt met de hond van een paar uur.

Jinte, Fijn dat het wassen goed ging. Het is wel zo fijn als ze onder de tuinslang kunnen, zeker als het weer zo heet gaat worden in de zomer...

Marjo; wat voor hooi had je besteld? En hoe ziet het eruit?
Laurie, zit daar nog een paard onder verstopt ? ;)



Merrie loopt nog prima! Haar been is nu van knie naar kogel naar voet echt duidelijk dik; olifantenpootje... Het is ietsje warm, maar ze loopt er goed mee, dus ik hoop dat het snel weer wegtrekt. Het lichaam moet dat vocht zelf wegwerken.

Net shetje nog even aan de longe gehad, maar die was niet te houden. Hij sleepte me de hele bak door! dus lijn maar afgeklikt en lekker rondjes laten lopen. Hij moest echt zijn energie eruit gooien, bokken, galopjes.. mafferd.
Hij loopt wel ok, nog licht onregelmatig maar de HB lijkt weer goed weg te trekken. Nu alleen nog afvallen, maar dat lukt echt maar niet.. Dan moet hij meer bewegen en dat moet met mate. Maar bij hem is het alles of niets, lijkt het..

En ik zag net de eerste zwaluwtjes bij de stal rondvliegen... Hoop dat ze dit jaar wel een goed nest kunnen grootbrengen.

Maartje_M

Berichten: 9386
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:16

Hier ook de eerste zwaluwen vandaag! Zo stom, we hadden het er vanmorgen over dat ze er nog niet waren en vanmiddag met voeren werd ik kwetterend begroet <3

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:22

We willen uiteindelijk de hele voorkant van de track (die dus aan de tuin ligt) laten omheinen met hout (dezelfde als Utopia). Daar komt dus de dubbele. De enkele wordt de doorgang naar de bak voor de paarden.

De bak is er. Nu nog vlakken en omheinen :D

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:43

Marjo89 schreef:
@laurie is dat niet wat warm zo met beschermers om in de weide?

Ik ben intens happy. Voor het eerst hooi van venhorst.
[ [url=m/oIml06.jpg]Afbeelding[/url] ]
En nog 7 weken tot de overdracht!!!

Ja dat is het wel, maar ze houdt zichzelf helaas niet heel zonder. Ze heeft zichzelf vorig jaar drie keer op rij flink beschadigd: https://imagizer.imageshack.com/img924/176/9Krmhx.png

Het is (na vijf maanden rust) gelukkig weer helemaal glad geworden maar ik zag het op dit punt even niet meer zitten |( :+

Dat hooi ziet er super uit zo! Wat vinden de paarden ervan?

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:53

Greendragon fijn dat ze wel goed liep! Hopelijk is het been snel weer dunner

Hier baby vogeltjes in een van de vogelhuisjes, volgens mij musje. En boven in de stal zit ook een nestje waar een hoop geluid uit kwam.

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:57

wij hebben ook zwaluwen, in 1 stal zijn ze aan een nestje begonnen

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:19

Poeh da's zeker niet fijn zo'n been.

Wij hebben in alle huisjes mezen zitten en dan nog in alle halve bomen die er staan ook. Vogels genoeg dus. Ook een uil en verschillende andere roofvogels.
Ohja en dassen dus :+

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:29

greendragon, bij mij ging het afvallen bij de shet beter toen ik wat meer eiwit bij ging voeren, hij blijft nu ook zonder al te veel beweging redelijk op gewicht.

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:05

biancaaaa schreef:
Wat knap van Bob!

Hier wederom echt nauwelijks regen gehad.

Heeft iemand toevallig ervaring met paddockplaten/roosters als basis voor een rijbak-paddock? https://paddockplaatshop.com/paddockplaten/


Biancaaaa, Wij hebben net een paddock gemaakt met paddockroosters van de grindplaatshop. Super tevreden. Onze paarden stonden in de winter op een stukje omgeploegde wei (door de paarden omgeploegd) wat natuurlijk een modderbende was. Wij hebben wel drainage buizen eronder liggen, dit afgevuld met drainage zand, toen de roosters erin en daarna een laag van 5 cm M3C zand. Ik heb geen gravers dus werkt prima. Heerlijk droog, zelfs na een flinke regenbui. Als rijbak ondergrond heb ik mijn bedenksels. Denk dat de roosters naar boven komen bij een goede galop. Roosters kunnen wel aardig wat gewicht hebben maar lijkt mij ook niet “verend” genoeg. Voor alleen longeren of grondwerk kan t denk ik weer wel.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:51

Bedankt voor de reacties. We gaan weer terug naar de tekentafel voor een andere oplossing.

Tapijt in paddock / op de modder klinkt ook slim! Hadden nu op sommige stukken zware rubber matten liggen maar tapijt klinkt handzamer? Nog een specifiek type (zie al allemaal Perzische tapijten voor me).

Mooi Robijn, goede vondst.

Vliegen waren hier vandaag ook heel erg. Heb ze tussen weidegang door even 3 uur binnengehaald om bij te komen van de beesten. Mijn ruin haat vliegenmaskers, die lag ook na 10 min alweer af. Jaarling met vliegenmasker was eerst 5 min met Mach 6 door de wei... Stom van mij, niet overnagedacht, ding gewoon simpel omgedaan :o nu is hij er iig wel aan gewend :+

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:19

Oeps biancaaaa :+

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 23:34

@Biancaaa: Ik haak even op het tapijt verhaal.
Dit jaar onze kunstgras tapijten laten weghalen en paddock tegels in de plaats.
Het tapijt beviel ons totaal niet. Het zag er net gelegd heel strak uit, maar na 1-2 maand was het een maanlandschap en rond de hooiruif volledig verzakt.
Vanaf het begin ook een rotwerk om mest af te halen. Ik zou het je echt niet aanraden. Voor ons weg gegooid geld.
Nu werd de paddock gevlakt, laagje mengranulaat/breekzand er op, ANB paddock tegels (is identiek als die van Mudcontrol) en daarop zand. Een hele dure bedoeling dus. Uitmesten is poepsimpel en ik kan ze heel de winter met propere schoenen binnen en buiten zetten. Ik weet niet op wat voor grond je zit, maar wij zitten op zware klei met als kers op de taart hoog grondwater.
Ik moet nog wat zand laten bijleveren. Op de plaatsen waar er geen laagje opligt is het inderdaad wat gladder, maar mijn merrie doet er best wel eens gek op inclusief stijgeren en rennen en dat lukt prima dus niet nekbrekend glad zeg maar en enkel op de plaatsen waar er zand ontbreekt.

@ Maartje en Lyn_Nikita: Wij hebben al 3 jaar zwaluwen die helaas niet nestelen |( in de plaats hebben we hele families aan spreeuwen die mijn terras, mijn vensters mijn auto, mijn voordeur... onderschijten ^)

Maartje_M

Berichten: 9386
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 07:21

We hebben hier al wel sinds we er wonen nestjes, dus ik hoop dat ze dit jaar ook weer blijven hangen

rover_
Berichten: 1364
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 07:28

Zwaluwen zijn hier al weer een maandje denk ik, waren vroeger dan vorig jaar. 1 nest met vrolijk gepiep. Hopelijk gaat het goed. Vorig jaar kwamen de eksters ze opeten toen ze bijna konden vliegen. Grrr. 2e nest had het toen wel gered gelukkig.

Hier al 4 jaar roosters en gaat prima. In grote paddock vorig jaar ook laten leggen, erg duur maar die monsters groeven tot op de drainage en ook al x buizen kapot. Dus daar wilde ik vanaf.

Sinds gisteren ook meer vliegen gesignaleerd, helaas..
Het is groeizaam weer nu regelmatig een bui en 15 graden vanmorgen. Fijn voor het gras, dat heeft wat in te halen ;-)